Annons

Komplett utrustning för 50.000:-

taz_k

Aktiv medlem
Jag hade starkt övervägt att köpa in mig i ett spegellöst system. Det är betydligt mer framtidssäkert. Speciellt nu när det ryktas att även Canon och Nikon ska släppa spegellösa kameror med fullformat.

1. Sony A7III - nog bäst pris vs. prestanda av alla kameror för tillfället.
2. Valfri Fuji beroende på prisklass. Med tanke på budget lär du kunna kika på de lite mer avancerade.
3. Canon. Fortfarande störst och lär så förbi. Svårt att rekommendera något där dock.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Själv var jag inne på ett Nikonsystem med 35mm sensor men gjorde rockad och köpte istället ett Olympus-system med ett högklassigt zoomobjektiv. Det har varit en rolig resa och jag är mycket nöjd med grejerna. EVF-sökaren visar ju dessutom exponeringen om du vill och det är en riktigt bra funktion. Bildstabiliseringen är fantastiskt effektiv. Zoomen 12-100mm (24-200) räcker för nästan all slags fotografering och eventuellt kommer en längre telezoom inköpas framöver.

Några fasta objektiv ser jag ingen anledning att köpa i dagsläget, Jag tar en del när och makrobilder men i dagsläget fungerar bra mellanringar till zoomen alldeles utmärkt.

Ergonomin är viktig och jag kände mycket på grejerna innan jag slutligen bestämde mig. Oavsett vad du köper finns det inga dåliga grejer idag på marknaden.

Jag tar familjebilder, naturbilder, studiobilder, produktfoto och så vidare. Man klarar sig långt med ett bra zoomobjektiv.
 

Bilagor

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Intressant att läsa era svar!

Godmorgon!

Intressant att läsa era svar. Jag har klämt och bestämt mig för en Fujufilm X-T2 med 16-55/2,8 och 80/2,8 makro. Kanske kommer fotoväskan växa lite efterhand ändå.

Får jag fråga hur ni organiserar era bilder? Har ni en trädstruktur på hårddisken och använder ni någon typ av program, typ Bridge? Jag är inte så förtjust i Adobes betalningsmodell för Lightroom.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Godmorgon!

Intressant att läsa era svar. Jag har klämt och bestämt mig för en Fujufilm X-T2 med 16-55/2,8 och 80/2,8 makro. Kanske kommer fotoväskan växa lite efterhand ändå.

Får jag fråga hur ni organiserar era bilder? Har ni en trädstruktur på hårddisken och använder ni någon typ av program, typ Bridge? Jag är inte så förtjust i Adobes betalningsmodell för Lightroom.
Förr använde jag LR/PS för detta. Men sedan blev det strul med att LR tappade bort var ursprungsfilerna låg. Då bestämde jag mig för att ha en filstruktur med mappar på hårddisken. Nu är jag fri att byta dator eller programvara fritt utan att vara bunden till något program. Mitt syfte med bilderna är att skapa fotoböcker och förstoringar på papper. Datorn är endast till för redigering och lagring. Jag använder inte datorn som huvudsaklig bildvisningsmedium.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har inte provat något annat än lr för katalogisering men grundstrukturen på disken är bilder\år\månad. Det viktiga är att jag aldrig når 10k från samma kamera i en mapp då kamerans räkneverk börjar om och man får dubbletter på filnamn.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag gör som Fredrik med en filstruktur samt använder Bridge som "ljusbord". Kameran är säkerligen ett gott val med högklassiga objektiv. Härlig design på dessa kvalitetsbyggen.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Godmorgon!

Intressant att läsa era svar. Jag har klämt och bestämt mig för en Fujufilm X-T2 med 16-55/2,8 och 80/2,8 makro. Kanske kommer fotoväskan växa lite efterhand ändå.

Får jag fråga hur ni organiserar era bilder? Har ni en trädstruktur på hårddisken och använder ni någon typ av program, typ Bridge? Jag är inte så förtjust i Adobes betalningsmodell för Lightroom.
Använder Lr och Photoshop. Har inte hittat något alternativ som är enklare att organisera alla bilder än med lightroom. Är rätt trist att det är så mördande långsamt dock. Men personligen tycker jag det är det bästa alternativet. Betalar själv årsvis, bestämmer varje gång mitt år går ut om jag tycker det är värt o fortsätta med Lr eller ifall något annat program verkar bättre. Inte skett än dock.
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Apples Bilder.app

Godkväll!

Tack för tips och glada tillrop. Är det helt fel att använda Apples Bilder.app? Vad är dess begränsningar? Blir det långsamt när databasen växer? Jag har använt det för mobilbilder under lång tid och tycker att det är ganska smidigt. Varje fototillfälle blir ett album och ansikten-funktionen gör att jag någorlunda kan söka fram personerna jag har fotat. Det är inte riktigt i det här sorterandet jag vill lägga tid tänker jag. Funkar inte det lutar det åt en filstruktur på skrivbordet som säkerhetskopieras till iCloud.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag kan verkligen rekommendera fuji xt-2 väldigt trevlig kamera med prisvärda objektiv. Det som jag gillar med fujin är att den är
liten
känns som en analog kamera har rattar osv
bra objektiv normalzoomen är klass med min nikon 24-70 om man printar ut bilder o jämför.
allt får plats i l en liten väska
du ser bilden i sökaren o kan detaljstudera den efter du taget den. slipper försöka se något på en display i sol.
att fuji har den snyggaste färdiga bilden från scratch.

enda nackdelen är batteriet men jag brukar klara mig på 2 st per dag men dom kostar inte mycket o är små så det är inget problem.

