Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

alf109

Aktiv medlem
Jag tänker sticka ut huvudet och påstå att TH helt enkelt inte är någon lysande fotograf utanför det snäva egenskapade område han har mutat in. De flesta av hans fotomontage saknar helt känsla för komposition och han har helt uppenbarligen ingen som helst förmåga att se hur ljuset faller i en bild.
....
Jag tycker att det kan bli lite fel med den här typen av påståenden. Förr var allt han gjorde fantastiskt, nu är allt skit. Sanningen är att han är/var en mycket duktig fotograf som en gång i tiden bildade stil för många efterföljare. Och att merparten av hans bilder givetvis inte är manipulerade. Att man inte behöver gilla hans bildstil är en annan sak. Och att han själv totalt förstört sitt liv och sin karriär i och med dessa manipulationer är också en sanning. Men som sagt det han faktiskt gjort som det inte finns anledning att misstänka för fusk är ju inte sämre idag än vad det var för ett par veckor sedan.

Observera att detta på intet sätt är något försvar för Terje, jag tycker att han med rätta är helt körd i fotosammanhang. Kanske främst för att han framställt sig själv som han gjort och att han själv gått ganska hårt åt alla han själv kallat för fuskare och olika tekniker som han själv menat vara fusk, eller genvägar som använts av, underförstått, fotografer som saknat förmågan att ta bilder på "riktigt".
 

yens

Aktiv medlem
Menar du att de gjorde sina effekter på samma sätt som Terje? För det menade inte Jens. Så här skrev han:

"Men någonstans i samband med att den digitala tekniken slog igenom fick fler och fler människor möjligheten att experimentera på ett annat sätt. Snart gick det 13 experimentella naturfotografer på dussinet och TH:s storhet falnade. Han försökte desperat försvara sina tekniker och första idén var väl det här med "en exponering" och "förbud" mot bildbehandling. På så vis förstärkte han sin egen "storhet" och kunde fortsätta konkurrera med/ut nya förmågor som till fullo hade tagit till sig fördelarna med digital fotografering."

Kanske missade du att läsa det?
Hmm, citera någon som citerar mig själv...

Som jag tänkte när jag skrev, så menade jag faktiskt inte främst att digitalt efterbehandla, vilket i och för sig är en viktig del, utan även möjlighet att med digital teknik komponera och prova sig fram på ett HELT annat sätt. Dels får du sekundsnabb återkoppling om dina idéer lyckades, dels får du möjlighet att direkt förändra och prova igen. TH:s seriositet som han uppvisade som analog fotograf gav honom ett försprång som åts upp av detta faktum. Men givetvis har även möjligheten att lägga på effekter också haft en viktigt påverkan. Att TH hade två grundregler: "en exponering" och "ingen PS" känns nästan utstuderat för att motverka de två "nya krafterna" i form av möjligheten att ta 400 bilder och välja den bästa, samt digital efterbehandling.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Jo, jag tyckte också det var ett intressant inlägg Jens kom med. Men för att den teorin ska hålla så måste det finnas en hel del naturfotogafer som sitter vid datorn och fixar fram (läs manipulerar) sina bilder så att det blir samma effekter som TH fick fram direkt vid fotograferingen med sin speciella teknik. Annars faller det ju helt eller hur?

Edit: Det går ju lika bra att göra det som Terje gjorde på sin film-tid, idag med digital kamera (utan hjälp av dator ovch ps). Och då är det ju ingen skillnad, ingenting har förändrats. Förutom att den ena tekniken är digital och den andra traditionell.
Nja, det Terje har gjort är ju att klippa och klistra med bilder stulna (?) från nätet, inte att jämföra med filtereffekter i PS och liknande som på filmtiden fixades med mer handfasta tricks. Jag tror att "häftighetseffektnivån" ständigt höjdes, utan att det som gjordes egentligen var mer fusk än tricksande före exponering och därefter vanligt analogt mörkrumsarbete. Terje kan ha känt en "häftighetspress" som enkelt kunde lösas med häftiga djur i bilderna - det kunde ju ingen anna slå, hur mycket PS-arbete man än lade ner på en fil oavsett RAW eller JPEG. Så, jag väntar på ett samlat uttalande från T, the bad guy in this story.

