Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Martin F

Aktiv medlem
Ja, angående lavskrikan har ni nog rätt. Har själv sett konstiga effekter från pocketkameror. Angående tornseglaren tror jag absolut att 1/100 räcker med så vid vinkel. Hoppas att den bilden är äkta. Terjes tidigare bilder är fortfarande en stor inspirationskälla för mig trots hans förfall.
 

Vevo

Aktiv medlem
Touché... ;-)
Njaa... jag upplever nog bilden som normal utifrån faktumet att den är plåtad med en "titt-å-tryck". Som sagt, saker och ting syns alltid tydligare ju närmare motivet/föremålet/detaljerna kameran/sensorn befinner sig.

De lite mystiska vita strecken på sidan av stubben/avbrutna grenen, kan vara snö. Bilden är tagen i Grövelsjön helgen efter jag själv var där. Och då kom ett rackans snöfall (mitt i september), vilket kan vara rester på stubben/grenen efter det snöfallet. Skrikans flaxande får snön att vifta bort (=vita strecken).......?

/Oscar
Bilden är tagen med en Pentax K20 17mm f/22 1/60 iso100 med blixt. Jag ser inget konstigt med bilden och blixten har förmodligen slagit i första ridån med en brinntid på 1/ 500 till 1/2000 beroende på blixt och "bränner" in motivet sedan exponerar kameran resterande miljö på återstoden av tiden 1/60. Inget konstig alls. Då får man den här effekten Jag jobbar mycket med hot shoe blixtar och längre slutartider så för mig är fenomenet ingen överraskning eller konstigt på något vis.
 

Osquar

Aktiv medlem
Bilden är tagen med en Pentax K20 17mm f/22 1/60 iso100 med blixt. Jag ser inget konstigt med bilden och blixten har förmodligen slagit i första ridån med en brinntid på 1/ 500 till 1/2000 beroende på blixt och "bränner" in motivet sedan exponerar kameran resterande miljö på återstoden av tiden 1/60. Inget konstig alls. Då får man den här effekten Jag jobbar mycket med hot shoe blixtar och längre slutartider så för mig är fenomenet ingen överraskning eller konstigt på något vis.
Ok, ingen "titt-å-tryck" med andra ord (tyckte kameran såg så jäkla liten ut i näven på'n... ;-) )
Men ovan angivna brännvidd och bländare ger helt klart lite "annorlunda" effekter än vad gängse brännvidder vid fågelplåtning ger. Olika inställningar med blixt - ridå ger oxå olika ljuseffekter, glömde nämna det i tidigare inlägg. Ser att jag lyckades blanda ihop förhållandet mellan synktid och slutartid vad gäller längre resp. kortare tider, sorry.

/Oscar
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Tror inte vi behöver granska så självklara foton som lavskrikan.

Varför är det självklart?

#1 - Kolla hur terje har gjort med sina lodjursbilder. Det är jävligt dåligt gjort. Skulle han nu manipulerat lavskrikabilden skulle detta märkas tydligt anser jag. Då allt är så nära.

Alla andra bilder som är manipulerade är hela djuren nästan dolda i gräs/snö/stubbar osv. Han har även förminskat ner djuren till små pluttingar.

Så detta kan vi nog alla avfärda. Han har nog inte kompetensen i photoshop som verkligen krävs för att göra vattensäkra manipulationer.

#2 Varför skulle han ens bemöda sig med lavskrikan? Tar 15 minuter i valfri norrländsk skog med lite skinka så har du en lavskrika på axeln.

Stämmer EXIF till 100% på tornseglaren? Verkar konstigt då det är i motljus, solen bör ge betydligt mer än 1/100 om han nu inte kör 22 i bländare - vilket han kanske gör...

Försök fokusera på de bilder som är solklara, nu blir det mest tråkigt när det börjar granskas självklarheter som t ex lavskrikabilden.. Jag kan ha fel, men anser nog att i lavskrikafallet är det solklart en fair bild.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Tror inte vi behöver granska så självklara foton som lavskrikan.

Varför är det självklart?

#1 - Kolla hur terje har gjort med sina lodjursbilder. Det är jävligt dåligt gjort. Skulle han nu manipulerat lavskrikabilden skulle detta märkas tydligt anser jag. Då allt är så nära.

Alla andra bilder som är manipulerade är hela djuren nästan dolda i gräs/snö/stubbar osv. Han har även förminskat ner djuren till små pluttingar.

Så detta kan vi nog alla avfärda. Han har nog inte kompetensen i photoshop som verkligen krävs för att göra vattensäkra manipulationer.

