Annons

Fotografera luciatåg - utan blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessixa

Aktiv medlem
Jag ska fotografera barnens luciatåg inomhus vid kl 15. Lite ljus lär komma från fönstren även om det är rätt mörkt. Inga levande ljus - utan elektriska. Har Nikon D5100 och ett 50 mm 1,4 på. Har bara inbyggd blixt - den ska jag inte använda mig av va? Kör A-läge. Fotar i RAW och fixar med vitbalans mm efteråt i PS. Kommer jag få till några vettiga bilder? Borde jag öppna upp bländaren nästan fullt och fokusera på ett barn i taget för att få så mkt ljus som möjligt eller vad tycker ni?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Be personalen om en fotostund före eller hellre efter.
Under framträdandet är väl inte blixt så kul, sabbar liksom stämningen.
Prova att sätta en liten VIT papperslapp framför din blixt...
Skaffa en riktig blixt o slå den i taket.

Under framträdandet hade jag undvikit blixt.
 

Jessixa

Aktiv medlem
Be personalen om en fotostund före eller hellre efter.
Under framträdandet är väl inte blixt så kul, sabbar liksom stämningen.
Prova att sätta en liten VIT papperslapp framför din blixt...
Skaffa en riktig blixt o slå den i taket.

Under framträdandet hade jag undvikit blixt.
Ja, men precis - jag är inte så förtjust i blixt så jag vill inte gärna köra den. Stör ju och tycker inte att det blir så snyggt. Tänker mest hur jag ska foto om jag fotar utan blixten :)
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Skippa blixten som sagt och du kan nog blända ner en del från 1,4 och ändå få fina bilder. Det gör ju inget om bilderna är lite mörka; det fångar ju bara stämningen vid luciatåget. Bländare 2,8-3,5 har jag för mig har blivit bra. Jag har själv använt kort tele, stativ o ställt mig längst bak på en stol.

Tänk -som Erik säger- gärna på hur du placerar dig, inte bara för motivet utan även för de andra föräldrarna som också vill uppleva luciatåget. Det är inte en höjdare att sitta bakom en människa som håller sin videokamera på rak arm över huvudet, eller bredvid nån som kastar sig fram o tillbaka med en smattrande slutare.
 

afe

Aktiv medlem
Raderat OT om fotoförbud. Det finns massor av gamla trådar om ni vill diskutera det.


/mod
 
Jag ska fotografera barnens luciatåg inomhus vid kl 15. Lite ljus lär komma från fönstren även om det är rätt mörkt. Inga levande ljus - utan elektriska. Har Nikon D5100 och ett 50 mm 1,4 på. Har bara inbyggd blixt - den ska jag inte använda mig av va? Kör A-läge. Fotar i RAW och fixar med vitbalans mm efteråt i PS. Kommer jag få till några vettiga bilder? Borde jag öppna upp bländaren nästan fullt och fokusera på ett barn i taget för att få så mkt ljus som möjligt eller vad tycker ni?
A-läget på Nikon är bländarprioritet va? Det kan ge vilken slutartid som helst, och det skulle jag inte välja i svåra ljusförhållanden och/eller när motiv rör sig. Jag skulle prioritera slutartiden.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
En monopod (enbens-stativ) tycker jag är väldigt smidigt vid sådana här tillfällen. Både för stillbilder och för att kunna filma några stabila snuttar när barnen sjunger.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om luciorna står väldigt stilla kan man kanske få till det med lite längre slutartider. Blandljus blir sällan snyggt. Stativ reducerar skakoskärpan. Lycka till.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade nog tagit M läget och satt typ bländare f/2 och tid 1/60 eller liknade och justerat in ISOså att det blir lagom exponerat. Risken med A läge är att du får bilderna för ljusa och man tappar stämningen, om du inte sätter exponeringskompenseringen till -3 eller liknade
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag tog några bilder av luciatåg i kyrkan förra året. I stort sett bara stearinljusen som lyste upp. Jag körde med A-läge och minuskompenserade 2-3 steg för att behålla stämningen. ISO tillräckligt högt för att få vettiga tider handhållet. Bilden på luciatåget är med 50 mm, bländare 2,5, 1/100 s, ISO 6400. Den andra bilden är med 85 mm, bländare 2,8, 1/100 s, ISO 2500
 

Bilagor

Oquist

Avslutat medlemskap
Ja, kör på högt ISO som Jessixa. Delbar mest ett bekymmer om du bara kollar på bilderna i 100% förstoring.

Du kommer få bra bilder.
 

lonian

Aktiv medlem
Som tidigare sagt.
Höj bara iso och välj en hyffsad bländare.

Fotar mingelbilder någon gång per år och då brukar jag köra ISO 6400 och bländare 1.8.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Sätt högre ISO och acceptera lite längre exp.tider, tänk också på att underexponera bilderna så du kompenserar för allt det mörka runt huvudmotivet, så du inte får utfrätta högdagrar. LO
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Trots att alla avråder från blixt vill jag ändå slå ett slag för funktionen Slow Rear, som finns på D5100 när man använder någon av moderna PASM. Då exponerar man efter det befintliga ljuset men man får en upplättnadsblixt, dvs den ger precis lika mycket ljus som redan finns och det lyser upp skuggor och mörka partier. Det kan vara användbart när man tar de där före- eller efterbilderna.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

Inget problem, se till och styr kameran på ISO, tid och bländare. Jag kan inte vad din D5100 ger för möjligheter, men detta måste gå. Tänk sedan på hur du skall se/visa bilderna. På http://www.dpreview.com/reviews/nikond5100/12 ser vi att höga ISO funkar bra.
För min del, med historik från Canon F1/Zenith och Tri-X pressad till 6 400 anser jag att blixt är ett otyg.
Utan blixt får du stämning.
Ut och pröva, sätt gärna på svartvitt och underexponera/efter de ljusa partierna. Är det mörkt skall det inte vara dagsljuskänsla!
50/1,4 - det är väl 75/ca 1,8 med APS-C? Med full öppning blir det kort skäpedjup, så även för detta - ut och testa så du vet!
 

Jessixa

Aktiv medlem
Trots att alla avråder från blixt vill jag ändå slå ett slag för funktionen Slow Rear, som finns på D5100 när man använder någon av moderna PASM. Då exponerar man efter det befintliga ljuset men man får en upplättnadsblixt, dvs den ger precis lika mycket ljus som redan finns och det lyser upp skuggor och mörka partier. Det kan vara användbart när man tar de där före- eller efterbilderna.
Det är alltså en funktion som man kan använda med befintlig, inbyggd blixt?
 

afe

Aktiv medlem
Det är alltså en funktion som man kan använda med befintlig, inbyggd blixt?
Oftast, men det blir inte snyggt för den här typen av bilder (den fryser allt i slutet av exponeringen). Bättre är (tycker jag) att använda vanligt upplättningsblixt så att bilden blir fryst när du faktiskt trycker på avtryckaren.
 
ANNONS