Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera till fullformat och vilken i så fall?

Produkter
(logga in för att koppla)

linn17

Medlem
Hej allihopa!

Är nu på jakt efter en ny kamera då jag vill uppgradera till fullformat. I dagsläget har jag en 760D och fotar mest porträtt och bröllop.

Jag har kikat på 6D mark II men hört att det är mer värt att köpa den gamla 6D eller uppgradera helt till 5D mark IV. Dock ligger budgeten ligger på ca 20000:-.

Någon som har erfarenhet av 6D mark II och åsikter kring den? Eller tips på en annan kamera i prisklassen? Eller t.o.m kan rekommendera att köpa en 6D?

Alla tips mottages tacksamt!
 

rronnbac

Aktiv medlem
Vad gäller bildkvalitet så är både 6D och 6D mk ii bra. De har dock en nackdel som många bröllopsfotografer kan tycka talar mot, nämligen att de bara har en minneskortplats. Risken för att minnekort ska gå sönder irreparabelt är visserligen liten, men OM det händer vid ett bröllop så har man ett brudpar som förlorar ett minne de vill ha för livet och du kommer att ha fruktansvärt missnöjda kunder.

Bland annat av det skälet är nog en begagnad (eller ny) 5D mk iii ett bättre val. 5D mk iV är förstås ännu bättre, på allt, men mk iii är fortfarande en otroligt bra och pålitlig kamera.

Är du inte fast i Canon-världen så finns Nikon D750 eller möjligen D810. Sonys nya A7 iii kan säkert också vara ett bra val. De har alla också dubbla kortplatser.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Är nu på jakt efter en ny kamera då jag vill uppgradera till fullformat. I dagsläget har jag en 760D och fotar mest porträtt och bröllop.

Jag har kikat på 6D mark II men hört att det är mer värt att köpa den gamla 6D eller uppgradera helt till 5D mark IV. Dock ligger budgeten ligger på ca 20000:-.

Någon som har erfarenhet av 6D mark II och åsikter kring den? Eller tips på en annan kamera i prisklassen? Eller t.o.m kan rekommendera att köpa en 6D?

Alla tips mottages tacksamt!
Har du några Canons småbildsobjektiv idag, och isf. vilka?

I övrigt så tycker jag Richard sammanfattar ett par bra val för dig, och bra saker att tänka på.

(Kanske även ett bra Canon APS-C-hus, med rätt objektiv att komplettera din nuvarande samling med, också kan eventuellt vara värt att överväga.)
 
ANNONS