Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem

M7_21

Aktiv medlem
En fråga beträffande försäkring av en ny Mavic 2 Pro, har inte ens startat den ännu och tänkte därför fylla i blanketten innan en första start men då kom följande skylt fram. Måste jag registrera drönaren någon annanstans först innan jag kan teckna en sådan försäkring? Behöver jag fylla i serienummer även för Gimbalen, var finns det isf?

Den sidan heter:

https://store.dji.com/product/dji-care-refresh-mavic-pro

Google-översättning.
DJI Care Refresh är inte tillgängligt för ditt flygplan.
Gimbal S / N kan inte vara tomt
Gimbal S / N Du har köpt DJI Care för detta flygplan innan eller om du har väntat order av DJI Care, gå till My Ordersto checka.
Påminnelse: DJI Care Refresh kan endast vara bunden till en produkt som uppfyller följande kriterier:
** 1. Helt ny
** 2. Aktiverad mindre än 48 timmar
 

Bilagor

M7_21

Aktiv medlem
Kan man ladda ned video/stills från en m2p direkt till mobilen via deras app? Lite omväg att ta ut kortet varje gång för att överföra till datorn. Finns det någon sådan lösning?
 

erdeljan

Aktiv medlem
I själva appen kam man välja lite olika platser där man kan spara filer tror jag. Som sagt jag använder Android med extra minneskort ;)
 

M7_21

Aktiv medlem
Nej, det är bara den versionen som du sett genom telefonen när du flyger.

Högupplösta versionen finns på kortet i drönaren, precis som i en vanlig kamera.
OK, tack, så det finns alltså ingen möjlighet att föra över bilderna/filmen via appen, man måste alltså varje gång ta ut kortet fvb till datorn?
 

iSolen.se

Guest
OK, tack, så det finns alltså ingen möjlighet att föra över bilderna/filmen via appen, man måste alltså varje gång ta ut kortet fvb till datorn?
I så fall är det en inställning jag missat men hur ska filmen över till telefonen, 4K film är (minst) 4ggr så bandbreddskrävande som HD eller vad man nu får i telefonen. Och stillbilderna...de ska alltså överföras samtidigt som videoströmmen överförs så du kan flyga, utan att störa densamma. Vad händer om det blir radiostörning?

Om det finns någon inställning för detta vill jag veta.

Jag har också en S9 (+)
 

M7_21

Aktiv medlem
I så fall är det en inställning jag missat men hur ska filmen över till telefonen, 4K film är (minst) 4ggr så bandbreddskrävande som HD eller vad man nu får i telefonen. Och stillbilderna...de ska alltså överföras samtidigt som videoströmmen överförs så du kan flyga, utan att störa densamma. Vad händer om det blir radiostörning?

Om det finns någon inställning för detta vill jag veta.

Jag har också en S9 (+)
Min fråga kanske inte finns något bra svar på, skulle vara bekvämt om det gick bara! Om jag får höra mer om någon vet detta återkommer jag! Tack för era svar!
 

c.m.s

Aktiv medlem
Min fråga kanske inte finns något bra svar på, skulle vara bekvämt om det gick bara! Om jag får höra mer om någon vet detta återkommer jag! Tack för era svar!
Du kan ju ladda ner original bilder från drönaren, så länge telefonen är kopplad till kontrollen. Via editor-fliken i appen, där man ser alla cachade bilder och sen väljer ”download original”

Tror dock inte det går att ansluta direkt till drönaren via appen (utan kontrollen) och ladda ner dom.

Filmer går däremot inte så vitt jag vet, då måste man använda kabel eller plocka ur kortet.
 
Senast ändrad:

M7_21

Aktiv medlem
Du kan ju ladda ner original bilder från drönaren, så länge telefonen är kopplad till kontrollen. Via editor-fliken, där man ser alla cachade bilder och sen väljer ”download original”

Tror dock inte det går att ansluta direkt till drönaren (om det är Mavic 2 Pro eller annan dji drönare för den delen) via appen och ladda ner dom.

Filmer går däremot inte så vitt jag vet, då måste man använda kabel eller plocka ur kortet.
Testade och det går bra att ladda ned via appen, dock, blir bilderna rätt små och i .png-formatet > 960  ×  640. Förde över till Mac via AirDrop samt till mitt Mess-konto (ingen skillnad där).

Filmer går inte som du påpekade.

Vilken kabel skulle kunna vara aktuell isf?

Tog fram en bild (kryssad av mig eftersom jag inte har spridningstillstånd för den ännu). Iaf hälften vunnet om jag nu inte behöver bilden i dess rätta storlek och i RAW utan bara vill ha en påsiktare.
 

Bilagor

c.m.s

Aktiv medlem
Testade och det går bra att ladda ned via appen, dock, blir bilderna rätt små och i .png-formatet > 960  ×  640. Förde över till Mac via AirDrop samt till mitt Mess-konto (ingen skillnad där).

Filmer går inte som du påpekade.

Vilken kabel skulle kunna vara aktuell isf?

Tog fram en bild (kryssad av mig eftersom jag inte har spridningstillstånd för den ännu). Iaf hälften vunnet om jag nu inte behöver bilden i dess rätta storlek och i RAW utan bara vill ha en påsiktare.
Som sagt, så länge din telefon inte är kopplad via kontrollern så kan du bara spara ner de bilderna som alltid sparas av appen när du tar en bild. De är i lägre upplösning.
Har du telefonen kopplad till kontrollen som i sin tur är har kontakt med drönaren så kan du ladda ner originalbilderna trådlöst.

Annars brukar jag bara plugga in USB-C kabeln i drönaren och kopiera över dom direkt till Mac:en (funkar även att koppla till en iPad Pro tex). Brukar aldrig ta ut minneskortet ur mina drönare.
 

afe

Aktiv medlem
Tog fram en bild (kryssad av mig eftersom jag inte har spridningstillstånd för den ännu). Iaf hälften vunnet om jag nu inte behöver bilden i dess rätta storlek och i RAW utan bara vill ha en påsiktare.
Om du inte har spridningstillstånd för den bilden hjälper inte krysset ens i den låga forumupplösningen - du får helt enkelt inte dela den ...

För övrigt går det att få 4K direkt till kontrollern, om man använder en Dji Smart Controller, och kopplar den till skärm eller inspelare via HDMI. Jag har dock inte testat detta eftersom jag inte har det behovet.
 

iSolen.se

Guest
Om du inte har spridningstillstånd för den bilden hjälper inte krysset ens i den låga forumupplösningen - du får helt enkelt inte dela den ...

För övrigt går det att få 4K direkt till kontrollern, om man använder en Dji Smart Controller, och kopplar den till skärm eller inspelare via HDMI. Jag har dock inte testat detta eftersom jag inte har det behovet.
Får man hela filmen även om det blir en störning? Om inte detta är garanterat kan man inte använda tekniken. Att det saknas en sekund i en fem minuters inspelning ser du inte förrän efteråt.
 

M7_21

Aktiv medlem
Som sagt, så länge din telefon inte är kopplad via kontrollern så kan du bara spara ner de bilderna som alltid sparas av appen när du tar en bild. De är i lägre upplösning.
Har du telefonen kopplad till kontrollen som i sin tur är har kontakt med drönaren så kan du ladda ner originalbilderna trådlöst.

Annars brukar jag bara plugga in USB-C kabeln i drönaren och kopiera över dom direkt till Mac:en (funkar även att koppla till en iPad Pro tex). Brukar aldrig ta ut minneskortet ur mina drönare.
Bra, ska testa detta! Tack!
 

iSolen.se

Guest
Jag tror du kan räkna ut själv vad som händer...
Om det är som med en vanlig systemkamera med överföring över wifi får man antingen hela filen eller ingen fil alls.

För att komplicera saken kan en Mavic köra över sin radiolänk eller vanlig Wifi.

Jag tror det blir hål i filmen men vet inte, gör du?

Jag vet i alla fall att om man tappar kontakten under videoinspelning fortsätter den filma och man kan efteråt betrakta den eleganta return-to-homefunktionen.

Oavsett, jag skulle aldrig förlita mig på radiofunktionen för överföring av film och bild.
 
ANNONS