Annons

Framkalla 120 film själv

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Du behöver en framkallningsdosa. Jag tycker om Patterson. Se till att skaffa en som rymmer minst två rullar, för om du använder framkallare med låg koncentration behöver du extra volym.

Mätglas, ett par stora, 600-1000ml och ett par mindre, 10ml och 50-100ml.

Framkallare, stoppbad (ej nodvandigt), fix, hypoclearing agent (ej nodvandigt). Jag använder stoppbad men ej hypoclearing agent.

Glas eller plastflaskor för att förvara kemikalierna.

Jag rekommenderar att du använder en välbeprövad framkallare, t.ex. D-76, Xtol eller HC-110.

De två första är mer flexibla om du vill kontrollera korn/skärpa, medan den sista är bekväm (one-shot solution) eftersom den är flytande.

D-76 och HC-110 är en aning giftiga. Är du miljömedveten så är Xtol ett bra val, den består i princip av huvudvärkspulver.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Funderar även på om man ska köra alkaliskt eller ej (skölja i vatten)
Jag vet inte exakt vad du menar med att köra alkaliskt?

Jag använder stoppbad för jag har fått för mig att jag får bättre kontroll över framkallningstiden, men många får bra resultat med vatten.

Efter fixet sköljer jag med vatten enligt Ilfordmetoden: Fyll dosan med vatten, agitera 5 ggr töm. Fyll med rent vatten, agitera 10 ggr töm. Fyll en tredje gång med rent vatten, agitera 20 ggr, töm. Jag har lagt till en fjärde fyllning men då med vätningsmedel, agitera inte för då blir det lödder.
 

Stonos

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera att du köper lösa delar det du behöver:
- Multireeldosa 3 eller 5 så att du kan köra 2 eller 3 filmer åt gången (sparar tid).
- Sprialer så många som du behöver till vald dosa. Tänker du köra flera omgångar direkt efter varandra kan det vara bra med extra spiraler. (Är de inte helt torra så kan det vara rätt bökigt att ladda.)
- Snabbsköljslangs är smidigt att köra med tycker jag.
- Jag kör med filmavtork andra kör med fingrarna. Vissa tycker att det finns risk för repor med filmavtork. Själv har jag aldrig haft problem (men då har jag varit noga med att hålla den ren).
- Sedan behövs filmklämmor för att hänga upp filmen på tork. Det är typ stora klädnypor, en som man hänger filmen i och en som man sätter längs ner för att sträcka ut filmen.
- Mätglas och bägare till kemi.
När det gäller kemi så har jag alltid kört T-max. Flytande kemi är smidigt och så slipper man damm (kan vara cancerframkallande för viss kemi).
Stop avbryter framkallningen och gör även att fixet håller bättre.
Torkmedel gör att vattnet dunstar bort utan att bilda ringar när filmen torkar.
Öva laddning med någon utgången film om du har innan du kör skarpt.
Kör hårt!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag skulle rekommendera att du köper lösa delar det du behöver:
- Multireeldosa 3 eller 5 så att du kan köra 2 eller 3 filmer åt gången (sparar tid).
- Sprialer så många som du behöver till vald dosa. Tänker du köra flera omgångar direkt efter varandra kan det vara bra med extra spiraler. (Är de inte helt torra så kan det vara rätt bökigt att ladda.)
- Snabbsköljslangs är smidigt att köra med tycker jag.
- Jag kör med filmavtork andra kör med fingrarna. Vissa tycker att det finns risk för repor med filmavtork. Själv har jag aldrig haft problem (men då har jag varit noga med att hålla den ren).
- Sedan behövs filmklämmor för att hänga upp filmen på tork. Det är typ stora klädnypor, en som man hänger filmen i och en som man sätter längs ner för att sträcka ut filmen.
- Mätglas och bägare till kemi.
När det gäller kemi så har jag alltid kört T-max. Flytande kemi är smidigt och så slipper man damm (kan vara cancerframkallande för viss kemi).
Stop avbryter framkallningen och gör även att fixet håller bättre.
Torkmedel gör att vattnet dunstar bort utan att bilda ringar när filmen torkar.
Öva laddning med någon utgången film om du har innan du kör skarpt.
Kör hårt!
Jag prövade vad du kallar filmavtork, men hade mycket problem med repor. Kanske dåligt fabrikat. Numera kör jag ett par gånger löst med fingrarna.

