Annons

Smidig, lätt objektiv-kamera, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sarawidell

Medlem
Hej
En kamera som jag som kvinna med relativt små händer kan hålla och fota med med bara en hand, men som ändå har möjlighet till olika objektiv och med en budget på max 7000kr (gärna lägre), finns det?

Smidigheten tänker jag både i form av greppvänlig och framförallt inte alltför tung, för att orka hålla stabilt i en hand.

Flera objektiv, ja, jag vill kunna sätta den på ett stativ och ta arrangerade porträtt, men mestadels ska den fånga rörliga föremål såsom småbarn och utomhussport.

Filmning är kul men det blir mest för egna minnen och kvaliteten på film är inte prio.

Jag har inte tidigare haft en spegellös kamera, och är generellt lite konservativ, men ni som testat båda och har kunskap, ge mig argument för och emot.

Vad söker jag?

Sara
 

Third eye

Aktiv medlem
Åh, du kommer bli villrådig efter alla svar som dyker upp :)

Kollar man prisjakt efter bra dealer just nu så får man t, ex:
Canon Eos M6 med ett 15-45/3,5-6,3 IS STM för 4990kr och
Canon EOS M50 + 15-45/3,5-6,3 IS STM för 5790kr (populär kamera och filmar bra med suverän fokus).
...eller...
Fujifilm X-T100 kamerahus silver + Fujinon XC 15-45/3,5-5,6 OIS PZ för 5485kr

Till Canonkameran så skulle ett 55-200mm telezoom passa bra och kostar billigast 2790kr så det skulle bli drygt 7,800kr för ett paket som täcker många milimetrar.

Till fujin så skulle telezoomen Fujinon XC 50-230 OIS II för 3585kr passa men då blir totalen ca 9,000 istället.

Hoppar vi upp ett snäpp så finns just nu Fujifilm X-T20 + 18-55/2,8-4,0 (bättre kamera och bättre objektiv) för 7990kr men då är budgeten redigt spräkt, speciellt om man plussar på ovanstående Fujinon.

Och spräcker vi budget så kan du få en fullformatskamera med objektiv för 7990kr genom Sony Alpha A7 + 28-70/3,5-5,6 OSS. Då hittar jag inget telezoom under 8000kr istället. Men det är en superkamera som kostade en bit över 15,000kr när den kom. Men den är äldst bland förslagen, men ger fin bildkvalitet.

Canon M6 är finfin men har bländare och tid helt i menyerna men bättre på M50, M50 (och Fujin + Sonyn) har dessutom medan Fujin tror jag har vred (vilket jag alltid tipsar om), Sonyn är en fullformatare och anses generellt bättre, men det drar med sig betydligt dyrare objektiv.

Min flickvän har relativt små händer men fotar med en rätt så stor fullformatare Canon 5D mkiv och trivs, men hon tycker mina Sonykameror är sköna. Min Canon M50 tycker hon är för liten...tror det är en vanesak :)

Skulle jag summera så är det Canon M50 (som jag trivs superbra med, en populär kamera) eller Fujin som jag aldrig fotat med men som alltid gör snygga hus (fåfänga) och gillas av många. Inget av objektiven är några superobjektiv eller ljusstarka, men med tex telezoomen så kan du få till riktigt fina porträtt och passar helt ok flr utomhusaktiviteter.
Lycka till :)
 

Kalli

Aktiv medlem
Det skulle finnas gott om kameror som passar dina krav.

Det som får mig att fundera är frågan om greppvänlighet versus kompakthet.

Jag har själv använt Micro Four Thirds kameror från Olympus och Panasonic över flera år nu. Kameror som är allt ifrån rätt så kompakta till inte så jättekompakta :)

Själv föredrar jag (D)SLR stilen av kamera då den brukar betyda att man får ett säkert grepp – något som gör det bekvämare att hålla kameran i ena handen. Fast tycker jag att min Panasonic GX80, som jag har som andra hus sedan nyligen, sitter ändå rätt så skönt i handen trots att den är utformat litegrann som en mätsökarkamera. Jag har dock ändå endast använt den med lätta och kompakta objektiv.

