Annons

Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

rikardjan

Medlem
Jag har funderat ett tag på om det är värt att satsa på en blixt. Dels för att testa om jag tycker det är intressant att lära sig fota med blixt men även för att det faktiskt ibland hjälper till att skapa vettiga bilder (för mig främst inomhus). Jag har en Canon 30D och mitt allroundobje är 17-40. Skall man testa med den minsta budgetblixten eller skall man gå upp till de lite kraftigare?
Canons egna 270 (finns för ca 1000), 430 (kostar 2800)
Vilka andra märken kan man kika på?
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Jag tycker du ska satsa på 430:in om du köper en Canonblixt, då får du en kraftigare blixt men framför allt så går den att vinkla så att du kan studsa blixten i taket eller väggen vilket är en stor fördel jämfört med lillebror 270...

Jag köpte precis min andra EX 430 II & betalade inte mer än 2300:- i butik så kolla priserna så spar du en 500:- till ngt annat kul, en bouncer kanske?

Andra märken finns det ju gott om, jag har ingen koll på dom så där kan jag inte bidra med något men det finns ju en hel del billigare alternativ som säkert funkar kanonbra.
 

casting

Aktiv medlem
Du ska iaf inte köpa den lilla blixten som inte går att rikta så bra.
Satsa i så fall hellre på någon sigmablixt eller liknande om du känner dig begränsad budgetmässigt. Annars kommer du ju oerhört långt på 430 blixten.
 

MiaG

Avslutat medlemskap
Hej! Har precis varit och köpt en EX 430 II själv efter att ha frågat i fotoaffärer och tittat runt på alternativ samt läst recensioner. Använder inte blixt så jätteofta men ibland behövs det ju ändå och då vill man det ska bli bra. Blev avrådd från att köpa den mindre (av skäl som redan skrivits om ovan) och den större behöver jag inte. Gav 2.290:- för min blixt så det lönar sig att kolla runt på olika affärers priser. Lycka till!

Mvh Mia
 

zhapp

Aktiv medlem
Jag köpte en metz af 50 riktigt bra blixt kostade 2500, fast finns biligare. Den har led tal på 50. Snabb som sjutton dock känns lite plastig och så dock så är foten i metall vilket känns tryggt.
 

rikardjan

Medlem
Tack för synpunkterna. Jag tror jag fortsätter med att anlita canon. Det känns säkert. 430:an verkar många gilla. Tackar!
 
ANNONS