Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

cecber

Aktiv medlem
Vil bare få opplyse deg om at det er IKKE länsstyrelsen som har anmeldt Terje, det er Tommy Berglund privat på bakgrunn av sin jobb. Jeg vil også opplyse at Terje har ikke tatt imot penger for noen av disse bildene. Flott å lese at det endelig er noen med litt kjennskap til Terje som uttaler seg. At jeg ikke liker innlegget får så være.
Var skriver jag att det är länsstyrelsen som anmält honom? Var skriver jag att Terje tjänat pengar på detta? Det allvarliga är ju att länsstyrelsen har lagt tid och pengar på ett mårdhundsproblem som uppenbarligen inte finns. Det hade de aldrig gjort om det inte varit för Terjes monterade mårdhundsbild. Det måste vara okej att diskutera det, eller?

"cecber skrev: Jag menar länsstyrelsens pengar: http://www.jnytt.se/nyhet/42241/nu-p...-lansstyrelsen

Jag varken dömer eller utmäter straff men tycker att detta är en viktig fråga att diskutera. Hur kan vi som naturfotografer göra i framtiden för att vi fortfarande skall kunna ha en trovärdig röst i politiken? (Jag har dessutom gått på både kurser och föreläsningar för/av Terje. Jag har köpt böcker och följt hans blogg. Jag känner mig jävligt lurad just nu! Men fortfarande tycker jag att de politiska konsekvenserna i den här soppan är det allvarligaste.)

Och vad vet du om vad jag upprörs över och vad jag engagerar mig i? Du känner inte mig överhuvudtaget! Just nu tycker jag att det är du som har den ilsknaste tonen här!"
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag tror att det vore bra om alla tog en time-out i den här diskussionen.

Terje har svikit många inte minst sig själv och sina ideal. Detta är naturligtvis traumatiskt inte bara för honom utan även familj, släkt och vänner. Ingen försvarar eller förringar det han gjort. Omfattningen, både i antal och under vilken period det skett, kan vi bara spekulera i den vet troligen bara Terje.

Många känner sig "lurade" på ett eller annat sätt vilket får oss att agera mindre genomtänkt i kommentarerna. En del reagerar med ilska och vill ha hämnd och andra genom förnekelse i olika grader.
Sanningen är dock att ånga behöver tid till eftertanke.

Det finns flera delar i denna diskussion:
1. Terje Naturfotograf eller Bildskapare? Att hans förtroende som naturfotograf helt eller till stora delar är förbrukat står nog utom tvivel. Men som bildskapare och fotograf finns Terje kvar.

2. Omfattningen - jag har inget problem med att man försöker reda ut denna fråga. Den är viktig för alla inblandade. Men eftersom många fortfarande bearbetar den första chocken att det förekommit så kan inte alla kommentera detta sakligt. Respektera att det för de som stått Terje närmast tar längst tid att bearbeta frågan. ge dom den tiden.

3. Det juridiska - en del av det Terje gjort är nog inte inom lagens ramar och det ska naturligtvis behandlas av rättsväsendet.

4. Annat är handlar om att svika ideal. Det är inte en juridisk fråga. Man får ha kurser i fototeknik och föra debatter utifrån "extrema" åsikter. Självklart bygger man ett glashus om man inte lever upp till sina åsikter. Självklart känner sig lärjungar lurade om det visar sig att idealen bara var luft.
Men här måste man som enskild ställa sig frågan: Trodde jag på idealet bara för Att Terje predikade det eller var det min egen åsikt och mitt ideal?
Boken jag köpte med bilder i? Blir bilderna annorlunda nu när de är mindre fotografiska och mer bara bilder?
Var det Terjes bildspråk jag eftersträvade - på vilket sätt blir det annorlunda? De kanske bara visar sig att det är så svårt att få till de där bilderna i kameran som vi upplevt hela tiden o(ch att det kanske inte var så enklet för Terje heller).
 

krukvaext

Aktiv medlem
Kan vi lägga ner denna tråd nu?
Budskapet har gått fram för länge sedan
och det tillförs inget nytt i sak
Så sent som igår kväll så uppdagades det väldigt starka bevis att han har hållit på och monterat in djur i bilder sedan 2007. Du inser inte att vidden av detta agerande bara blir större och större? Det handlar definitivt inte bara längre om något "misslyckat" lodjursprojekt som han kände sig tvungen att prestera inför.
 

