Annons

Hjälp, jag drunknar...

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
En sak har jag undrat över är varför de som mest vill diskutera bilder inte bara gör det med liv och lust och bara skiter i resten. Det finns ju hela sektioner på Fotosidan avsedda för just dessa. Får man inte vara i fred med det där?? Varför inte bara negligera resten inklusive all reklam. Reklamen och flaggningar för nyheter ligger ju främst på entrésidan.
Jo visst går det att kommentera bilder hela dagarna men utan motargument och andras tankar så blir det enkelriktat. Tisdagsbilden var ett försök men stupade på ett för litet engagemang.

De som bara vill prata teknik verkar ju å sin sida ofta göra just det och de verkar inte alls ha samma behov av att omvända bildkramarna som dessa ständigt verkar ha att göra om tekniknördarna. Varför är det så?? Varför inte bara leva och låta leva så vi får lite högre i tak än vi uppenbarligen har idag.
Av den enkla anledningen att de som bara gillar teknik får det de behöver.

… och ja fotoklubben är faktiskt bra och det tycker nog de flesta medlemmar som deltar, och ett bevis på det är väl att många har varit med i väldigt många år och verkar trivas hyfsat med varann. Om folk inte är tillräckligt trygga för taskigheter och påhopp så blir det sällan bra och den ribban ligger väldigt mycket lägre på en anonym site som FS än i en fotoklubb där alla möts i verkliga livet. Jag tror nog vi får börja där med all intolerans som faktiskt finns på denna site och sedan krävs det nog också att folk anstränger sig betydligt mer och skickar med en kontext med sina bilder som gör att det faktiskt finns något att diskutera. Man kan faktiskt inte koka soppa på en spik ens på Fotosidan om det inte ska bli en samma tunna soppa som det ofta blir idag.
Ligger mycket i vad du tar upp här. Det är absolut mycket svårare när vi bara känner varandra genom korta textinlägg. Det kommer nog ta längre tid att lyckas med bra fotokritik jämfört mot i en klubb men jag tror det går. Hade tisdagsbilden lyckats engagera 20-30 medlemmar hade det kunnat utvecklas väl. Nu var vi 10 st och alla kunde inte bidra varje vecka vilket fick det att stupa. Ärligheten blev större efterhand faktiskt. Tyvärr var vi så få att jag kunde gissa kommentarerna i förväg ibland :). Många som ondgjort sig över att vi aldrig diskuterar bild bidrog tyvärr inte pga att de tyckte bildfilerna var för små eller övriga deltagare var för okunniga. Hade de istället valt att delta och försökt höja nivån kunde det varit en stående punkt på FS att diskutera bild varje vecka.
 

afe

Aktiv medlem
Menar du att bilder inte ska diskuteras i forat? Det är inte paxat för teknikdiskussioner, även om många tycks tro det när de tar över trådarna för att berätta en massa ovidkommande saker.

Naturligtvis ska vi kunna prata bild här också, även om det inte är det bästa stället att publicera bilder. Det är dock hur enkelt som helst att länka till en bild som ligger i portfolio eller någon annan stans. Det är dock mycket svårare att prata om bilder än om teknik, och det gör förstås att många hellre pratar om pixlar än innehåll.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Att på djupet diskutera bilder, förhållningssätt och möjligheter är väldigt roligt. Dock svårt på ett textforum, många nyanser som försvinner i textformatet. Jag har tidigare läst Terjes utförliga diskussioner med hans följare om ”bildens värde och tillkomst”, bara en sån sak gör det mindre lockande.

Men visst, finns det ett sug är det bara att sätta igång.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jo vi räknar kanske lite olika beroende på vad vi vill ha sagt :). Sanningen ligger väl någonstans mittemellan kan jag tro och det är som du säger en övervikt åt det tekniska oavsett. Vi lider nog lite olika mycket av bristerna du tar upp. Jag gillar teknikdelen och saknar mest bilddiskussionen personligen. Jag skulle dock inte må dåligt om det även blev mer av det du efterfrågar. FS får gärna bidra till det enligt din önskan och så hoppas jag att jag har fel angående engagemanget hos medlemmarna. Tack för en engagerande tråd.
Tack själv Jonas! 😊
Vi får hoppas att det sker förändringar och att särskilt medlemmarna kan vara med på att vilja utveckla Fotosidan.

Mvh Terje
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo visst går det att kommentera bilder hela dagarna men utan motargument och andras tankar så blir det enkelriktat. Tisdagsbilden var ett försök men stupade på ett för litet engagemang.
Det är nog som du säger att den kritiska massan låg lite högre än den ni lyckades skramla ihop. Dessutom fanns ju egentligen inte ett riktigt systemstöd för de ni försökte göra i en vanlig tråd. Det riskerar nog att bli lite extra tungrott då.


