Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

barq83

Aktiv medlem
Verkligen trist. Och ganska märkligt, eftersom det förefaller som att han varit verksam som professionell fotograf under en längre tid.

Efter att ha läst artikeln i Aftonbladet får jag intrycket av att han inte är bra på att organisera, och att han kan ta sig vatten över huvudet. Det kan till dels handla om utbrändhet. Han hinner inte med riktigt, ser bara vad som behöver göras just för dagen och skjuter upp allting annat. Dvs att han I SÅ FALL inte har gått in i detta som en bedragare, utan inte förmått att fullgöra det han åtagit sig (och som skulle varit väldigt enkelt att fixa för någon som inte är utbränd).

OM det är så betyder det att allting tar tid för honom. Ett par veckor är inte långsamt (sett ur hans synpunkt). Du kanske kan vänta något lite till innan du gör polisanmälan, och skicka honom meddelande om att du kommer att anmäla honom om t.ex. en vecka ifall han inte hör av sig. Handlar det om utbrändhet är det dock långt ifrån säkert att han förmår att läsa annat än några enstaka mejl eller meddelanden.
Tack för tipset! Uppskattar verkligen alla kommentarer och råd som jag får
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Väl bekomme!

Vårt samhälle "måste" hela tiden "effektiviseras", vilket medför att så många människor pressas mer och mer vilket i sin tur ökar antalet utbrända exponentiellt, så man stöter beklagligtvis på fler och fler.

Kroppen har ett organ för att övervaka att vi inte kan springa tills vi dör - hjärnan. Men hjärnan själv har ingen sådan övervakning (har ju aldrig behövts tidigare under människans evolution). Utbrändhet innebär att man hamnar i ett personligt kaos som vanligen tar mycket lång tid att orka ta sig ur och återhämta sig från (åratal). Man måste ifrån den verksamhet som nöter ner en (vilket den som kanar in i utbrändhet vanligen förlorar förmågan att göra på egen hand).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Helt riktigt - så länge man INTE börjar få utbrändhetssymtom.

Den praktiska innebörden av utbrändhet är nämligen att vardagen gradvis upphör att fungera.

Vid utbrändhet kan man i och för sig klara VISSA saker. Man kan (ibland) klara att gå ut och få i sig lunch, men det är inte säkert att man klarar att ens lyfta en penna för att skriva en utbetalningsorder om att hyran ska betalas (även om det finns pengar på kontot).

Efter millennieskiftet har jag stött på alltfler människor i olika stadier av utbrändhet, och oroande nog de allra flesta under de senaste fem åren. Ökar således snabbt. Utan att vi i tillräcklig grad förstått och insett detta har samhällsutvecklingen vänt, och utan att vilja det håller vi på att i viktiga avseenden göra samhället sämre för oss.
 

Karmacoma

Aktiv medlem
Det vore onekligen trist om personen är så selektivt utbränd att det enda han inte förmår är att ta hand om sin skit efter han fått pengar insatta? Pilla med instagram, facebook, åka på fotoresor, lägga ut annonser, ta betalt osv funkar fint men sen tar det tvärstopp?

Utbränd eller inte, ej okey.
 

Cope1

Aktiv medlem
Utbränd eller ej. En polisanmälan är väl på sin plats. Det är inget jag hade tvekat över. Har man ork och kan lägga ut en annons så kan man även slutföra försäljningen.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Praktiska tips till Bardiya.

Om vi förutsätter att det handlar om utbrändhet, vilket i alla fall förefaller vara det mest troliga, så har jag några råd baserade på vad jag (beklagligtvis) har sett.

Ge korta, enkla instruktioner, steg för steg. Ungefär som till ett barn som inte riktigt förstår den stora, komplicerade världen (intelligensen finns väl i och för sig kvar, men man skulle kunna säga att tanken orkar gå bara korta sträckor innan energin tar slut).

Utgå INTE från att han kommer ihåg vad som är vad i det kaos han försöker klara sig i.

1) Tala om VILKET objektiv det handlar om.
2) Tala om beloppet du har betalat in.
3) Samt datum för detta.

Skriv som rubrik något i stil med:
Väntar fortfarande på objektiv <fabrikat> <brännvidd> <ljusstyrka>. Skickat dig X.XXX kr den ÅÅMMDD.