Då jag är bekant med Panasonics utbud kan jag nämna att GX80 och GX9 är båda kompakta och relativt lätta kameror, fast jag vet inte hur bra de passar dina krav vad gäller greppvänlighet. En GX80 finns att köpa för 4000 ny med kittobjektiv och en GX9 med samma kittobjektiv för 5500. För övrigt går det att hitta GX80 begagnad för typ 2000 och med objektiv för kanske ner till 2500. Jag fick ett fint exempel begagnat utan objektiv för 1800. Det blir då en slant över för objektiv och det finns några bra objektiv inom systemet för billig peng.

Om du lutar mer åt en relativt kompakt kamera i DSLR-stilen, fast spegellös, finns Panasonic G80 att köpa ny för 3600. Har själv haft en sådan och tycker att det är en mycket trevlig kamera att använda. Klart trevligare än GX80, fast de är väldigt nära varandra vad gäller prestanda; G80 är större men erbjuder en *mycket* bättre sökare, är vädertätat och så vidare.

Finns som jag sade ovan en massa alternativ förutom de jag har nämnt.

Länkar till en hemsida där man kan jämföra kameror i storlek där du kan se G80, GX9 med kittobjektiv och GX80 bredvid en Canon EOS 800D: https://camerasize.com/compact/#708,689,770.397,673,ha,t
 

niniz

Aktiv medlem
Hej
Känner igen mig lite när du skrev. Hade samma funderingar för nåt år sen. Valde fuji för systemet är behändigt lätt och bilderna blir fina direkt ur kameran. Har själv små händer och tycker det funkar bra hålla kameran även om lite mer plats för tummen greppet kunde varit bättre på min.
Tipsar om den här även om en ny xt200 snart börjar säljas. Den verkar också ha mer plats bak för tumme

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/fujifilm-x-t100-kamerahus-silver-fujinon-xc-15-45-3-5-5-6-ois-pz
 

Bokeh

Aktiv medlem
Om du klarar dig utan sökare
Olympus E-PL8 Pen
Panasonic Lumix DMC-GX880

Med EVF sökare
Olympus E-M10 Mark III
Panasonic Lumix DC-GX9
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte tidigare haft en spegellös kamera, och är generellt lite konservativ, men ni som testat båda och har kunskap, ge mig argument för och emot.
En del spegelfria kameror saknar sökare och då blir det lite so att fotografera med en mobiltelefon när man måste använda kamerans display som "sökare".

Jag tror att du ska titta på Olympus och Panasonics lite mindre kameramodeller. Dessa båda märken har samma objektivfattning så utbudet av objektiv är rätt stort.
 

Sarawidell

Medlem
Hur bra eller dålig blir filmen?

Hej
Känner igen mig lite när du skrev. Hade samma funderingar för nåt år sen. Valde fuji för systemet är behändigt lätt och bilderna blir fina direkt ur kameran. Har själv små händer och tycker det funkar bra hålla kameran även om lite mer plats för tummen greppet kunde varit bättre på min.
Tipsar om den här även om en ny xt200 snart börjar säljas. Den verkar också ha mer plats bak för tumme

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/fujifilm-x-t100-kamerahus-silver-fujinon-xc-15-45-3-5-5-6-ois-pz
Hej Niniz,
Läste igenom recensionen du länkade till på Cyberphoto. Blev i stort sett nöjd med vad jag läste, det påpekades att det inte blev särskilt bra film. Men vad är bra och dålig film? Hur bra/dålig blir den? Kan du eller någon annan jämföra med filmen man får i en mobilkamera så vore jag tacksam! (Iphone 6 tex..)

Sara
 

Sarawidell

Medlem
Haha, lika många kameror på listan som svar i tråden..

https://www.theurbanwire.com/2014/12/the-sony-a5100-is-the-best-companion-for-youth-about-town/

Förstår inte att du har fått så många olika svar på en enkel fråga;)
Har haft ett 15-tal olika kameror och den enda som utmärkt sig som `enhandskamera´ har varit Sony NEX 3, NEX 5 samt nuvarande A5100. En mycket liten och lätt kamera till ett lågt pris.

/Stephan
Okej, en till på listan som jag måste kolla upp då. Snabb fråga till dig som kan den: Finns även fasta objektiv till den eller vad tar man typ porträttfoto med?
 

Sarawidell

Medlem
Olympus vs Fujifilm?

En del spegelfria kameror saknar sökare och då blir det lite so att fotografera med en mobiltelefon när man måste använda kamerans display som "sökare".