#2 Varför skulle han ens bemöda sig med lavskrikan? Tar 15 minuter i valfri norrländsk skog med lite skinka så har du en lavskrika på axeln.

Stämmer EXIF till 100% på tornseglaren? Verkar konstigt då det är i motljus, solen bör ge betydligt mer än 1/100 om han nu inte kör 22 i bländare - vilket han kanske gör...

Försök fokusera på de bilder som är solklara, nu blir det mest tråkigt när det börjar granskas självklarheter som t ex lavskrikabilden.. Jag kan ha fel, men anser nog att i lavskrikafallet är det solklart en fair bild.
Instämmer. Samtliga av hans manipulationer är ju bilder tagna från distans - förutom då hans kända bild på "Snusen" som togs 1 meter ifrån lodjuret med fisheye...

Tornseglaren känns som att den är i någon sorts gråzon. Den känns inte solklar men det finns inga vidare stora möjligheter såsom det ser ut nu, att "bevisa" den.
 

The Tor

Aktiv medlem
Tror inte vi behöver granska så självklara foton som lavskrikan.
Jag håller med dig Martin; lavskrikan är alldeles för bra för att vara terjad.

Om man däremot tar bilden på tornseglaren och vargen så är dessa bilder ganska intetsägande om man tar bort djuren. Det har varit alldeles för lätt för Terje att lägga in ett djur här för att han skall kunna motstå frestelsen. Det kräver inte heller några större PS-skills.

De flesta av lo-bilderna är ju ganska taffliga. Den ha lyckats klart bäst med är 1-metersbilden även om han var tvungen att konvertera den till svartvitt för att det skulle bli lättare.

r/ Ser att Erik konstaterat ungefär samma sak.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Undrar om inte TH är en ny nisch på spåren. Bruno Liljefors målade såvitt jag förstår mycket på beställning. I väntan på konsthandlarens beställning målade han bakgrunder och satte sedan dit en räv, hare, orre eller vad folk nu ville ha. A la carte fotografi så att säga. Välj bakgrund och djur så fixar jag det.
.... eller hötorgskonst gjord enligt löpande bandprincipen.

Den "fabriken" illustrerade väl redan "den förträfflige" herr Thoren i TV:s barndom i ett skojreportage i "Söndagsbilagan" eller något annat underhållingsprogram i tiden. En gjorde landskapsmiljön med Lapporten ofta i bakgrunden och någon annan finliret med lite samenärvaro.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag är nästan hundra på att bilden på lavskrikan är tagen på parkeringen vid Njupeskärs Natrum för där är lavskrikorna väldigt närgågna och enkla att få bilder på t.o.m. med en kompaktkamera.

Tillägg: Det går lika bra med Grövelsjön :))
Bilden på Lavskrikan (Gwaksiken häruppe) är säkert korrekt, däremot tror jag att solreflexerna kan vara Terjade.
 

Osquar

Aktiv medlem
Bilden på Lavskrikan (Gwaksiken häruppe) är säkert korrekt, däremot tror jag att solreflexerna kan vara Terjade.
Njaaa.... Kolla in de klassiska röda och gröna motljuslinsreflexerna mellan solreflex-"armarna" kl 10 resp. kl 8. Tycker nog att detta torde "bevisa" att även solen/reflexerna är autentiska...
Torde vara ett överjävligt jobb att sitta och klona in dessa små halvgenomskinliga färgpluppar längs en rät linje i lämpligt vald vinkel (relativt bildens nederkant).

/Oscar
 

pet

Aktiv medlem
Ja du... säg det!
Rent spontant så är svaret givetvis "nej" på dina frågor. Fladdermusbilden är nog det exempel som jag definitivt ställer mig väldigt frågande inför, medan tornseglar-exemplet känns typ 50/50. Jag har i princip bara plåtat flygande fågel med längre bränvidder (300-500 mm plus konverters), vilket ger helt andra förutsättningar och effekter än dito plåtande med normal-fisheye-gluggar (tornseglaren) där mina personliga erfarenheter är noll och nada. Om det är bilden med blommorna (mjölkört?) du tänker på, så var min reflektion inför bilden storleksförhållandet mellan seglaren resp. blommorna. Det kändes mer "konstigt" än själva slutartiden...

/Oscar
Håller med....storleksförhållandet mellan seglaren resp. blommorna är väldigt konstiga...skulle inte förvåna mig om det rör sig om en inklistrad siluett tagen från en annan bild eller att det är en målad siluett(finns ju mängder av fågelsiluett-penslar till PS)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS