Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera som passar min 9-åriga dotter och mig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
När det gäller kamerahus så spelar det inte så stor roll vilket man köper, det viktigaste är att ta ett som ligger skönt i handen och som man trivs med att använda.

När det gäller bildkvalité ligger ändå det mesta av den i objektivet.

Det bästa enligt mig är att börja med ett instegskamerahus med kitobjektiv för att lära sig allt och sen om man utvecklas så kommer man antagligen vilja köpa fler och bättre objektiv.
 

horvendile

Aktiv medlem
Det bästa enligt mig är att börja med ett instegskamerahus med kitobjektiv
Det kan förstås vara en budgetfråga, men jag skulle vilja slå ett slag för att försöka få med ett ljusstarkt normalobjektiv från början. Man ska inte underskatta vad möjlighet till kort skärpedjup kan göra för att elda på ett fotointresse.
De brukar gå att hitta förhållandevis billigt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan vara klokt i att titta på något billigt begagnat, man hittar mycket runt en 2000-3000:-, det vore synd om man såg kameran som en dyrgrip man ska vara rädd om istället för ett arbetsredskap
 

Bessel

Aktiv medlem
Om hon är duktig och har ett verkligt intresse, köp en äldre toppmodell.

De enklaste modellerna är ofta krångliga att manövrera, värre ju längre från fullautoläget man är. Dessutom gissar jag att toppmodellerna har större chans att tåla omild behandling.
 

martinot

Aktiv medlem
Det kan förstås vara en budgetfråga, men jag skulle vilja slå ett slag för att försöka få med ett ljusstarkt normalobjektiv från början. Man ska inte underskatta vad möjlighet till kort skärpedjup kan göra för att elda på ett fotointresse.
De brukar gå att hitta förhållandevis billigt.
Kan bara instämma. Köpte själv endast ett (Nikon) 50/1,8 till min dotter (fick ett helt nytt på kampanj för 995.-), resten kan hon låna av mig vid större och senare intresse.

Just nu gillar hon mest Instaxkameran (Lomography) med ett par kreativa linser och blixtfilter som jag köpte till henne för något år sedan.
 
ANNONS