Annons

Sony har dragit tillbaka version 2.0 av firmware till A7/A7R III

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag undrar om de verkligen fixat så att "alla" AF-finesserna även ska bli tillgängliga med mitt gamla 150-500mm Sigma A-mount + LA-EA3 -adaptern. Hoppas!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Verkar som om alla AF-finesser funkar nu!

Det såg ju först inte så lovande ut vid uppdateringen när dialogen sade att kameran skulle "nollställas" typ och jag läst tidigare att exv. konfigurering under Fn-knappen tappats under firmware uppdateringen med förra versionen som man drog tillbaka.

Men det verkar funka fantastiskt bra nu med mitt gamla ÖK till 150-500mm Sigma för A-mount med Sonys LA-EA3 -adapter.

Lock on AF funkar finfint som det verkar och det gör t.o.m. Eye-Focus! Gamla "Bettan" känns ju helt plötsligt riktigt modern!
Det är ju nästan så den gamla ateisten riskerar att bli frälst.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Hej SÅ
Verkligen intressant nyhet.
Jag som sitter med en byrålåda full av Sony A-fattningsobjektiv, har känt mig som jag målat in mig i hörnet.
Har visserligen A99 II, som är en utmärkt kamera, men även här så är det bara Sonys egna objektiv som lirar helt med nya autofokusmodulen,
Skulle vara intressant att få koll på hur såväl Tamron som Sigma funkar med LA EA3 adaptern på A7 III med nya firmwareuppgraderingen.
Har du någon timme till förfogande i mellandagarna, om jag skulle ta mig en tur till släkten i Vaxholm ??
Är detta möjligt, så blir A7 III väääldigt intressant att önska sig

Tack för intressant info.

GOD JUL

Bertil Norberg
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej SÅ
Verkligen intressant nyhet.
Jag som sitter med en byrålåda full av Sony A-fattningsobjektiv, har känt mig som jag målat in mig i hörnet.
Har visserligen A99 II, som är en utmärkt kamera, men även här så är det bara Sonys egna objektiv som lirar helt med nya autofokusmodulen,
Skulle vara intressant att få koll på hur såväl Tamron som Sigma funkar med LA EA3 adaptern på A7 III med nya firmwareuppgraderingen.
Har du någon timme till förfogande i mellandagarna, om jag skulle ta mig en tur till släkten i Vaxholm ??
Är detta möjligt, så blir A7 III väääldigt intressant att önska sig

Tack för intressant info.

GOD JUL

Bertil Norberg
Hej Bertil jag har mailat dig mitt nummer.
Vi hörs.

God Jul på dig och alla andra också!
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Uppföljning av A7 III med nyfirmware - Sony A-objektiv

Sagt och gjort. Sten Åke tog emot i Vaxholm, och jag hade med mig:
Tamron 150-600, Tamron 70-200 och Tamron 28-300 samt Sony 24-70 och Sony 70-400.
Sigma 35 A
Med La EA3 adaptern gjordes test.
Autofokus i C-läge, och "Lås på AF-utökad flexibel punkt"

Autofokus var snabb och korrekt med samtliga objektiv.
Ögonfokus lirade inte med Tamron 150-600, samt osäkert med Tamron 70-200.
Däremot helt OK på Tamron28-300, samt de båda Sonygluggarna och Sigma 35 A.

Testade ögonfokus med mitt Sony 70-400, och den satte ögonpricken på över 50 meters avstånd.
Vi hade en trevlig testrunda i det gråkall vädret, och avslutade med stekt strömming på hamnkrogen i Vaxholm.
Tack Stenis. För mig blev det en intressant upplevelse, som betyder att jag kan gå vidare och anskaffa en A7 III utan att behöva dumpa mina alla mina riktigt goa objektiv med A-fattning.
//Bertil
 

iSolen.se

Guest
Sagt och gjort. Sten Åke tog emot i Vaxholm, och jag hade med mig:
Tamron 150-600, Tamron 70-200 och Tamron 28-300 samt Sony 24-70 och Sony 70-400.
Sigma 35 A
Med La EA3 adaptern gjordes test.
Autofokus i C-läge, och "Lås på AF-utökad flexibel punkt"

Autofokus var snabb och korrekt med samtliga objektiv.
Ögonfokus lirade inte med Tamron 150-600, samt osäkert med Tamron 70-200.
Däremot helt OK på Tamron28-300, samt de båda Sonygluggarna och Sigma 35 A.

Testade ögonfokus med mitt Sony 70-400, och den satte ögonpricken på över 50 meters avstånd.
Vi hade en trevlig testrunda i det gråkall vädret, och avslutade med stekt strömming på hamnkrogen i Vaxholm.
Tack Stenis. För mig blev det en intressant upplevelse, som betyder att jag kan gå vidare och anskaffa en A7 III utan att behöva dumpa mina alla mina riktigt goa objektiv med A-fattning.
//Bertil
Ibland saknar man en like-knapp, det här är ett sådant tillfälle.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det här var ju helt Bertils idé att utöka testmaterialet med alla de objektiv han har i sin kameraväska. Min insats bestod mest i att mata måsarna med bröd så han skulle ha något att testa mot, samt att agera ögonmodell på cat walken, när han skulle testa ögonfokus.


Jag måste säga att även jag blev förvånad över hur otroligt bra ögonfokus funkade med Bertils Sony A-objektiv, då främst Sonys 70-400mm och Sony Zeiss 24-70mm (den zoomen ska inte sammanblandas med de rent eländiga varianter som de tagit fram till E-mount). Sigma Art 35:an funkade perfekt den med och jag kan själv gå i god för Sigmas 150-500mm zoom. Fortsatt frågetecken dock för Tamron-objektiven. Så där får ni nog testa vidare ni som har sådana om ni vill kunna använda ögonfokus också. En del verkar funka och andra inte. Vanligt "Lock on AF" verkar dock funka finfint med allt.

En A7 III kan säkert bli ett bra tillskott även om man har en A99 II men en sådan kamera gör man väl inte sig av med i första taget om man behåller sina A-mounts. Den har väl samma sensor som A7r II har, om jag inte missminner mig. Jag tycker själv att min gamla A7r försvarar sin plats hos mig och A99 II är ju klart mycket mer kapabel och modern än en sådan - särskilt när det gäller AF.


Glöm inte att A7 III inte stöder dessa funktioner utan uppgradering av firmware. Så uppgradera den först. Lycka till! ….och Grått Nytt Hår, som Bertil önskade mig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ofta gnäller ju folk på Sony (delvis med rätta) för att de bra objektiven är dyra och att det saknas längre telen och telezoomar. Det har ju börjat komma längre objektiv till Sony E också men fortfarande är det tunt och dyrt.

De som sett Bertils test ovan kan ju åtminstone kolla på A-mount 70-400 G II. Det är ett hyfsat nytt objektiv (jag hade själv tidigare den äldre silverfärgade varianten och ni bör gå för den vita version II). Den funkade som sagt väldigt bra med LA-EA3-adaptern på min A7 III. Även med Eye Focus. En begagnad sådan borde ju vara prisvärd.
 

Bengf

Aktiv medlem
Trevligt att det fungerade så pass bra med nya FW, en god historia på det nya året. Fråga till Stenis, kom det FW även till den gamla A7R.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Trevligt att det fungerade så pass bra med nya FW, en god historia på det nya året. Fråga till Stenis, kom det FW även till den gamla A7R.
Nä det kommer nog inget mer till den första generationen A7:eek:r. Just A7r har ju heller inga fokuspunkter på sensorn och den har inte ens fasdetekt AF för den är inte gjord för att vara snabb utan för att ge hög upplösning. Det finns nog heller inga förutsättningar för att hetsa upp AF med firmware i den kameran. Den har helt enkelt inte den processorkraft som behövs för det. Den enda chansen att få fasdetekt AF och mikrojustering med den är att sätta på LA-EA4 -adaptern och köra med A-mountglas. Men det är en gammal AF -modul från A77-tiden, så den är inte speciellt bra med dagens mått mätt. Den andra fördelen är väl att adaptern inte bara innehåller fast spegel och AF-sensor utan även en fokusmotor för gamla skruvdrivna Minolta AF.

Däremot blev A7r-kameran mycket trevligare att använda efter den senaste FW-uppgraderingen av andra skäl. Den blev betydligt rappare då man snabbade upp uppstarttiden det tog för objektiven att synka men främst stressade de upp tändningen av EVF:en.

Den nya FW vi pratar om här är främst för de nya A7:eek:rna A7 III och A7r III.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja okej, men Sony har rykt upp sig lite vad gäller FW, och överraskade med att uppdatera RX100V till RX100VA, samma processorkraft som till den nya RX100VI med 200mm zoomen, så där fins numera 2 varianter med den ljusstarkare 24-70 zoomen med tillägget då av ett A.
 

afe

Aktiv medlem
Ja okej, men Sony har rykt upp sig lite vad gäller FW, och överraskade med att uppdatera RX100V till RX100VA, samma processorkraft som till den nya RX100VI med 200mm zoomen, så där fins numera 2 varianter med den ljusstarkare 24-70 zoomen med tillägget då av ett A.
Fast det är ju inte en FW-uppdatering utan en hårdvaruuppdatering med en helt ny processor och ett nytt menysystem - det går i sedvanlig Sonyanda inte att få det nya menysystemet från VA till V, utan man måste köpa en helt ny kamera (och får då också en del annat nytt på köpet). VA får heller inte alla funktioner som VI har vad gäller filmning (t.ex. S-Log3 eller HLG).

Jag skulle inte hålla med om att Sony ryckt upp sig vad gäller FW så där värst mycket jämfört med tidigare, även om det förstås är bra att de då och då faktiskt kommer med uppgraderingar som faktiskt gör lite större skillnader :D
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fast det är ju inte en FW-uppdatering utan en hårdvaruuppdatering med en helt ny processor och ett nytt menysystem - det går i sedvanlig Sonyanda inte att få det nya menysystemet från VA till V, utan man måste köpa en helt ny kamera (och får då också en del annat nytt på köpet). VA får heller inte alla funktioner som VI har vad gäller filmning (t.ex. S-Log3 eller HLG).

Jag skulle inte hålla med om att Sony ryckt upp sig vad gäller FW så där värst mycket jämfört med tidigare, även om det förstås är bra att de då och då faktiskt kommer med uppgraderingar som faktiskt gör lite större skillnader :D
Jag håller med dig i stort i sak. Men den här 2.1 FW-uppdateringen de nu gjort till A7r III och A7 III är rätt fantastisk.

Egentligen har vi som varit med sedan A7 II sett det gå i två steg. A7 II var ju den första A7 II:an och den fick inte det stöd för fokuspunkterna på huvudsensorn för tredjepartsobjektiv som A7r II och A6300 fick, som ju är samtida och AF-teknikbröder. Men båda dessa fick ju också bl.a. över 400 PDAF-fokuspunkter på huvudsensorn och A7 II hade betydligt färre och de placerades ungefär som varit traditionellt i DSLR:er. Att denna FW-uppgradering till A7 II inte kunde göras för A7r berodde nog mest på att den kameran inte hade hårdvaran för att komma i fråga (saknade fokuspunkter på huvudsensorn) och det är ju ofta det det stuper på.

När det gäller de nyare A7 III:eek:rna verkar det som om Sony faktiskt prioriterat att de som hade Canon-original eller exv. Sigma med Canon-fattning och använde Metabones- eller Sigmas MC-11 -adapter före de som hade A-mounts och LA-EA3 -adaptern. De förra fick ju ett betydligt bättre stöd för sina objektiv än Sony-användarna som då inte fick något mer alls.

Men med 2.1 FW så har det alltså hänt och tillsammans med A7 III som ju har en betydligt vassare AF än A7 II och en betydligt ljustarkare sensor än denna och så har det här blivit fantastiskt bra. För även om jag redan med A7 II fick stöd för A-mounts och LA-EA3 så stöddes varken Eye Focus eller Lock on AF fullt ut. Dessutom klarade inte hårdvaran (sensorn och den signalhantering man hade då) att göra min Sigma 150-500 rättvisa. A7 II:an har inte de egenskap A7 III har som gör att fokus fixar att fokusera även med detta objektiv i relativt dåligt ljus. A7 II:an fixade heller inte att vare sig sätta Lock on AF eller Eye Focus på 500mm. Det gör nu min A7 III:a utan problem.

Jag tycker det är rätt stort. Det som är så fantastiskt är att både Bertil och jag nu har fått precis samma funktionalitet med våra gamla A-mounts som med våra E-mounts och dessutom har all blivit vassare och rappare. Även Eye Focus är fantastikt nu även med A-mounts och det hade jag nog inte riktigt väntat mig faktiskt men "seeing is believing" - så är det faktiskt.

Vi är äntligen "framme" nu efter 14 år och då räknar jag från när jag köpte min första DSLR-entusiastmodell med bildstabilisering i huset. Den min KonicaMinolta D7D (A-mount) var fantastisk då på papperet i många avseenden men rent usel i mängder av avseenden och då särskilt Anti Shake och AF. A7:eek:rna kom för nästan jämt 5 år sedan och det har varit en resa med de också men nu känner jag att i princip allt är på plats. För egen del är jag hemma nu och det har jag inte kunnat säga förr. Med det menar jag att jag för första gången har en enda Sony-kamera som kan fixa precis allt jag behöver ha den till. Det har jag aldrig haft förut.

En del tycker det nya menysystemet är mycket bättre och överskådligare än det tidigare och men trots det måste det var fullständigt överväldigande för en som möter det första gången. Om jag jämför min gamla A7r med dagens A7 III så undrar jag om det inte nu finns dubbelt så många funktioner i en A7 III som i A7r. Bara det gör det till en utmaning för nästan vem som helst, nästan oavsett hur allt organiseras.

För den som kroknar på det så finns det idag möjlighet att lägga upp sin egen meny - "My Menu" med ett trettiotal egna val. Man har också tillgång till 13 programmerbara snabbknappar och andra reglage för stillbild i tagningsläge och fler i uppspelningsläge. Samma 13 positioner kan skräddarsys explicit för video när man väljer "videoläget". Ovanpå det finns FN-knappen och 12 platshållare man kan lägga funktioner man inte behöver ha lika lättillgängliga som det man lagt på "custom"-knapparna. Alla som har dessa kameror borde ta vara på dessa möjligheter att anpassa sin kamera efter egna behov.

Så även jag koncentrerar mig på att konfigurera dessa och har alltid skitit fullständigt i menyerna - jag är aldrig där (annat än för att formatera kort) och de enda som behöver vara det är de som inte tagit sig tiden att konfigurera sin kamera. Jag anser vidare att man inte kan jämföra olika kamerasystems ergonomi utan att ta sig tiden att konfigurera den som man vill ha den men det gäller ju inte bara Sony-kameror utan precis allt i modern kameraväg.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Fast det är ju inte en FW-uppdatering utan en hårdvaruuppdatering med en helt ny processor och ett nytt menysystem - det går i sedvanlig Sonyanda inte att få det nya menysystemet från VA till V, utan man måste köpa en helt ny kamera (och får då också en del annat nytt på köpet). VA får heller inte alla funktioner som VI har vad gäller filmning (t.ex. S-Log3 eller HLG).

Jag skulle inte hålla med om att Sony ryckt upp sig vad gäller FW så där värst mycket jämfört med tidigare, även om det förstås är bra att de då och då faktiskt kommer med uppgraderingar som faktiskt gör lite större skillnader :D
Okej, jag håller med om missarna, läste bara Nilssons test om VI och blev överraskad över VA tillägget, klart att RX100V kunde ha fått det nya menysystemet också. Tycker dom nyaste alltid ligger lite väl högt i pris även om RX100VI också har större zoom möjligheter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Svar till inlägg Nr 16 med StenÅke.

Nu har du StenÅke ett förflutet genom dina jobb om programvaror, lärare med mera som underlättare för att tampas med Sony kameror. Det kom väl många röster om tex Windows 7 när det efter undersökningar visade sig att vanligt folk använde sig av kanske högst 1/4 del av alla möjligheter som det programmet gav möjlighet till. ( mycket var väl inte heller nödvändigt att kunna ) Man pratade om att att det måste bli mera användar vänligt för vanligt folk.

Många telefonkamera användare gillar väl att bara trycka på knappen så sköter kamera delen resten liksom, även om det börjar att bli fullt med inställningar även där och hemtagningar av olika hjälpappar för foto. Martin Agfors nämner att tex D850 är mycket bättre när det gäller att hantera autofokusen än vad Z7 är.

Det får ju inte bli för mycket att böka med, användarvänligheten måste öka.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Men med 2.1 FW så har det alltså hänt och tillsammans med A7 III som ju har en betydligt vassare AF än A7 II och en betydligt ljustarkare sensor än denna och så har det här blivit fantastiskt bra. För även om jag redan med A7 II fick stöd för A-mounts och LA-EA3 så stöddes varken Eye Focus eller Lock on AF fullt ut. Dessutom klarade inte hårdvaran (sensorn och den signalhantering man hade då) att göra min Sigma 150-500 rättvisa. A7 II:an har inte de egenskap A7 III har som gör att fokus fixar att fokusera även med detta objektiv i relativt dåligt ljus. A7 II:an fixade heller inte att vare sig sätta Lock on AF eller Eye Focus på 500mm. Det gör nu min A7 III:a utan problem.
En rolig rapport från dig och Bertil. Jag kanske hade för bråttom att göra mig av med all A-mount.
Tycker du att du märker förbättringar i AF även med E-mountobjektiven?
 

Znutt

Aktiv medlem
D...………. jag kan själv gå i god för Sigmas 150-500mm zoom.......
Hej
Trevligt testande :)
Då jag av misstag råkade uppgradera mig från A7r till A7rIII.... Och nu förfasar över alla menyval...
Då jag har adapter LAEA1(sedan NEX tagit bort bafflen) och Sigma 150-500 OS HSM tänkte jag att det skulle kunna gå. Vilket det inte gick så bra. Men nu efter den nya uppgraderingen funkar det bättre verar det som. Får Eye AF att koppla in dock får jag bara tillgång till AF-S och AF-C de andra är gråade? Och AF-S funkar inte som med org obj, automatisk Eye AF (liten grön # sedan stoe grön # om ansiktet, utan ger med en gång stor #. Samma för er? Eller har jag missat något i menyerna. Säger när jag väljer MF, AF-C eller DMF att det ej är komperatibelt med objektivet.

God fortsättning
mvh
RIkard
 
ANNONS