Sedan en kort och tydlig instruktion:
Ifall jag inte inom 10 dagar (förslagsvis) har fått antingen objektiv YYY eller beloppet z.zzz kr återinsatta på konto NNN, så kommer jag att lämna in en polisanmälan.


Han kanske inte har klart för sig vilka objektiv från annonsen han har skickat iväg, och till vem.

Ta med i beräkningen att det kan vara så att han inte orkar läsa några mejl eller meddelanden överhuvudtaget. Och att han antagligen inte klarar att svara i telefon på nummer som han inte känner igen.

Utbrändhet innebär ett allvarligt handikapp, mycket svårare än vad man själv (och den utbrände/a) kan inse och förstå. Det gäller att putta på mycket försiktigt men inte lägga på för mycket stress, eftersom den lilla energi han nu har kvar då direkt sjunker ner till noll.

Föreslår också att du ögnar igenom Aftonbladet-artikeln igen.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det vore onekligen trist om personen är så selektivt utbränd ...
"Selektivt utbränd" är rätt uppfattat. All utbrändhet är selektiv. Till att börja med lite grand, knappt märkbart. Sedan ökar det gradvis, men selektiviteten gör att omgivningen kanske inte märker någonting förrän efter åtskilliga år, och den som är inne i utbrändheten tar inte till sig detta, identifierar det inte som utbrändhet utan fortsätter att övertyga sig själv om att han/hon ska kunna "jobba ikapp". Tills man får ett "klubbslag", och utbrändheten blir närmast total.

Därför kan vederbörande, som DjDiff berättar, t.ex. hjälpa till med att testa en blixt utan att omgivningen märker något särskilt.


---
Utbränd eller inte, ej okey.
Det är naturligtvis inte OK för den som drabbas, men skillnaden från kriminalitet är att vid utbrändhet finns ingen AVSIKT att bedra (ifall det nu handlar om utbrändhet i detta fall kan vi förstås inte vara helt säkra på). En av de saker som tar mest energi från den som är inne i utbrändhet är annars det dåliga samvetet vederbörande får av att inte klara göra det som förväntas av en / som man lovat att göra.
 

Photocon

Aktiv medlem
"Selektivt utbränd" är rätt uppfattat. All utbrändhet är selektiv. Till att börja med lite grand, knappt märkbart. Sedan ökar det gradvis, men selektiviteten gör att omgivningen kanske inte märker någonting förrän efter åtskilliga år, och den som är inne i utbrändheten tar inte till sig detta, identifierar det inte som utbrändhet utan fortsätter att övertyga sig själv om att han/hon ska kunna "jobba ikapp". Tills man får ett "klubbslag", och utbrändheten blir närmast total.

Därför kan vederbörande, som DjDiff berättar, t.ex. hjälpa till med att testa en blixt utan att omgivningen märker något särskilt.



Det är naturligtvis inte OK för den som drabbas, men skillnaden från kriminalitet är att vid utbrändhet finns ingen AVSIKT att bedra (ifall det nu handlar om utbrändhet i detta fall kan vi förstås inte vara helt säkra på). En av de saker som tar mest energi från den som är inne i utbrändhet är annars det dåliga samvetet vederbörande får av att inte klara göra det som förväntas av en / som man lovat att göra.
All utbrändhet börjar med att vara selektiv. Man börjar dra sig undan omedvetet, från vissa saker. När det gått längre så sker också att man kan bli besatt av att klara EN sak (detta för att man ska känna att man gör något överhuvud taget). Denna enda sak kan t o m bli till besatthet och hyperaktivitet som en form av "krycka". Denna krycka är mycket bedräglig och skyndar på det slutliga "gå in i väggen-syndromet".

Vederbörandes "krycka" kanske är göra något på Instagram och åsidosätta en massa saker.

MEN, med all respekt anser jag att vi inte ska spekulera mera i huruvida en person (som ju faktiskt är medlem på FS) är utbränd eller inte. Vederbörande har gjort sig skyldig till att inte fullgöra sitt åtagande gentemot en annan FS-medlem.

Om han har gjort det med avsikt, varit oförmögen till det p g a sjukdom eller annan orsak är ovidkommande och jag anser, som några andra här att man bör bara sätta upp en tidsgräns och ge möjlighet för honom att förklara sig och göra rätt för sig innan man kontaktar myndigheterna.

Till annat är bevisat finns det bara ett offer här; köparen som inte fått sina varor. Att vidare spekulera i utbrändhet tror jag på sikt gör att tråden spårar ur.

