Annons

Innerdalen Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Någon som varit där?
Åker till Norge på fredag och detta är tänkt att bli mitt första stopp.

Verkar som att det ör en del vandring för att ta sig dit. Är lite bekymrad över det. Som landskapsfotograf är jag ute väldigt sent och slutar inte fota förrän det är mörkt.
Jag har fruktansvärt dåligt lokalsinne och tappar lätt bort mig. Skulle jag dessutom försöka gå hem när det är mörkt så är det ännu mer kört .

Någon som har koll på om det finns mycket annat fint runtomkring eller krävs det en vandring in i dalen ?

Skulle kanske kunna tälta där inne, men att släpa med sig en hel ryggsäck med fotoutrustning plus campingutrustning och mat och sånt är inte lätt.
Hur är vandringen dit?

Tar emot alla tips jag kan få från innerdalen. Bra fotoställen och sånt .

Ja jag är sent ute, men resten av resan är lite mer planerad i alla fall 😀
 

hne

Aktiv medlem
Är du ensam ute ett dygn behöver du knappast mer än 7kg packning. Tillkommer väska och fotoprylar. Med en bra väska är 15kg inget problem att bära runt på i timmar. Jag gick själv med iaf 14kg (varav 8kg fotoprylar) i tre timmar idag, 150 meter upp och lika mycket ner.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Är du ensam ute ett dygn behöver du knappast mer än 7kg packning. Tillkommer väska och fotoprylar. Med en bra väska är 15kg inget problem att bära runt på i timmar. Jag gick själv med iaf 14kg (varav 8kg fotoprylar) i tre timmar idag, 150 meter upp och lika mycket ner.

nja tyngden var inte det jag var mest orolig för alltså. Formulerade mig dumt kanske :)

är inte ens säker på att jag ska tälta där inne i dalen. bara ett alternativ.
Problemet då är att jag bara har en 55l vandringsryggsäck. i den får jag nog inte med mig min kamerautrustning + tält och sovsäck, liggunderlag, trangiakök, vatten och kläder.

Har du varit där?
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Totalt meningslöst svar från min sida nu, men tack för den frågan.
Det gav mig bra uppslag på vilket område i Norge jag vill utforska härnäst. Jäklar va vacker det är. :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Totalt meningslöst svar från min sida nu, men tack för den frågan.
Det gav mig bra uppslag på vilket område i Norge jag vill utforska härnäst. Jäklar va vacker det är. :)

ja den kallas för Norges vackraste dal och det ligger nog något i det. otroligt fint där :)

Oavsett om jag ska fota där sen kväll eller inte så kommer jag nog ta mig en tur oavsett, även om det bara blir en tur mitt på dagen.
Får ju kanske inte dom bästa bilderna men jag vill ändå se stället :)
 

norrmarken

Aktiv medlem
Kolla väderleksrapporten noga innan du går in. Det regnar ofta där.
Lycka till och vi ser fram emot bilder!
/Uffe
 

andreassofus

Aktiv medlem
Kolla väderleksrapporten noga innan du går in. Det regnar ofta där.
Lycka till och vi ser fram emot bilder!
/Uffe
absolut. Lite regn är jag rustad för men spöregnar det och det ska göra det under hela perioden jag är där så skippar jag nog turen.

Har provpackat min stora ryggsäck nu.

Har packat:

*underställ (ifall det blir kallt på natten)
*badshorts
*handduk
*hygienartiklar
*kalsonger och strumpor
*långbyxor och shorts (ett av dom har jag på mig)
*extra t-shirt
*first aid kit
*pannlampa
*Gps
*batterier
* vatten (1,5l) tror man kan fylla när man väl kommer dit
*tält
*sovsäck
*liggunderlag

*kamerautrustning som tex, kamera, extra objektiv, olika filter, stativ.

Sen var ryggsäcken så gott som full.

Det som fattas är mat. jag klarar nog inte få med mig trangiaköket och T-röd. Så jag måste hitta mat som inte behöver tillagas. Förutom choklad och nötter så behöver jag något mer att äta från mataffären.
Några tips som jag kan ta med?
 

PerK

Aktiv medlem
Bekväma lösningen

"Någon som har koll på om det finns mycket annat fint runtomkring eller krävs det en vandring in i dalen ?"

Området är fullt av motiv! Man måste röra sig för att nå dem. Att bara utgå från parkeringen är inget alternativ. (Du behöver definitivt INTE ta med vatten - det finns mycket gott om gott sådant i området.) Däremot är karta och kompass ett måste - som alltid i fjällen.

Du kan övernatta i Innerdalshytta. Finns alla alternativ från helpension till bara sovplats. Det är en rejäl men inte så lång (runt 2-3 tim) vandring dit från parkeringen.
Man kan ha Innerdalshytta som central, men oxå ha med enkel övernattningsutrustning och bara ta med mat för en dag/natt.
Bara med Hytta som central fyller du lätt tre dagar med intensiv fotografering: En tripp ät öster, en uppför berget mot norr och en uppför mot söder.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Får jag (helt kort), fråga vad det är för ryggsäck du tänker använda dig av, som sväljer allt som du räknar upp, och hur mycket kommer all packning (uppskattningsvis), att väga ?
 