Jag har aldrig prövat T-Max, men det är säkert bra. Det är för mycket snack i forum om framkallare.

Jag blir allergisk när jag hör någon säga att en film har bra kontrast osv. eftersom de inte vet vad de håller på med. Man kan få vilken konstrast man vill från vilken film som helst.

Jag rekommenderar alls som är seriösa och fotar svartvitt att läsa:

https://www.halfhill.com/speed1.html
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera att du köper lösa delar det du behöver:
- Multireeldosa 3 eller 5 så att du kan köra 2 eller 3 filmer åt gången (sparar tid).
- Sprialer så många som du behöver till vald dosa. Tänker du köra flera omgångar direkt efter varandra kan det vara bra med extra spiraler. (Är de inte helt torra så kan det vara rätt bökigt att ladda.)
- Snabbsköljslangs är smidigt att köra med tycker jag.
- Jag kör med filmavtork andra kör med fingrarna. Vissa tycker att det finns risk för repor med filmavtork. Själv har jag aldrig haft problem (men då har jag varit noga med att hålla den ren).
- Sedan behövs filmklämmor för att hänga upp filmen på tork. Det är typ stora klädnypor, en som man hänger filmen i och en som man sätter längs ner för att sträcka ut filmen.
- Mätglas och bägare till kemi.
När det gäller kemi så har jag alltid kört T-max. Flytande kemi är smidigt och så slipper man damm (kan vara cancerframkallande för viss kemi).
Stop avbryter framkallningen och gör även att fixet håller bättre.
Torkmedel gör att vattnet dunstar bort utan att bilda ringar när filmen torkar.
Öva laddning med någon utgången film om du har innan du kör skarpt.
Kör hårt!
Håller med flytande framkallare är enklare att jobba med än pulver som ska blandas ut i vatten. Så vitt jag vet är alla framkallare mer eller mindre cancerframkallande eller hälsovådliga på annat sätt så undvik hudkontakt. Välj framkallare efter det resultat du vill ha och vilken film du använder.

För medelkänsliga filmer brukade jag använda Rodinal som idag inte tillverkas längre men kan ersättas med Tetenal Paranol S. Ger ganska krispiga bilder eftersom har en tendens att understryka kantskärpa men ger lite grövre korn ifall du använder den för högkänsliga filmer. Förmodligen är det senare dock inte så stort problem i 120 format, eftersom man inte behöver förstora lika mycket.

Har fördelen av att kunna lagras nästan hur länge som helst. När den blir gammal kristalliserar sig den aktiva substansen men den brukar kunna lösas upp igen om man skakar flaskan ordentligt. Den är dessutom dryg du späder den 1+25 eller möjligen 1+50 vilket innebär att du behöver mätcylindrar som kan mäta med milliliternoggrannhet för att mäta upp framkallaren. Välj mätcylindrar av glas. De är lättare att hålla rena och diska än plast.

Man behöver även en bra labtermometer helst med bättre upplösning än en grad i området kring 20 grader.

Termometrar och mätcylindrar kan man hitta t.ex. hos https://www.alega.se/
 

cardazio

Aktiv medlem
Tackar för svaren. Ska sätta mig ner och kika.

Är det dumt att köra en allinonevätska dvs att man kör ett bad på och sedan vatten (fanns även de där man inte skulle behöva bry sig om tiden verkar konstigt). Låter som det kan finnas nackdelar med det.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har aldrig testat. Det fungerar säkert bra, men jag förstår inte poängen.

Den enda anledningen jag ser till att fotografera med svartvit film är att den våtkemiskt framkallade papperskopian ger en helt annan upplevelse än en digital print och i mina ögon är den mer tilltalande.

För att kunna framställa papperskopior av hög kvalitet måste man lära sig hur man kontrollerar negativets kontrast. Negativet är som en råfil en nlog-video, dvs. S-kurvan ska ha en viss lutning som passar papperet. När man framkallar papperskopian, jämför Lightroom/Photoshop, har man då maximal frihet att göra kreativa val.