Vevo

Aktiv medlem
Dette er løgn!!!!!!!! Å komme med slike beskyldninger er straffbart. Skam dere alle dere som hiver dere på dette.
Vad är lögn? Att bilden har blivit misstänkt för klipp och klistra. Den är i nuläget misstänkt och enligt den programvara som analyserat bilden så är det en kvadratisk ram runt själva tornsvalan och det ser onekligen misstänkt ut. I det läge nu Terje befinner sig så är det inte helt oväntat att folk gör så kallad back engineering och granskar minsta misstänkta bild som Terje producerat sedan 2005.
Och en sak till, jag skäms inte för att misstro din bror i det här läget. Han har grävt gropen själv och just nu blir den bara större och jag har banne mig in ingen del i hans lögner. Hur mycket som kommer uppdagas vet vi inte men så länge Terje väljer att vara tyst så kommer folk ligga steget före honom och dedikera sig åt granskning eftersom ärendet är långt mycket större än bara bildmanupilation.
 

henkrikroos

Aktiv medlem
Vil bare få opplyse deg om at det er IKKE länsstyrelsen som har anmeldt Terje, det er Tommy Berglund privat på bakgrunn av sin jobb. Jeg vil også opplyse at Terje har ikke tatt imot penger for noen av disse bildene. Flott å lese at det endelig er noen med litt kjennskap til Terje som uttaler seg. At jeg ikke liker innlegget får så være.



Om det nu är så att Dorthe med sin begränsande verklighetsuppfattning, inte kan begripa att bilderna ger hög status vilket leder till högre publicitet, vilket i sin tur leder till högre intäkter i from utav föreläsningar, kurser, utställningar, bidrag ifrån kommunen, försäljning av böcker osv, så röstar iaf jag för att Dorthe går ut i skogen och sätter sig på en sten för att fundera en stund.


EDIT: Hade skrivit troll. Men det är hon uppenbart inte. Gå ut i skogen. Bums.
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Ställ dig frågan, vad skulle hända om det var din bästa vän, eller din syster eller bror som råkat ut för detta? Skulle du då vara så raljant och nästan önska livet ur karln?
Jag har absolut inga problem med det. Har ett par i min omgivning som gjort en och annan dumhet tidigare och jag är fortfarande vän/släkt med dem. För det första så har jag inte önskat livet ur karl. Varken TH eller någon av mina vänner/släkt eller vem det nu kan vara. Min åsikt är helt klar. Sona dina "brott". Ta konsekvenserna och gå vidare. Jag har generellt sett inga problem med att förlåta "syndare" efter att de har avtjänat sina straff. Dock finns det finns en och annat som kan vara problematisk. Jag har tex mycket svårt för fuskarna inom idrotten. Tex med doping. Av någon anledning så tycker jag att de som avslöjas för doping skall stängas av på livstid direkt medan jag förespråkar en andra chans för de som är dömda i domstol (nåja, de flesta av dem. Anders Bering hamnar INTE i denna kategori). Som jag skrev tidigare så anser jag faktiskt att straffet för förstagångssyndare är väl hårt många gånger. Jag känner som sagt ett par där det hade räckt med att enbart behöva stå inför domstol för att de skulle ändra beteende. Det är just detta som min åsikt bygger på. Straffet i sig har inget egenvärde. Individen skall fungera i samhället utan att begå brott.

I just THs fall ser jag det som en förtroendekris. En sådan är kanske inte speciellt allvarlig rent juridiskt men den kan vara svår att komma runt om jag vore en kund eller en samarbetspartner. Så om jag vore en bildköpare så skulle jag dra öronen åt mig, förmodligen under lång tid. Jag vill inte att mitt företag skall förknippas med fuskare. Tex vem i hela friden vill anställa Röda Korsets tidigare chef? Är det någon som har förtroende för honom? Jag tror också att det kommer ta väldigt lång tid innan någon utnämner TH till årets fotograf igen.

Jag anser fortfarande att TH har gjort en dundertabbe som han kommer att få sota för länge. Med all rätt. Om den är brottslig eller inte lämnar jag åt polisutredningen. Felet är hans eget och ingen annans. Men visst är det en tradegi. En personlig sådan och självklart tycker jag synd om karln. Det är även en stor tradegi för naturfotot som kanske är värre för alla som "litat" på TH.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Enligt exif är den här tagen med en Nikon D100 400 mm @ 2,8 1/15
De fladdermöss jag har sett har varit ena snabba rackare. Man kan ju bara spekulera. Bilden är tagen 2006.

http://www.helleso.com/showpic.asp?pic=2416&owner=24
Här är en länk till Exif för fladdermusbilden https://www.flashback.org/sp32685323 klicka på spoiler. När bilden togs är fladdermöss inte snabba. De ligger väl i dvala och sover, bilden är tagen 15 januari!
Men exponeringen på månen känns inte den fel? 1/15sek f2.8 och dessutom underexponerad? Är inte en rätt exponering på månen ca i/125sek f11? På bilden är det upp eller nedgång men skillnaden är 9EV. Jag kan ha fel, jag brukar inte ta foto på månen.
 

dekman

Aktiv medlem
När det gäller diskussionen om huruvida makarna Hellesö har företag eller ej så är den ointressant och har inget med saken att göra. Vill också upplysa om att det finns tjänster, t.ex frilans finans, som kan fakturera åt dig även om du saknar företag. Registrerat företag är alltså ingen förutsättning idag för att driva företag...
 