ChMu

Medlem
Det som fattas är mat. jag klarar nog inte få med mig trangiaköket och T-röd. Så jag måste hitta mat som inte behöver tillagas. Förutom choklad och nötter så behöver jag något mer att äta från mataffären.
Några tips som jag kan ta med?[/QUOTE]

Ett smidigt alternativ är 24 hour meals mjukkonserver som värms upp med deras värmepåse. Lätt som en plätt - i dubbel bemärkelse.
 

andreassofus

Aktiv medlem
"Någon som har koll på om det finns mycket annat fint runtomkring eller krävs det en vandring in i dalen ?"

Området är fullt av motiv! Man måste röra sig för att nå dem. Att bara utgå från parkeringen är inget alternativ. (Du behöver definitivt INTE ta med vatten - det finns mycket gott om gott sådant i området.) Däremot är karta och kompass ett måste - som alltid i fjällen.

Du kan övernatta i Innerdalshytta. Finns alla alternativ från helpension till bara sovplats. Det är en rejäl men inte så lång (runt 2-3 tim) vandring dit från parkeringen.
Man kan ha Innerdalshytta som central, men oxå ha med enkel övernattningsutrustning och bara ta med mat för en dag/natt.
Bara med Hytta som central fyller du lätt tre dagar med intensiv fotografering: En tripp ät öster, en uppför berget mot norr och en uppför mot söder.
tack ska du ha för tipsen
tänkte ta med 2l vatten. men då kanske jag kan skippa det då? räcker kanske med en halvliter för själva vandringen dit?

Karta och kompass har jag inte, men GPS har jag. men skulle ju kunna köpa karta och kompass också ifall nu gps inte funkar bra bland bergen.

Jag tänker dock inte bege mig långt bort från innerdalshytta då jag inte har någon stor fjällvana samt att jag är ensam.

Verkar som att det finns ett offentligt kök i innerdalshytta. stämmer det kan jag ju koka vatten där till min frystorkade mat. verkar även finnas servering där.

Vet du om man kan tälta i närheten av hyttan? det är min plan i alla fall, att tälta vid en av sjöarna där. Ser mysigt ut. Sen tänker jag nog bara fota omkring i närområdet vis solnedgång och soluppgång.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det som fattas är mat. jag klarar nog inte få med mig trangiaköket och T-röd. Så jag måste hitta mat som inte behöver tillagas. Förutom choklad och nötter så behöver jag något mer att äta från mataffären.
Några tips som jag kan ta med?
Ett smidigt alternativ är 24 hour meals mjukkonserver som värms upp med deras värmepåse. Lätt som en plätt - i dubbel bemärkelse.[/QUOTE]

tack för tips. Åker dock i morgon bitti så jag hinner inte fixa det. Men det kan ju vara bra at veta till en annan gång :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har en Bergans helium 55l.
Ok, tack för det. Varför jag undrar är därför när jag packar min F-stop Satori (som rymmer ungefär lika mycket som din, ~55 liter), då finns det inte mycket plats kvar till Trianga-kök, tält, sovsäck eller liggunderlag, för att inte glömma, vatten och mat :))) !!
Vad allt väger har jag faktiskt ingen uppfattning om.
Naturligtvis en orimlig begäran, men min rygga ligger på ~10 kg, när den är (nästan) fylld med bara fotoutrustning (inklusive stativ).

Betänk att ryggsäckarna är specade för att klara en viss maxvikt, så att du inte fyller den till max utan att tänka på vad det väger. Detta för att undvika att den faller i bitar under tiden du är ute. Ser fram mot bilder !

// Tony.
 

PerK

Aktiv medlem
[

Karta och kompass har jag inte, men GPS har jag. men skulle ju kunna köpa karta och kompass också ifall nu gps inte funkar bra bland bergen.


GPS? Med vilken karta? Tro bara inte att Google maps duger. Det behövs fjällkarta 1:100000 så du ser var stigar går och med höjdkurvor så du inte hamnar i för svår terräng t ex. Sedan är det oxå roligt att se vad toppar heter och hur höga de är t.ex.!

Jag tänker dock inte bege mig långt bort från innerdalshytta då jag inte har någon stor fjällvana samt att jag är ensam.

Verkar som att det finns ett offentligt kök i innerdalshytta. stämmer det kan jag ju koka vatten där till min frystorkade mat. verkar även finnas servering där.

