Annons

Hur bra fungerar Micro/Macro för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Mellanring är till makrofotografering. Ai, är nog äldre objektiv, har inte satt mig in i objektiv så långt tillbaka i tiden.

Om du inte tänker fota makro alls så känns det onödigt att köpa ett sådant. Gå då hellre på ett 85/1,8. Även om du inte använder 1,8 så är objektiv oftast lite bättre lite nedbländat, så troligen är ett 1,8 på 2,8 skarpare än ett 2,8 på 2,8.

Jag köpte ett Tamron 70-200/2,8 VC G1 för 6200 för några veckor sedan. Är det porträtt så fungerar säkert det gamla 70-200/2,8 SP har ett för 3500:- ungefär, de håller på att uppdatera sin hemsida men det finns troligen kvar. De äldre sigma 70-200 kan du också få för en 3-5k
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Vad är en mellanring? Och vad är Ai Objektiv? Låter som extra smarta objektiv som kan tänka själva :)

Angående Makrofotografering så är det inte något jag kommer använda objektivet till alls :)
- - -

AI - tror det står för "Automatic indexing" eller liknande. Introducerades på mitten av 1970-talet. Det gjorde att "kaninöronen" som finns på gamla objektiv inte var nödvändiga längre. Men de fanns/finns kvar på de flesta manuellt fokuserade objektiven ändå. Istället vet kameran vilken största bländaren på objektivet är genom an klack på bländarringen som kopplas till ringen som sitter runt bajonettfattningen. Om du någonsin ägt en D70 så har du nog sett att även den har en plastring runt bajonetten. För en D5300 vet jag inte hur det är.
AIs - en senare förfinad variant där nedbländningen är striktare reglerad. Introducerades när Nikon började bygga kamerahus med automatisk exponering med slutartidsförval.

Ett tillägg till trådens fråga.
Det har visserligen inte nämnts men jag tror att det är ganska vanligt att nyblivna föräldrar vill uppgradera sin kamerautrustning. Till exempel köpa ett trevligt porträttobjektiv. När mina egna barn föddes så insåg jag snabbt att riktigt nyfödda är så små att man behöver ett makro för att kunna komma riktigt nära. :) Min 60mm var riktigt bra för detta.

Det går förstås även att använda en mellanring men det finns inte så många som tillåter autofokus. Tror inte Nikon har någon egen sådan mellanring.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D70(s) har ingen AI-koppling och inte heller D5300. Båda har bara avkännare för om minsta bländaren är inställd, även om den exakta utformningen skiljer sig något.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Jag köpte ett Tamron 70-200/2,8 VC G1 för 6200 för några veckor sedan. Är det porträtt så fungerar säkert det gamla 70-200/2,8 SP har ett för 3500:- ungefär, de håller på att uppdatera sin hemsida men det finns troligen kvar. De äldre sigma 70-200 kan du också få för en 3-5k
Säljer dom ett 70-200 med fokusmotor?
Hittar inte kan du länka?

Målet är att försöka sälja min nuvarande 70-200 2.8 (utan fokusmotor) för 2-2500 som en delfinansiering i en 85 1.8, ett Makro eller vad det nu blir :)
Är riktigt irriterad över att jag glömde undersöka saken innan jag skaffade min nya kamera, jag bara förutsatte att mina egna objektiv hade inbyggd fokusmotor :(


Om det inte var för att min nya kamera är så underbart liten i förhållande till sin prestanda så hade jag försökt sälja den istället.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Säljer dom ett 70-200 med fokusmotor?
Hittar inte kan du länka?

Målet är att försöka sälja min nuvarande 70-200 2.8 (utan fokusmotor) för 2-2500 som en delfinansiering i en 85 1.8, ett Makro eller vad det nu blir :)
Är riktigt irriterad över att jag glömde undersöka saken innan jag skaffade min nya kamera, jag bara förutsatte att mina egna objektiv hade inbyggd fokusmotor :(


Om det inte var för att min nya kamera är så underbart liten i förhållande till sin prestanda så hade jag försökt sälja den istället.
Jag kollar lite senare men jag tror även att det gamla Tamron hade fokusmotor.
 

dumbo

Aktiv medlem
Angående Makrofotografering så är det inte något jag kommer använda objektivet till alls :)
Om du inte kommer att fota makro hade jag köpt ett AF-S 85/1.8G och aldrig tittat tillbaka. De finns för från 2500kr (oftare närmare 3000kr iofs) och upp begagnat.

Det är ett riktigt fint objektiv och den större bländaren kan alltid vara bra att ha (särskilt på DX, IMO) även om man inte använder den hela tiden. Jag tycker dock om kort skärpedjup och använder den vidöppen mestadelen av tiden.

Jag använder visserligen på småbild men tycker mycket om resultatet. Det är skarpt redan på största bländare och renderar oskärpan riktigt snyggt.

Vill du komma undan billigt och kan leva med manuell fokus (du får ju dock gissa exponeringen med en D5300) kan du med fördel anförskaffa en Nikon 105/2.5 Ai. De finns begagnat för från ca 1000kr. Det är nog inte riktigt lika skarpt som 85/1.8G (har inte gjort några vetenskapliga tester) men har riktigt fin teckning av oskärpan och den längre brännvidden kompenserar lite för den lägre ljusstyrkan vad gäller bakgrunden. Man får ju dock inte lika kort skärpedjup.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Om du inte kommer att fota makro hade jag köpt ett AF-S 85/1.8G och aldrig tittat tillbaka. De finns för från 2500kr (oftare närmare 3000kr iofs) och upp begagnat.

Det är ett riktigt fint objektiv och den större bländaren kan alltid vara bra att ha (särskilt på DX, IMO) även om man inte använder den hela tiden. Jag tycker dock om kort skärpedjup och använder den vidöppen mestadelen av tiden.

Jag använder visserligen på småbild men tycker mycket om resultatet. Det är skarpt redan på största bländare och renderar oskärpan riktigt snyggt.

Vill du komma undan billigt och kan leva med manuell fokus (du får ju dock gissa exponeringen med en D5300) kan du med fördel anförskaffa en Nikon 105/2.5 Ai. De finns begagnat för från ca 1000kr. Det är nog inte riktigt lika skarpt som 85/1.8G (har inte gjort några vetenskapliga tester) men har riktigt fin teckning av oskärpan och den längre brännvidden kompenserar lite för den lägre ljusstyrkan vad gäller bakgrunden. Man får ju dock inte lika kort skärpedjup.
105/2.5 AI/AI-s är ett riktigt trevlig objektiv, tillräckligt skarpt för mig. Tyvärr kan inte D5300 styra bländaren på AI/AI-s objektiv.

Bilden nedan är tagen med en Nikon FA + 105/2.5 AI-s, Ilford HP5+ framkallad 10min i ID-11 (D-76). f/2.5, 1/250s
 

Bilagor

dumbo

Aktiv medlem
105/2.5 AI/AI-s är ett riktigt trevlig objektiv, tillräckligt skarpt för mig. Tyvärr kan inte D5300 styra bländaren på AI/AI-s objektiv.
D5300 har ingen koppling så att kameran vet vilken bländare som är inställd på objektivet.
Med ett objektiv utan CPU får man heller ingen ljusmätning, så det spelar eg ingen roll om kameran vet vad man ställt in för bländare. Därför får man, som jag skrev, gissa exponeringen.
Bländaren ställer man in på objektivet och när man tar bilden bländas objektivet ner till den bländare man valt.
Hade den inte kunnat styra bländaren hade det inte heller funkat att använda AF/AF-D-objektiv, vilka ju är Ais-objektiv med autofokus och CPU, men det gör det ju. Bortsett att man inte får AF har man ju, med sådana, både ljusmätning och exponeringsautomatik.
 

PMD

Aktiv medlem
Med "styra bländaren" kan man mena att kameran ställer in bländaren, eller att kameran kan blända ner objektivet till den bländare det är inställt på. (Eller båda).

Du menar det senare, men jag tror att Jonas menar det förra.
 

dumbo

Aktiv medlem
Du menar det senare, men jag tror att Jonas menar det förra.
Jag hade kanske valt att skriva att man inte kan ställa in bländaren/bländarvärdet från kameran isf men inser nu att det kanske var så han menade.
Hur som helst tycker inte jag att det är något problem att ställa bländaren på objektivet. Avsaknaden av ljusmätning kan ju vara lite jobbigare beroende på hur mycket och snabbt ljuset ändras när man fotar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag hade kanske valt att skriva att man inte kan ställa in bländaren/bländarvärdet från kameran isf men inser nu att det kanske var så han menade.
Hur som helst tycker inte jag att det är något problem att ställa bländaren på objektivet. Avsaknaden av ljusmätning kan ju vara lite jobbigare beroende på hur mycket och snabbt ljuset ändras när man fotar.
Jag rekommenderar i vilket fall inte att använda ett AI/AI-s objektiv med en D5300.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Makroobjektiv fungerar väldigt bra för porträtt. Jag tar de flesta av mina porträtt med antingen Mikro-Nikkor 60/2,8 på småbildsruta.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Makroobjektiv fungerar väldigt bra för porträtt. Jag tar de flesta av mina porträtt med antingen Mikro-Nikkor 60/2,8 på småbildsruta.
Det är lite som att säga att alla objektiv fungerar bra för porträtt, vilket på sätt och vis stämmer.

Det viktigaste med ett porträtt är känslorna det ger betraktaren, så fotografens kreativa förmåga, t.ex. val av bakgrund, färger, komposition och kontakt med modellen är mycket viktigare än objektivets egenskaper.
 

Gri11en

Aktiv medlem
Egentligen vill jag köpa Nikons AF-S 85 1.8 Nypris ca 5000 till min D5300
men ser på prisjakt att det finns MASSOR med objektiv som ligger i samma prisklass fast som är anpassade för Micro eller Macro-fotografering.

Exempel: Nikon Micro AF-S DX 85/3,5 eller Sigma Macro 105/2,8.
Jag har ett Nikon Micro AF-S DX 85/3,5 liggande. PM om det låter intressant.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Tackar för alla svar:
Har beslutat mig för att inte skaffa ett Makroobjektiv. Fortsätter istället jakten på ett begagnat 85 1.8 eller ett 70-200 2.8
MVH
Joakim
 
ANNONS