Telemachos

Aktiv medlem
Dette er løgn!!!!!!!! Å komme med slike beskyldninger er straffbart. Skam dere alle dere som hiver dere på dette.
Jag kan inte se annat än att SAMTLIGA Terjes bilder är misstänkta och får antas vara falska tills motsatsen bevisats. Det är definitivt fler än bara "några lobilder". Jag kan förstå att man tvivlar på indicierna att vargbilden från 31/12 2006 är falsk och som enskilt bevis håller det nog inte men som sagts av andra, bara omständigheterna runt bilden är misstänkta.

Hans förtroendekapital är helt enkelt negativt. Frånochmed nu är det han, eller hans försvarare, som har bevisbördan om de vill visa på att någon bild skulle råka vara äkta. Lo, varg, tornsvalor, grävlingar, mårdhundar och fladdermöss. Han tycks tillochmed kopierat in relativt lättfotade djur!

Och för att byta ämne lite (Dorthe kan sluta läsa om det gör henne upprörd), det har skrivits en del om likheterna med Göran Lindberg (Kapten Klänning) och Sven Nylander och till den listan kan man lägga homofobiska anti-gay-predikanter som ertappas med byxorna nere. Det amatörpsykologiska antagandet är nog att FÖR hängivna personer ska man se upp med. Gemensamt för den här personlighetstypen tycks vara a) det har pågått under lång tid och b) de tar större och större risker. Som sagt, många skäms nog nu hur de enkelt ser att bilderna från 2011 är falska och en nyreggad medlem här skulle ALDRIG kommit undan med det. Jag vet inte om det är känsla av att vara "untouchable", om de undermedvetet vill bli upptäckta eller om de helt enkelt får en kick av risken.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Här är en länk till Exif för fladdermusbilden https://www.flashback.org/sp32685323 klicka på spoiler. När bilden togs är fladdermöss inte snabba. De ligger väl i dvala och sover, bilden är tagen 15 januari!
Men exponeringen på månen känns inte den fel? 1/15sek f2.8 och dessutom underexponerad? Är inte en rätt exponering på månen ca i/125sek f11? På bilden är det upp eller nedgång men skillnaden är 9EV. Jag kan ha fel, jag brukar inte ta foto på månen.

Kan inte känna att jag misstänker den bilden som oäkta.. månen behöver som regel olika exponeringstider beroende på inte minst olika mycket/lite atmosfäriska störningar. Ingen vitts å fejka en bild som är så osvår att uppnå i den kvaliteten.
 

yens

Aktiv medlem
Som glad amatör har jag följt denna soppa under några intensiva dagar, och för mig handlar frågan om några olika delar, som gör det intressant att diskutera. För det första vill jag säga att jag verkligen tycker att nivån här på fotosidans forum varit hög, att kalla detta för drev är faktiskt ganska patetiskt. Med tanke på omfattningen av TH:s bluff så tycker jag folk varit sansade. FB är inte sansat, men å andra sidan får de mycket gjort... Det kanske är en sammanfattning det forumet. Mina små reflektioner:

TH - Naturfotografen, han är fullständigt borta i mina ögon. Jag har inte följt honom noga, men givetvis hört talas om honom och sett en del bilder som förundrat mig. Här är jämförelserna med en dopad idrottare goda tycker jag. När började "dopingen"? Har den pågått hela tiden? Är något i hans gärning värt att ändå komma ihåg? För mig är alla hans bilder fake tills motsatsen är bevisad.

TH - Företagaren, har skapat intäkter av luft, genom att manipulera sin omgivning. För mig är det att jämföra med pyramidspel eller Nigeriabrev. Han har haft en oerhört hög svansföring och föraktat fotografer som överhuvudtaget rört sina bilder i Photoshop. Detta har givit honom en profil som han sålt och tjänat pengar på. I mina ögon är det att lura folk rejält. Vad vet han om Lodjur, har han någonsin sett något? Jag tycker frågan är relevant...

TH - Samhällspåverkaren, är kanske den fulaste fisken av dem alla i min bok. Han har kostat redan hårt pressade organisationer tid och pengar genom att påstå lodjursinvation i Jönköpings län, mårdhundsspridning söderut och så vidare, allt för eget rykte och vinning. (För att gynna TH - Företagaren...)

