Annons

Skjuter sig Canon själv i foten med egna sensorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har Canon råd att hänga med i utvecklingen?
Kommer de alltid ligga efter?
Ingen förutom Sony vill att de ska vara ensamma och inte ha någon konkurrens..
Canon hänger md ganska bra numera. Deras Dual pixels är också något andra saknar. Ett Canon patent som kan vara en fördel i vissa lägen.
Tycker att generationen sensorer som användes i 50D, 7D och 5D MKII var CAnons bottennapp. För där kunde man lätt få mycket brus eller om man lyfte skuggor och drog hårt i raw-filerna till och med bandning. Fast då lyfte man skuggorna kanske 3-5 steg. Något jag själv mycket sällan gör.
Jag har mängder med bilder tagna med 5D MKII jag är väldigt nöjd med.


Som Martin är inne på är skillnaden inte så stor mellan att fota med en av Canons bästa kameror eller en från Nikon.

Eftersom jag hela tiden fotar både med Fuji som har en Sonysensor och Canon 5D MKIV som har en Canonsensor kan jag jämföra. Ofta vid samma tillfälle.

När jag sedan går igenom bilderna är det inte om jag använt APS-C eller FF som avgör om det är en bra bild eller inte. Sony eller Canon sensor.

Det handlar om jag lyckats få skärpan perfekt. En intressant bild. Rätt skärpedjup osv.

Att jämfört enbart DR blir lite som när smågrabbar diskuterar bilar. Den som går snabbast är bäst.

En väldigt förenklad syn på bilar. Jag har visserligen en bil som kan toppa bortåt 275 och accar nästan som en Porsche.
Fast när jag kör Göteborg till Makarska i Kroatien på 2 dagar är det inte toppfarten som är intressant. En sträcka på 2500 km. Det är komforten och tillförlitligheten hos bilen.

Det gäller också kameror. Det finns många fler egenskaper som påverkar om man trivs med en kamera eller inte.

Vad Canon skall göra när det gäller sensorer är en intressant fråga. Förr eller senare måste de givetvis ersätta den utrustning de har.

Detta är en investering på många miljarder och ger förmodligen mer kapacitet än Canon själva behöver.

Panasonic och Fuji samarbetar i ett projekt för att ta fram en organisk sensor som kan ge global shutter och mer DR och bättre lågljus egenskaper. Kanske är det den utvecklingen som Canon väntar på. Ett språng framåt när det gäller teknologi.
Canon är väldigt bra på att inte läcka om sin strategi.
Vi användare får nog vänta och se vad som händer. De har ju inte precis en kris att ta hand om.
Allt tal om att Canon nog snart kommer gå under är bara strunt.

Tror Martin Agfors kan ge oss mer info om vad som är på gång när det gäller sensorer.

https://www.engadget.com/2018/10/29/panasonic-8k-organic-sensor-global-shutter/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAH7VjRkSrHWeL5w-BIWE-ZSoqLL69od3Az04V4g67xUlvSBr8LQ2B7Ox-iLd8yH4ty2ecdlL01jN70Xx8cLVVUtHbbm8lOMAP3PuTU5KOiUz-WQeI4l-YbmYvsfKddhkjc_oni_S1-GTkkKiDcCqEnWQlP_2UQvCy0jNstBlg6dy
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
DR, brus, bandning...
Det där stämmer inte längre Ola. Du pratar om hur det var för 5-7 år sedan.
Jag har ännu inte lyckats få bandning i en 5D MKIV fil.
Brus javisst det får man i raw-filer från alla sensorer om man redigerar för hårt och helst då i filer tagna på höga ISO. Fast tester visar att Canons sensorer ofta klarar höga ISO-tal väldigt bra. Ofta bättre än flera av Sonys sensorer.
 

iSolen.se

Guest
DR och brus är hårt kopplade. Bandning i någon större omfattning vet jag inte riktigt om Canons sensorer lider av längre. Gör de det?
Jag svarade i deltråden där tidsrymden var "senaste åren". Canon har legat efter länge på alla parametrar, min åsikt är att Canon inte är i fatt än. IBIS, brus, DR...