Jag tror att du ska titta på Olympus och Panasonics lite mindre kameramodeller. Dessa båda märken har samma objektivfattning så utbudet av objektiv är rätt stort.
Tack för tipset, har hört det tidigare också att Olympus och Panasonic gör lite nättare modeller. Jag har kollat en del på Olympus E-M10 nu och (sedan flera tipsat om den) Fujifilms XT100, de verkar vara ganska likvärdiga i mytcket. Förstått det som att den elektroniska sökaren i Fujifilms är bra, har du testat den? Kan du jämföra med Olympus (vilken av dem har du använt?).

Det är en riktigt snårig djungel det här...

Sara
 

Sarawidell

Medlem
Det skulle finnas gott om kameror som passar dina krav.

Det som får mig att fundera är frågan om greppvänlighet versus kompakthet.

Jag har själv använt Micro Four Thirds kameror från Olympus och Panasonic över flera år nu. Kameror som är allt ifrån rätt så kompakta till inte så jättekompakta :)

Själv föredrar jag (D)SLR stilen av kamera då den brukar betyda att man får ett säkert grepp – något som gör det bekvämare att hålla kameran i ena handen. Fast tycker jag att min Panasonic GX80, som jag har som andra hus sedan nyligen, sitter ändå rätt så skönt i handen trots att den är utformat litegrann som en mätsökarkamera. Jag har dock ändå endast använt den med lätta och kompakta objektiv.

Då jag är bekant med Panasonics utbud kan jag nämna att GX80 och GX9 är båda kompakta och relativt lätta kameror, fast jag vet inte hur bra de passar dina krav vad gäller greppvänlighet. En GX80 finns att köpa för 4000 ny med kittobjektiv och en GX9 med samma kittobjektiv för 5500. För övrigt går det att hitta GX80 begagnad för typ 2000 och med objektiv för kanske ner till 2500. Jag fick ett fint exempel begagnat utan objektiv för 1800. Det blir då en slant över för objektiv och det finns några bra objektiv inom systemet för billig peng.

Om du lutar mer åt en relativt kompakt kamera i DSLR-stilen, fast spegellös, finns Panasonic G80 att köpa ny för 3600. Har själv haft en sådan och tycker att det är en mycket trevlig kamera att använda. Klart trevligare än GX80, fast de är väldigt nära varandra vad gäller prestanda; G80 är större men erbjuder en *mycket* bättre sökare, är vädertätat och så vidare.

Finns som jag sade ovan en massa alternativ förutom de jag har nämnt.

Länkar till en hemsida där man kan jämföra kameror i storlek där du kan se G80, GX9 med kittobjektiv och GX80 bredvid en Canon EOS 800D: https://camerasize.com/compact/#708,689,770.397,673,ha,t
Tack för länk!
Okej, så sökaren är bättre i G80 (än i GX80) fast den är spegellös? Jag trodde det ofta var sämre sökarfunktion i de spegellösa? Blev ju lite mer sugen på G80 när du skrev sådär.
Hur blir filmen i dessa modeller, vet du något om det? Och är det någon skillnad i vilka objektiv man kan sätta på dem?

Sara
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Tänk om du hittar en sådan nätt och bra enhandskamera, tipsa mig!

Annars som sådan använder jag nu själv en Sony Nex 5N med en elektronisk sökare monterad ovanpå. Utomordentligt bra, och just 5N-modellen har en fantastisk bildsensor. Fortfarande konkurrenskraftig trots att det nu är många år (8) sedan kameran släpptes på marknaden.

Väger 269 gram inklusive batteri o minneskort, med andra ord nästan ingenting.

Rattar och reglage sitter så till att kameran regleras med en hand. Dock är den lite pillig eftersom den är liten, men inte värre än någon annan, eftersom stora kameror ofta har en fabless för aviga knapplaceringar som kräver någon slags tvåhandskombination, man får använda båda händerna för att trycka eftersom viktiga knappar sitter överallt runtom på kameran. På nexen använder man bara ena och knapparna nås enkelt av denna och de sitter dessutom välplacerade på kameran.

Tyvärr är de inte utformade för taktil feedback, något man kunde önskat.

Greppet är helt ok och jag har händer som använder den största herrhandskstorlek butiker vanligen för i sortimentet.

Menyerna är helt ok utan överdrivet mycket olika inställningsmöjligheter som förvandlar kameran från en kamera till en pryl med massor av funktioner att grotta ner sig i för den intresserade av det, en hobby i sig.

