Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Blirre

Aktiv medlem
Jo, han hade ju gjort det. Men han måste ju förstått att det kommer framkomma, folk grävde ju på flashback på vargbilden redan då och den har kommenterats här.

Tycker det ändå är grymt konstigt att han inte sagt upp titeln, hade besparat honom ännu mer skit. Nästan på gräns till självskadebeteende
Jo, det har du helt rätt i.

Snudd på psykosvarning på sånt beteende...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag tycker alla sorters bilder och bildbehandlingar är OK, givet rätt sammanhang och avsikt.

Har du inte uppfattat att det finns många, företrädelsevis bland dom som fotar svartvitt, naturfotografer och även andra som har en "direkt ur kameran"-filosofi, och att dessa verkar ha problem med att andra använder Photoshop och bildbehandling mer än dom gör? En del har till och med framfört att mycket av det som finns på FS inte borde få kallas fotografi eller att Fotosidan borde döpas om till Bildsidan. Låter lite upprört i mina öron. :)
Oavsett genre, så är det ett minimikrav att man (i varje fall om man vill kalla det man pysslar med för fotografi) är ärlig i sin presentation. Vad man får och inte får göra med sina bilder är helt meningslöst att diskutera, det bestämmer varje foitograf själv och ingen kan sätta sig att styra över det. Så varje bild man som fotograf (och i fotografiska sammanhang) visar, och där man gått utöver normala bildjusteringar tycker jag kräver en enkel förklaring på hur bilden kommit till. Om man t.ex bara mixtrat till färgerna, justerat kontrast/ljushet eller skuggat och efterbelyst detaljer, så behövs ingen som helst förklaring, i alla fall inte i min värld. Fotosidans defenition för en omanipulerad bild tycker jag är en bra utgångspunkt (fast jag gillar inte begreppet). Men istället för att skriva att bilden är manipulerad så skulle jag föredra att fotografen på ett enkelt och kortfattat sätt skriver vad som är gjort. T.ex "Montage", "Bortklonad cykel i högerkanten", ´"inmonterat lodjur i förgrunden" etc, etc. Det är mera upplysnade än att det står "Bilden är manipulerad enligt fotosidans defenition" för då vet jag ofta inte alls vad som gjorts och jag börjar spekulera om än det ena än det andra.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Det tror inte jag heller, liksom med THs bilder skulle det nog väcka misstänksamhet till slut, och avslöjas om någon plötsligt lyckades så mycket bättre med "omöjliga" bilder. Jag tror inte så många går så långt att man klipper in andras bilder heller, dels är tröskeln rätt hög etiskt så det tar emot för mycket, dels är det ju inte helt lätt att få det bra även om man är duktigare än TH var.

Däremot skulle jag inte bli överraskad om en annan sorts fusk är mer utbrett, nämligen att kombinera ihop sina egna bilder. Det har ju avslöjats att t.ex. sportfotografer klippt in en boll från en annan ruta då en annan bild i serien var bättre men saknade bollen. På samma sätt skulle en naturfotograf kunna kombinera ihop två bilder ur en egen bildserie där inte alla elementen sitter perfekt på en och samma ruta. Två fåglar på samma gren men ingen enskild bild har båda i bra pose samtidigt? Hur många gånger har man inte tagit bilder där den skulle varit bra om det bara inte hade varit för en liten detalj som är fel? Frestelsen är säkert stor för en del, speciellt om man har ett betalt projekt med en deadline. Jag är ingen expert på analys av bilder, men jag föreställer mig att det skulle vara mycket svårt att avslöja det rent tekniskt eftersom ljus, brus och så vidare stämmer, och dessutom finns det ju inga bilder att jämföra med som i THs fall.

Enligt någon på /Naturfotograferna fanns det ju redan misstankar hos dem att Terje manipulerat..
 

Graal

Avslutat medlemskap
Min teori var inte att han blev omkörd, men i alla fall i princip ifattkörd, vilket ledde till att han och hans bilder inte stack ut längre...
Det förändrar inget i sak väl? För om man i ps lägger på olika typer av filter,gausisk oskärpa, blurrverktyg, ljuseffekter (t,ex flash light) och annat, som TH fixade redan vid fotograferingen, så innebär ju det att de använder en typ av manipulation av sina naturbilder. Men finns det inga som använder sånt så vore det ju meningslöst för Terje att göra likadant, för det klarar han ju lika bra (eller bättre) på sitt eget fotografiska (mindre manipulativa) sätt. Förutsättningen för argumentet att själv börja "fuska" är alltså att det finns konkurrerande naturfotografer som sitter vid datorn med diverse ps-verktyg och ordnar till bilxtljus och annat. Så om det argumentet ska hålla borde det finnas konkurrerande naturfotografer som manipulerar, vilket du ju säger att du inte tror det gör i någon större utsträckning?
 

krukvaext

Aktiv medlem
Det förändrar inget i sak väl? För om man i ps lägger på olika typer av filter,gausisk oskärpa, blurrverktyg, ljuseffekter (t,ex flash light) och annat, som TH fixade redan vid fotograferingen, så innebär ju det att de använder en typ av manipulation av sina naturbilder. Men finns det inga som använder sånt så vore det ju meningslöst för Terje att göra likadant, för det klarar han ju lika bra (eller bättre) på sitt eget fotografiska (mindre manipulativa) sätt. Förutsättningen för argumentet att själv börja "fuska" är alltså att det finns konkurrerande naturfotografer som sitter vid datorn med diverse ps-verktyg och ordnar till bilxtljus och annat. Så om det argumentet ska hålla borde det finnas konkurrerande naturfotografer som manipulerar, vilket du ju säger att du inte tror det gör i någon större utsträckning?
Sorry om jag bara hoppar in i diskussionen här, men.

Vissa saker går det inte att få till i PS lika bra som i det verkliga livet. Ordnar till blixtljus, som du skriver, det kanske kan gå att få en tillstymmelse till efterliknan av blixtljus, men det är omöjligt att uppnå ett visst mått realism med PS. Även blurrning går inte att jämföra med imma på linsen eller vaselin på linsen.. blir en helt annan känsla, och en klart sämre känsla.

Håller snarare med Jens, att det kom fler och fler fotografer som kunde det Terje hade gjort sedan tjugo år tillbaka... och han fick någon sorts panik och försökte utmärka sig allt mer inom genren, något som verkar ha gått helt i överstyr under den digitala tidsåldern.
 

FiCa1

Aktiv medlem
En mkt intressant analys

Min tolkning är att TH var en förnyare av naturfotografin under i synnerhet den analoga eran. Naturfoto innebar till stor del dokumentära bilder och detaljrikedom, skärpa och kontrast var den gängse idén av bra naturfoto. Terje experimenterade, underexponerade, använde fisheye, udda vinklar och andra tekniker som normalt inte var förknippade med naturfoto utan kanske snarare med med "konstnärligt" fotograferande.

Men någonstans i samband med att den digitala tekniken slog igenom fick fler och fler människor möjligheten att experimentera på ett annat sätt. Snart gick det 13 experimentella naturfotografer på dussinet och TH:s storhet falnade. Han försökte desperat försvara sina tekniker och första idén var väl det här med "en exponering" och "förbud" mot bildbehandling. På så vis förstärkte han sin egen "storhet" och kunde fortsätta konkurrera med/ut nya förmågor som till fullo hade tagit till sig fördelarna med digital fotografering.

Och det är här någonstans han inser att hans bilder inte räcker längre, hans experimentella naturbilder tappar lyskraft och plötsligt så åker en fågelsiluett in i en i övrigt numera ordinär om än väldigt bra naturbild. Och som uttrycket säger, det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål, eller i det här fallet hela Sveriges rovdjursfauna...

Det är den här hobbyanalytikerns bild, som ska bli mycket spännande att se hur nära sanningen det ligger den dag TH väljer att ärligt förklara den här soppan (om han någonsin gör det...)
Detta är ett av de tio intressantaste inläggen i debatten. Den digitala fotografins demokratiserande sida rubbar den analoga världens "maktbalans". Och om man fortsatt vill behålla en hotad position, så är genvägarna naturligtvis frestande. Om det förhåller sig ungefär så, och TH hade berättat det, så hade jag kunnat köpa det . Vi är som många har påpekat, bara människor. Inte för at det hade ändrat något för THs position som naturfotograf, men det hade varit lättare att förlåta honom.

/ mvh FiCa1
 

Graal

Avslutat medlemskap
Sorry om jag bara hoppar in i diskussionen här, men.

Vissa saker går det inte att få till i PS lika bra som i det verkliga livet. Ordnar till blixtljus, som du skriver, det kanske kan gå att få en tillstymmelse till efterliknan av blixtljus, men det är omöjligt att uppnå ett visst mått realism med PS. Även blurrning går inte att jämföra med imma på linsen eller vaselin på linsen.. blir en helt annan känsla, och en klart sämre känsla.