Att flera egenskaper är kopplade gör dem inte till samma egenskap.
 

iSolen.se

Guest
Det där stämmer inte längre Ola. Du pratar om hur det var för 5-7 år sedan.
Jag har ännu inte lyckats få bandning i en 5D MKIV fil.
Brus javisst det får man i raw-filer från alla sensorer om man redigerar för hårt och helst då i filer tagna på höga ISO. Fast tester visar att Canons sensorer ofta klarar höga ISO-tal väldigt bra. Ofta bättre än flera av Sonys sensorer.
Som jag just skrev, med "senaste åren" odefinierat kan vi nog räkna in bandning som ett erkänt problem och googlar man verkar det fortfarande existera hos Canon. Nu fotar jag inte höga iso men tycker ändå frågan är intressant.
 

PMD

Aktiv medlem
Att flera egenskaper är kopplade gör dem inte till samma egenskap.
DR definieras som skillnaden mellan den ljusaste delen av bilden (utan att bottna) och den mörkaste delen av bilden som visar detaljer, dvs ovanför brusgolvet.

Om bruset ökar så minskar alltså DR. Brus och DR är olika aspekter av samma egenskap hos sensorn.
 

snap01

Aktiv medlem
Som jag just skrev, med "senaste åren" odefinierat kan vi nog räkna in bandning som ett erkänt problem och googlar man verkar det fortfarande existera hos Canon. Nu fotar jag inte höga iso men tycker ändå frågan är intressant.
Canon är bättre än nikon på högre ISO. Allt från typ iso 500 o uppåt.
Alltså nikon är oanvändbar på högre ISO eftersom det skiljer ungefär lika mycket mellan basiso o högre ISO mellan ca o ni.
Eftersom Canon säljer typ dubbelt så mycket kameror till pro fotograferna så har skillnaden i DR minimal betydelse. Dom som lider mest av det är nikon fanboys o canon haters.
Jag har aldrig haft några problem att leva på fotot oavsett vad det står på kameran, DR är så högt idag oavsett kamera det räcker till typ alla bilder, o har man lite kunskap i Photoshop så kan man lösa det i dom fall det är på gränsen eller blixt or whatewer.
 

iSolen.se

Guest
DR definieras som skillnaden mellan den ljusaste delen av bilden (utan att bottna) och den mörkaste delen av bilden som visar detaljer, dvs ovanför brusgolvet.

Om bruset ökar så minskar alltså DR. Brus och DR är olika aspekter av samma egenskap hos sensorn.
Stämmer inte. Varför skulle du inte kunna ha DR på en helt brusfri bild? Tex en datorgenererad bild har inget brus men har definitivt DR.
 

iSolen.se

Guest
Canon är bättre än nikon på högre ISO. Allt från typ iso 500 o uppåt.
Alltså nikon är oanvändbar på högre ISO eftersom det skiljer ungefär lika mycket mellan basiso o högre ISO mellan ca o ni.
Eftersom Canon säljer typ dubbelt så mycket kameror till pro fotograferna så har skillnaden i DR minimal betydelse. Dom som lider mest av det är nikon fanboys o canon haters.
Jag har aldrig haft några problem att leva på fotot oavsett vad det står på kameran, DR är så högt idag oavsett kamera det räcker till typ alla bilder, o har man lite kunskap i Photoshop så kan man lösa det i dom fall det är på gränsen eller blixt or whatewer.
Jag svär dagligen över mina brusiga drönarbilder. Känns som att hålla på med bilder från 2005.
 

iSolen.se

Guest
Det sitter en Sony sensorn i drönarn precis som i din nikon kamera.
Då förstår jag inte varför den inte är så dålig, sorry OT men det är skandaldåligt för nattfoto och det spelar ingen roll att de skriver Hasselblad på och har 20MP för de croppar. Sorry igen för OT men ett exempel på att "alla kameror" inte är bra nog än.
 

iSolen.se

Guest
Men diskussionen här handlar ju inte om datorgenererade bilder, utan om bilder från ljuskänsliga sensorer. Och då har Per rätt.
Det är inte två aspekter av samma egenskap eftersom man helt kan ta bort brus och ändå tydligt kunna definiera DR som ju är skillnaden mellan ljusast och mörkast.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Som jag just skrev, med "senaste åren" odefinierat kan vi nog räkna in bandning som ett erkänt problem och googlar man verkar det fortfarande existera hos Canon. Nu fotar jag inte höga iso men tycker ändå frågan är intressant.
Jag har ännu inte haft problem med bandning hos min 5D MKIV. Nu brukar jag slänga filer där jag verkligen bommat exponeringen.
Lätt hänt när man fotar landskap och plötsligt vill fota en svart hund som rusar fram i full fart. Oftast är det väl skärpan eftersom jag måste ställa hinna ställa om tiden till 1/2000 del när den här kämpen brakar i väg med 40-50 km/t.

Det är verkligen inte någon av mina bättre bilder men ett bra exempel.
Jag var på Hönö i Göteborgs skärgård på en långpromenad med hunden.
Han älskar att springa och plötsligt visste jag inte var han var. Jag visslade och han kom i fullfart emot mig. Jag hade kameran rätt inställd och tog några bilder. Det var verkligen snap shots.

Jag fick väldigt starkt ljus i bakgrunden och förgrunden samt en svart hund som brakar fram med full fart i skuggan. Kontrasten är väldigt hög.
För det första är jag imponerad av att kameran klarar att följa hunden från ljuset in i skuggan med AF-C. Det hade mina Fujikameror inte klarat.
Den här bilden har jag behövt redigera mycket hårdare i LR än jag brukar göra.Har här i princip dragit reglagen i botten för att hantera en bild jag aldrig skulle tagit under kontrollerade förhållanden.
Dessutom långt över bas ISO.

Tog med en annan bild tagen med gatufotokameranX-PRO2 i bättre ljus och ett motsvarande 70-200/2,8 IS.
Bara som ett exempel på att även diskussionen om FF eller APS-C haltar en hel del.
Till sist en bild från gamla Conon 1D MKIIN. Nu snart 15 år gammal.
Bara för att visa att man inte måste ha senaste sensorn och högsta upplösningen.

Ni diskuterar om problem som inte finns.
Jag har haft nöjet att få låna Hasselblads bästa kameror, bakstycken och objektiv.Visst kan jag zooma in i bilderna och se skillnaderna.
Fast jämför jag en 5D MKIV mot en H5D med största senron de säljer ser jag lien skillnad vid en utskrift i 50X70 cm. Man måste upp i mycket större utskrifter för skillnaden skall bli tydlig.
På någon skärm kommer man inte se någon skillnad så länge man inte zoomar in kraftigt.
Vi skall nog inte göra fotografering till en värre materialsport än vad det redan är.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Då förstår jag inte varför den inte är så dålig, sorry OT men det är skandaldåligt för nattfoto och det spelar ingen roll att de skriver Hasselblad på och har 20MP för de croppar. Sorry igen för OT men ett exempel på att "alla kameror" inte är bra nog än.
Vilket ISO kör du på? Jag kör nattfoto o aldrig högre än ISO 100. Funkar helt ok, för motivets bildkomposition överväger bruset o med lite brushantering så är alla nöjda.
Däremot testade jag ISO 200 o 400 ser illa ut. Om det inte blåser för mycket så brukar jag få till det med drönare. Phantom pro 4 vers 2.0.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Då förstår jag inte varför den inte är så dålig, sorry OT men det är skandaldåligt för nattfoto och det spelar ingen roll att de skriver Hasselblad på och har 20MP för de croppar. Sorry igen för OT men ett exempel på att "alla kameror" inte är bra nog än.
Det är DJI som stämplar Hasselblad på kameran. De var väl i bästa fall med på några fall som bäst med på några telefonkonferenser.
Hasselblad har väldig lite med den här kameran att göra.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har ännu inte haft problem med bandning hos min 5D MKIV. Nu brukar jag slänga filer där jag verkligen bommat exponeringen.
Lätt hänt när man fotar landskap och plötsligt vill fota en svart hund som rusar fram i full fart. Oftast är det väl skärpan eftersom jag måste ställa hinna ställa om tiden till 1/2000 del när den här kämpen brakar i väg med 40-50 km/t.

Det är verkligen inte någon av mina bättre bilder men ett bra exempel.
Jag var på Hönö i Göteborgs skärgård på en långpromenad med hunden.
Han älskar att springa och plötsligt visste jag inte var han var. Jag visslade och han kom i fullfart emot mig. Jag hade kameran rätt inställd och tog några bilder. Det var verkligen snap shots.

Jag fick väldigt starkt ljus i bakgrunden och förgrunden samt en svart hund som brakar fram med full fart i skuggan. Kontrasten är väldigt hög.
För det första är jag imponerad av att kameran klarar att följa hunden från ljuset in i skuggan med AF-C. Det hade mina Fujikameror inte klarat.
Den här bilden har jag behövt redigera mycket hårdare i LR än jag brukar göra.Har här i princip dragit reglagen i botten för att hantera en bild jag aldrig skulle tagit under kontrollerade förhållanden.
Dessutom långt över bas ISO.

Tog med en annan bild tagen med gatufotokameranX-PRO2 i bättre ljus och ett motsvarande 70-200/2,8 IS.
Bara som ett exempel på att även diskussionen om FF eller APS-C haltar en hel del.
Till sist en bild från gamla Conon 1D MKIIN. Nu snart 15 år gammal.
Bara för att visa att man inte måste ha senaste sensorn och högsta upplösningen.

Ni diskuterar om problem som inte finns.
Jag har haft nöjet att få låna Hasselblads bästa kameror, bakstycken och objektiv.Visst kan jag zooma in i bilderna och se skillnaderna.
Fast jämför jag en 5D MKIV mot en H5D med största senron de säljer ser jag lien skillnad vid en utskrift i 50X70 cm. Man måste upp i mycket större utskrifter för skillnaden skall bli tydlig.
På någon skärm kommer man inte se någon skillnad så länge man inte zoomar in kraftigt.
Vi skall nog inte göra fotografering till en värre materialsport än vad det redan är.[/
En 15 år gammal aps-c sensor från Canon Kan inte mäta sig mot dagens kameror. Är det ett svårare motiv så är skillnaden. Synlig även på en större webbild. Däremot jämför du en Fuji aps-c så hänger den med i dom flesta fall. Idag kan du köra typ vilket kamera märke som helst/ sitter oftast samma eller likvärdiga sensorer i dom.
För mig är dom viktigaste aspekterna att välja kamera följande
Objektiv
Service
Hållbarhet
Menyer
Storlek
Känsla

Glömde jag DR? Den räcker oavsett nikon,Canon Sony Pentax eller Fuji.
 

snap01

Aktiv medlem
Det är DJI som stämplar Hasselblad på kameran. De var väl i bästa fall med på några fall som bäst med på några telefonkonferenser.
Hasselblad har väldig lite med den här kameran att göra.
Nej dom har bara med objektivet att göra. Min phantom har svagare kantskärpa men lägger man en skärpemask o kompenserar för det så funkar det oftast.
Gillar du att fota tegelväggar med drönaren så kan du ha problem.
 
ANNONS