Jag kör med fuji utomlands o när jag ska gå o fota miljöer i sverige samt till barnbilder o litet komplement till bröllop. Min arbetskamera för interiör är annars Nikon D850 men den lämnar jag hemma vid utlandsresor o kör fuij för den är diskret o smidig.
du kan se bilder på min instagram
https://www.instagram.com/ovenilssonphotographer/
alla interiör är tagna med nikon men många utlandsbilder såsom dom sista från laos är med fuji.Bilderna från grekland är tagna med fuji sedan är det lite blandat.

Varför jag väljer nikon till interiör är inte för bildkvaliten det skiljer inte särkilt mycket på en print däremot så är den mer robust o lättare att köra blixt till. Jag använder profotos A1 till dom bilder jag kör med blixt.

Man blir glad o det känns klart roligare att springa runt med fuji är nikon men jag tycker dom är bra på olika saker men som resekamera o reportage föredrar jag fujin.

Om du däremot skulle välja ff så ryms en D850 med en utmärkt 24-70 tamron nästan inom din budget annars får du en nikon D750 med lite mer objektiv. Jag gillar skarpt fasta gluggar som sigmas art 20 mm 35 50mm.
Däremot en zoom som tamron 24-70 täcker in rätt mycket precis som fuji 18-55.

jag hade gått på fuji xt-2 med 18-55 sedan om du behöver mer vidvinkel så är fuji 14mm riktigt bra motsvara 21mm. Gillar du fota porträtt o vill ha en prisvärd lämplig optik så är fuji 35mm riktigt bra. Det finns även 56 mm men den drar iväg i vikt storlek o pris. Jag klarar mig med 14mm 18-55 . 35mm samt telen. Men till 80 % använder jag 18-55.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Får jag fråga hur ni organiserar era bilder? Har ni en trädstruktur på hårddisken och använder ni någon typ av program, typ Bridge? Jag är inte så förtjust i Adobes betalningsmodell för Lightroom.
Bridge är bara en browser.

Det finns inget program som slår LR i databashanteringen för enpersonssystem idag.
Men andra tillverkare kommer.
Affinity photo höll i alla fall på att slipa på ett program som liknar LR. Det skrevs en hel del om det på nätet när Adobe gick över till månadsbetalningar i CC.
Den som lyckas först kommer nog att ta en hel del kunder ifrån Adobe så just nu är det ett race.

Annars organiserar jag på interna diskar i mapsystem och döper filer och LRs automatiska datummappar används.
Funkar för mig och gissar att det underlättar en flytt ifrån Adobe.
Ex på sökväg där bilden tagits idag. (Mac använder namn på diskar, PC enhetsbokstäver)
X:/bilder/2018/2018-05-28-cykel/2018-05-28/2018-05-28-cykel_001.NEF
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Hej Ove!

Vilka trevliga bilder. Efter att ha läst ditt inlägg hoppas jag att leveransen sker skyndsamt. Jag fick som du skriver en väldigt analog känsla när jag klämde på kameran. Jag köpte till batterigrepp och totalt tre batterier. Jag hoppas att det ska räcka till mina dagsturer. 56:an ser mycket trevlig ut för porträtt.

Jag kan verkligen rekommendera fuji xt-2 väldigt trevlig kamera med prisvärda objektiv. Det som jag gillar med fujin är att den är
liten
känns som en analog kamera har rattar osv
bra objektiv normalzoomen är klass med min nikon 24-70 om man printar ut bilder o jämför.
allt får plats i l en liten väska
du ser bilden i sökaren o kan detaljstudera den efter du taget den. slipper försöka se något på en display i sol.
att fuji har den snyggaste färdiga bilden från scratch.

enda nackdelen är batteriet men jag brukar klara mig på 2 st per dag men dom kostar inte mycket o är små så det är inget problem.

Jag kör med fuji utomlands o när jag ska gå o fota miljöer i sverige samt till barnbilder o litet komplement till bröllop. Min arbetskamera för interiör är annars Nikon D850 men den lämnar jag hemma vid utlandsresor o kör fuij för den är diskret o smidig.
du kan se bilder på min instagram
https://www.instagram.com/ovenilssonphotographer/
alla interiör är tagna med nikon men många utlandsbilder såsom dom sista från laos är med fuji.Bilderna från grekland är tagna med fuji sedan är det lite blandat.

Varför jag väljer nikon till interiör är inte för bildkvaliten det skiljer inte särkilt mycket på en print däremot så är den mer robust o lättare att köra blixt till. Jag använder profotos A1 till dom bilder jag kör med blixt.

