Annons

.

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Min D800 har legat på hyllan ett tag men nu vill jag testa på möjligheterna med video. Dels för att fånga barnens uppväxt men även för att berätta historier genom kortare dokumentärprojekt. Problemet är som vanligt att det perfekta objektivet inte existerar samtidigt som jag skulle vilja kombinera både foto och video. Mikrofon äger jag redan.

Idag sitter jag på 50/1.8 och 16-35/4 samt diverse teleobjektiv.

50/1.8 är ett lätt och ljusstarkt objektiv som även duger för foto men det känns som att jag kommer alldeles för nära och barnen är mer utanför än i bild. Dessutom låter objektivet otroligt högt när jag fokuserar.

16-35/4 är större och begränsade p.g.a. bländare och vidvinkel.

Drömmen vore ett skarpt 28-200/1.8 i pannkaksformat så att jag kunde använda ett objektiv hela tiden men jag inser att det inte existerar. Nu försöker jag istället hitta något som är "tillräckligt" bra för mitt ändamål.

På sikt överväger jag ett 24-70 (kommer garanterat sakna 70+) men jag har inte möjlighet eller viljan att lägga den typen av summor på en passiv hobby med åldrande kamera. Jag har tittat på ett begagnat 35/2 men det är en knapp uppgradering mot 16-35/4 och enbart vidvinkel är fortfarande inte idealt för foto.

Vore intressant att höra vad ni andra i liknande situation använder och rekommenderar.
Håller inte på med video så du får säkert bra förslag snart, men har du tittat på 24-120 f4 med VR? Bildkvaliteten verkar bra, men ljudnivå är jag inte insatt i. Svårt att hitta något med bra bildkvalitet samt stort zoomomfång och stor bländare inom Nikonsystemet tyvärr.

Kanske något att titta på tills du får andra svar från de som kan mer än mig i ämnet.
 
Senast ändrad:

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Jag har testat filmfunktionen på min Nikon D4s ihop med fasta Nikon 300 mm F/2.8 och 500 mm F/4 när jag filmat fåglar och djur.
Har fungerat mycket bra ihop med stativ eller en bönpåse från biltaket.

En sak är bra att veta att om man anv autofokus så fastnar ljudet av afs motorn på filmen. Brukar fokusera manuellt eller stänga av ljudet.

En god vän anv sin Nikon D 500 ihop med Nikon 200 - 500 mm med bra resultat.

Testa själv med den utrustning du har.

Mvh Göran
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
DSLR och video med autofokus är ett skämt. Det finns en anledning till att alla som är någorlunda seriösa med video aldrig någonsin använder AF. Ljudet av AF motor är inte ens anledningen (även om det är en otroligt störande moment) utan helt enkelt för att AF i video hos DSLR fortfarande slås av en gammal videokamera från 1999.
Ska du filma så är det manuellt som gäller om du vill ha bra resultat. Jag har dessutom använt Nikons kameror i 10+ år och Nikons AF i live view mode är fortfarande ruggig dålig jämfört med spegellöst.
Tilläggas ska att manuellt fokusera med fullformat och objektiv med stor bländare är en konst så blända ner ett par steg för att göra det hela mycket lättare, särskilt svårt är det om det handlar om snabba, rörliga saker.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det lilla jag har filmat på frihand så föredrar jag alltid fasta objektiv.
Alltid irriterande när man zoomar men inte ville det o det flänger mest fram & tillbaka.
Kan funka o tejpa en zoom till en brännvidd.

Om nu 50 är för långt så använd din 16-35a o tejpa den vid 35mm.
Om du filmar vid 2,8 eller 4 ger ingen jätteskillnad.
Däremot kan en fast 35a ge en annan balans men det är inte viktigt för mig.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag filmar lite med D810. Det spelar mindre roll vilket objektiv bara man har en brännvidd lämplig för scenen. För bästa resultat (med Nikon) ska man använda manuell fokus som man ställer in innan filmsekvensen startas. Det är svårt att ställa in fokus, särskilt i solsken då man inte ser displayen bra. Jag har en extern 7" skärm med solskydd och "focus peaking" som underlättar. När allt stämmer blir resultatet riktigt bra.

Zooma ska man undvika under filmning. Det blir ofta dåligt resultat. Samma med flaxande kamera på frihand.

Men som tidigare sagts så är en vanlig videokamera MYCKET smidigare att använda. Inte minst på rörliga motiv som barn. Autofokus fungerar utan störande ljud. Resultatet blir tillräckligt bra.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Bara nyfiken....
Har du testat ngn av Nikons spegellösa Zmodeller?
Hade varit intressant o höra om du gillar det eller inte när det kommer till AF o filmning.
Nej tyvärr, har gått över till Fuji 2 år sedan då jag tröttnade på att vänta att Nikon skulle släppa spegellöst.
En annan ofta förbisedd sätt att dokumentera är.....Smartphone. Har en Galaxy S8 som har optiskt stabilisering och kan filma i 4K precis som många dagens lurar. Många skulle bli förvånade över vad man kan uppnå med lite övning och dessutom är en smartphone något de allra flesta redan har ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Bra påpekande! Jag ska tänker efter en extra gång om jag får för mig att börja glorifiera Canons AF.

