Annons

Köpa fullformat Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Beror inte det mer på vilka objektiv du sätter på den?

24-70 2.8 gjorde jag mig av med just för att den var otymplig för de brännvidder det gav. Inget fel på resultaten med det, men det kändes konstigt att det var så långt (fysiskt). D800E producerar bilder uppåt 77MB/styck, så kan absolut ta lite tid med att föra över bilder etc.
Ja, avseende biffigheten. Med workflowet menar jag hur lång tid det tar att läsa in och redigera flera filer. Det om något märks skillnad på om man redan har en seg dator, vilket jag idag inte har.
Håller med om att jag inte riktigt fastnade för Nikons 24-70 heller (den utan vr) . Nikon borde skapa ett 24-70 F4 men det lär väl aldrig hända så länge 24-120 existerar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle vilja så ett slag för Nikons /1,8 serie istället för zoom, smidigare hittar man inte. Har idag en 28 och en 50 och dessa täcker utmärkt in normalzoomsområdet. Man får visserligen ha ett objektiv i fickan, väskan eller bilen, men jag tycker att man får så mycket mer objektiv för pengarna och betydligt lättare på huset, så det kan man leva med. Idag hade jag kanske köpt en 24/1,8 och 50/1,8 men två st i området räcker fint. Problemet är mer att hitta något lätt i vidvinkelområdet men det problemet hade man ju haft även med en 24-70. Alternativ med zoom för vidvinkelområdet skulle nog vara 16-35/4 eller 18-35
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag är i samma läge , dvs att skaffa en FX. Mitt mål var en D4s , men efter att ha pratat med en vän som fotat i alla tider så rekommenderade han en D3 s för en billig penning. Det kan skilja 10.000:- mellan de två kamerorna. Jobbar du inte med foto så duger det .Begagnat i första hand är mitt tipps.
 

snabbaville

Medlem
Jag är i samma läge , dvs att skaffa en FX. Mitt mål var en D4s , men efter att ha pratat med en vän som fotat i alla tider så rekommenderade han en D3 s för en billig penning. Det kan skilja 10.000:- mellan de två kamerorna. Jobbar du inte med foto så duger det .Begagnat i första hand är mitt tipps.
Ok...ska kolla lite på den
 

Rob Vestin

Medlem
Köp 2!

Om jag hade din budget skulle jag utan tvekan köpa 1 st D3s och 1 st D800.
För under 20 papp har du då en oslagbar kombo. D3s när det skall gå undan och D800 för finfotografering. Lycka till med din angenäma utmaning!
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
D610 är inte heller så tokig. Samma sensor som D750 och man slipper den töntiga vinkelskärmen.
Tror jag köpte min D610 under 7000:-, såldes iofs för en D700 men det är en annan historia.
 

PMD

Aktiv medlem
Framförallt bästa sensorn (dr etc..) och inget AA filter exkl d850 men det är en annan prisklass (4-4.5x). Undrar du på riktigt eller vill du bara provocera? :)
Ett kameraköp är för de flesta alltid en kompromiss mellan önskemål, behov, ekonomi och utbud.

Att hävda att man alltid ska köpa "den bästa" är sällan ett bra råd. Det är få av oss som har ekonomi till det, helt enkelt därför att det alltid kommer en ny "bästa" kamera så småningom och då måste man ju köpa den om man alltid ska köpa "den bästa".

Dessutom är "den bästa" ett subjektivt begrepp. För den ene kanske en D{3,4,5} (instansiera siffran efter köpkraft) faktiskt är det bästa valet (dvs den bästa kompromissen enligt ovan). För andra är det kanske D610.

Trådskaparen har en budget på 20000 kr. De som ger honom råd bör nog förhålla sig till det.
 

cardazio

Aktiv medlem
Ett kameraköp är för de flesta alltid en kompromiss mellan önskemål, behov, ekonomi och utbud.

Att hävda att man alltid ska köpa "den bästa" är sällan ett bra råd. Det är få av oss som har ekonomi till det, helt enkelt därför att det alltid kommer en ny "bästa" kamera så småningom och då måste man ju köpa den om man alltid ska köpa "den bästa".

Dessutom är "den bästa" ett subjektivt begrepp. För den ene kanske en D{3,4,5} (instansiera siffran efter köpkraft) faktiskt är det bästa valet (dvs den bästa kompromissen enligt ovan). För andra är det kanske D610.

Trådskaparen har en budget på 20000 kr. De som ger honom råd bör nog förhålla sig till det.
Förutom om användningsområdet skulle vara sport eller om man måste ha vinklingsbar skärm känns nomineringen av d800e och d810 som rätt ohotad mtp budgeten. Nu har dock ts sagt rätt lite i tråden om anvområde.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Jag har tillgång till 20000:- och vill köpa en full format Nikon. Vilken ska jag satsa på, tycker ni?
Håller med andra här inne, D800E är en fantastisk kamera till ett bra pris, du kommer knappast ta bättre bilder med D810an som är dyrare. Glöm inte att glas är otroligt viktigt att du lägger ned en slant på också om du vill få ur maxet ur kameran.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag gissar att du vill nog ha en kamera som håller sig minst 5 år framåt, så jag skulle ha is i magen och vänta in om inte ersättaren till D750 är på gång under 2018, och du kanske hinner att spara i hop lite mera pengar D750 fins kvar som ett bra alternativ, ha inte för bråttom.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har tillgång till 20000:- och vill köpa en full format Nikon. Vilken ska jag satsa på, tycker ni?
Så länge Klemens inte berättar varför han vill köpa en FX-kamera och vad han ska ha den till är det omöjligt och ganska meningslöst att svara på frågan. Den här typen av ospecifika frågor leder vanligtvis till att tråden förfaller till ett meningslöst och föga konstruktivt munhuggande i hundratals inlägg.
 
ANNONS