Man blir glad o det känns klart roligare att springa runt med fuji är nikon men jag tycker dom är bra på olika saker men som resekamera o reportage föredrar jag fujin.

Om du däremot skulle välja ff så ryms en D850 med en utmärkt 24-70 tamron nästan inom din budget annars får du en nikon D750 med lite mer objektiv. Jag gillar skarpt fasta gluggar som sigmas art 20 mm 35 50mm.
Däremot en zoom som tamron 24-70 täcker in rätt mycket precis som fuji 18-55.

jag hade gått på fuji xt-2 med 18-55 sedan om du behöver mer vidvinkel så är fuji 14mm riktigt bra motsvara 21mm. Gillar du fota porträtt o vill ha en prisvärd lämplig optik så är fuji 35mm riktigt bra. Det finns även 56 mm men den drar iväg i vikt storlek o pris. Jag klarar mig med 14mm 18-55 . 35mm samt telen. Men till 80 % använder jag 18-55.
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Jag tror att jag kör vidare på Apples Bilder.app. Det är enkelt och synkar automatiskt mellan molnet och telefon/datorn/iPad. Dessvärre lagrar den inte Affinity Photos eget filformat. så det får bli en separat struktur.

Det är märkligt att jag lätt kan plocka fram 25 år gamla papperskopior och diabilder ur lådorna men de digitala bilderna har en förmåga att försvinna.

Bridge är bara en browser.

Det finns inget program som slår LR i databashanteringen för enpersonssystem idag.
Men andra tillverkare kommer.
Affinity photo höll i alla fall på att slipa på ett program som liknar LR. Det skrevs en hel del om det på nätet när Adobe gick över till månadsbetalningar i CC.
Den som lyckas först kommer nog att ta en hel del kunder ifrån Adobe så just nu är det ett race.

Annars organiserar jag på interna diskar i mapsystem och döper filer och LRs automatiska datummappar används.
Funkar för mig och gissar att det underlättar en flytt ifrån Adobe.
Ex på sökväg där bilden tagits idag. (Mac använder namn på diskar, PC enhetsbokstäver)
X:/bilder/2018/2018-05-28-cykel/2018-05-28/2018-05-28-cykel_001.NEF
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är märkligt att jag lätt kan plocka fram 25 år gamla papperskopior och diabilder ur lådorna men de digitala bilderna har en förmåga att försvinna.
Det beror nog tyvärr bara på oss själva.
Det är egentligen ingen skillnad på en låda eller en folder.
Jo EN, det går snabbare o söka i foldern....
 

swedart

Ny medlem
Fujifilm rekommenderar jag startkt

Efter några år med Canon och sedan 25 år med Nikon. Har jag nu helt blivit såld på Fujifilms hus och linser, sedan tre år tillbaka. Att kamerorna av olika märken ta lika bra bilder osv är en sak.
Fujifilms kit är mycket mycket lättare än canon och nikons. Kvaliten på Fujifilms obektiv är minst lika bra, fast mycket lättare. Detta är för mig viktigt vid semestertider.

Har själv x-100f och x-pro2 som jag använder för street och vardagsfotografering.
Har även x-h1 när det blir lite mer action som jag ska fotografera.

Är du dessutom ute efter design så är linjerna och detaljerna på Fujis kameror samt användarvänligheten . Svårslaget! Canon och Nikon har lite och jobba på där. Men vi får se nu vad för design som Nikon kommer nu med deras spegellösa kamera. Canon har jag nu inte så mycket koll på. Har inte sett dem på de senaste fotomässorna i Stockholm.

På Youtube finns mycket fujifilm material.

Mvh Thomas
 

apersson850

Aktiv medlem
Haha, en Fujifilm X-H1 ser ut precis som en Canon. Från 1975. Men det har hänt lite sen dess. Hos somliga.

Tur det inte är designen man fotograferar med.
 

snap01

Aktiv medlem
Hej Ove!

Vilka trevliga bilder. Efter att ha läst ditt inlägg hoppas jag att leveransen sker skyndsamt. Jag fick som du skriver en väldigt analog känsla när jag klämde på kameran. Jag köpte till batterigrepp och totalt tre batterier. Jag hoppas att det ska räcka till mina dagsturer. 56:an ser mycket trevlig ut för porträtt.
Jag har valt mindre objektiv alltså 35mm för porträtt o inte 56mm som jag tycker blir för stor o tung. Syftet med fuji är ett lättare smidigare o diskretare system än min nikon D850. Men hade jag bara kört fuji så är det möjligt jag köpt 56mm.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag köpte nyss en OMD E-M10 mk II för att ha på resor och som ett lättviktsalternativ. För action och rörliga föremål är den inte i klass med Nion D500 eller D750 (i alla fall inte i mina händer). Därför har jag tänkt testa en E-M1, men vi får se när jag har råd.

Bildkvaliteten skiljer en del, betydligt mer brus med min Olympus, men det var väntat och är en kompromiss jag får ta för de många fördelar Olympus system ändå innebär.
 
ANNONS