Annons

Vad betyder L

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej satt och kikade på objektiv på pricerunner och läste om vad jag trodde var ett och samma objektiv och förvånades över prisskillnaden. Tills jag såg att vad som skillde dom var ett L. De jag kikade på var:

Canon ef 70 300 4 5,6 is usm (4 190 kronor fotokungen)

Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM (13 480 kronor, fotokungen)

Nu undrar jag VAD är det som gör att ett L; kan göra att det blir så himla stor prisskillnad, vad får jag om jag köper ett L, och vad missar och om jag struntar i L:et.
 

holycrap

Aktiv medlem
Hej satt och kikade på objektiv på pricerunner och läste om vad jag trodde var ett och samma objektiv och förvånades över prisskillnaden. Tills jag såg att vad som skillde dom var ett L. De jag kikade på var:

Canon ef 70 300 4 5,6 is usm (4 190 kronor fotokungen)

Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM (13 480 kronor, fotokungen)

Nu undrar jag VAD är det som gör att ett L; kan göra att det blir så himla stor prisskillnad, vad får jag om jag köper ett L, och vad missar och om jag struntar i L:et.
Canon sätter beteckningen L på sina objektiv riktade till proffs-marknaden. Dessa har högre kvalitet vad gäller konstruktion, material och toleranser, är oftast vädertätade och har överlag bättre optiska egenskaper än liknande eller motsvarande objektiv utan L-beteckningen.

Det finns dock icke-L-obkjektiv som kommer bra nära eller till och med överträffar L-objektiv i optisk kvalitet.

De kännetecknas också av att de har en röd ring framtill.

L sägs numera stå för "Luxury".

/P
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hej satt och kikade på objektiv på pricerunner och läste om vad jag trodde var ett och samma objektiv och förvånades över prisskillnaden. Tills jag såg att vad som skillde dom var ett L. De jag kikade på var:

Canon ef 70 300 4 5,6 is usm (4 190 kronor fotokungen)

Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM (13 480 kronor, fotokungen)

Nu undrar jag VAD är det som gör att ett L; kan göra att det blir så himla stor prisskillnad, vad får jag om jag köper ett L, och vad missar och om jag struntar i L:et.
Om du tittar på objektiven ser du att det rör sig om helt olika konstruktioner. L-objektivet ska hålla för att tappas i marken om det är låst i 70mm-läge och är tätat mot damm och väta. Dessutom är det väldigt skarpt. Allt detta kostar.

Förr kunde det finnas två till det yttre identiska konstruktioner där L-versionen hade en röd ring och mer påkostade linser (ex EF 100-300/5,6L och EF 100-300/5,6)
 

holycrap

Aktiv medlem
Ok är det även stor skillnad bildmässigt?
L-objektiv är överlag bättre, men det finns undantag.

Till exempel är EF 50/1,4 USM en aning skarpare än EF 50/1,2L USM på vissa bländare, till exempel runt f4. Fördelen här är istället att den har större maximal bländare och att det har bättre byggkvalitet.

Bäst är att undersöka från fall till fall. Sidan som jag länkat till ovan är bra för att jämföra skärpa mellan olika objektiv på olika bländare och brännvidder.

Utöver skärpan så kan det skilja på saker som motljusegenskaper, kromatiska fel, distorsion, färgåtergivning etc. L-objektiv bör oftast vara bättre, men det finns som sagt undantag. Jag skulle rekommendera att läsa recensioner om de objektiv man är intresserad av för att få en inblick i vad som kan tänkas skilja.

Sedan är du alltid välkommen att fråga här på forumet om du har fler frågor om specifika objektiv.

/P

PS. De två objektiv du nämnt vet jag tyvärr ingenting om, men här är en länk för jämförelse.
 

rikardjan

Medlem
Ok är det även stor skillnad bildmässigt?
objektiv med fast brännvidd (utan L-klassing) presterar närmare L klassade objektiv. Trådskaparen tycker jag skall kika på canon ef 70-200 L F/4 på begagnatmarknaden. Ligger kring 4000kr. Läs även recessioner och kika på bilder för att jämföra.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
"L" because it has a Led Ling in the flont
Hahaha! Hade inte stolen jag sitter på haft karmar, så hade jag ramlat av den...

