Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börjar vi se slutet på APS-C-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Att yrkesfotografen är på ”utdöende” kan inte stämma, det har aldrig används så mycket professionella bilder som nu. Det är bara titta på alla fina magasin som finns ute.
Jag håller inte alls automatiskt med i den slutsatsen som du drar ovan. Bara för att det tas mer bilder så behöver det inte betyda att majoriteten av de tas av fotografer som har fotografi som sin huvudsakliga inkomstkälla.

Även om det tas mycket mer bilder, och visas mer bilder än någonsin, så kan ändå antalet yrkesverksamma som har fotografi som huvudsaklig inkomstkälla ha minskat gentemot tidigare (om de sedan har egna bolag, eller anställning hos andra arbetsgivare, är ointressant i just detta sammanhanget).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag håller inte alls automatiskt med i den slutsatsen som du drar ovan. Bara för att det tas mer bilder så behöver det inte betyda att majoriteten av de tas av fotografer som har fotografi som sin huvudsakliga inkomstkälla.

Även om det tas mycket mer bilder, och visas mer bilder än någonsin, så kan ändå antalet yrkesverksamma som har fotografi som huvudsaklig inkomstkälla ha minskat gentemot tidigare (om de sedan har egna bolag, eller anställning hos andra arbetsgivare, är ointressant i just detta sammanhanget).
För att göra det mer konkret, vilka fotografer har du i åtanke, redaktionen på en svensk tidning eller fotografer world wide?

Vi lever i en tid av förändring, nya anställningsformer och ökad flexibilitet nät det gäller införskaffande av bilder osv.

Måste få ge ett exempel på den nya ”dynamiska” arbetsmarknaden, det är helt OT men kan ändå vara en parallell till avskedade fotografer :)

Min son har sitt första jobb på ett serviceföretag, arbetet utförs på obekväm arbetstid, jobbet ska utföras och det har funkat bra.

Företaget drivs från Tyskland, det nya direktiven är att det ska bara anställas ungdomar med skattefinansierade lönebidrag och det svenska ungdomarna med högre lön fasas ut en efter en. Alla sonens kompisar har slutat, han själv är kvar för att utbilda de ungdomar som ska ta över. Efter det förlorar han sitt jobb till hösten.

Är inte ute efter att skapa debatt, men det visar på att företag tänker kostnadseffektivt och anpassar sig efter omständigheterna.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För att göra det mer konkret, vilka fotografer har du i åtanke, redaktionen på en svensk tidning eller fotografer world wide?

Vi lever i en tid av förändring, nya anställningsformer och ökad flexibilitet nät det gäller införskaffande av bilder osv.

Måste få ge ett exempel på den nya ”dynamiska” arbetsmarknaden, det är helt OT men kan ändå vara en parallell till avskedade fotografer :)

Min son har sitt första jobb på ett serviceföretag, arbetet utförs på obekväm arbetstid, jobbet ska utföras och det har funkat bra.

Företaget drivs från Tyskland, det nya direktiven är att det ska bara anställas ungdomar med skattefinansierade lönebidrag och det svenska ungdomarna med högre lön fasas ut en efter en. Alla sonens kompisar har slutat, han själv är kvar för att utbilda de ungdomar som ska ta över. Efter det förlorar han sitt jobb till hösten.

Är inte ute efter att skapa debatt, men det visar på att företag tänker kostnadseffektivt och anpassar sig efter omständigheterna.
”Nu har även Arbetsförmedlingen släppt sin statistik och prognos över vilka yrken som kommer att ha en god eller dålig arbetsmarknad om ett samt om fem år. Den tidigare prognosen har visat på en svår situation för fotografer – och det ser ut att bli fortsatt tuffa förhållanden för fotografer framöver.