Objektivutbudet är bra, kameran filmar jättebra, men inte mer än i full HD 1080. Det betyder att filmerna blir toppen. I dag filmar kameror i högre upplösning, det är också toppen. Nexen ger bra filmer.

Men, kameran skall absolut kombineras med Sonys elektroniska sökare FDA-EV1S som tagits fram speciellt för denna kamera. Detta eftersom kameran annars ej har någon sökare, utan då används som en mobil där man fotar m hjälp av skärmen.

Både kamera och sökare kan man hitta begagnat och snorbilligt på ebay om man letar och har lite tur. Tror inte de finns att köpa nya någonstans längre.

En utsökt liten kamera som ger fantastiska bilder och även bra film!

Undvik micro 4/3 kameror. Tex Olympus tillverkar fantastiska sådana, men bildsensorn är för liten, det för med sig onödiga begränsningar (som inte är helt enkla att sätta sig in i och förstå vad de egentligen innebär för en novis). Känner man dock till och förstår dessa begränsningar (som även medför vissa fördelar), kan man med gott samvete köpa en mft-kamera om man då anser att den ändå fyller ens behov.

Nexen har APS-C storlek på bildsensorn, en god kompromiss mellan fullformat och micro 4/3, det bästa av båda världar. Likvärdiga (ekvivalenta) objektiv för mft blir lika stora som de för en APS-C, eller fullformatskamera. Alltså vad gäller likvärdiga objektiv spelar det ingen roll vilken sensorstorlek man har, de blir alla lika stora och tunga (om det ens finns ekvivalenta för mft, och i mindre mån även för APS-C). Detta tycker i alla fall jag att man nogsamt bör kolla upp innan man går in i ett sådant system.

Ekvivalens har kanske mest betydelse för möjlighet till kreativitet vid porträttfotografering, då i form av möjlighet till variation av skärpedjupets utbredning i bilden.

Tja, långt inlägg.
Hoppas du hittar en bra kamera du trivs med, vilket är mycket olika för olika fotografer!
 

Kalli

Aktiv medlem
Tack för länk!
Okej, så sökaren är bättre i G80 (än i GX80) fast den är spegellös? Jag trodde det ofta var sämre sökarfunktion i de spegellösa? Blev ju lite mer sugen på G80 när du skrev sådär.
Hur blir filmen i dessa modeller, vet du något om det? Och är det någon skillnad i vilka objektiv man kan sätta på dem?

Sara
Alla Panasonics systemkameror är spegellösa sedan flera år tillbaka. Jag tror att vi har nått en punkt där elektronisk sökare versus optisk sökare är en smaksak. Jag gillar elektronisk sökare själv, men i kameror med mindre bildsensorer (som till exempel de Micro Four Thirds kameror från Panasonic jag nämnde) blir en elektronisk sökare en fördel jämfört med en optisk sökare som i en spegelreflex.

Sökaren i GX80 (jag tror att GX9 har samma sökare) är inte like dålig som jag förväntade mig, men den är relativt liten. Den i G80 tycker jag att är mycket bra; den är stor och ger en klar bild.

Jag har inte filmad med dessa kameror, men vad jag förstår är de bra på det. G80 skulle vara mycket prisvärd som filmkamera. GX80 har ungefär samma prestanda, men G80 har mikrofonintag och en vridbar skärm (GX80s skärm kan man bara vrida upp och ner).

Både G80 och GX80 tillhör Micro Four Thirds systemet och kan använda samma objektiv. Olympus ingår i det systemet också med sina kameror och objektiv. Det finns också andra tillverkare av objektiv, till exempel Sigma. För vissa användningsområde kan det vara smart att sikta först på vilka objektiv man behöver och sedan välja kamera från samma tillverkare som objektiven, men för det mesta går det bra att blanda hur som helst.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej
En kamera som jag som kvinna med relativt små händer kan hålla och fota med med bara en hand, men som ändå har möjlighet till olika objektiv och med en budget på max 7000kr (gärna lägre), finns det?

Smidigheten tänker jag både i form av greppvänlig och framförallt inte alltför tung, för att orka hålla stabilt i en hand.

Flera objektiv, ja, jag vill kunna sätta den på ett stativ och ta arrangerade porträtt, men mestadels ska den fånga rörliga föremål såsom småbarn och utomhussport.

Filmning är kul men det blir mest för egna minnen och kvaliteten på film är inte prio.

Jag har inte tidigare haft en spegellös kamera, och är generellt lite konservativ, men ni som testat båda och har kunskap, ge mig argument för och emot.

Vad söker jag?

Sara
Nu vet jag inte varför du vill hålla kameran med en hand. När man verkligen vill ha det stabilt är det bra med alla händer man har plus pannan för att undvika röresleoskärpa.

Min första tanke går till 2 av mina kameror som jag använder just detta. Fota barn samt barnbarn.
Den första är Fuji X-PRO2 och ett 18-55/2.4-4 OIS som jag gett min dotter. Kameran är lätt och väldigt allround.
Eller en Fuji XH1 med samma objektiv. Båda går att få till bra priser begagnat. Att fota barn är inte helt lätt. De rör sig konstant.
Jag använder ofta en normalzoom som 18-55 eller ändå hellre utomhus ett objektiv som motasvarar 70-200 på FF.
Att fota barn låter enkelt men svårare än man tror Jag fotar både med Canon FF och Fuji APS-C. I ditt fall skulle jag hålla mig till Fuji APS-C. Det räcker långt.
Så låt oss jämföra 2 bilder.
DEn första är tagen av svärmor me telningen tagen med Fuji.
Den andra med Canon EF 85/1,4 IS som är ett klassiskt porträttobjektiv.
Du måste börja någonstans. Jag fotar mer Fuji än med Canon. Detta trots jag fotat mycket längre med Canon. Skälet är helt enkelt att jag trivs bättre och tycket det är enklare att använda Fuji.
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Tror du fått rätt bra svar här. Som PMD skriver så skall du nog tänka några gånger innan du ger dig på en NEX. Den saknar sökare och blir jobbig att handha ganska snabbt, då man får ett helt annat ergonomiskt läge med en kamera man måste titta på en skärm på.

Ingen kamera med utbytbara objektiv är enligt mig så pass lätt att du kan enhandshålla den speciellt länge när du fotar.

Om det är ett krav så skaffa mobiltelefon för 8000 istället. Finns stativfästen för dom flesta mobiltelefoner också.
 

PMD

Aktiv medlem
Ingen kamera med utbytbara objektiv är enligt mig så pass lätt att du kan enhandshålla den speciellt länge när du fotar.
Jodå. Jag har en Panasonic GM5 som väger 211 gram (med minneskort och batteri, enligt Panasonics specifikationer). Till den har jag ett 12-32mm-objektiv (med bildstabilisering) som väger 70 gram. Kombinationen är mindre än många kompaktkameror. Jag har också ett 35-100mm-objektiv som är gjort för att passa till just den här kameran. Även det är litet och lätt.

Det är inga problem att hantera den kameran med en hand (höger, förstås; det är väldigt få kameror som är anpassade för vänsterhänta), men en så liten och lätt kamera har givetvis konstruerats med en del kompromisser som alla kanske inte gillar.

Den finns nog inte att köpa ny längre, tyvärr.
 

Falumas

Aktiv medlem
Min mobil väger 195g, det är gränsvärdigt enhandshållet efter 5-10 minuter.

Min Nikon D800 med telezoom som väger runt 2.5kg håller jag lätt med två händer vid ögat en halvtimme.
 

PMD

Aktiv medlem
Min mobil väger 195g, det är gränsvärdigt enhandshållet efter 5-10 minuter.
Jag brukar inte fotografera oavbrutet i 10 minuter (eller ens i 5). Med (o)jämna mellanrum tar jag ner kameran från ögat. Jag tolkade Sara att det var ungefär så hon ville kunna göra med en kamera.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag brukar inte fotografera oavbrutet i 10 minuter (eller ens i 5). Med (o)jämna mellanrum tar jag ner kameran från ögat. Jag tolkade Sara att det var ungefär så hon ville kunna göra med en kamera.
Det gör jag också om jag tvingas fotografe enhandshållet med mobilen, däremot så är det svårt att ta ner mobilen när man filmar och det kan lätt bli 5-10min. Där är det överlägset enligt mig att kunna använda två händer och huvudet med optisk sökare. Det var det som fick mig att köpa spegellöst, sedan upptäckte man ganska snabbt att fördelarna med EVF var betydligt fler och även vid fotografering.

Min D800 gick i princip av flera anledningar inte att handhålla överhuvudtaget när man filmade. Min Z6:a kan jag handhålla vid filmning utan problem.

Så är filmning på kartan skulle jag rekommendera en spegellös med EVF.
 
ANNONS