Med en one-step framkallar förlorar du all kontroll och kan lika gärna fota digital, eller?
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har aldrig testat. Det fungerar säkert bra, men jag förstår inte poängen.

Den enda anledningen jag ser till att fotografera med svartvit film är att den våtkemiskt framkallade papperskopian ger en helt annan upplevelse än en digital print och i mina ögon är den mer tilltalande.

För att kunna framställa papperskopior av hög kvalitet måste man lära sig hur man kontrollerar negativets kontrast. Negativet är som en råfil en nlog-video, dvs. S-kurvan ska ha en viss lutning som passar papperet. När man framkallar papperskopian, jämför Lightroom/Photoshop, har man då maximal frihet att göra kreativa val.

Med en one-step framkallar förlorar du all kontroll och kan lika gärna fota digital, eller?
För min del är det att jag har råd med (stor dvs större än fuji gfx) mellanformat och kul att ta mer tid och tänka efter i större utsträckning än när jag kör digitalt. Till en början vill jag gärna hålla nere komplexiteten och kostnaden. Då lät ett bad lockande, så kommer man igång och kan bli mer insatt varefter.
 

henpe

Aktiv medlem
För min del är det att jag har råd med (stor dvs större än fuji gfx) mellanformat och kul att ta mer tid och tänka efter i större utsträckning än när jag kör digitalt. Till en början vill jag gärna hålla nere komplexiteten och kostnaden. Då lät ett bad lockande, så kommer man igång och kan bli mer insatt varefter.
Nu framstår jag kanske som "hård" och fyrkantig, men:
* Jag vågar påstå att >99.99% av alla svart-vita filmer framkallas med den traditionella processen framkallning-->stop-->fixering-->skölj. Att använda mono-bath metoder är att frångå standard och att krångla till processen, vilket du skriver att du vill undvika.
* Du säger å ena sidan att pengar inte är ett problem, vara sig vid val av kamera/format eller köp av framkallningsutrustning, samtidigt vill du hålla kosnaden för kemi nere? Jag tror detta är falsk ekonomi. Gör det enkelt, köp standard kemi såsom D-76 och vanligt hederligt fix. Till stoppbad kan du köpa ättika på ICA, om du vill spara några kronor...
* Jag tror att monobad är en omväg till att snabbt lära sig och komma igång med den analoga tekniken samt att bli insatt.

Mitt råd är som ovan: Strunta i monobad spåret och framkalla som brukligt med separata bad för framkallning, stopp och fixering. Enkelt, billigt, snabbt och med bästa möjliga kvalitet och kontroll.

Mvh
Henrik
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
För min del är det att jag har råd med (stor dvs större än fuji gfx) mellanformat och kul att ta mer tid och tänka efter i större utsträckning än när jag kör digitalt. Till en början vill jag gärna hålla nere komplexiteten och kostnaden. Då lät ett bad lockande, så kommer man igång och kan bli mer insatt varefter.
C'mon! En påse D-76 kostar 50:- och fix inte mycket mer. Du kan få ett komplett begagnat set dosor och mätglas i nyskick för nära noll.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Pulver kanske är mkt billigare. Var köper du ifrån?
Brunos bildverkstad i Gamla stan har ju sånt här och D-76 borde de väl ha hemma. 1L för 89:- och 3,8L för 119:- enligt webben, så det blir ju betydligt billigare med den större förpackingen (om man gör av med den).

Du hittar det nog lite billigare hos de tyska firmorna, men frakten blir förmodligen ett problem om du inte beställer mer prylar än bara någon enstaka framkallare.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hmm ja, där fick man ju mycket mer för pengarna.

Så pulverframkallning (återanvänds ej), ättika som stoppbad, pulverfix och diskmedel som hypoclear. Länken till för de sålde skolsupplies var väldigt bra.

Ska förhöra mig hos Brunos. Totalt får jag i alla fall 5L av varje för 300 kr och kanske går att återanvända en del av det.

Utöver det en mörkläggningssäck, två glasflaskor (kan markera mängd tex 1 liter och försluta för senare användning), tratt, större kärl flr vatten+diskmedel (3L), paterson tank för två rullar, filmklämmor 4st. (får anpassa mängder om jag ska framkalla fler samtidigt naturligtvis).

Verkar det vettigt?
 
ANNONS