På ett års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att konkurrensen om jobben kommer att vara "mycket hård" för fotografer, motiverat med att allt fler journalister förväntas fotografera sina egna reportage, och därmed också åta sig uppdrag som tidigare gjordes av fotografer. Arbetsförmedlingen skriver också att konstnärliga fotografer och filmfotografer har något bättre möjligheter till jobb, och att den digitala utvecklingen gjort det möjligt för fler amatörfotografer att konkurrera om vissa uppdrag.”

- Kamera & Bild för ca 4 månader sen


/Stefan
 

larsborg

Aktiv medlem
För att göra det mer konkret, vilka fotografer har du i åtanke, redaktionen på en svensk tidning eller fotografer world wide?

Vi lever i en tid av förändring, nya anställningsformer och ökad flexibilitet nät det gäller införskaffande av bilder osv.

Måste få ge ett exempel på den nya ”dynamiska” arbetsmarknaden, det är helt OT men kan ändå vara en parallell till avskedade fotografer :)

Min son har sitt första jobb på ett serviceföretag, arbetet utförs på obekväm arbetstid, jobbet ska utföras och det har funkat bra.

Företaget drivs från Tyskland, det nya direktiven är att det ska bara anställas ungdomar med skattefinansierade lönebidrag och det svenska ungdomarna med högre lön fasas ut en efter en. Alla sonens kompisar har slutat, han själv är kvar för att utbilda de ungdomar som ska ta över. Efter det förlorar han sitt jobb till hösten.

Är inte ute efter att skapa debatt, men det visar på att företag tänker kostnadseffektivt och anpassar sig efter omständigheterna.
Ja visst OT, men ändå, bra att du tar upp det.
".... tänker kostnadseffektivt och anpassar sig efter omständigheterna."
Är det kostnadseffektivt, att utnyttja ett lands skattebetalare, som står för de sk. anställdas löner?
Fräckt sätt, att löna sk. anställda!
Det liknar en del sk. Callcenter, där ungdomar ringer upp olika företag, för att sälja ofta svårsålda produkter, de arbetar enbart på provision, ringer ca 100 samtal/arb. pass, i bästa fall säljer de till några få kunder, tjänar på det några hundra kronor, stannar i det jobbet en kort tid …. !
Den typen av verksamhet brukar självdö, kort efter starten.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja visst OT, men ändå, bra att du tar upp det.
".... tänker kostnadseffektivt och anpassar sig efter omständigheterna."
Är det kostnadseffektivt, att utnyttja ett lands skattebetalare, som står för de sk. anställdas löner?
Fräckt sätt, att löna sk. anställda!
Det liknar en del sk. Callcenter, där ungdomar ringer upp olika företag, för att sälja ofta svårsålda produkter, de arbetar enbart på provision, ringer ca 100 samtal/arb. pass, i bästa fall säljer de till några få kunder, tjänar på det några hundra kronor, stannar i det jobbet en kort tid …. !
Den typen av verksamhet brukar självdö, kort efter starten.
Det var väldigt spontant skrivet :) och jag skriver som pappa med risk att få tillbaka babyn i knät och försörjningsansvar. Samtidigt som jag via skattemedel ska subventionera - inte bara ungdomar - utan även vuxna mäns löner som min son och hans kompisar inte kan konkurrera med lönemässigt.

Det går att förstå den politiska välviljan och det ser bra ut i statistiken, man kan påvisa att det ”fungerar”. Företagen ser bara en möjlighet och anpassar sig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu har vi fått lära oss i inlägg efter inlägg att APS-C snart kommer i graven.
Allt kommer snart bli fullformat. För det är ju formatet gud välsignat.

Inga proffs kan ju fota med halvformat. Har man APS-C är man inget proffs.
Serkan Günes fotade många år med Fuji X-trans vann många priser. Fast det berodde väl på att juryn hade solsting den dagen. NU fotar han med GFW så nu kanske han är proffs.



