Annons

x-ray och posten

Produkter
(logga in för att koppla)

snugged

Medlem
jag behöver skicka både exponerad och oexponerad film från sverige till spanien. hamnar detta i någon x-ray apparat under vägen dit tro?
(om jag använder postverket).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Enligt den här källan måste du nog räkna med att ditt gods kan komma att röntgas.


https://www.dgm.se/tjanster/security-dg-check

...
Enligt Lagen om luftfartsskydd så kan flygfrakt säkerställas på olika sätt. För sådan flygfrakt som inte kan hänföras till känd avsändare ställs det krav på säkerhetskontroll innan det lastas ombord på ett luftfartyg.
...
Vi har sedan 2007 varit verksamma med att röntga och säkerhetskontrollera frakt för luftfart. Idag är vi verksamma med säkerhetskontroll av frakt både i Göteborg-Landvetter och Stockholm-Arlanda
...
 

snugged

Medlem
Enligt den här källan måste du nog räkna med att ditt gods kan komma att röntgas.


https://www.dgm.se/tjanster/security-dg-check

...
Enligt Lagen om luftfartsskydd så kan flygfrakt säkerställas på olika sätt. För sådan flygfrakt som inte kan hänföras till känd avsändare ställs det krav på säkerhetskontroll innan det lastas ombord på ett luftfartyg.
...
Vi har sedan 2007 varit verksamma med att röntga och säkerhetskontrollera frakt för luftfart. Idag är vi verksamma med säkerhetskontroll av frakt både i Göteborg-Landvetter och Stockholm-Arlanda
...
fast där står det ju i princip tvärtom, att dom endast ev. kontrollerar fraktgods utan känd avsändare. jag har både känd avsändare och mottagare.
 

snugged

Medlem
https://ds.postnord.com/v2/ptm/file/download/5122.21008?disposition=inline

...
Vid flygtransport kommer försändelsen att röntgas enligt bestämmelser i EU-förordning EG 300/2008. Om innehållet i försändelsen inte kan identifieras vid sådan röntgen kommer flygtransport att vägras.
Försändelsen kommer i så fall, om
...
ja DÄR var det visst stopp! tack för infon. men låter som om det går att skicka med andra metoder? alltå ej via flyg och på så sätt slippa röntgen? kanske något privat bolag såsom dhl osv. har marktjänster?
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns, eller fanns åtminstone förr, behållare för film som var blyinfattade för att hindra röntgenstrålning att skada filmen. En sådan behållare kanske vore lämplig i detta sammanhang?
 

mrwalker

Aktiv medlem
Film med höga ISO

Är din film inte väldigt känslig så borde det inte vara några problem. Jag köper och skickar regelbundet efter film och har hittills inte haft problem med någon ljusskadad film. Köper dock inte filmen från Spanien.

Reser du med film så ha den i handbagaget, lägg då även med någon rulle ljuskänslig film, exempelvis Tmax 3200, då kan de inte garantera att filmen inte tar skada, de tar det då manuellt. Fick tips av en man som är korrespondent och fortfarande jobbar med film.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det finns, eller fanns åtminstone förr, behållare för film som var blyinfattade för att hindra röntgenstrålning att skada filmen. En sådan behållare kanske vore lämplig i detta sammanhang?
I stället för en dos blir det flera eftersom det är något svart föremål i röntgen som måste röntgas om.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är detta nåt problem? Har rest många gånger genom säkerhetskontrollen på mina yngre dar. Har inte sett några skador på bilderna.
Såvida man såklart inte använde sig av röntgenplåtar :)

/Stefan
 

snugged

Medlem

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har rest många gånger med film i handbagaget och passerat ett antal röntgenmaskiner. Aldrig sett något problem med det.

Moderna maskiner sägs inte påverka film vid ISO 800 eller lägre.

Det är bara att skicka!
 

henpe

Aktiv medlem
Jag har rest många gånger med film i handbagaget och passerat ett antal röntgenmaskiner. Aldrig sett något problem med det.

Moderna maskiner sägs inte påverka film vid ISO 800 eller lägre.

Det är bara att skicka!
Jag har fått höra att det är bättre att ta filmen i handbaggaget jämfört med att checka-in, detta eftersom de apparater som används för genomlysning för handbaggage är svagare. Det är tydligen mycket kraftigare genomlysning för in-checkat. Vilka styrkor som används för att screena postgång har jag däremot ingen aning om. Däremot beställer jag regelbundet oexponerad film+papper från exv tyskland har hitintills inte kunnat se några defekter.

/Henrik
 
ANNONS