Men Gunnar! Detta är inte riktat mot dig. Bra att få mer initierad info om vissa sjukliga tillstånd t o m. Jag vet också vad utbrändhet innebär. Men ssv anser jag att vi inte ska skriva om det tillståndet i en sådan här tråd.

Mvh//L
 

Lazzze

Aktiv medlem
Hej!

Många som spekulerar kring mig och denna affärer. Vad som hänt kommer redas ut med berörd person, inte publikt i ett forum på Internet med folk som tror sig veta saker om mig.

Det stod i annonsen att jag skulle till Norge och jobba i dryga veckan, inte att jag skulle ta med mig paketet eller skicka från Norge. Nej jag är inte utbränd.

Paketet reklamerat då det är märkt som uthämtat. Jag lär få besked på det idag.

Svår att ni, jag har fått samtal från olika oregistrerade telefonnummer kring detta. Alltså, paketet ser uttaget ut och samtidigt får jag krav på återbetala.

Jag påstår INTE att köparen är bedragare eller liknande.

Detta är mitt första och sista inlägg kring detta. Denna soppa reder jag ut med köparen.
 

barq83

Aktiv medlem
Hej!

Många som spekulerar kring mig och denna affärer. Vad som hänt kommer redas ut med berörd person, inte publikt i ett forum på Internet med folk som tror sig veta saker om mig.

Det stod i annonsen att jag skulle till Norge och jobba i dryga veckan, inte att jag skulle ta med mig paketet eller skicka från Norge. Nej jag är inte utbränd.

Paketet reklamerat då det är märkt som uthämtat. Jag lär få besked på det idag.

Svår att ni, jag har fått samtal från olika oregistrerade telefonnummer kring detta. Alltså, paketet ser uttaget ut och samtidigt får jag krav på återbetala.

Jag påstår INTE att köparen är bedragare eller liknande.

Detta är mitt första och sista inlägg kring detta. Denna soppa reder jag ut med köparen.
Jag har varken fått AVI från posten eller något sändningsnr från dig för att spåra paketet själv och kolla så det du säger stämmer. Hade du varit piggare på att svara sms/mail/telefon så hade jag alldrig skrivit här på forumet. Kände mig hopplös när du alldrig svarade. Vi kan lösa det privat mellan dig och mig men isåfall får du vänligen höra av dig och inte vara tyst. Jag har mått dåligt de senaste dagarna. Har betalat dig mycket pengar som jag annars hade gjort annat roligt med.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Hej!

Många som spekulerar kring mig och denna affärer. Vad som hänt kommer redas ut med berörd person, inte publikt i ett forum på Internet med folk som tror sig veta saker om mig.
---
Du hade HELT sluppit undan alla inlägg om dig i detta publika forum ifall du inte hade gjort dig oanträffbar för köparen. Kan du verkligen inte föreställa dig att din fullständiga tystnad skapar en växande oro och ångest för en köpare som betalat in en rejäl massa pengar till dig?

OAVSETT orsaken till din tystnad.

Nu hoppas jag verkligen att du kommunicerar med köparen så att alla frågetecken rätas ut och det hela ordnas upp för er båda.

Köparen kan knappast fixa detta på egen hand ifall du håller dig undan, eller hur?
.
 
Senast ändrad:

Arthagnan

Medlem
Jag har varken fått AVI från posten eller något sändningsnr från dig för att spåra paketet själv och kolla så det du säger stämmer. Hade du varit piggare på att svara sms/mail/telefon så hade jag alldrig skrivit här på forumet. Kände mig hopplös när du alldrig svarade. Vi kan lösa det privat mellan dig och mig men isåfall får du vänligen höra av dig och inte vara tyst. Jag har mått dåligt de senaste dagarna. Har betalat dig mycket pengar som jag annars hade gjort annat roligt med.
Hur har det gått?
 

barq83

Aktiv medlem
Han skrev ett sms till mig samma dag som han skrev ett inlägg här på forumet om exakt samma sak: Att paketet är utlämnad enligt posten och att han gjort en reklamation.

Men jag har frågat honom flera gånger "vänligen dela med dig sändningsnr så även jag kan bekräfta att detta stämmer" Men jag får inget svar utav honom. Alltså antar jag att han ljuger helt enkelt... Har han verkligen skickat ett paket till mig och om han själv kan spåra det och se att det är utlämnat så borde han kunna dela med sig sändingsnr så jag kan spåra det ochså... Man måste visa upp Leg när man hämtar paketet (Vi kom fram till att han skulle skicka det försäkrat innan vi gjorde affär) och då kan posten se vem det var som hämtat ut paketet...

