Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kollade lite på blocket. Försökte lägga in en annons men fick inte upp något val.
Verkar som alla kategorier ej är aktiverade. Frågan är vilka. Verkar kräva appen?
Har du provat eller sett annons, kostnad?
Nu kör jag mest appen men det går bra att lägga upp annons och beställa frakt.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Det blir ju en balans mellan din rädsla som köpare och min rädsla som säljare.

Jag köper och säljer en hel del. Tar alltid betalt i förskott och betalar ofta i förskott. Men är då såklart lite försiktig, kollar omdömen osv. Känns det bara 99% så struntar jag hellre i det. Det kommer nya klipp nästan dagligen, ingen ide att stressa.

Så de som vill handla av mig men inte törs betala i förskott får tyvärr söka lyckan hos andra. Trist för dem men sånt är livet och det viktiga är att de känner sig trygga.
Om det är något jag är väldigt intresserad av men säljaren vill ha betalt i förskott så brukar jag ta personlig kontakt och exempelvis erbjuda mig att hämta och betala på plats om det fungerar eller att man exempelvis har ett facetime samtal med varandra innan så att man "lär känna" varandra lite.

Det känns som att risken att någon ska luras blir mycket mindre om dom vet att offret (dvs jag) vet hur dom ser ut var dom bor osv :)
 

Znutt

Aktiv medlem
Säljaren la ut varan på blocket och då kunde jag köpa den via det och få blocket paket.
Har dock ej fårr faktura från Bynk ännu?
Funkar dock bara änsålänge med adroid app
 

martley

Aktiv medlem
- - -
Min tolkning också!
Det kan kanske handla om en naiv eller hoppfull säljare som tror eller hoppas att det går att få ut så mycket. Andrahandsvärde sjunker förvånansvärt fort, så en pryl man betalade en månadslön för för bara några år sedan (eller 10) hittar man på Tradera nu för några hundralappar. Märkligt nog verkar objektiv stå sig bättre än kamerahus.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Det kan kanske handla om en naiv eller hoppfull säljare som tror eller hoppas att det går att få ut så mycket. Andrahandsvärde sjunker förvånansvärt fort, så en pryl man betalade en månadslön för för bara några år sedan (eller 10) hittar man på Tradera nu för några hundralappar. Märkligt nog verkar objektiv stå sig bättre än kamerahus.
- - -
Fast ingen lär väl ha betala 32 miljoner för sin kamera?!?! Detta är med all säkerhet ett rent misstag.
Men jag håller med. En del tror att man kan få tillbaka nästan vad man betalat för kameran då den var ny för fem år sedan eftersom den knappt blivit använd.
Såg en analog Nikon för 5000 nyligen. Men det händer inte så ofta. Ibland kan det vara tvärtom också. Fast tillfällena blir allt mer sällsynta.
Någon ärver en utrustning efter sin pappa eller äldre släkting och lägger ut den.
Eller så orkar man inte hålla på längre och sätter bara ett lågt pris för att bli av med sakerna. Vilket jag utnyttjat vid några tillfällen.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Märkligt nog verkar objektiv stå sig bättre än kamerahus.
Kanske missuppfattar sarkasmen, men en kvalitetsglugg har en lång livslängd som produkt i handeln innan den ersätts av en nyare och en ännu mycket längre livslängd hos en användare där den bibehåller funktionen och kvalitén bara den inte misshandlas. Den går inte ned i pris på begagnatmarknaden förrän bättre alternativ pressar ned det, det tar ofta flera år. Ett digitalkamerahus håller värdet betydligt kortare tid då utvecklingen mot nya modeller går betydligt snabbare. Nästan hela prestandan sitter i processorkraft och förfinade tillverkningsmöjligheter, och det utvecklas hela tiden enormt snabbt.
 

Modestil

Aktiv medlem
Vad tror ni?

Tradera-auktionen 600mm F4

En 600mm ligger ute på tradera (igen). Personen som har lagt ut den till försäljning nu, budade hem objektivet för några dagar sedan 11 000kr.
Den är mest troligt sönder eftersom i första auktionen skrevs det:

"Jag vet ej om den funkar så säljes utan några som helst garantier. Så ha detta i åtanke när ni budar."

Nu i nya auktionen:

"Jag vet ej om den funkar så säljes utan garantier, Så ha detta i åtanke när ni budar."

...Vem köper ett begagnat objektiv för 11 000kr, lägger ut det till försäljning igen - men vet inte om det fungerar?

Vad tycker ni?

Uppdatering (fick meddelande från säljaren på Tradera):
"Nej tyvärr jag har inte möjlighet att testa det. När jag tog hem den så hade jag inte avsikt att använda den själv. Den säljs vidare i befintligt skick pga av att jag köpte den åt någon annan som sedan ångra sig, så den kommer upp på tradera igen."
 

martley

Aktiv medlem
Kanske missuppfattar sarkasmen, men en kvalitetsglugg har en lång livslängd som produkt i handeln innan den ersätts av en nyare och en ännu mycket längre livslängd hos en användare där den bibehåller funktionen och kvalitén bara den inte misshandlas. Den går inte ned i pris på begagnatmarknaden förrän bättre alternativ pressar ned det, det tar ofta flera år. Ett digitalkamerahus håller värdet betydligt kortare tid då utvecklingen mot nya modeller går betydligt snabbare. Nästan hela prestandan sitter i processorkraft och förfinade tillverkningsmöjligheter, och det utvecklas hela tiden enormt snabbt.
Det var ingen sarkasm utan ett krasst konstaterande. Det kan för övrigt vara bra att veta ifall man börjar med aps-c och senare vill gå över till ff så kan man ofta få en slant för sina gamla gluggar.
Jag är fullt medveten om utvecklingen på kamerahusen, jag köpte nyss ett nytt kamerahus som är bra mycket mer avancerat än mitt gamla. Det finns även kritiska rörliga delar i kamerahuset som slutare och spegel vars funktion kan försämras.
Fast utvecklingen går framåt med objektiv också, bildstabilisering börjar bli standard, och det blir nya och bättre material i linserna.
Det ska tilläggas att jag nog såg annonsen efter att priset har korrigerats. Jag kan inte så mycket om nikonmodeller men ett par tusen för en systemkamera med tillbehör kan kanske vara rimligt, om det är rätt modell.
 
ANNONS