Annons

Inbyggda blixten krånglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Diablo

Ny medlem
Hej!

Har en helt ny Canon 80D, men den inbyggda blixten vill inte riktigt som jag.
Den fungerar när kameran ska fokusera men när själva bilden fotas så fungerar inte blixten. Jag har försöka med att återställa den till fabriksinställningar men det fungerar inte. Spelar ingen roll om jag kör på AUTO eller P. Någon som vet vad jag hittat på? Eller vad jag ska hitta på för att få den att fungera?
Tackar ödmjukast.
D
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Har du kollat att blixten är inte diseablead, se sidan 235 i denna länk:
http://gdlp01.c-wss.com/gds/0/0300022720/01/EOS_80D_Instruction_Manual_EN.pdf

Fast å andra sidan så skall det inte påverka funktionalitet i "full auto" mode; men kanske värt att kolla ändå, stämmer nämligen med denna beskrivning:
To enable flash photography, set
[Enable]. To enable only the AF-assist beam to be emitted, set [Disable].

Å andra sidan i 'full auto' mode så det är kameran som bestämmer, inte du, så testa i P eller Av mode.
 

Diablo

Ny medlem
Krångel

Jag har provat både i Auto, när det verkligen behövs blixt, men även i P. Men det är säkert jag som pillat någonstans. Men tråkigt när det bråkar och det enda man vill är ut o fota!
 

Ventures

Aktiv medlem
Extern

Jag har provat både i Auto, när det verkligen behövs blixt, men även i P. Men det är säkert jag som pillat någonstans. Men tråkigt när det bråkar och det enda man vill är ut o fota!
Skaffa en extern blixt. Den inbyggda har man ingen större glädje av.
Den är för svag för att vara användbar, går inte att rikta och sitter för nära objektivet, vilket ger röda ögon och skugga på golvet. Men prova en kompis blixt först och försäkra dig om att det inte är något fel på kameran så den inte fungerar med extern blixt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har provat både i Auto, när det verkligen behövs blixt, men även i P. Men det är säkert jag som pillat någonstans. Men tråkigt när det bråkar och det enda man vill är ut o fota!
Vilka inställningar i menyn har din kamera i de delar som beskrivs på sidan 235 i den manual som länkades?
 

PMD

Aktiv medlem
Har en helt ny Canon 80D, men den inbyggda blixten vill inte riktigt som jag.
Den fungerar när kameran ska fokusera men när själva bilden fotas så fungerar inte blixten. Jag har försöka med att återställa den till fabriksinställningar men det fungerar inte. Spelar ingen roll om jag kör på AUTO eller P. Någon som vet vad jag hittat på? Eller vad jag ska hitta på för att få den att fungera?
Kontakta butiken där du köpte kameran och reklamera den. Om du har återställt kameran till fabriksinställningar så är det något fel på den om inte blixten fungerar i auto-läget.
 
ANNONS