Annons

Fujifilm GFX 100

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
100mp riktigt fint.
10bit ut på video

Tycker dock att designen ser lite protypig ut men det kanske är en vanesak


Någon som kommer köpa?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
100mp riktigt fint.
10bit ut på video

Tycker dock att designen ser lite protypig ut men det kanske är en vanesak


Någon som kommer köpa?
Nej kommer inte köpa en sådan kamera. För stort och tungt. Jag kunde redan ägt en H5D med några fina objektiv till ett mycket bra pris. Efter släpat runt objektiv och kamera samt extra batteri på många öar i Göteborgs skärgård vet jag att detta inte är kameran för mig.
Mellanformat ger fantastiska bilder. Den här sensorn från Sony är nog helt fantastisk. Bättre än något som funnits för MF tidigare.
Går man in hos Hasselblad ser man väldigt många stora printar som är 2X3 meter eller liknande. Det är här dessa sensorer gör skillnad.
Det är inte att posta bilder på socialamedier eller printa i 50X70 där man ser skillnaden.
Jag kommer vara kvar med FF och APS-C. Oftast använder jag Fuji APS-C. Det räcker och blir över.
Senaste resan till Spanien fick inte Canon följa med. Jag ångrade inte vid något tillfälle det valet.
Med en X-PRO2 och en X-H1 kunde jag tillsammans med 10-24, 16-55 och 50-140 alla de bilder jag önskade. Visst använde jag ofta HDR eller tog panoramor för att få fler detaljer. Numera är det så enkelt att få en kamera med färre pixlar att ge större upplösning.
 

Bilagor

hbengtsson

Aktiv medlem
100mp riktigt fint.
10bit ut på video

Tycker dock att designen ser lite protypig ut men det kanske är en vanesak


Någon som kommer köpa?
Tänkte exakt samma om designen. I övrigt en makalös pjäs på alla sätt. Vill ha, men ack så dyr. Med ett par schyssta objektiv så landar man på 180-200 papp.

Fast det är väl en tidsfråga innan priser sjunker såsom på GFX50
 

Sabud

Aktiv medlem
Rent storleksmässigt är den i klass med Nikons och Canons proffskameror vilket jag tycker är ganska duktigt gjort med tanke på sensorstorlek, IBIS, mm. Tror Fujifilm har gjort rätt här och kommer tjäna pengar. Kan Leica så verkar detta smartare om man frågar mig;)

https://camerasize.com/compare/#824,649

/Stephan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tänkte exakt samma om designen. I övrigt en makalös pjäs på alla sätt. Vill ha, men ack så dyr. Med ett par schyssta objektiv så landar man på 180-200 papp.

Fast det är väl en tidsfråga innan priser sjunker såsom på GFX50
Vet att Sony tog cirka 2000 USD för den gamla sensorn. Den här nya kostar nog betydligt mer. Det gör att Fuji kommer ha svårt att sänka priserna.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På tok för mycket pengar för mig även om den mycket väl kan vara prisvärd i sitt segment. Med spegellös konstruktion och IBIS så kan den, kanske överdrivet, revolutionera mellanformat. Ingen skakning från spegeln men dessutom inbyggd bildstabilisering. Kanske äntligen fullt ut handhållen mellanformat utan stativ som ändå klarar att ge valuta åt 100mp. Vi får förstås avvakta tester.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Den här kameran känns helt fel för mig. Stor, ful och tung.

De användningsområden jag kan tänka mig när man behöver 100Mpix är landskap eller porträtt/mode. Ingen av dessa två kräver IBIS.

Jag tror det här öppnar upp en nisch för Hasselblad (om de fortfarande lever?) att göra en X2D 100 i ett litet och kompakt format.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den här kameran känns helt fel för mig. Stor, ful och tung.

De användningsområden jag kan tänka mig när man behöver 100Mpix är landskap eller porträtt/mode. Ingen av dessa två kräver IBIS.

Jag tror det här öppnar upp en nisch för Hasselblad (om de fortfarande lever?) att göra en X2D 100 i ett litet och kompakt format.
Kanske. Men tänk på att IBIS kommer göra den mer portabel p g a att man oftare slipper stativ. X1D plus stativ är ju större än denna Fuji.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Kanske. Men tänk på att IBIS kommer göra den mer portabel p g a att man oftare slipper stativ. X1D plus stativ är ju större än denna Fuji.
Om du fotar landskap så kommer du troligen ha stativ till båda... men för skojs skull kan vi ändå jämföra:

Hasselblad X1D (725g) + mitt Sirui resestativ (1125g) = 1850g

Fujifilm GXF 100 = 1400g
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om detta stämmer så är det väldigt konstigt

”Sony A7rIII half a stop more dynamic range than the Panasonic S1R”


Hur kan man göra en sämre kamera med störr sensor?
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Tror inte IBIS kommer reducera behovet av stativ för landskap. I alla fall just nu så är ju trenden för landskap ganska mycket filter och långa slutartider. Även om IBIS kan ge dig skarpa bilder på 1 sekunds slutartid handhållet så är det inte tillräckligt för att få riktigt mjukt vatten eller utsuddade moln, som verkar vara väldigt inne just nu.

Däremot kan jag definitivt se hur IBIS skulle vara en stor fördel när jag fotar konst, porträtt och mode, då jag ofta fotar on location, i befintligt ljus. Sätta upp och ställa in blixtar på allmän plats fungerar lite sådär, men kombinationen av IBIS och lågt brus skulle kunna öppna upp intressanta möjligheter.

Med det sagt: trodde inte jag skulle köpa en GFX50S, men nu har jag en. Det stora hindret med GFX100 är för mig att den är så oattraktiv. Jag gillar inte den "fyrkantiga" känslan, och saknar de dedikerade fysiska reglagen. Ser dock fram emot när Fuji släpper en GFX50R med den nya generationens sensorer.

Eller ja... kanske ändå. Livet handlar ju om att konsumera, och den som har högst upplösning när man dör vinner, eller hur var det nu?
 

Sabud

Aktiv medlem
Rent storleksmässigt är den i klass med Nikons och Canons proffskameror vilket jag tycker är ganska duktigt gjort med tanke på sensorstorlek, IBIS, mm. Tror Fujifilm har gjort rätt här och kommer tjäna pengar. Kan Leica så verkar detta smartare om man frågar mig;)

https://camerasize.com/compare/#824,649

/Stephan
Svarar på mitt eget inlägg då jag gillar facit, inte bara en massa tyckande;)


https://www.fujirumors.com/top-3-selling-cameras-and-lenses-for-june-on-fujirumors-fujifilm-gfx-100-beats-x-t3/

/Stephan
 

PMD

Aktiv medlem
Kameran kan nog ha sålt bra, men som det står i artikeln: "Of course, the rankings below are representative only for the FujiRumors community and not for overall sales."

Frågan är väl om det ens är representativt för den gruppen. Det beror helt och hållet på hur undersökningen är gjord.
 
ANNONS