Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säkerhetskopiering av bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Smålänning

Aktiv medlem
Jag behöver tips om ett bra, lättanvänt och gärna också billigt program för säkerhetskopiering.

Tidigare i Windows 7 använde jag Microsofts SyncToy 2.1 (x64), som tillgodosåg mina behov. Men nu tycks inte SyncToy samarbeta med Windows 10 Pro 64 bitar, trots att båda utvecklats av Microsoft.

De krav jag ställer på programmet för säkerhetskopiering är följande:
• Det skall vara inkrementellt. Det innebär att den mottagande hårddisken endast tar emot de bildfiler som sedan förra säkerhetskopieringen tillkommit i den disk som kopieras. Bildfiler som ändrats eller raderats skall också ändras eller raderas i den mottagande disken.
• Det skall inte ändra eller kryptera bildfilerna. Det innebär att bildfilerna i den mottagande disken skall kunna avläsas direkt utan att vara beroende av programmet.

/Lars
 

PMD

Aktiv medlem
Crashplan tycker jag är rätt bra. Man kan göra backup mot en lokal disk, mot en annan dator på Internet (t.ex. hos en kompis) och mot Crashplans "moln"-servrar. Det sista är det enda som kostar pengar.
 

reboot81

Aktiv medlem
Crashplan tycker jag är rätt bra. Man kan göra backup mot en lokal disk, mot en annan dator på Internet (t.ex. hos en kompis) och mot Crashplans "moln"-servrar. Det sista är det enda som kostar pengar.
Crashplan är bra, men det uppfyller inte punkt två i TS krav.
 

PMD

Aktiv medlem
Crashplan är bra, men det uppfyller inte punkt två i TS krav.
Man kan stänga av kryptering. Det finns en checkbox i GUI:t med texten "Encryption enabled". Jag har förvisso inte provat att bocka ur den så jag kan inte garantera att krypteringen är avaktiverad då.

Eller kan man inte läsa CP-backuper utan CP-programmet? Jag har aldrig testat det utan bara återställt från backup med hjälp av CP. Ett sådant krav tycker jag dock är lite onödigt för ett backupprogram. För arkivering skulle jag dock kräva det.
 

Kenneth J

Aktiv medlem
För mig fungerar det fortfarande bra att använda Microsofts SyncToy 2.1 (x64). Det är ingen skillnad på funktionen sen jag uppdaterade från Windows 8 till W10.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har testat SyncToy på en liten laptop med Win 10, dock bara 32 bitars, och det funkar utmärkt.

Lite utanför ämnet men jag blir lite nyfiken:

...
• Det skall vara inkrementellt. Det innebär att den mottagande hårddisken endast tar emot de bildfiler som sedan förra säkerhetskopieringen tillkommit i den disk som kopieras. Bildfiler som ändrats eller raderats skall också ändras eller raderas i den mottagande disken.
...
Jag är fundersam till varför du vill köra så. Är det inte en risk med det att bli av med bilder? Jag tänker mig att du har en HDD med ett antal kataloger och filer. Av misstag råkar du radera en katalog utan att märka det eller raderar ett par bilder som du kanske ångrar senare. Har du då gjort back upp innan du ångrar din radering så kan du inte få tillbaka dem eftersom den tidigare backuppen har raderat dessa filer även på back up-disken.

Jag använder SyncToy på Win 7 men all back upp innebär att enbart lägga till det som är nytt, inte radera det som redan kopierats men raderats på originaldisken. Tänker jag fel här kanske?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag använder SyncToy på Win 7 men all back upp innebär att enbart lägga till det som är nytt, inte radera det som redan kopierats men raderats på originaldisken. Tänker jag fel här kanske?
Det där är den normala strategin för backup som innebär att filer man raderat av misstag, eller som gått sönder mellan backuperna, fortfarande kan återskapas från en backup även om det gjorts flera backuper innan man har upptäckt problemet.

Ett bra backupsystem gör inkrementella backuper (dvs backupar bara filer eller diskblock som har ändrats sen förra backupen) och datumstämplar varje backup så att man kan hitta en fil man vill återskapa från ett visst datum.
 

lgli

Medlem
Jag använder Robocopy som gör exakt det du vill och om du vet hur kommandofiler fungerar är det ett snabbt och bra alternativ.
Robocopy ingår i Windows10 och är alltså "gratis".
Detta kommando skapar en spegling av C:\foto på I: disken med logg.

robocopy "C:\FOTO" "I:\FOTO" /E /PURGE /NP /LOG:"I:\BACKUP.log"
Vill du inte ta bort sådant som tagits bort ifrån C:\FOTO tag bort /PURGE
Vill du inte kopiera tomma kataloger byt ut /E mot /S

Det går att göra en mängd saker : se "robocopy /?"

Jag har själv lagt upp det hela så att backup körs från en kommandofil när jag startar datorn (med viss fördröjning).
Jag brukar också köra kommandofilen någon gång under dagen och har på så sätt alltid mina filer säkerhetskopierade.
 

Lars Smålänning

Aktiv medlem
[QUOTE=Michael Johansson;2142711
Jag är fundersam till varför du vill köra så. Är det inte en risk med det att bli av med bilder? Jag tänker mig att du har en HDD med ett antal kataloger och filer. Av misstag råkar du radera en katalog utan att märka det eller raderar ett par bilder som du kanske ångrar senare. Har du då gjort back upp innan du ångrar din radering så kan du inte få tillbaka dem eftersom den tidigare backuppen har raderat dessa filer även på back up-disken.

