Annons

MacOS 10.15 samt LR. Mycket nytt som rör till det.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Betatestar som vanligt för Mac. Det brukar inte vara några större problem. Fast den kommande versionen MacOS 10.15 gör det mer än på mycket länge.

Mängder av äldre små program slutade fungera på min iMac.

Installationer är nu krångligare. OS vägrar installera program det inte kan garantera är visrufria. Det går att tvinga sig förbi med hjälp av hålla ner skift när man öppnar installationen.

Min plug-in i LR för att synka mina bilder på SmugMug fick jag lösa på ett nytt sätt som de dock har fast är lite krångligare att installera än et var tidigare. Nu måste man gå via Creative Cloud.

Den plug-in som finns för Fotosidan har alltid varit en fattigmanslösning. Nu går den inte använda alls. Dags för en ny version Fotsidan !!!!!

Den som inte gillar att strula med Macen bör alltså vänta ett bra tag med att uppgradera denna gång.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Ja, det är stora förändringar på gång - i säkerhetens tecken måste man tillägga - vilket förstås när den "satts sig" bara är positivt.

Min livlina Super Duper kommer att få det jobbigt innan alla problem är lösta - så svåra att man helt sonika rekommenderar att deras kunder kör Time Mashine till en början.

https://www.shirt-pocket.com/blog/
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är ingen programmerare utan bara en gammal IT-projektleldare som råkar gilla att köra Mac.
Som vanligt kan vi som projektledare lite om mycket inom IT. Det vi är bra på är att bedöma hur stora förändringarna är.

För MacOS är de den här gången omfattande. Många gamla appar kommer inte uppgraderas utan dör om man uppgraderar.
För de leverantörer som inte fungerar redan i uppgraderingen kommer det bli mycket omfattande arbete att får det att fungera. Vi talar oftast om tusentals timmar.

Vi har vant oss vid att när MacOS kommer med en ny version så uppgraderar de flesta direkt. Det tar bara veckor så har 60-80% av alla uppgraderat.

Tror både Kjell och jag delar uppfattningen att man inte bör göra det den här gången.

Kära fotsida när kommer eran nya plug-in för LR vara klar som fungerar för MAcOS 10.15. Har ni någon tidplan?

Jag kommer inte ladda upp en bild innan det här fungerar. Se också till att den går att synka på samma sätt som den gör för SmugMug. Inte bara för att ladda upp.
Skulle vara kul om du kan kommentera Martin.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
"Jag är ingen programmerare utan bara en gammal IT-projektleldare som råkar gilla att köra Mac."

Samma här ;-)
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Eftersom jag vägrar Adobes prenumerations-ocker så kommer jag att hålla fast vid LR6. Detta kommer ju dock att innebära att jag antingen får köra Mojave virtuellt eller ha det på en separat partition att starta upp ifrån när det ska redigeras bilder.
Mest troligt det sistnämnda.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Eftersom jag vägrar Adobes prenumerations-ocker så kommer jag att hålla fast vid LR6. Detta kommer ju dock att innebära att jag antingen får köra Mojave virtuellt eller ha det på en separat partition att starta upp ifrån när det ska redigeras bilder.
Mest troligt det sistnämnda.
Tror du drar fel slutsats. Gamla LR kommer nog fungera. Det är snarare dåliga tillägg som kommer sluta fungera.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Eftersom jag vägrar Adobes prenumerations-ocker så kommer jag att hålla fast vid LR6. Detta kommer ju dock att innebära att jag antingen får köra Mojave virtuellt eller ha det på en separat partition att starta upp ifrån när det ska redigeras bilder.
Mest troligt det sistnämnda.
Jag tillhörde länge (sedan de upphörde med uppdateringar) samma hårdföra skara som du och har kört LR 6.14 fram till för några månader sedan........ och alla versioner före den under åren.

Varför bytte jag? Jo, jag suktade efter ett nytt objektiv och med hjälp av DPReviews bibliotek av RAW-filer kunde jag testa det riskfritt - och inte fungerade det som det skulle med LR 6.14........... att själv försöka att manuellt justera felen var inte lockande.

Efter att ha surrat lite med gurus på Lightroom forum blev jag övertygad om att jag stod helt still med 6.14, så när Adobe gick ut med ett specialerbjudande på 100 kr /mån i Sverige i våras slog jag till och har inte ångrat det en sekund.

LR Classic är helt enkelt ett mycket bättre program än 6.14!
Börjar man med Adobes profil "Color" kan man t o m köra Autoläget, som är totalt uselt i 6.14 och få en suverän start att själv påta vidare med. Maskinlärning gör susen och sparar mycket tid.

Jag har gett mig på många av mina gamla RAW-filer (en del 15 år gamla) med det och fått "nya" bilder - mycket bättre än de jag lyckades få fram med den gamla versionen av egen kraft.
Genom att envisas med att ligga kvar på 6.14 gjorde jag mig själv en otjänst!

Kan också tillägga att jag dragit stor nytta av Mark Galer bl a med hans gratis presets och inte minst hans instruktiva YouTubefilmer.

Vad gäller MacOS 10.15 så kommer jag för första gången på många år avvakta rejält med att uppgradera!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ja det blir väldigt stora förändringar.
Men det är verkligheten och gamla synder som jagar ikapp de utvecklare som i år efter år inte behagat anpassa sig, uppdatera sina program och certifikat.

Tyvärr drabbar det oss användare men jag väljer hellre säkerhet före osäkerhet.

Men som alltid ska man introduktionsmiljöer uppgradera långsamt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tyärr har jag inte sett mycket utvecklingsarbete at fotosidan senaste åren, så att den där pluginen skulle uppdaterar tror jag du kan glömma.

Men hur drygt är det att ladda upp via sidan istället? Känns som en väldigt onödig plug-in att lägga resurser på.


Är väl främst 32-bitars program / plugins som inte kommer att fungera. Surt för de som har program som inte uppdateras.

Lightroom cs6 är skitsammal version och den kan de gott sluta att supporta då det finns nyare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag villl veta vad jag har laddat upp och kunna justera. Fixar inte Fotosidan detta lilla program så lägger jag av med att ladda upp bilder.
Det rör sig om en plug-in och vilket i sammanhanget är en bagatell.
Vil man inte lägga kanske 50 timmar på något visar det väl vart Fotosidan är på väg.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
LR ingår inte i Adobe CS6, jag har hela sviten men använder bara PP, AE, och InDesign.
Jorå lightroom ingick i vissa cs6 paket men vad spelar det för roll cc?
De som ligger kvar på cs6 har många problem och för eller senare kommer det skits sig. Ny kamera, nytt operativ, ny dator finns många anledningar att uppgradera.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jorå lightroom ingick i vissa cs6 paket men vad spelar det för roll cc?
De som ligger kvar på cs6 har många problem och för eller senare kommer det skits sig. Ny kamera, nytt operativ, ny dator finns många anledningar att uppgradera.
I så fall ingick LR4.
LR5 kom till, 5/6 2013, en månad efter CS6 slutade utvekcklas 5/5 2013.

Sen såldes CS6 tom 2017, eller om det bara underhölls.
 

martinot

Aktiv medlem
Betatestar som vanligt för Mac. Det brukar inte vara några större problem. Fast den kommande versionen MacOS 10.15 gör det mer än på mycket länge.

Mängder av äldre små program slutade fungera på min iMac.

Installationer är nu krångligare. OS vägrar installera program det inte kan garantera är visrufria. Det går att tvinga sig förbi med hjälp av hålla ner skift när man öppnar installationen.

Min plug-in i LR för att synka mina bilder på SmugMug fick jag lösa på ett nytt sätt som de dock har fast är lite krångligare att installera än et var tidigare. Nu måste man gå via Creative Cloud.

Den plug-in som finns för Fotosidan har alltid varit en fattigmanslösning. Nu går den inte använda alls. Dags för en ny version Fotsidan !!!!!

Den som inte gillar att strula med Macen bör alltså vänta ett bra tag med att uppgradera denna gång.
Brukar vara försiktig med att installera alla nya operativsystem (förutom i bilen, konstigt nog, där man kanske borde vara konservativare än någon annan stans).

Men tack för informationen och varningen! Kommer att vara extra långsam och försiktig med att uppgradera min Mac denna gången.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hur är det med
Photoshop Plugins? Jag har en del gamla saker som som jag använder ibland vet inte hur jag kollar om ett plug-in är 32 eller 64 eller om det fungerar med 10.15
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur är det med
Photoshop Plugins? Jag har en del gamla saker som som jag använder ibland vet inte hur jag kollar om ett plug-in är 32 eller 64 eller om det fungerar med 10.15
För program varnar MacOS vid uppgradering. För plug-in program gör den inte det.
Det blir vara att 32-bitars slutar fungera. Går kanske söka på internet om hur olika plug-in fungerar med 10.15. Fotosidans uppladdning fungerar inte.
Trots jag skrivit till fotosidan flera gånger har jag inte fått något svar.
Verkar som de gör som strutsen och kör ner huvudet i sanden.
 

Yeye

Aktiv medlem
Uppgradera till en tidigare version

Jag har inte uppdaterat min iMac på ett bra tag så jag hade tänkt att ta tag i det i helgen. Kan jag uppgradera till den näst senaste versionen för att slippa det 10.15 problemen?
 

Måns H

Aktiv medlem
Behöver tips om lämplig uppgradering

Jag tycker att det är jättejobbigt att uppgradera. Är därför kvar på 10.10.5 Yosemite.

Och 10.15 kräver nyare Mac än den jag har.

Men det är kanske bäst att uppgradera. Vilken version är mest lik Yosemite och krånglar minst? Måste funka med Super Duper backup.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tycker att det är jättejobbigt att uppgradera. Är därför kvar på 10.10.5 Yosemite.

Och 10.15 kräver nyare Mac än den jag har.

Men det är kanske bäst att uppgradera. Vilken version är mest lik Yosemite och krånglar minst? Måste funka med Super Duper backup.
Super Duper känner jag inte till.
Du kan säkert uppgradera till versionen före 10.15. 10.15 är fortfarande bara en beta.
 
ANNONS