Förstår mig inte på honom riktigt... Först låter super seriös på telefon innan affären gjörs.. Sen efter han fått pengar så går han under jorden och svarar inte på sms eller mail och nu påstår han att paketet är utlämnat men vill fotfarande inte dela med sig sändningsnr, vilket jag frågat honom sedan allra början "dela med dig sändingsnr".

Vill du lösa problemet Lasse så vänligen svara på mina mail/sms om sändingsnr så får vi se vart det leder.
 

Arthagnan

Medlem
Han skrev ett sms till mig samma dag som han skrev ett inlägg här på forumet om exakt samma sak: Att paketet är utlämnad enligt posten och att han gjort en reklamation.

Men jag har frågat honom flera gånger "vänligen dela med dig sändningsnr så även jag kan bekräfta att detta stämmer" Men jag får inget svar utav honom. Alltså antar jag att han ljuger helt enkelt... Har han verkligen skickat ett paket till mig och om han själv kan spåra det och se att det är utlämnat så borde han kunna dela med sig sändingsnr så jag kan spåra det ochså... Man måste visa upp Leg när man hämtar paketet (Vi kom fram till att han skulle skicka det försäkrat innan vi gjorde affär) och då kan posten se vem det var som hämtat ut paketet...

Förstår mig inte på honom riktigt... Först låter super seriös på telefon innan affären gjörs.. Sen efter han fått pengar så går han under jorden och svarar inte på sms eller mail och nu påstår han att paketet är utlämnat men vill fotfarande inte dela med sig sändningsnr, vilket jag frågat honom sedan allra början "dela med dig sändingsnr".

Vill du lösa problemet Lasse så vänligen svara på mina mail/sms om sändingsnr så får vi se vart det leder.
Du kommer inte längre. Polisanmälan är det enda riktiga. Om nu paketet blivit utlämnat vid ditt ombud borde det verkligen ligga i hans intresse att tillhandahålla dig dessa uppgifter.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Han skrev ett sms till mig samma dag som han skrev ett inlägg här på forumet om exakt samma sak: Att paketet är utlämnad enligt posten och att han gjort en reklamation.

Men jag har frågat honom flera gånger "vänligen dela med dig sändningsnr så även jag kan bekräfta att detta stämmer" Men jag får inget svar utav honom. Alltså antar jag att han ljuger helt enkelt... Har han verkligen skickat ett paket till mig och om han själv kan spåra det och se att det är utlämnat så borde han kunna dela med sig sändingsnr så jag kan spåra det ochså... Man måste visa upp Leg när man hämtar paketet (Vi kom fram till att han skulle skicka det försäkrat innan vi gjorde affär) och då kan posten se vem det var som hämtat ut paketet...

Förstår mig inte på honom riktigt... Först låter super seriös på telefon innan affären gjörs.. Sen efter han fått pengar så går han under jorden och svarar inte på sms eller mail och nu påstår han att paketet är utlämnat men vill fotfarande inte dela med sig sändningsnr, vilket jag frågat honom sedan allra början "dela med dig sändingsnr".

Vill du lösa problemet Lasse så vänligen svara på mina mail/sms om sändingsnr så får vi se vart det leder.
Men har han inte fått all tid och alla chanser man rimligen kan begära nu? Det enda som återstår är faktiskt att polisanmäla honom. Om det leder till att ett kollinummer plötsligt dyker upp och att allt blir ljust och vackert är det inte värre än att berätta det för polisen i så fall.

(Det kanske är att kasta sten i glashus att skriva i tråden, med tanke på att jag själv var alldeles för långsam med att skicka en kamera till dig för ett tag sedan, men jag hade i alla fall vett att inte ta betalt i förskott.)
 

martinot

Aktiv medlem
Kanske moderatorn borde plocka bort annonsen så att inte flera blir lurade ?
Det skumma är att han verkar fortfarande försöka sälja exakt samma objektiv som "är borta på posten". Mycket skumt.

Men vad vet jag. Han kanske har en 2-3 objektiv på lager av varje modell han säljer... (bara att skynda och "fynda" som sagt).
 
ANNONS