Till trådskaparen:
Jag har tidigare disponerat Canon ef 70-300/4-5,6 IS USM-objektivet. Var inte särskilt imponerad av bildstabiliseringen i detta. Emellanåt kunde det bli oskarpare med än utan stabilisering(!) Den var ibland lika bra som sensorstabiliseringen på min Sony Alpha-kamera, men sämre ibland. Resultatet var ojämnt.

Jag tror att problemet är att IS-stabilisering har en mycket längre tidskonstant än SSS-stabilisering. Om jag följde något som irrade runt med Canonobjektivet så blev bilden ofta oskarp - det blev vanligen bättre med avstängd IS. Så var det inte med sensorstabiliseringen (i alla fall inte med Sonys variant, eller Olympus, men jag har hört om tidskonstantproblem med Pentax variant ibland, trots att även de använder sensorstabilisering). I Canons papper står det att stabiliseringen tar ca 1 sekund för att komma igång, men min erfarenhet är att det inte blir riktigt skarpt då, så jag skulle säga att det snarare handlar om att man ska hålla objektivet stilla i 1,5 sekunder innan man exponerar för att det ska bli bra. Sportfotografer verkar undvika att ha IS påslagen. Sonys sensorstabilisering ger inga sådana problem. Tidskonstanten där ligger förmodligen under 0,1 sekund.

Observera! Dessa tidskonstanter varierar från objektivtyp till objektivtyp när det gäller objektivstabilisering, och från kameramodell till kameramodell när det gäller sensorstabilisering. Genereltt sett brukar nyare grejer (vanligen) vara lite bättre.


Jag skulle vilja instämma i tipset från rikardjan ovan - det är nog svårt att hitta något mera prisvärt telezoom för Canon än ett begagnat 70-200/4,0 L USM-objektiv. Det är skarpare än 70-300/4-5,6 IS USM. Dock saknar detta L-objektiv IS, vilket ibland är en rejäl nackdel förstås (finns även en IS-version av detta, men då blir du plockad på rejält mycket mer pengar).
.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hej satt och kikade på objektiv på pricerunner och läste om vad jag trodde var ett och samma objektiv och förvånades över prisskillnaden. Tills jag såg att vad som skillde dom var ett L. De jag kikade på var:

Canon ef 70 300 4 5,6 is usm (4 190 kronor fotokungen)

Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM (13 480 kronor, fotokungen)

Nu undrar jag VAD är det som gör att ett L; kan göra att det blir så himla stor prisskillnad, vad får jag om jag köper ett L, och vad missar och om jag struntar i L:et.
Här kan du se skillnaden i skärpa! Jag har ställt in på 300 mm men det kan du ändra och jämföra.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=358&Camera=453&Sample=0&FLI=4&API=1&LensComp=738&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=0
 

Jmankj

Medlem
Här kan du se skillnaden i skärpa! Jag har ställt in på 300 mm men det kan du ändra och jämföra.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=358&Camera=453&Sample=0&FLI=4&API=1&LensComp=738&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=0[/QU


Är det när man håller musen över man ser L variantens bilder?
Håller själv på och sparar till ett sånt objektiv och har bara provat det i affär och blev då glatt överraskad av bildskärpan, men är ju inte kul å spara så har ju vart inne på att köpa den billigare varianten men hittills avstått. Men är det sån skillnad som sidan visar så kommer jag fortsätta spara :)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Här kan du se skillnaden i skärpa! Jag har ställt in på 300 mm men det kan du ändra och jämföra.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=358&Camera=453&Sample=0&FLI=4&API=1&LensComp=738&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=0[/QU


Är det när man håller musen över man ser L variantens bilder?
Håller själv på och sparar till ett sånt objektiv och har bara provat det i affär och blev då glatt överraskad av bildskärpan, men är ju inte kul å spara så har ju vart inne på att köpa den billigare varianten men hittills avstått. Men är det sån skillnad som sidan visar så kommer jag fortsätta spara :)
Det sitter en liten pil mitt i ovanför bilden. Rör musen över fönstret så ser du när den byter riktning. Den pekar på den sida där objektivet för visad bild är angivet.
Håller du muspekaren i huvudet är det objektivet på vänster sida som visas och håller du muspekaren över skärpebilden är det objektivet till höger som visas.

Jag kan givetvis inte gå i god för sidan men vore den helt fel skulle väl tillverkarna aggera?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Grym

70-300L är grym. Sätter du på en 1,4 konverter (Kenko eftersom original eller sigma inte passar) så har du ändå grymt mycket skarpare bilder än med den vanliga 70-300. Mycket skarpt och fint objektiv men för djur/fågel (insekter undantaget) är ändå 300/4, 400/5,6 eller 100-400/4,5-5.6 ett bättre val ifall man bara ska ha ett objektiv med längre brännvid i samma prisklass).
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Det sitter en liten pil mitt i ovanför bilden. Rör musen över fönstret så ser du när den byter riktning. Den pekar på den sida där objektivet för visad bild är angivet.
Håller du muspekaren i huvudet är det objektivet på vänster sida som visas och håller du muspekaren över skärpebilden är det objektivet till höger som visas.

Jag kan givetvis inte gå i god för sidan men vore den helt fel skulle väl tillverkarna aggera?
Tillverkarna kan eller vill väl inte agera mot en privat nätsida som testar objektiv, hur då? Då borde väl Ken Rockwell ligga illa till, så mycket skit som han skriver.
 

Jmankj

Medlem
70-300L är grym. Sätter du på en 1,4 konverter (Kenko eftersom original eller sigma inte passar) så har du ändå grymt mycket skarpare bilder än med den vanliga 70-300. Mycket skarpt och fint objektiv men för djur/fågel (insekter undantaget) är ändå 300/4, 400/5,6 eller 100-400/4,5-5.6 ett bättre val ifall man bara ska ha ett objektiv med längre brännvid i samma prisklass).
Funkar inte orginal konverter? Är tänkt att använda objektivet till det mesta så som djur, sport(fotboll), familjefoto så ett allround objektiv som skall komplettera de jag har (Eos 60D, ef-s18-135is, ef-50 1,4) Det jag saknat med det jag har är mer zoom och har provat några olika och kommit fram till att 70-300 skulle passa mej bäst. Provade ett 100-400 men det kändes som om det var lite för tungt och stort till min kamera. och 70-300 kändes bäst när jag provade. Sen är jag lite sån att köper jag den billiga varianten så kommer jag att tänka på att det kunde kanske blivit bättre bilder med L varje gång jag inte är nöjd med bilden... så kommer bli ett 70-300L så fort jag kan :D
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM är inte kompatibelt med Canons teleförlängare. De behöver gå in en bit i objektivets bakända, och det finns det inte plats för. Finns tredjeparts som går att sätta dit.
 

Jmankj

Medlem
Nej, EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM är inte kompatibelt med Canons teleförlängare. De behöver gå in en bit i objektivets bakända, och det finns det inte plats för. Finns tredjeparts som går att sätta dit.
ahh, okej då fick jag reda på varför den inte funkar med. Toppen å veta så man inte gör en nät beställning å blir besviken. Tack :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Ingen, om man ser till helheten, skulle jag vilja säga. Plockar man ut en egenskap så är väl det som är gemensamt för dem alla priset.
Något som är gemensamt för många är vikten. På grund av den mer påkostade och rejälare konstruktionen är L-objektiv oftast tyngre och större. Det är ju inte ovanligt att de är ljusstarkare också, så att även själva glasbitarna är större och väger mer.
För övrigt torde det vara enstaka egenskaper under vissa förutsättningar, där ett L-objektiv får stryk av de vanliga modellerna, när det nu alls finns vanliga alternativ. Flera av dem är ju ensamma i sin klass, i Canons sortiment. Det gäller exempelvis både de längsta och kortaste brännvidderna.
 
ANNONS