Idag när jag tog en hudpromenad tog jag med mig både Canon 5D MKIV och Fuji X-H1.
Canon med 24-105/4 IS och Fuji med 16-55/2,8. Det blir ju stor skillnad på bilderna eller hur?
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Jag kan bara prata för mig, och vad jag personligen föredrar. Jag själv föredrar oftast 4:3-förhållandet framför 3:2-förhållandet. Ok? 🙂
Okej. När du skrev ”så borde vi droppat 3:2 för länge sedan” lät det som att det handlade om mer än att du personligen tycker 4/3 är snyggare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det syns inte mycket skillnad när man ser bilderna i så litet format.
Jag får ta till största formatet som Fotosidan tillåter. Då bör kungen av alla format, fullformat synas tydligt och formatet som inte har något exilens berättigande och snart kommer dö sotdöden enligt flera får ställa sig i skamvrån.
Här kan ni själva se den enorma skillnaden. NI ser säkert själva vad som är fullformat.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/384765/3718281.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/384764/3718278.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/384765/3718291.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/384764/3718279.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/384765/3718283.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/384764/3718280.htm
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det kan man nästan gissa sig fram till. Fast vad är FF och vad är APS-C?
Det ena är ju framtiden och det andra kommer snart försvinna.
Jag tycker du gör en felaktig analys. Det olika format, kameror, modeller mm som kommer att överleva, är de produkter som vi konsumenter betalar för. Det kan finnas 100 olika format så länge det finns köpare. Det handlar om pengar och avsättning för produkter.

Det är inget känslomässigt utan ren affärsverksamhet. Stämmer hypotesen att marknaden krymper så kommer det självklart att påverka utbudet.

Ett kamerahus står också i relation till sin kringutrustning, utvecklas det inga bra objektiv riskerar modellen att bli mindre attraktiv. Inget konstigt i det.

Vi får se vad som händer. När det gäller bilder i tråden på 800x600 kan jag ta det med min iPad och ingen skulle se någon skillnad.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tycker du gör en felaktig analys. Det olika format, kameror, modeller mm som kommer att överleva, är de produkter som vi konsumenter betalar för. Det kan finnas 100 olika format så länge det finns köpare. Det handlar om pengar och avsättning för produkter.

Det är inget känslomässigt utan ren affärsverksamhet. Stämmer hypotesen att marknaden krymper så kommer det självklart att påverka utbudet.

Ett kamerahus står också i relation till sin kringutrustning, utvecklas det inga bra objektiv riskerar modellen att bli mindre attraktiv. Inget konstigt i det.

Vi får se vad som händer. När det gäller bilder i tråden på 800x600 kan jag ta det med min iPad och ingen skulle se någon skillnad.
Det var ironi Per. Det finns några FF talibaner här som anser allt annat än FF är hädelse.

Själv fotar jag hela tiden både med FF och APS-C. Jag anser definitivt att APS-C har en plats även i framtiden och för det mesta räcker till och blir över.

Vad jag ville visa var att om man tar bilderna med ekvivalenta objektiv så blir resultatet så lika att jag inte själv vet vad som är vad. Jag måste ha fusklapp.

I det här fallet fick jag stoppa bilderna i två olika album.

För det mesta fotar jag faktiskt med Fuji för jag gillar de kamerorna bättre än Canon.
Ibland använder jag Canon FF och Fuji samtidigt. Normalzoom på den ena och 70-200 på den andra är det vanligaste.

Ibland är det en fördel med en dSLR för att den har bättre följande fokus när ljuset är svagt.

Så jag kommer fortsätta köra APS-C utan att tveka.
 

martinot

Aktiv medlem
Okej. När du skrev ”så borde vi droppat 3:2 för länge sedan” lät det som att det handlade om mer än att du personligen tycker 4/3 är snyggare.
Det kanske var otydligt och felaktigt formulerat av mig gällande just den meningen, men det var ett uttryck för en personlig önskan och preferens.

Helt OK att andra föredrar andra format/bildförhållanden. Inga problem med det. Vi är alla olika och värdesätter olika saker.

Därav att jag absolut inte tror att APS kommer försvinna. Det finns en tydlig marknad och behov för smidiga spegellösa kameror och objektiv.

Sedan är det kanon att det finns småbild, m43, MF och andra format/storlekar när man anser att man har behov av det (alla har olika behov och krav på ljusinsamling, storlek, vikt, etc.).
 

snakebunk

Aktiv medlem
Så jag kommer fortsätta köra APS-C utan att tveka.
Gör det. Finns väl inga tecken på att Fujifilm skulle sluta med det formatet.

Själv fotar jag fåglar med ett långt, fast objektiv och jag föredrar fullformat av två skäl. Dels är risken mindre att exempelvis en vingspets klipps av och jag har allmänt större frihet att beskära. Dels blir det en fin upplösning och kvalité när jag lyckas få till en bild som inte behöver beskäras så mycket.

Men, det finns många faktorer som är mycket viktigare än storleken på sensorn.

För att svara på trådens fråga så verkar det väl som att många kameratillverkare satsar på fullformat men jag tror ändå att det kommer finnas systemkameror med mindre sensorer under lång tid framåt. Exempelvis från Fujifilm.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det var ironi Per. Det finns några FF talibaner här som anser allt annat än FF är hädelse.

Själv fotar jag hela tiden både med FF och APS-C. Jag anser definitivt att APS-C har en plats även i framtiden och för det mesta räcker till och blir över.

Vad jag ville visa var att om man tar bilderna med ekvivalenta objektiv så blir resultatet så lika att jag inte själv vet vad som är vad. Jag måste ha fusklapp.

I det här fallet fick jag stoppa bilderna i två olika album.

För det mesta fotar jag faktiskt med Fuji för jag gillar de kamerorna bättre än Canon.
Ibland använder jag Canon FF och Fuji samtidigt. Normalzoom på den ena och 70-200 på den andra är det vanligaste.

Ibland är det en fördel med en dSLR för att den har bättre följande fokus när ljuset är svagt.

Så jag kommer fortsätta köra APS-C utan att tveka.
Du tolkar det jag skriver fel. Jag vet hur du fotar, men det är vi övriga konsumenter som kommer avgöra vilka format, modeller etc som kommer att överleva. Det är så en marknad funkar. Tillverkaren kan ju bara försöka vara förutseende och utveckla de produkter de tror vi är beredda att betala för.

APS-C kan leva länge till om det finns efterfrågan och det är lönsamt att utveckla produkten.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Gör det. Finns väl inga tecken på att Fujifilm skulle sluta med det formatet.

Själv fotar jag fåglar med ett långt, fast objektiv och jag föredrar fullformat av två skäl. Dels är risken mindre att exempelvis en vingspets klipps av och jag har allmänt större frihet att beskära. Dels blir det en fin upplösning och kvalité när jag lyckas få till en bild som inte behöver beskäras så mycket.

Men, det finns många faktorer som är mycket viktigare än storleken på sensorn.

För att svara på trådens fråga så verkar det väl som att många kameratillverkare satsar på fullformat men jag tror ändå att det kommer finnas systemkameror med mindre sensorer under lång tid framåt. Exempelvis från Fujifilm.
Jag kör som sagt både FF och APS-C. Båda formaten har styrkor och svagheter.
Fast ofta är det andra egenskaper som avgör om jag använder denna eller den andra kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du tolkar det jag skriver fel. Jag vet hur du fotar, men det är vi övriga konsumenter som kommer avgöra vilka format, modeller etc som kommer att överleva. Det är så en marknad funkar. Tillverkaren kan ju bara försöka vara förutseende och utveckla de produkter de tror vi är beredda att betala för.

APS-C kan leva länge till om det finns efterfrågan och det är lönsamt att utveckla produkten.
Jag har varit global marknadsdirektör under många. Har både teoretisk utbildning och mångårig erfarenhet.
Så du slår in öppna dörrar.

Jag försökte vara ironisk och det kanske var dumt. Svenskar brukar ha svårt för det.
 
ANNONS