Håller snarare med Jens, att det kom fler och fler fotografer som kunde det Terje hade gjort sedan tjugo år tillbaka... och han fick någon sorts panik och försökte utmärka sig allt mer inom genren, något som verkar ha gått helt i överstyr under den digitala tidsåldern.
Menar du att de gjorde sina effekter på samma sätt som Terje? För det menade inte Jens. Så här skrev han:

"Men någonstans i samband med att den digitala tekniken slog igenom fick fler och fler människor möjligheten att experimentera på ett annat sätt. Snart gick det 13 experimentella naturfotografer på dussinet och TH:s storhet falnade. Han försökte desperat försvara sina tekniker och första idén var väl det här med "en exponering" och "förbud" mot bildbehandling. På så vis förstärkte han sin egen "storhet" och kunde fortsätta konkurrera med/ut nya förmågor som till fullo hade tagit till sig fördelarna med digital fotografering."

Kanske missade du att läsa det?
 

krukvaext

Aktiv medlem
Menar du att de gjorde sina effekter på samma sätt som Terje? För det menade inte Jens. Så här skrev han:

"Men någonstans i samband med att den digitala tekniken slog igenom fick fler och fler människor möjligheten att experimentera på ett annat sätt. Snart gick det 13 experimentella naturfotografer på dussinet och TH:s storhet falnade. Han försökte desperat försvara sina tekniker och första idén var väl det här med "en exponering" och "förbud" mot bildbehandling. På så vis förstärkte han sin egen "storhet" och kunde fortsätta konkurrera med/ut nya förmågor som till fullo hade tagit till sig fördelarna med digital fotografering."

Kanske missade du att läsa det?
Jag utgick bara ifrån din kommentar. Men nu vet jag vad Jens menade, tack för citeringen.

Menade bara att det aldrig går att uppnå samma sorts realism via PS, något som jag tolkade att du menade att man kunde frambringa, men om jag missuppfattade så får jag ta och be om ursäkt.
 

afe

Aktiv medlem
Noterar att Expressen fortfarande inte skrivit en rad om detta (såvitt jag kan se). Beror det på att de tycker hemskt illa om Flashback, eller att de gillar Terje så mycket tro? Till skillnad från Kamera & Bild (som heller inte skrivit något ännu) brukar Expressen inte vara fullt så kinkiga med "rykten och spekulationer" eller hur det nu var K&B uttryckte sig ...
 

Thaicopy

Aktiv medlem
Utan att ha läst igenom alla trådar om detta ,känns det som motsvarigheten till idrottens doping
Det ÄR otillåtet ,det är fusk och man vet att risken att åka dit är överhängande ...ändå provar många...Så även Terje...Avstängning inom idrotten är straffet,men man ses ändå inte med blida ögon efteråt,dopingstämpeln finns kvar (även substanserna) Så hur Terje ska kunna komma tillbaka med hedern i behåll senare...finns liksom inte...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag utgick bara ifrån din kommentar. Men nu vet jag vad Jens menade, tack för citeringen.

Menade bara att det aldrig går att uppnå samma sorts realism via PS, något som jag tolkade att du menade att man kunde frambringa, men om jag missuppfattade så får jag ta och be om ursäkt.
Det var Jens som skrev att det gick att göra samma sak på annat sätt, inte jag. Och jag tror som du, att det inte går att göra en del saker så att det blir likadant, via dator och ps. Därmed inte sagt att det skulle vara sämre eller mindre trovärdigt. Men för att argumentet (om att fusket beror på att många gjorde liknande saker i datorn som TH gjorde direkt vid fotograrferingen) ska hålla, så måste det ju finnas en del som sitter och pysslar med sånt i datorn. Och gör det inte det så faller det argumentet.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Detta är ett av de tio intressantaste inläggen i debatten. Den digitala fotografins demokratiserande sida rubbar den analoga världens "maktbalans". Och om man fortsatt vill behålla en hotad position, så är genvägarna naturligtvis frestande. Om det förhåller sig ungefär så, och TH hade berättat det, så hade jag kunnat köpa det . Vi är som många har påpekat, bara människor. Inte för at det hade ändrat något för THs position som naturfotograf, men det hade varit lättare att förlåta honom.

/ mvh FiCa1
Jo, jag tyckte också det var ett intressant inlägg Jens kom med. Men för att den teorin ska hålla så måste det finnas en hel del naturfotogafer som sitter vid datorn och fixar fram (läs manipulerar) sina bilder så att det blir samma effekter som TH fick fram direkt vid fotograferingen med sin speciella teknik. Annars faller det ju helt eller hur?

Edit: Det går ju lika bra att göra det som Terje gjorde på sin film-tid, idag med digital kamera (utan hjälp av dator ovch ps). Och då är det ju ingen skillnad, ingenting har förändrats. Förutom att den ena tekniken är digital och den andra traditionell.
 
Senast ändrad:

Vevo

Aktiv medlem
Glädjande att NVV tog sitt förnuft till fånga. Det är med all rätt att titeln fråntas honom. Med både bevis och starka indicier på att manipulering pågått i flera år så är det orimligt att han skulle få behålla titeln.