Dina kommentarer hjälper nog inte mycket heller här. Skapa en ny tråd om du vill fortsätta diskutera AF-skämt med DSLR-video.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag är förtjust i att filma med Nikons manuella ais-objektiv. Har just nu bara 50/1,4 men intresserad av fler. Måste jag filma på frihand blir det ibland 24-120/4 vr, men autofokusen är bedrövlig på video med D810.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Jag filmade tidigare med min D610, som ju liknar D800 i det mesta på videosidan. Du kommer att vara väldigt låst till stativ, även om du använder stabiliserade objektiv. Att hålla en tung kamera på fri hand och titta på skärmen, som dessutom inte är vinklingsbar, är otroligt svårt! Barn och andra rörliga motiv är enklast att filma med en kamera med bra autofokus (för video) och effektiv bildstabilisering. Manuell fokusering funkar förstås när man lätt kan förutse vad som kommer att hända och saker inte går för snabbt i djupled.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Min D800 har legat på hyllan ett tag men nu vill jag testa på möjligheterna med video. Dels för att fånga barnens uppväxt men även för att berätta historier genom kortare dokumentärprojekt. Problemet är som vanligt att det perfekta objektivet inte existerar samtidigt som jag skulle vilja kombinera både foto och video. Mikrofon äger jag redan.

Idag sitter jag på 50/1.8 och 16-35/4 samt diverse teleobjektiv.

50/1.8 är ett lätt och ljusstarkt objektiv som även duger för foto men det känns som att jag kommer alldeles för nära och barnen är mer utanför än i bild. Dessutom låter objektivet otroligt högt när jag fokuserar.

16-35/4 är större och begränsade p.g.a. bländare och vidvinkel.

Drömmen vore ett skarpt 28-200/1.8 i pannkaksformat så att jag kunde använda ett objektiv hela tiden men jag inser att det inte existerar. Nu försöker jag istället hitta något som är "tillräckligt" bra för mitt ändamål.

På sikt överväger jag ett 24-70 (kommer garanterat sakna 70+) men jag har inte möjlighet eller viljan att lägga den typen av summor på en passiv hobby med åldrande kamera. Jag har tittat på ett begagnat 35/2 men det är en knapp uppgradering mot 16-35/4 och enbart vidvinkel är fortfarande inte idealt för foto.

Vore intressant att höra vad ni andra i liknande situation använder och rekommenderar.
- - -

Min första tanke var "köp en kamera som bättre kan hantera video och använd din D800 till stillbilder".
Både Sony och Panasonic har väl bra, väldigt bra efter vad jag förstår, kameror med entumsensor. Visserligen får man ett extra kamerahus men det kommer att vara smidigare än att försöka göra allt med ditt gamla hus.
Nu vet jag förstås inte hur bra du kan video. Själv är jag total novis på video och har bara filmat korta snuttar mest för att testa lite.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
- - -

Min första tanke var "köp en kamera som bättre kan hantera video och använd din D800 till stillbilder".
Både Sony och Panasonic har väl bra, väldigt bra efter vad jag förstår, kameror med entumsensor. Visserligen får man ett extra kamerahus men det kommer att vara smidigare än att försöka göra allt med ditt gamla hus.
Nu vet jag förstås inte hur bra du kan video. Själv är jag total novis på video och har bara filmat korta snuttar mest för att testa lite.
Ännu bättre, en dedikerad videokamera...
Skall jag köpa när jag får barnbarn...
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Ännu bättre, en dedikerad videokamera...
Skall jag köpa när jag får barnbarn...
- - -
Så är det förstås. Himlen är gränsen för vad man kan lägga på utrustning.
Men TS kanske vill kombinera stillbilder och video?
Då kan det ju vara enkelt att ha med en kamera och inte flera. Om man inte filmar "planerat" utan mest för att fånga minnen då och då.

Nu tror jag det knappt...
Jag argumenterar mot fullformat och en Nikon! :)
Men så är det. Allround, lite av varje, så kanske 24x36 inte är det självklara valet längre.
Åkte själv till USA i förra månaden och tog inte med min D800. Istället valde jag min Nikon V3 med ett urval av objektiv plus en kompaktkamera. Kvalitet i bra ljus är förvånansvärt bra. Men som sagt, jag är inte en filmare.
Ska jag ut och fotografera "seriöst" så är 24x36 det självklara valet. För mig.
 
ANNONS