Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 200/2,0L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

jonsson-krister

Aktiv medlem
Hej,
Jag var på Fotomässan idag och pratade med Canon och dom hade inte något besked om leverans eller pris. Eller så vågade dom inte säga något eftersom nyhetssläppet på objektivet tydligen vart lite för tidigt. Den presskonf. som var i samband med 20-års jub så fanns det ett objektiv som dom fick klämma o känna på men det var inte funktionsdugligt. Så dom verkar ha lite kvar att göra....

/Krister
 

StudioG

Aktiv medlem
jonsson-krister skrev:
Hej,
Jag var på Fotomässan idag och pratade med Canon och dom hade inte något besked om leverans eller pris. Eller så vågade dom inte säga något eftersom nyhetssläppet på objektivet tydligen vart lite för tidigt. Den presskonf. som var i samband med 20-års jub så fanns det ett objektiv som dom fick klämma o känna på men det var inte funktionsdugligt. Så dom verkar ha lite kvar att göra....

/Krister
Så då kanske det dyker upp mot vårsidan då ..
Kollade vad Nikons motsvarighet kostar och
det ligger ju på ca 4000 € !! Saftigt pris
men smakar det så kostar det juh :)
 

jonsson-krister

Aktiv medlem
StudioG skrev:
Så då kanske det dyker upp mot vårsidan då ..
Kollade vad Nikons motsvarighet kostar och
det ligger ju på ca 4000 € !! Saftigt pris
men smakar det så kostar det juh :)
Förhoppningen är ju att det ska vara lika skarpt och bra som 1.8 versionen. Sen var det i någon tråd här på FS som speckulerade om priset och dom trodde väl att det skulle hamna ungefär 35-40 000:-. Det är väl bara att ställa sig i kö, tror inte jag överlever utan objektivet :)
 

Omar

Aktiv medlem
jonsson-krister skrev:
Förhoppningen är ju att det ska vara lika skarpt och bra som 1.8 versionen.
Hej

Många känner ju till den respekterade Canon 200mm 1.8 L (typ 45000kr?) som typ skall vara den skarpaste glugg Canon har gjort, enligt en del?

Tidningen FOTO (nr 12/2007 sidan 51) skriver:

"EF 200/1.8 var känt för sin extremt höga skärpa även vid stora bländaröppningar"

De flesta skulle nog säga att 200mm 1.8 är mycket skarpare än tex 400mm 5.6? för folk har lagt ut mer pengar på den, är större, ser häftigare ut, är coolare?

Jag har inte sett någon bra test innan, men här kommer en i jämförelse mot 400mm 5.6 (tester skall tagas med nypa salt:):). Börjar med 1.8 på 200mm, ändra bländaren så vid bländare runt 4-5.6 kan man nog skönja att 200mm 1.8 är något bättre?

På full öppning, dvs 1.8, 2.0, 2.8 på 200mm så verkar den vara mindre skarp än 400mm på 5.6.

En 1.8 glugg är ju tänkt att användas på full bländar öppning, men där verkar den inte vara så skarp. Om man inte tycker skärpan blir bra och då bländar ner för ökad skärpa då försvinner en del av ideerna med att ha en så ljusstark glugg. Men oavsett vad så, kan man ändå fota när det är mörkare, bättre bokeh, snabbare AF med ljusstarkare glugg.

Hoppas att den nya 200mm 2.0 IS presterar bättre på full bländar öppning.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?FLI=0&API=0&FLIComp=0&APIComp=0&Lens=432&Camera=9&LensComp=278

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-200mm-f-1.8-L-USM-Lens-Review.aspx

200mm 2.8 presterar ungefär lika på 2.8 som 200mm 1.8 gör på 2.8.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=432&Camera=9&FLIComp=0&APIComp=0&LensComp=245&CameraComp=9&FLI=0&API=2

Pris ca

200mm 1.8 45000kr??
200mm 2.8 7500kr
400mm 5.6 12000kr

Mvh

Omar
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
De två nya supergluggarna från Canon ska bara finnas som tomma ickefungerande prototyper i dagsläget.

Mitt 200/1,8 är i alla fall klart skarpare än mitt 70-200/2,8 (som jag trots det är mkt nöjd med).

Omar, du är välkommen att testa mitt 200:a när jag är förbi Lund i jul.

200/2 IS är förhoppningsvis lite trevligare att handhålla med lägre vikt och IS. 1,8:an är en best.
 

frni

Medlem
Jag innehar en 200/1.8 och lär väl få en dänga av fotoeliten efter att säga maken till social talisman har aldrig varit med om. När man har släpat denna pjäs och glider in på en bodega lastar av den på bardisken och det blir nästan tyst. Klar Sergio Leone feeling. Den första som kraxar till brukar vara den självutnämde astrofysikern tätt följd av en som läst för många se & hör. Jag skulle vilja påstå det man slänger upp på disken är det jordens mittpunkt om man har motljusskyddet på. Om jag har tagit 10000 bilder nån kanske är bra till och med, men hur folk reagar är väldigt kul. Det är nog det mest permanenta minnet jag har med den linsen. Jag har träffat många som jag inte har bild på men haft trevligt med.

lite offtopic bara
 

Pupillen

Aktiv medlem
Lita inte på de kurvorna, de har bara förkortningen gemensamt med "riktiga" MTF-kurvor!

Jag vet inte hur de räknar, men på något sätt trixar de så att kurvorna ibland ligger mycket högre än vad som är fysikaliskt möjligt på grund av diffraktionen.

MTF-bedrägerierna verkar för övrigt ha trappats upp på senare år (troligen som ett led i något slags fjantigt "chicken-race" med Nikon om vem som vågar fuska mest) så det går inte ens att jämföra Canons kurvor för lite äldre objektiv med de nya.

Jämför t.ex. med kurvorna för de äldre 135/2 och 400/5,6 så ser ni mycket tydligt att beräkningsmetoden har förändrats totalt.
 

eek

Aktiv medlem
nej, det där går ju inte riktigt ihop, hittade fler skumma exempel.



för övrigt säger cyberphoto att 200 2.0 L kommer in under april till det lilla priset: 55 990kr (kommer säkert ändras en hel del)
men definivt inget för min plånbok.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Objektivet känns mycket smidigare än 200/1,8. Balansen är mycket bättre.

Men jag behåller mitt 200/1,8 och kompletterar istället med ett 300/2,8 IS. 200:an är en udda glugg för speciella tillfällen och jag är nöjd med skärpan. Men med telekonverter blir det inte så bra. 2X funkar inte alls.

Jag irriterar mig dock på att Canon har slut på flera reservdelar till 200/1,8 trots att objektivet gick ur tiden så sent som 2004 är det slut på motljusskydd och fokuseringsmotor mm.

Canon säger att de siktar på att ha 7 års lagerhållning på reservdelar efter produktionsstopp och längre på dyrare produkter, men det verkar inte särskilt heligt.
 
ANNONS