Annons

Canon - vilket hus ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

ericbjork

Ny medlem
Driver en restaurang och vill fota maträtter och miljöbilder. Har idag en gammal 5D som är värdelös vid högre ISO. Har dessutom problem med skärpan. Tänker köpa ett begagnat hus och vill ha kanonskärpa plus att den ska leverera även vid högt ISO. Jag skulle gärna vilja använda mina gluggar nedan även fortsättningsvis:

Sigma EX DG
• 50 mm 1.4
• 24-70 mm 2.8
• 70-200 mm 2.8


Vad ska jag satsa på och varför?
Fullformat måste det väl bli men viket hus?
Eller ska jag satsa på en APS trots att gluggarna inte är avsedda för detta hus. I så fall varför är det ett bättre val?

Tacksam för ett vettigt råd !!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Budget

Du säger inget om budget. Jag skulle förslå en ny eller beggad 6D (en av Canons bästa för foto i svagt ljus. Har du en massa pengar över så gå på en 5D MK IV. Det är dock inte så stor skillnad på brusegenskaperna vid höga iso. Har du problem med skärpan så beror det kanske inte på din kamera utan snarare att du behöver justera dina objektiv för fram- eller bakfokus alternativt använda snabbare slutartider. I 6D kan du hjälpligt microjustera skärpan. Hur det gåt till kan du läsa dig till i någon av de hundratals trådar som finns här på FS forum. Men som sagt en 6D för foto på höga iso. Fast stillastående objekt fotar du ju helst med stativ och måttligt iso - 100-400 på din 5D.
 

Brix

Aktiv medlem
Driver en restaurang och vill fota maträtter och miljöbilder. Har idag en gammal 5D som är värdelös vid högre ISO. Har dessutom problem med skärpan. Tänker köpa ett begagnat hus och vill ha kanonskärpa plus att den ska leverera även vid högt ISO. Jag skulle gärna vilja använda mina gluggar nedan även fortsättningsvis:

Sigma EX DG
• 50 mm 1.4
• 24-70 mm 2.8
• 70-200 mm 2.8


Vad ska jag satsa på och varför?
Fullformat måste det väl bli men viket hus?
Eller ska jag satsa på en APS trots att gluggarna inte är avsedda för detta hus. I så fall varför är det ett bättre val?

Tacksam för ett vettigt råd !!
Skärpa är nåt som till största del ligger i objektivet(och i handhavandet) så du kommer inte direkt få bättre skärpa av ett nytt kamerahus.

Det du annars kan göra är som tidigare nämnts använda stativ så lär du kunna få hur fina bilder som helst med det du redan har.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
En begagand 6D kanske? Väldigt bra på höga ISO. Men skärpan blir inte bättre än din fokus o hur vassa objektiven är. Sedan har väl en 6D mer megapixlar en den orginala 5D (vilket jag antar är den du syftar på när du skriver 5D).

Sedan kan ju problemen med höga ISO tal lösas genom att använda blixt eller LED ljus för att slippa använda så höga ISO tal.
 

ericbjork

Ny medlem
Tack!

Du säger inget om budget. Jag skulle förslå en ny eller beggad 6D (en av Canons bästa för foto i svagt ljus. Har du en massa pengar över så gå på en 5D MK IV. Det är dock inte så stor skillnad på brusegenskaperna vid höga iso. Har du problem med skärpan så beror det kanske inte på din kamera utan snarare att du behöver justera dina objektiv för fram- eller bakfokus alternativt använda snabbare slutartider. I 6D kan du hjälpligt microjustera skärpan. Hur det gåt till kan du läsa dig till i någon av de hundratals trådar som finns här på FS forum. Men som sagt en 6D för foto på höga iso. Fast stillastående objekt fotar du ju helst med stativ och måttligt iso - 100-400 på din 5D.
Tack Tony ( och alla andra för svar)
Jag har testat mina objektiv genom att fota med stativ men de är inte 100% skarpa. Jag antar att det är som du skriver, jag måste låta justare dem för fram- eller bakfokus och detta oavsett kamera hus.

Återstår att välja ett hus som är bättre på höga ISO och det får nog bli en beg 6D.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack Tony ( och alla andra för svar)
Jag har testat mina objektiv genom att fota med stativ men de är inte 100% skarpa. Jag antar att det är som du skriver, jag måste låta justare dem för fram- eller bakfokus och detta oavsett kamera hus.

Återstår att välja ett hus som är bättre på höga ISO och det får nog bli en beg 6D.
På stativ o med matfotografering så har du gott om tid att sätta skärpan manuellt med liveview.
Eller menar du att även det har problem?
 

ericbjork

Ny medlem
Jag får inte helt skarpa bilder någon stans oavsett ljus och inställningar. Det är därför jag vill byta hus.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan du lägga upp ett exempel?
Att en kamera inte ger skärpa med liveview verkar väldigt märkligt.
Då projiceras bilden rätt på sensorn.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Dessutom

Dessutom brukar ju 5D och 2D MK II (samma sensor-olika storlek) ge väldigt skarpa bilder (ibland för skarpa) direkt ur kameran! Något är fel i denna ekvationen. Handhavande (för långa slutartider i kombo med skrangligt stataiv/inget stativ) eller kanske fel fokus i kameran (fasdetektorerna) om du har samma oskärpa på alla objektiv. Du använder väl bara en punkt när du sätter skärpan (inte låter kameran själv välja punkt)??? Vet iofs inte hur många val man har på 5D. Hursomhelst borde du få väldigt hög skärpa med dcen kameran. Själv fick jag sätta ner skärpan till ett part steg under mittnivån när jag fotograferade med 2d MK IIN (exakt samma sensor, bara något mindre) för att inte få skärpeartefakter i kanter (flygande fåglar mot himmel). Här ligger en gravad hund, som Refaat sa ;)
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Lite handpåläggning

Hej

Fota i RAW format, lägg lite tid på efterbehandling i datorn. Gärna med Canons DPP 4 så ska du se att skärpan finns där ;-)
Att skärpan inte upplevs som "knivskarp" har många faktorer som spelar in. Jpeg eller RAW, programvara, efterbehandling, kvalité på skärm, upplösning mm mm mm ........
En 5D med 50mm/1.4 nedbländad till typ 3,5- 5,6 borde ge skärpa som räcker å bli över.
Har du inte kunskap själv så be nån om hjälp för att hitta var det brister.

ThomasR
 

lonian

Aktiv medlem
Om du laddar upp en bild så ser vi nog rätt snabbt vart problemet ligger i den suddighet du påstår ha problem med.
Ett nytt kamerahus ger nog dig möjligheten att få bättre handhållna bilder då du kan ha ökad iso utan att det blir lika brus från vad du har idag.
För matbilder hade jag dock använt iso100 och stativ, då spelar inte ny kamera roll. Eventuellt köp en eller två blixtar som du använder externt på stativ. Eventuellt köp ett macro objektiv för klar skärpa.
 
ANNONS