Annons

Strukturerad bildlagring en gång för alla

Produkter
(logga in för att koppla)

frni

Medlem
År 2012 tänkte jag att jag skall få ordning på mina bilder som ligger lite här och där på olika diskar och datorer. Nu när LR3 har en trevligare prisbild så det blir ett sådant för ordningens skull.

Har nu bestämt att det blir en dator endast för bilder typ 2600k 16MB ram och SSD.
Jag har en NAS QNAP TS-809U med 4x1,5T Raid5 för lagring.

Om jag lägger alla bilderna på NAS´n och jobbar mot den kommer det att kännas "slött"? Eller skall man jobba lokalt och mera ha NAS´n för backup? Min grundtanke var NASen. för att kunna putta in bilderna redan ute resor och så. Om det nu är möjligt för då behöver jag väl 2 LR en hemma och en på Laptopen.

Ni som redan har allt klart för er får jättegjärna kommentera.

mvh
/Fredrik
 

Thulin

Aktiv medlem
Jag skulle INTE arbeta direkt mot NAS:en utan använda den som backup (Den har väl RAID) detta för att få en vettig prestanda.

Du får ju även enligt licensreglerna installera programvaran på två datorer, så länge som det är samma användare och dom inte används samtidigt se:

http://kb2.adobe.com/cps/195/tn_19592.html

Så då har du ju löst problemet med att ha den på en stationär och en bärbar.

Själv så kör jag min Stationära som "Primär" dator, kör backup till Min NAS (med RAID) på resor så använder jag min bärbara och exporterar ut bilderna och sedan importerar dom till min stationära när jag kommer hem.

//Mikael
 

frni

Medlem
Två datorer det var ju lysande. Hoppas det inte är allt för besvärligt att synka ihop det man redigerat på semestern.
 

joakim d

Aktiv medlem
Ett bra sätt att arbeta på är att på den bärbara skapa en ny katalog varje gång det är semester eller liknande och jobba med den nya katalogen. När du sedan kommer tillbaka så kan du öppna din vanliga LR katalog på den stationära och köra Importera katalog. Det finns lite varianter på ovanstående men vad du ska undvika för att inte göra livet for jobbigt är att jobba med en och samma bild i två kataloger och sedan försöka synka ihop det.
 

AFJ

Aktiv medlem
Två datorer det var ju lysande. Hoppas det inte är allt för besvärligt att synka ihop det man redigerat på semestern.
Jag skulle också förorda att du jobbar mot lokal disk - det är normalt sett betydligt snabbare. Själv har jag flera diskar i min stationära. En SSD för systemet, en SSD för "aktuella" bilder och för Lightrooms databas och preview. Sedan en traditionell disk för mitt stora bildarkiv. NAS och USB använder jag för backup.

Lightroom har funktioner för just det scenariot som du beskriver. Dett kallas "export as catalog" och "import from catalog". Det funkar mycket bra i en situation där man har sin stationära dator som huvuddator och sin laptop som extra dator när man är ute på jobb eller semester.
 
ANNONS