Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung nx300 , ny HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

sniglarn

Ny medlem
Hejsan.
Köpte för ett tag sedan en systemkamera. Aldrig ägt någon i hela mitt liv och förstår därför inte särskilt mycket haha.
Men Jag fattar vad bländaren osv är. MEN hur ska jag kunna veta hur jag ska ställa in allting när jag ska ta olika foton..
Typ vilket bländartal ska jag ha för att ta ett porträtt, fota landskap, fota närbild med kort eller långt skärpedjup osv. Just nu chansar jag bara och det blir ju inte sådär superbra.
Just nu har jag bara originalobjektiv 20-50 mm.
Kan någon hjälpa mig med detta . Försökt läsa mig fram och försökt förstå hur man ska ställa in för de perfekta bilderna liksom men det går inte jättebra alltså.
Tack på förhand. Emmie.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Grattis till köpet.

Hej Emmie
Först ska jag säger grattis till köpet. Nx300 ska vara en kompetent kamera.
När det gäller dina frågor så det enklaste svaret skulle vara: stort bländare (låg nummer typ f3.5 på nx300) för portraitfotografering och litet bländare (hög nummer f16+) för landskapfotografering.
När det gäller macro/närbild-fotografering så skulle jag väljer en bländare bring f5.6 eller uppåt. Här ska du dock vara medveten om att desto närmare du är det du ska fota desto kortare skärpadjupet bli.

Din NX300 har "Smart Mode" vilket gör mycket av jobbet för dig. Om du testa dessa olika smart modes och sedan kolla de inställningar kameran ha valt så kommer du att förstå och lära dig mer och mer.

Till att börjar med skulle du kunna ställa in kameran på auto iso (max 1600 eller 3200) och väljer själv bländaren och låt kameran väljer slutar tid. Granska resultaten direkt efter varje bild och experimenterar.

Have fun.
 

sniglarn

Ny medlem
Tack så jättemycket för hjälpen. Det hjälper lite i alla fall haha. Får gå ut o pröva :D
Kolla gärna de bilder jag lagt upp, kan bara lägga upp 10 stycken än dock. men ge gärna feedback :D
 
ANNONS