/ mvh FiCa1
 

J Lennartsson

Aktiv medlem
Själv har jag arbetat som grafisk designer i flera år och även varit lärare i grafisk design. Så eftermanipulering vore väldigt lätt för mig om jag verkligen ville få till grymma bilder på världsnivå. Så där är du lite fel ute tror jag faktiskt
Jasså? Bilder på världsnivå? Jag vet inte om detta är att sänka de som ligger på topp, på världsnivå eller om det är att höja sig själv lite väl mycket. Men jag tycker uttalandet låter lite pubertalt.

Att uttala sig som: "Den dagen jag tar bort ett löv, gren eller annat störande moment i en bild kommer jag förlora all respekt för det jag gör. Ger ingen större respekt till folk vars bilder är manipulerade på detta sätt." tycker jag blir lite för pretto.

Kanske skulle ha en lite mer ödmjuk inställning till din egen kapacitet, tror inte att man behöver bli så högtravande på den här nivån.

För övrigt jämför jag inget med mina egna bilder, detta är bara mitt högst subjektiva tyckande utifrån andra ramar än mina egna resultat.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Nu finns ett uttalande (ingen förklaring dock):

http://terjehelleso.wordpress.com/
Ett uttalande, ja... och ett erbjudande att granska hans originalbilder (som han själv väljer ut... behövs något mer sägas?). Varför kan han inte istället erkänna exakt vilka bilder det är, istället för att slingra sig än mer?

Bara ursäkter.

Känns som att detta aldrig kommer ta slut...
 
Senast ändrad:

.Z.

Aktiv medlem
Några här är inne på att Terje skulle ha blivit ikappkörd på nåt sätt i & med att man med digitaltekniken ska ha gjort det lättare att i efterhand göra det han analogt gjorde direkt i kameran.

Kanske men jag tror inte att det är så enkelt. Det har ju framkommit indicier att Terje eller nån i hans omkrets tom på fs skapat egna profiler för att få högre betyg & fler kommentarer på sina bilder. Inga bevis men med det jag läst så låter det mycket suspekt.

Under hans tid på fs så läste jag fantastiska historier runt uppkomsten runt hans bilder, mest om hur ofattbart länge han kunde planera en bild & hur han i sitt huvud i förväg kunde se hur bilden skulle bli.

Jag svalde det på den tiden men så här i efterhand så känner jag mig inte så säker på hur mycket som bara var skitsnack. Att karln idag är mytoman råder det ju ingen tvekan om, frågan är dock hur länge han haft det problemet?

Jag är ganska så säker på att han under sin analoga tid inte lade till nåt i efterhand, däremot så är jag mycket osäker på historierna runt bilderna.

Det som sen hände när han blev digital var enligt mig bara en följd av hans oerhörda behov av bekräftelse. Jag är bäst, jag ska bli störst...
 

vbg_snake

Aktiv medlem
http://terjehelleso.wordpress.com/

Även ovan i forumet:

Läste igenom och försökte begrunda vad det egentligen står. Det är förlåtelse och åter förlåtelse.
Visst, man måste börja någon stans. Men att redan börja proklamera hur folk skall få granska bilder och hur detta kommer gå till är ju rent nonsens. Precis som att det som hänt just nu inte längre har med saken att göra "Jag skall skärpa mig, ni får granska mina bilder i framtiden, sorry boys".

Just den inställningen skrämmer mig ganska mycket hos denna person. Har så svårt att förstår, att innan man ens hunnit bearbeta, pratat med folk på olika forum och i verkligheten (vilket det inte ser ut som att han gjort) tar för givet att det på något sätt är över och nu är det ruta 1.