TH - Människan, har trampad oerhört djupt i klaveret, men uttrycket att det bara är att bryta ihop och komma igen ligger det mycket i. Ja, han är för livet märkt, likt Sigvard Marjasin, Refaat-El Sayeed, Mona Sahlin och en bunt andra personer som varit på botten men lyckats simma uppåt igen. Ekonomisk och känslomässig skada har han skapat, men det är inte dödsstraff på det i något land vad jag vet, och det finns en anledning till det. Det är BARA upp till honom själv att ta sig ur situationen, han kan inte förvänta sig att någon annan gör det åt honom.

Till sist, till TH:s syster, att anklaga folk för fusk och lögn i olika former gynnar inte din bror, om du inte sakligt kan diskutera det han gjort så tror jag att han i längden tjänar på att du inte försöker försvara honom, risken är att du också blir ifrågasatt, och om du nu inte känt till något är det ju verkligen orättvist.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har skrivit till Naturvårdsverket och frågat om deras beslut kan komma att ändras nu när det visar sig att Hellesø har fuskat med bilder redan 2007.

Svar kommer att rapporteras här.
Svaret blev detta:
"Tack för ditt mejl. Jag tar med det när jag träffar kommittén så tittar vi på dina uppgifter."

Jag hade alltså skickat med den här länken:
http://laddauppbilder.se/?di=14131525618112

Det är väl bara att vänta och se om Naturvårdsverket ändrar sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, han är för livet märkt, likt Sigvard Marjasin, Refaat-El Sayeed, Mona Sahlin och en bunt andra personer som varit på botten men lyckats simma uppåt igen.
Att notera är att Sigvard Marjasin blev helt friad i rätten, men hans rykte blev aldrig återställt efter alla skriverier i media om honom.

Det gäller att ha torrt på fötterna när man offentligt klankar ner på någon. I fallet Hellesø tycker jag dock att de flesta verkar ha torrt på fötterna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Debatten har nått DN också såg jag i morse. I den artikeln menar artikelförfattaren att det är så lätt idag att rent tekniskt fejka att man typ inte ska förvänta sig att folk kan stå emot den lockelsen, speciellt om man har något att vinna på det ekonomiskt i slutändan. Han går t.o.m. så långt att han lite raljant utbrister "Allt är tillåtet - så länge ingen upptäcker det".

Hela nätet är fullt med gratis motiv att bygga kollage av. Vem vet, det kankse redan är så att vi lever i en värld där kollaget är långt vanligare än vi tror. Terje lyckades ju uppenbarligen bygga en hel plattform som naturfotograf som i ett varumärkesperspektiv förmodligen var värt en hel del på en osund och för de flesta oacceptabel grund och lockelsen måste vara stor för de som är verkligt skickliga i sitt efterarbete.

Det allvarliga är väl annars inte bara att vi är lurade lite till mans mest hela tiden utan de effekter kollagen riskerar att få i vardagen. Om det är sant som en del säger att det exv. påverkat statens hantering av vilddjursstammen så är väl inte det speciellt lyckat och det är ju inte svårt att se att kollagen kan få betydligt vådligare konsekvenser än så. Av de skälen måste vi försöka avslöja osanningen men det blir ju ingen trevlig värld där vi måste ständigt ifrågasätta varenda bild vi ser ovanpå de senaste 10 årens antiterrorpolitik som skadat tilliten mellan människor och hela folk i grunden redan den. Det är verkligen en deprimerande utveckling.

Hur det nu än är med Terjes alla snedslag så hoppas jag att han tar sig igenom detta och istället hjälper till att öka kunskapen om hur vi bäst avslöjar den visualla osanningen. Det kunde åtminstone vara en väg till upprättelse. Det är väl ändå som DN skriver att det finns en massa andra där ute för vilket allt fortfarande är tillåtet (som inte är ett dugg bättre än Terje) och idag är det fortfarande så att de har väldigt mycket att vinna på att fortsätta att föra sin publik bakom ljuset. Terjes fall kommer nog inte ändra det faktum att det fortsatt kommer rulla på som det alltid har gjort där mängder av både fotografer, bildrecensenter och en intresserad allmänhet som fortsatt kommer att begapa falsarierna och ligga vid fötterna av dessa stora namn - tills även de avslöjas med sina oegentligheter och osanningar.

Man kan dock önska att foto-Sverige skulle vara lite mindre godtroget framöver nu när det så uppenbart förlorat en del av sin oskuld. Kan det här öka den källkritiska medvetenheten i umgänget med Intenet rent i allmänhet och när det gäller fotografierna i synnerhet, så har Terje gjort oss verkligt stor tjänst för vilken han kanske t.o.m. är värd en liten eloge i ett lite längre perspektiv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS