Annons

Tips inför Singaporeresan!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rena

Aktiv medlem
Hej alla glada fotografer!

Ett par bekanta skall åka till Singpore i juli och jag tänkte be dem köpa en ny kamera till mig. I dagens läge har jag en Dimage 7i, som jag är mycket nöjd med, men jag skulle vilja ha en med utbytbara objektiv.
Jag har kikat lite på 10D och tycker den verkar rimlig i pris. Minolta skall komma med en D-SLR, är det någon som har synpunkter om den?
Jag tar gärna råd och synpunkter på andra alternativ också!

Till sist, är det någon som vet hur prisnivån ligger i Singapore?

TACK PÅ FÖRHAND!
 

Asyvan

Aktiv medlem
Jag har själv beställt en 10D, dock i Sverige... men har du ingen preferens genom objektv du vill behålla så kan du kika även på Nikon D70. Mycket fin och prisvärd kamera.
 

Guero

Aktiv medlem
Prisnivån i Singapore är definitivt lägre än i Sverige. Jag var där för ett år sedan och då var elektronikprodukter (kameror, minnen, pda, laptops) något dyrare än i USA. Jämfört med Sverige var kostnaden 15-30% billigare. Se bara till att du handlar i en "bra" butik och fixar garanti som gäller. Detta kan ibland vara ett problem om man ej känner till produkterna väl och inte vet vilka frågor man ska ställa.

Lycka till

H
 

Rena

Aktiv medlem
Tack för så snabba svar! Lite konstigt att någon säger 15-30% medan Aftonbladet säger att man kan tjäna 10-lakan på en DV kamera.
Har inga objektiv idag så det spelar ingen roll för mig. Har iofs ett par Minolta objektiv till en 7000 men det är väl inget att ha idag.
Lutar åt en 10D, känns proffsigare.

Vet någon om det kommer en uppföljare med högre upplösning?

Ni som varit i Singapore, är modellbeteckningarna samma?
 

perlin

Aktiv medlem
Köpte precis ett Sigma 70-200/2.8 och det kostade 1300 S$. Tänk på att många affärer vill ha 30-40 S$ extra vid kortköp. Där finns många fotoaffärer vid Lucky Plaza men dom är dyra. Ett bättre ställe är Peninsula Plaza där bl.a. Catay Photo finns. Du kan få en offert i förväg från Catay Photo har dock glömt webbadressen. Det går bra att åka dit med tunnelbanan, Town Center (tror jag) annars ligger Raffels precis i närheten. När du väl gjort ditt klipp så kan du gå till Raffels Long Bar och dricka en Singapore Sling.

Lycka till.

/pl
 

Rena

Aktiv medlem
Tackar återigen för tipsen!

Vad ligger det objektivet på i Sverige så jag har något att jämföra med.
Kollade du priser på kameror också, t.ex. 10D?
 

perlin

Aktiv medlem
Priset ligger på 9495:- hos Scandinavian Photo och 7995:- hos Cyberphoto. Nej jag kollade inte på priser på kameror. Men det skall kanske nämnas att priset efter mycket prutande på Lucky Plaza endast kom ner till 1550 S$. Stavade tyvärr fel till Cathay i mitt föregående inlägg. Här är dock adressen http://www.cathayphoto.com.sg/

/pl
 

laud

Aktiv medlem
Kolla denna sida, uppdateras lite då och då...
http://reflecx.netfirms.com/cameraprices.html

Finns även ett web-forum som heter ClubSnap
där man kan hitta diskussioner om priser.
Kommer inte ihåg adressen, sök med google.

Åker till Singapore nu i påsk, så kanske kan
ge mera info när jag kommer hem.
 

noShame

Medlem
Två frågor:

1. Har någon en url till en sida med alla världens valutor? Har letat som ett tok på google med bla "currency" och "valuta" i sökordet men inte hittat något. Stopp i hjärnan helt enkelt.

2. Finns det någon som åker till singapore med jämna mellanrum och köper prylar på beställning? Longshot, men värt att fråga, för det finns killar på andra forum som importerar b&w högtalare från tyskland ;)

/Boris
 

Holmgren

Medlem
Jag är i samma situation som han som startade denna tråd.
Min syster är på bröllopsresa i Singapore och jag tänkte be henne köpa hem en Canon eos 300d.
Men kan jag få tag i svenska manualer här hemma??
Är det något annat jag måste tänka på??
 

mazeson

Aktiv medlem
Men visst grejar du engelsk manual!

En sak du ska vara medveten om är att Canon inte har världsgaranti, dvs skulle det hända något med kameran, fel o dyl, så är i Singapore som du får hävda din garantirätt.
Det får man ju givetvis uppväga mot ett i Singapore fördelaktigt pris.
Själv köpte jag min 300D i USA när USD stod i 7.20 i höstas. :)

hils/mats
 

Holmgren

Medlem
Jo det gör man kanske men i vissa lägen så hade det underlättat med en svensk manual.
Har skickat ett mail ner till www.cathayphoto.com
och frågat vad dom tar för kameran.
Ska be min syster försöka pruta lite med dom.
 

chry

Aktiv medlem
Rena skrev:
Tack för så snabba svar! Lite konstigt att någon säger 15-30% medan Aftonbladet säger att man kan tjäna 10-lakan på en DV kamera.
Har inga objektiv idag så det spelar ingen roll för mig. Har iofs ett par Minolta objektiv till en 7000 men det är väl inget att ha idag.
Lutar åt en 10D, känns proffsigare.
Det är ingen konstant %-skillnad på grejer på olika marknader. Sannolikt kan man göra större klipp på "consumer" och möjligen "prosumer" grejorna än på DSLR-produkter som har lite längre produktlivscykler. Den största delen av förtjänsten på dessa ligger väl ändå i skilda skattesatser och "smuggelmomentet" i affären ;)
 
ANNONS