Som flera varit inne på så är det nog så att Terje började känna sig akterseglad av många fotografer som kom ikapp och förbi. Han tog förmodligen till "alternativa metoder" för att göra realitet av bilder som bara fanns i huvudet men inte lyckades att fotografera och gärna spektakulära på många sätt. Tragiskt människoöde kan man lugnt säga,
 

Vevo

Aktiv medlem
Jo, jag tyckte också det var ett intressant inlägg Jens kom med. Men för att den teorin ska hålla så måste det finnas en hel del naturfotogafer som sitter vid datorn och fixar fram (läs manipulerar) sina bilder så att det blir samma effekter som TH fick fram direkt vid fotograferingen med sin speciella teknik. Annars faller det ju helt eller hur?
Jag tror nog inte att de satt vid datorn utan de hade så lätt att ta reda på hur man gör direkt och kanske t o m utveckla nya stilar och tekniker som gjorde att Terje kände sig hotad eller frånåkt.. Att bli imiterad kanske inte är det som var det som var orsaken utan att många fotografer utvecklade och gick framåt och fick uppmärksamhet. Det tror jag är pudelns kärna.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag tror nog inte att de satt vid datorn utan de hade så lätt att ta reda på hur man gör direkt och kanske t o m utveckla nya stilar och tekniker som gjorde att Terje kände sig hotad eller frånåkt.. Att bli imiterad kanske inte är det som var det som var orsaken utan att många fotografer utvecklade och gick framåt och fick uppmärksamhet. Det tror jag är pudelns kärna.
Instämmer, konkurrensen har hårdnat då det är lättare (och framför allt billigare) att ta fram bra pappersbilder för t.ex utställningar via labben idag. Att trycka böcker har också utvecklats enormt och det är mycket enklare och billigare idag även på den fronten. Internet har även gjort sitt till. Sammantaget så kan fler synas och har bättre chans idag.
 

Billingen

Aktiv medlem
Instämmer, konkurrensen har hårdnat då det är lättare (och framför allt billigare) att ta fram bra pappersbilder för t.ex utställningar via labben idag. Att trycka böcker har också utvecklats enormt och det är mycket enklare och billigare idag även på den fronten. Internet har även gjort sitt till.
Håller med, det handlar om den mediala utveckling jag skrev lite (eller ganska mycket) om i detta inlägg.
 

alf109

Aktiv medlem
Noterar att Expressen fortfarande inte skrivit en rad om detta (såvitt jag kan se). Beror det på att de tycker hemskt illa om Flashback, eller att de gillar Terje så mycket tro? Till skillnad från Kamera & Bild (som heller inte skrivit något ännu) brukar Expressen inte vara fullt så kinkiga med "rykten och spekulationer" eller hur det nu var K&B uttryckte sig ...
Tror snarare att det handlar om perspektiv och visar hur viktig denna händelse egentligen är utanför fotokretsar. Har svd själv, och dom har inte heller skrivit något jag hittat, möjligen någon liten notis.

Att detta fått sådant genomslag här är väl inte så konstigt; dels är det en fotosite och dels var Terje en profil här på FS som många har någon form av relation till. Men som sagt, utanför fotovärden är det säkert mer intressant om en sänkt krogmoms är rätta medicinen för en avstannande ekonomi eller inte. Detta ger kanske lite perspektiv på tillvaron. ;)
 

fjalstal

Aktiv medlem
Som flera varit inne på så är det nog så att Terje började känna sig akterseglad av många fotografer som kom ikapp och förbi. Han tog förmodligen till "alternativa metoder" för att göra realitet av bilder som bara fanns i huvudet men inte lyckades att fotografera och gärna spektakulära på många sätt. Tragiskt människoöde kan man lugnt säga,
Jag tänker sticka ut huvudet och påstå att TH helt enkelt inte är någon lysande fotograf utanför det snäva egenskapade område han har mutat in. De flesta av hans fotomontage saknar helt känsla för komposition och han har helt uppenbarligen ingen som helst förmåga att se hur ljuset faller i en bild.

Själv är jag ingen lysande fotograf. Det är t o m så att jag har svårt att kalla mig själv fotograf av respekt för de fotografer jag ser som bra. Jag har dock helt OK fotografiska kunskaper och kan hantera det digitala resultatet på ett konstnärligt sätt. Jag tror nämligen det är svårt för den som inte kan teckna hyfsat att göra bra bildmanipuleringar. TH kan helt uppenbarligen inget om perspektiv, bildens djup och ljusets egenskaper. När han så simpelt sänker sig själv på ett väldigt amatörmässigt sätt blir jag lite fundersam. Han kanske kan knäppa foton, men kan han egentligen göra medvetet skapade bilder?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS