Annons

Varumärkesfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Svensson

Aktiv medlem
Har med visst intresse läst hela tråden (för en gångs skull). Den omtalade fotografen har ett varumärkesskydd i klass 16, som ser ut så här:
Klass 16

Papper; kartong samt produkter därav, ej ingående i andra klasser; trycksaker; bokbinderimaterial; fotografier; pappersvaror (skriv- och kontorsmaterial); klister och lim för pappersvaror och hushållsändamål; konstnärsmaterial; målarpenslar; skrivmaskiner och kontorsförnödenheter (ej möbler); instruktions- och undervisningsmaterial (ej apparater); plastmaterial för emballering (ej ingående i andra klasser); trycktyper; klichéer.

Förklaring
Klass 16 omfattar huvudsakligen papper, varor tillverkade av detta material och kontorsförnödenheter.

Denna klass omfattar särskilt:
pappersknivar;
kopieringsapparater;
plastark, säckar och påsar för emballering och paketering.
Denna klass omfattar ej:
vissa varor tillverkade av papper och kartong (se alfabetiska listan);
målarfärger (klass 2);
handverktyg för konstnärer exempelvis spatlar, skulptörmejslar (klass 8).


Det innebär att hon skyddat en produkt. Det betyder att vem som helst borde kunna marknadsföra tjänsten "Vi tillhandahåller även tjänsten digitala SecretBox fotograferingar" , borde bli i klass 41.

Men passa er för att sälja bilderna i pappersform med benåmningen SecretBox, det går inte.
Det är inte korrekt. Varumärkets klassificering har huvudsakligen en administrativ betydelse.
Det är den fysiska manifestatione av fotografens arbete som skall skyddas, och det är ju den enda "vara" som kommer ut ur verksamheten. Det går inte att marknadsföra sig med att man gör en "Secret-box-fotografering", lika litet som att man kan "Skogaholms Sirapslimpe-baka" eller Volvo-bygga.

Jag föreslår att listiga lagvrängare börjar med att läsa på i Varumärkeslagen,
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1960:644

Här kan man med fördel titta närmare på på paragraferna 1 och 2 (omfattningen av rätten), 4 (varför det inte räcker att vränga till varumärket till Secretbox) och 16 (om klassificering). Eftersom varumärket arbetats in sedan 1995 och används generellt som benämning på produkten gäller (rimligtvis) hur som helst paragraf 2 oavsett administrativ klassificering.
 

larsev

Avslutat medlemskap
I definitionen vad grupp 16 innehåller är det nämnt fotografier.
Fotografier är bilder tagna med kamera oavsett vilket medium de visas på eller är lagrade.
De kan vara på papper, men de kan också vara digitalt lagrade.
Så det borde räcka med varumärkesskydd i grupp 16.

MVH / Lars
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är inte korrekt. Varumärkets klassificering har huvudsakligen en administrativ betydelse.
Det är den fysiska manifestatione av fotografens arbete som skall skyddas, och det är ju den enda "vara" som kommer ut ur verksamheten. Det går inte att marknadsföra sig med att man gör en "Secret-box-fotografering", lika litet som att man kan "Skogaholms Sirapslimpe-baka" eller Volvo-bygga.

Jag föreslår att listiga lagvrängare börjar med att läsa på i Varumärkeslagen,
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1960:644

Här kan man med fördel titta närmare på på paragraferna 1 och 2 (omfattningen av rätten), 4 (varför det inte räcker att vränga till varumärket till Secretbox) och 16 (om klassificering). Eftersom varumärket arbetats in sedan 1995 och används generellt som benämning på produkten gäller (rimligtvis) hur som helst paragraf 2 oavsett administrativ klassificering.
Så inarbetat är det inte, jag hade aldrig hört talas om det innan denna diskutionen. Det tror jag gäller för dom flesta andra också. Gå ut på stan och fråga folk vad dom tror Secretbox är.

/Karl
 

jennyk

Medlem
Jo ni som undrar varför artikeln är nere så ringde Brigitte idag. Riktigt trevlig! Kommer skriva om artikeln till en lite vänligare och sakligare ton även om hon inte visste vad ut och in var. Det enda hon vill göra är att fota vilket jag förstår så visst kalla mig mes men men vill inte heller att hon ska få leva med Google för resten av livet...
Tycker det är jättebra att du pratat med Birgitte! Viktigt att det hela slutar bra, samtidigt är det fortfarande viktigt att föra diskussionen vidare om varumärkeslagen

Jenny
 
ANNONS