Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rensa optiken - inte med glasögonputs väl?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ganska klart för mig att man inte ska använda de där pappersdukarna med putsmedel som man kan använda för glasögon. Fast jag saknar argument inför min son som använder dem flitigt för mobilen och inte vill inse att de inte lämpar sig för riktig kameraoptik.
Hur övertygar jag honom?

(Eller har jag fel? Fast det tror jag inte...)
 

lonian

Aktiv medlem
När jag rengjorde mitt objektiv senast använde jag en tops och destillerat vatten enbart. Men då var det inget kladd på glaset.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ganska klart för mig att man inte ska använda de där pappersdukarna med putsmedel som man kan använda för glasögon. Fast jag saknar argument inför min son som använder dem flitigt för mobilen och inte vill inse att de inte lämpar sig för riktig kameraoptik.
Hur övertygar jag honom?

(Eller har jag fel? Fast det tror jag inte...)
Nu vet ju jag inte vad det är för pappersdukar han använder. När det gäller mobiltelefoner är ju objektivet rätt oskyddat och kan lätt bli nedsmutsat. Jag tycker man ska undvika vätskor så långt möjligt.

Jag skulle nog rekommendera en mikrofiberduk, gäller även kameraobjektiv om man absolut måste. Lite damm på ett kameraobjektiv har oftast ingen betydelse för bildens kvalitet - kan man blåsa bort om det stör. Dammkornen är låångt utanför fokus.

Jag har kameraobjektiv som jag haft i över 40 år som jag aldrig rört överhuvudtaget. Fast då har jag haft motljusskydd och uv-filter på.

Jag råkade en gång sätta ett fingeravtryck på ett objektiv. Det märktes faktiskt på samma sätt som jag tror det märks om man kör runt en flik av en t-tröja på ett objektiv, bildar en hinna liksom. Det löste sig med en mikrofiberduk.

/T
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Många brukar rekommendera isopropanol, vilket är precis vad som finns i sprayflaskan från min optiker. Den använder jag till min kameraoptik. Och så använder jag microfibetduk.
Dock är det synnerligen sällan jag behöver putsa dessa överhuvudtaget. Kanske två tre gånger om året.

Mobiltelefonen torkar jag av med vad som finns tillgängligt. Den kommer ändå inte att vara med mig mycket mer än två tre, möjligen fyra år. Sedan byts den. Men jag kan inte tänka mig att optikersprayen skulle kunna skada telefonens glasytor. Varken display eller optik.
 

nivas

Aktiv medlem
Det finns jättemånga olika teorier om detta.
Själv kör jag "optikmikrofiberduk" på både glasögon, UV-filter och vid behov kameralinser. Funkar bra i de flesta förhållanden förutom när det regnar rikligt, då behöver man först torka bort merparten av vattnet med något annat.
 
ANNONS