Jag har en snabb dator och många bildfiler. Det tar ändå alldeles för lång tid, i mitt fall bortåt ett halvt dygn, att säkerhetskopiera alla dessa filer. Med ett inkrementellt program går det betydligt snabbare, eftersom programmet endast kopierar filer som tillkommit och ändrats sedan förra gången resp. tar bort dem som raderats. Har fungerat perfekt med SyncToy i Win 7.

F.ö. har jag alla mina bilder i en (1) LR katalog.
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag har en snabb dator och många bildfiler. Det tar ändå alldeles för lång tid, i mitt fall bortåt ett halvt dygn, att säkerhetskopiera alla dessa filer. Med ett inkrementellt program går det betydligt snabbare, eftersom programmet endast kopierar filer som tillkommit och ändrats sedan förra gången resp. tar bort dem som raderats. Har fungerat perfekt med SyncToy i Win 7.
Jo, men att du vill att backupen ska vara inkrementell måste ju inte innebära att programmet måste ta bort raderade filer från backupen, när du själv gör det på den egna datorn.

Nu säger du att en raderad fil på datorn även ska försvinna i backupen, ovillkorligt. Det låter inte alls som en bra strategi. Men visst, gör du aldrig några misstag, så... ;)


/ Kiwi

P.S. Synd att du inte kör Mac. Då hade jag rekommenderat Carbon Copy Cloner, som fungerar som du vill. Men det borde finnas liknande till Windows.
 

iSolen.se

Guest
Jag behöver tips om ett bra, lättanvänt och gärna också billigt program för säkerhetskopiering.

Tidigare i Windows 7 använde jag Microsofts SyncToy 2.1 (x64), som tillgodosåg mina behov. Men nu tycks inte SyncToy samarbeta med Windows 10 Pro 64 bitar, trots att båda utvecklats av Microsoft.

De krav jag ställer på programmet för säkerhetskopiering är följande:
• Det skall vara inkrementellt. Det innebär att den mottagande hårddisken endast tar emot de bildfiler som sedan förra säkerhetskopieringen tillkommit i den disk som kopieras. Bildfiler som ändrats eller raderats skall också ändras eller raderas i den mottagande disken.
• Det skall inte ändra eller kryptera bildfilerna. Det innebär att bildfilerna i den mottagande disken skall kunna avläsas direkt utan att vara beroende av programmet.

/Lars
Robocopy eller xcopy räcker för de flesta behov. Tänk bara på att om orginalfilen blir korrupt/ändrad skriver över din backup om du ibland kopierar allt och tvärtom, om du tex jobbar med photoshopprojekt, endast får med första versionen om du väljer kopiering utan överskrivning.

Läs på...du kanske ska skaffa en NAS och kombinera med versionshantering?
 

ottarn

Aktiv medlem
Jag behöver tips om ett bra, lättanvänt och gärna också billigt program för säkerhetskopiering.

Tidigare i Windows 7 använde jag Microsofts SyncToy 2.1 (x64), som tillgodosåg mina behov. Men nu tycks inte SyncToy samarbeta med Windows 10 Pro 64 bitar, trots att båda utvecklats av Microsoft.

De krav jag ställer på programmet för säkerhetskopiering är följande:
• Det skall vara inkrementellt. Det innebär att den mottagande hårddisken endast tar emot de bildfiler som sedan förra säkerhetskopieringen tillkommit i den disk som kopieras. Bildfiler som ändrats eller raderats skall också ändras eller raderas i den mottagande disken.
• Det skall inte ändra eller kryptera bildfilerna. Det innebär att bildfilerna i den mottagande disken skall kunna avläsas direkt utan att vara beroende av programmet.

/Lars
WIndows 10 har funktionen du efterfrågar inbyggd. Det är bara att slå på säkerhetskopieringen och välja plats för backupen. Man kan även välja hur många generationer av filen som skall sparas.

För att slå på funktionen gå till: Inställningar -> Uppdatering och säkerhet -> Säkerhetskopiering.

Själv kör jag även Crashplan för att få en backup i molnet också. Jag brukar även göra en klon på hårddisken då och då.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det går att göra en mängd saker : se "robocopy /?"

Jag har själv lagt upp det hela så att backup körs från en kommandofil när jag startar datorn (med viss fördröjning).
Jag brukar också köra kommandofilen någon gång under dagen och har på så sätt alltid mina filer säkerhetskopierade.
Instämmer, Robocopy är ett utmärkt verktyg och egentligen inte svårare att hantera än ett backupprogram.

Det går också att schemalägga dessa.

En tanke är att man t ex varje söndag kör en kopiering till en plats och sedan varje dag kör en annan kopiering till annan plats. På så vis har man visst skydd mot att man raderar filer av misstag elle att man synkar över en korrupt fil.

Fördelen med ROBOCOPY är att man har backupfilerna direkt tillgängliga utan att de är kompirmerade eller kräver någon speciell rutin för att få tillbaka.
 

Lars Smålänning

Aktiv medlem
Efter ett tips från Tim Grey provade jag GoodSync, vilket man kan göra utan kostnad i en månad . Sedan detta program visat sig uppfylla mina krav köpte jag det för ca 280 kr. Anser att mitt problem nu är löst.
 
ANNONS