Där finns som sagt alla alternativ

Vet du om man kan tälta i närheten av hyttan? det är min plan i alla fall, att tälta vid en av sjöarna där. Ser mysigt ut. Sen tänker jag nog bara fota omkring i närområdet vis solnedgång och soluppgång.[/QUOTE]

Finns flera bra ställen: Hyttan har egen camping, sedan finns jättefint om man går förbi hyttan mot öster. Kommer till en bro som går över den stora jokken (söderut). På andra sidan finns fina platser för tält, massor av bästa vattnet. (man sover så gott bredvid brusande vatten) Oerhört vackert alldeles under Innerdaltornet. Rekommenderas!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du behöver definitivt INTE ta med vatten - det finns mycket gott om gott sådant i området.
Däremot bör/kan det vara lämpligt att ta med sig ett portabelt vattenfilter/vattenreningstabletter. Vatten som för ögat ser ut att vara fullt drickbart (vilket det iofs kan vara) kan innehålla en del skumma mikroorganismer (har jag fått lära mig på senare tid) som bör undvikas. Men det är väl för knappt med tid för att ordna med sådant nu, kan jag tänka ?

Detta resonemang gäller (framförallt) om man skall dricka färskvatten utan att koka det först, och det gäller färskvatten som tas på breddgrader hemmavid också, naturligtvis.
 

andreassofus

Aktiv medlem
[

Karta och kompass har jag inte, men GPS har jag. men skulle ju kunna köpa karta och kompass också ifall nu gps inte funkar bra bland bergen.


GPS? Med vilken karta? Tro bara inte att Google maps duger. Det behövs fjällkarta 1:100000 så du ser var stigar går och med höjdkurvor så du inte hamnar i för svår terräng t ex. Sedan är det oxå roligt att se vad toppar heter och hur höga de är t.ex.!

Jag tänker dock inte bege mig långt bort från innerdalshytta då jag inte har någon stor fjällvana samt att jag är ensam.

Verkar som att det finns ett offentligt kök i innerdalshytta. stämmer det kan jag ju koka vatten där till min frystorkade mat. verkar även finnas servering där.

Där finns som sagt alla alternativ

Vet du om man kan tälta i närheten av hyttan? det är min plan i alla fall, att tälta vid en av sjöarna där. Ser mysigt ut. Sen tänker jag nog bara fota omkring i närområdet vis solnedgång och soluppgång.


Finns flera bra ställen: Hyttan har egen camping, sedan finns jättefint om man går förbi hyttan mot öster. Kommer till en bro som går över den stora jokken (söderut). På andra sidan finns fina platser för tält, massor av bästa vattnet. (man sover så gott bredvid brusande vatten) Oerhört vackert alldeles under Innerdaltornet. Rekommenderas!
[/QUOTE]


Använder såklart inte google maps till sånt här :)

Har en Garmin Etrex 30 med hela Norgekartan

där finns allt jag behöver som höjdmeter , stigar,traktorvägar, man ser även alla hus och byggnader samt väderstreck och allt sånt såklart.
Den har ju även tracking så man ser exakt vart man gått. så går man vilse kan man bara följa den utritade linjen tillbaka.

har även friluftskartan för hela sverige och den har jag fått användning av många många gånger. Denna gps är mitt absolut bästa köp, alla kategorier.

tack för tips om tältplatser och det. låter underbart detta :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Däremot bör/kan det vara lämpligt att ta med sig ett portabelt vattenfilter/vattenreningstabletter. Vatten som för ögat ser ut att vara fullt drickbart (vilket det iofs kan vara) kan innehålla en del skumma mikroorganismer (har jag fått lära mig på senare tid) som bör undvikas. Men det är väl för knappt med tid för att ordna med sådant nu, kan jag tänka ?

Detta resonemang gäller (framförallt) om man skall dricka färskvatten utan att koka det först, och det gäller färskvatten som tas på breddgrader hemmavid också, naturligtvis.

dom rinnande vatten uppe i dom norska fjällen är väl typ det renaste som finns. ingen fara alls att dricka det. gör det ofta :)
 

PMD

Aktiv medlem
Har provpackat min stora ryggsäck nu.
För en övernattning är det kanske overkill att ha med ett ombyte.
Speciellt om du vandrar ensam. :)

Med zip-off-byxor behöver du inte packa ett par shorts.

Ett gasdrivet kök kan nog vara lättare och mindre än ett spritkök. Åtminstone tar gasen mindre plats.

Det blir väl inte en jättestor platsbesparing med ovanstående råd, men många bäckar små, etc.
 

andreassofus

Aktiv medlem
För en övernattning är det kanske overkill att ha med ett ombyte.
Speciellt om du vandrar ensam. :)

Med zip-off-byxor behöver du inte packa ett par shorts.

Ett gasdrivet kök kan nog vara lättare och mindre än ett spritkök. Åtminstone tar gasen mindre plats.

Det blir väl inte en jättestor platsbesparing med ovanstående råd, men många bäckar små, etc.
Du har aldrig vandrat i fjällen va?
Man blir genomblöt av svett så ett litet ombyte vill man ha med sig.
Nejdå, skojar mest, men ett ombyte är skönt. Speciellt om man ska bada. Då vill man inte sätta på sig svettiga kläder sen
Har inga sådana byxor som du nämner. Men ett par tunna shorts tar ingen plats ändå.

Gaskök är lite mindre. Har dock inget sådant.
Men tack för tipsen
 
ANNONS