Det hade väl varit bättre att komma med en ordentlig ursäkt och nämnt omfattningen osv. Istället nämner man att man kommer ta med sig "årets naturfotograf-pris-utnämningen" som ett plus i kanten för framtida boost.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Några här är inne på att Terje skulle ha blivit ikappkörd på nåt sätt i & med att man med digitaltekniken ska ha gjort det lättare att i efterhand göra det han analogt gjorde direkt i kameran.

Kanske men jag tror inte att det är så enkelt. Det har ju framkommit indicier att Terje eller nån i hans omkrets tom på fs skapat egna profiler för att få högre betyg & fler kommentarer på sina bilder. Inga bevis men med det jag läst så låter det mycket suspekt.

Under hans tid på fs så läste jag fantastiska historier runt uppkomsten runt hans bilder, mest om hur ofattbart länge han kunde planera en bild & hur han i sitt huvud i förväg kunde se hur bilden skulle bli.

Jag svalde det på den tiden men så här i efterhand så känner jag mig inte så säker på hur mycket som bara var skitsnack. Att karln idag är mytoman råder det ju ingen tvekan om, frågan är dock hur länge han haft det problemet?

Jag är ganska så säker på att han under sin analoga tid inte lade till nåt i efterhand, däremot så är jag mycket osäker på historierna runt bilderna.

Det som sen hände när han blev digital var enligt mig bara en följd av hans oerhörda behov av bekräftelse. Jag är bäst, jag ska bli störst...

Håller med dig till 110% i det du ovan skriver. Precis den bild jag också har. Jag har inte bilden av att han skulle blivit omkörd. Mer att det är så här han fungerar.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det har nog med att göra att man vill kunna ha en standard att jämföra efter. Ingen vill ju att ens egna bilder skall klassas ner i relation till andras, då man själv har skapat bilden på ett krångligare sätt utan "fusk".
Om jag är bättre än dig på matematik och jag får VG och du MVG för att du fick använda miniräknare och jag huvudräkning blir jag ju inte glad =)

Det är bara att inse faktum. 99,9% av alla som lägger upp sina bilder på t.e.x. FS vill vara med i tävlingen. De vill få bra respons, och de önskar att de är bäst.

Vissa tycker att det är mer sport att göra precis allt utom nedskalning och skärpning i kameran, just för att det är krångligare än att göra det efteråt (vilket det är). Andra tycker det är löjligt att krångla till det så.
Om dessa tävlar i samma klass har den ena gruppen bättre förutsättningar att vinna, och då uppstår osämjan. Svårare än så är det inte.

Sen finns det en sak till som jag tror är ganska vanligt förekommande.
Om man inte är någon guru på efterbehandling och inte kan få till det där fantastiska slutresultatet, då kanske man skiter i det och hävdar att man kör litet mer "fair play" och inte efterarbetar alls. Hade man varit en guru kanske man inte hade resonerat så =)



Jag skulle vilja ställa en motfråga (till alla).
Varför tar det emot att presentera vad man har gjort med bilden?
Jag tycker att man ska presentera vad man gjort, i.a.f. i grova drag. Tar det emot att göra det, då kanske man gått litet över sin egen moraliska gräns.

Jag skriver alltid vad jag gjort. "Justerat kontrast och färgmättnad, lyft upp skuggorna litet, brusreducerat bakgrunden".
Jag tycker det är skitbra helt enkelt. Då får alla en chans att jämföra sig själva, och då blir alla gladare.
Detta är givetvis svårt att genomföra i ,t.e.x., poolen "kreativ bildbehandling", då man kanske göra 200 olika saker. Fast å andra sidan behövs det kanske inte där heller =)
Jag visste inte ens det var en tävling på FS ? Vad tävlar man i om man lägger upp en bild? 99,9% lägger upp bilder för de vill vara med i tävlingen !!!!!!!
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Jasså? Bilder på världsnivå? Jag vet inte om detta är att sänka de som ligger på topp, på världsnivå eller om det är att höja sig själv lite väl mycket. Men jag tycker uttalandet låter lite pubertalt.

Att uttala sig som: "Den dagen jag tar bort ett löv, gren eller annat störande moment i en bild kommer jag förlora all respekt för det jag gör. Ger ingen större respekt till folk vars bilder är manipulerade på detta sätt." tycker jag blir lite för pretto.

Kanske skulle ha en lite mer ödmjuk inställning till din egen kapacitet, tror inte att man behöver bli så högtravande på den här nivån.

För övrigt jämför jag inget med mina egna bilder, detta är bara mitt högst subjektiva tyckande utifrån andra ramar än mina egna resultat.
Jag håller med. Det finns så otroligt många som verkligen kan trolla med redigeringen. Att få bilder i världsklass och tävla mot omanipulerade foton vore orättvist: Jag själv skulle vara en av de många. Där emot ögonblicksbilder som mäter upp med det.. oändligt mycket svårare. Varför? Därför att det krävs så mycket mer tid att hitta rätt. Odds mot odds.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jasså? Bilder på världsnivå? Jag vet inte om detta är att sänka de som ligger på topp, på världsnivå eller om det är att höja sig själv lite väl mycket. Men jag tycker uttalandet låter lite pubertalt.

Att uttala sig som: "Den dagen jag tar bort ett löv, gren eller annat störande moment i en bild kommer jag förlora all respekt för det jag gör. Ger ingen större respekt till folk vars bilder är manipulerade på detta sätt." tycker jag blir lite för pretto.

Kanske skulle ha en lite mer ödmjuk inställning till din egen kapacitet, tror inte att man behöver bli så högtravande på den här nivån.

För övrigt jämför jag inget med mina egna bilder, detta är bara mitt högst subjektiva tyckande utifrån andra ramar än mina egna resultat.

Vad jag menar med att jag kan producera bilder genom photoshop. Köp div bilder på bildbanker, mixa ihop dessa och du har bilder som är mycket svårslagna. Du har fullständig kontroll över både motiv och bakgrund, precis hur du vill. Om vi nu pratar om att tävla med "ruggigt bra foton".... Det krävs oerhört mycket från en fotograf, som man kan göra i photoshop med ett gäng bilder på bara ett par timmar. Försök läs det jag skriver.

Jag försöker varken höja min egen nivå, eller sänka proffsfotograferna. Vad jag menar är att det är omöjligt för en proffsfotograf att i längden försöka prestera "bättre" bilder än någon som sitter och manipulerar bilder och använder dessa som äkta fotografier.

För mig är det precis det som naturfoto är. Det handlar väl knappast om min nivå, det handlar om hur jag vill förhålla mig till naturfoto. Jag tycker inte om att folk manipulerar sina bilder och tiger om det. Det är en helt annan sak om man är öppen om det. Dock lägger jag ingen större vikt vid den typen av foton. Och det är min åsikt.
 

krukvaext

Aktiv medlem
http://terjehelleso.wordpress.com/

Även ovan i forumet:

Läste igenom och försökte begrunda vad det egentligen står. Det är förlåtelse och åter förlåtelse.
Visst, man måste börja någon stans. Men att redan börja proklamera hur folk skall få granska bilder och hur detta kommer gå till är ju rent nonsens. Precis som att det som hänt just nu inte längre har med saken att göra "Jag skall skärpa mig, ni får granska mina bilder i framtiden, sorry boys".

Just den inställningen skrämmer mig ganska mycket hos denna person. Har så svårt att förstår, att innan man ens hunnit bearbeta, pratat med folk på olika forum och i verkligheten (vilket det inte ser ut som att han gjort) tar för givet att det på något sätt är över och nu är det ruta 1.

Det hade väl varit bättre att komma med en ordentlig ursäkt och nämnt omfattningen osv. Istället nämner man att man kommer ta med sig "årets naturfotograf-pris-utnämningen" som ett plus i kanten för framtida boost.
Det är obehagligt.

Det hade varit en sak om man hade haft tillgång till ett urval av bilder att granska, typ att han tar tillbaka galleriet på sin hemsida. Istället väljer han själv ut bilder (som troligtvis är äkta) och ber folk att ifrågasätta dem. Får känslan av att han försöker göra sig till ett offer, något som jag tycker skiner igenom i texten.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Nu finns ett uttalande (ingen förklaring dock):

http://terjehelleso.wordpress.com/
Fantastiskt att det kommer så mycket förlåt precis efter att han blivit av med priset.
Hade han avsagt sig priset då hade det varit lite stake i honom, men...Terje väntade ut i det sista i hopp att han skulle få behålla det. Fult, fulare, fullast!
Skönt ändå att man ryckte bort priset från hans smutsig fingrar.

Stort eloge till alla spanare på FB och till de som inte velat lägga på locket i diskussionen och de som pressat NVV med starka åsikter och uppdateringar om avslöjanden. Utan er hade det fortsats att Terjas av både Terje och Terjoristerna.
Grymt jobbat!

Rättvisa vs Skurkarna 1 - 0
 

alf109

Aktiv medlem
Att fabricera en världsunik bild genom klipp och klistra är nog inte så svårt. Att däremot producera bilder i världsklass oavsett hur man bär sig åt är nog svårare. Det är nog därför ganska få befinner sig på världstoppen trotts att ganska många har de rent tekniska kunskaperna som krävs. För att göra bilder i världsklass krävs säkert något annat också. Tycker man skall vara lite försiktig med tron på den egna förmågan, annars har vi ju sett hur det kan sluta. ;)
 
Senast ändrad:
Nu finns ett uttalande (ingen förklaring dock):

http://terjehelleso.wordpress.com/
Kan man bli nåt annat än förbannad av dylik patetik? Nej, skulle jag vilja påstå.
Terje lägger upp valfria bilder som "experter" få analysera. Helt otroligt!
Det blir mer bizarrt för varje dag det här, karln är verklighetsfrånvänd och självgod på ett ytterst obehagligt sätt.
Det enda för han att göra är en total redovisning av vilka bilder som är manipulerade, nu slingrar han sig som en orm istället... Bläääää för Terje
 
Senast ändrad:

vbg_snake

Aktiv medlem
Att fabricera en världsunik bild genom klipp och klistra är nog inte så svårt. Att däremot producera bilder i världsklass oavsett hur man bär sig åt är nog svårare. Det är nog därför ganska få befinner sig på världstoppen trotts att ganska många har de rent tekniska kunskaperna som krävs. För att göra bilder i världsklass krävs säkert något annat också. Tycker man skall vara lite försiktig med tron på den egna förmågan, annars har vi ju sett hur det kan sluta. ;)
Ja, det märks ju att vi på fotosidan kunde syna Terjes bilder.. Dessa blev prisade osv.

Världsklass är väl ett dåligt ord då. Bilder som kan ge en framgång som fotograf då. Försök läs lite mellan raderna.
 

Vevo

Aktiv medlem
Det är obehagligt.

Det hade varit en sak om man hade haft tillgång till ett urval av bilder att granska, typ att han tar tillbaka galleriet på sin hemsida. Istället väljer han själv ut bilder (som troligtvis är äkta) och ber folk att ifrågasätta dem. Får känslan av att han försöker göra sig till ett offer, något som jag tycker skiner igenom i texten.
Håller med. Känns som om han fortsätter att mörka och vill inte att allt uppdagas. Nej det här var svagt att bara be alla om förlåtelse. Påminner mig om ett talesätt, "Bättre att be om förlåtelse än tillåtelse". Han borde gett en fullständig redovisning hur stor omfattningen är av manipulerade bilder och hur länge det pågått, samt varför. Han tog bara ytterligare ett steg bakåt i mina ögon.
 

zidden

Aktiv medlem
Förlåt på förlåt på förlåt...

Jaha, det känns som en treåring, nedkissad av rädsla, påkommen med handen i syltburken.

Hade inte Flashback med flera avslöjat detta omfattande fusk som verkar ha blivit slentrianmässigt till slut, hade Terje fortfarande klippt in diverse djur i sina landskapsbilder.

Spontant tror jag inte att han förstått vidden av vad han gjort.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS