Annons

Topaz AI filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som använder Topaz nya filter serie AI. Har testat Gigapixel, Sharpen och Clear. De flesta försöken resulterar i att allt blir helsvart och omstart krävs.

Är det min dator eller är det filterna? Min dator ligger grafikkortsmässigt på gränsen av deras rekommendationer.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Använder dom och alltid fungerat.
Win10 med Geforce GTX 1050.

Har du senaste Topaz? Clear är ju nåt som är gammalt och ersatt av AI Sharpen.

/Stefan
 
Hej Stefan

Sorry! Yes det är den nya releasen med Sharpen, DeNoise och Gigapixel.
Kollade ditt grafikkorts specifikation. Är nog så att mitt grafikkort inte riktigt orkar med.
Efter 3-5 min arbetande så blir hela skärmen svart. Väntar upp till 30 min men inget händer.
Händer 3 av 5 tillfälle.

Tack!

//Michael
 

Newline

Aktiv medlem
Hej Michael GJ Bernhardsson.
Jag har de flesta av Topaz Labs plug-ins samt Topas Studio 1 och 2 med de extra Adjustment-filterna som AI Clear och Ai Remix.
De fristående AI Gigapixel, AI Sharpen, AI Adjust och AI DeNoise.
Saknar AI DeJPEG (Har dock den gamla plugin-en DeJPEG)

Jag har en äldre Windows 7 pro dator och detta grafikkort
ASUS Cerberus GeForce GTX 1050 Ti OC Edition 4GB.
Hade tidigare ett med sämre prestanda (NVidia GT610) och kunde i allafall då använda GIgapixel om jag markerade att gigapixel INTE skulle använda GPU utan istället använda CPU. Vet inte om detta val fortfarande finns kvar.
Dessutom hade jag problem när jag i december köpte till alla plugins jag inte redan hade via Topaz rabatterbjudande, jag fick då inte AI Clear när jag uppdaterade Topaz Studio 1, men då fick jag det förklarat för mig via Topaz Support att det nog berodde på att mitt grafikkort inte uppfyllde de nya kraven som ställdes för minnes-storleken, det hade fram tills dess funkat utmärkt med alla plugins och Topaz Studio 1.

Kolla om du i AI Gigapixel kan slå av användandet av GPU, detta gav i tidigare version en 3-4 gånger längre processtid för mig. Prova med små bilder först dessa borde inte ta en minut ens att förstora till 6x storlek.

Med vänlig hälsning
Niklas Nylin



Hej Stefan

Sorry! Yes det är den nya releasen med Sharpen, DeNoise och Gigapixel.
Kollade ditt grafikkorts specifikation. Är nog så att mitt grafikkort inte riktigt orkar med.
Efter 3-5 min arbetande så blir hela skärmen svart. Väntar upp till 30 min men inget händer.
Händer 3 av 5 tillfälle.

Tack!

//Michael
 

Newline

Aktiv medlem
Tänkte på ytterligare en sak som strulat för mig när det kommer till Topaz Studio.

Jag har bland annat en Panasonic G7 och använder RAW-filer.
Dessa RAW-filer kan Topaz Studio öppna MEN bara om de INTE innehåller något av de svenska tecknen ÅÄÖåäö för då kraschar Topaz Studio.

Detta har förekommit hela tiden och Topaz säger att detta kommer att lösas när de som skrivit koderna för Panasonc-RAW inladddningen uppdaterar detta. Det är tydligen någon allmän kod som Topaz importerar i sitt program. Så döp inte om filnamn eller något ord i sökvägen till att innehålla ÅÄÖåäö OM ni använder Panasonic-RAW-filer.

Jag har även Canon kameror och med dessa CRW-filer är det inget problem med ÅÄÖåäö allt funkar som en dans.

Tänkte att detta kunde vara intressant i denna tråd om Topaz konstigheter.

/Niklas



Hej
Niklas Nylin

Ska testa dina rekommendationer! Återkommer!

//Michael
 

Newline

Aktiv medlem
Hej Michael.

Jag har nu tittat på min senaste uppdatering av AI Gigapixel och man kan fortfarande slå av GPU-användningen för att istället endast använda CPU.

Under FILE/PREFERENCES/
hittar du en knapp ADVANCED PREFERENCES
där finns valet "enable dedicated gpu"

Hoppas det funkar för dig, men det kanske är något annat som strular, oftast är det dock antingen för lite minne i Datorn och/eller Grafikkortet som är problemet.

/Niklas



Hej
Niklas Nylin

Ska testa dina rekommendationer! Återkommer!

//Michael
 
Hej Niklas

Tack för utmärkt support! Nu funkar det bra för mig. Prcis som du sa så slog jag av GPU-användningen för att istället endast använda CPU.
Det hjälpte!

Tack för att du tog dig tid!
Mvh Michael
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ladda ner senaste versionen. Den kollar nu vilken som är effektivast att använda CPU vs GPU samt optimerat användat av Intels inbyggda GPU.
Nu kör den både Intel och Geforce parallellt. Riktigt snabb blev det.

/Stefan
 

PerK

Aktiv medlem
Fler och sler system nyttjar grafikkortets kraft

Moderna grafikkort har stor kapacitet och många system, inte minst de vi använder snyltar för att korta processtider. T.ex. LR, PS, C1 och Topaz. Deras AI har ett ett fint användargränssnitt med bra respons - men kräver mycket av grafikkortet. Särskilt om man kanske har ett gäng andra bilder uppe samtidigt i andra program.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Moderna grafikkort har stor kapacitet och många system, inte minst de vi använder snyltar för att korta processtider. T.ex. LR, PS, C1 och Topaz. Deras AI har ett ett fint användargränssnitt med bra respons - men kräver mycket av grafikkortet. Särskilt om man kanske har ett gäng andra bilder uppe samtidigt i andra program.
Om det blir bra resultat så är det värt väntan. Men klart bra om de kan korta ner processen utan att göra avkall på kvalitén. Ångrar inte att jag köpte paketet.

/Stefan
 
ANNONS