Av den enkla anledningen att de som bara gillar teknik får det de behöver. (Om varför inte det lika vanligt att tekniknördar försöker "omvända" bildkramare än tvärtom.)
Undrar verkligen om det är det verkliga skälet. Tycker mycket av bildkramarnas försök att omvända tekniknördar luktar lika mycket medberoende som en del alkoholisthustrur uppvisar efter långa äktenskap med gravt alkoholiserade män. Även här är väl lösningen att söka ett eget liv.

Jag undrar fortsatt varför folk som uppenbarligen inte gillar att prata om teknik uppsöker just trådar där man gör bara det. Jag tror heller inte (utan att veta) att ens tekniknördar i ett fotoforum är helt ointresserade av bilder. Om de vore så kunde de säkert lika gärna uppsöka ett forum med bildårar eller ägna sig åt hifi-diskussioner och diskutera fördelar med olika typer av kablat etc.


…….Många som ondgjort sig över att vi aldrig diskuterar bild bidrog tyvärr inte pga att de tyckte bildfilerna var för små eller övriga deltagare var för okunniga. Hade de istället valt att delta och försökt höja nivån kunde det varit en stående punkt på FS att diskutera bild varje vecka.
Men jag har svårt att se att det skulle vara något helt unikt i bildkramartrådar. Det är precis likadant i en del tekniktrådar också. Det är verkligen inte ovanligt att en del deltagare i en del diskussioner inte ens är där för att bidra till gemensamt kunskapssökande utan istället med liv och lust verkar går in för att grälsjukt torpedera alla försök till vettiga diskussioner och åsiktsutbyten. Det blir ofta rörigt även där då en del deltagare faktiskt inte har tillräckliga kunskaper kring det som diskuteras för att kunna bidra på ett meningsfullt sätt. Inget har egentligen hänt i det avseendet sedan en del av dessa deltagare inte riktigt hängde med i undervisningen i Folkskolan, Enhetsskolan eller Grundskolan. De ägnade sig redan då mest åt annat eller åt att störa det som verksamheten handlade om.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
del 1.

På den gamla analoga tiden var det enklare.
Man lärde sig fotografins grunder, t.ex. skärpdjup.
Antalet kameramodeller var relativt få, och byttes inte lika ofta.
Man valde kamera, och lärde sig vad dess knappar styrde. Det gick rätt fort.
Därefter handlade det om att fotografera; att se bilder och skaffa sig erfarenhet.
Blaskade man i mörkrum lärde man sig snabbt grunderna.

Idag, i den digitala datorvärlden, är fotograferandet annorlunda.
Läste här på FS-debatt om en kameramanual på 700 sidor. RAW-filer, 16 bitar, konventeringsprogram, uppdateringar, Photoshop, insticksprogram, osv.
Krångligt och besvärande, men inte enbart av ondo.
Man kan slösa obegränsat med film, se resultatet direkt, sprida och skriva ut sina bilder enkelt, mm.
Fotograferandet har underlättats av digitala sökare, följande ögon-fokus, mm.
Jämför jag mina gamla diabilder med vad jag får ut av min 42mp-sensor så är det en oerhörd kvalitetsskillnad.
Det gäller dock att få det att fungera, och helst också hjälpligt förstå hur.
Själv har jag svårt med det, fast jag inser behovet.

Ett stort tack till alla "tekniknördar" som här på FS kostnadsfritt hjälper oss andra och varandra med sina kunskaper och erfarenheter.
I det avseendet är FS ett fantastiskt forum. Ett problem kan finnas i Torup, och kunskapen i Gävle. Det mesta brukar lösas eller klaras ut, och det sker nästan dagligen.

Det tycks onekligen finnas ett behov och intresse av att diskutera fototeknik.
Jag tror att det mer är som så, att FS avspeglar sin tid, än att ansvariga driver någon egen sorts prylideologi.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Undrar verkligen om det är det verkliga skälet. Tycker mycket av bildkramarnas försök att omvända tekniknördar luktar lika mycket medberoende som en del alkoholisthustrur uppvisar efter långa äktenskap med gravt alkoholiserade män. Även här är väl lösningen att söka ett eget liv.

Jag undrar fortsatt varför folk som uppenbarligen inte gillar att prata om teknik uppsöker just trådar där man gör bara det. Jag tror heller inte (utan att veta) att ens tekniknördar i ett fotoforum är helt ointresserade av bilder. Om de vore så kunde de säkert lika gärna uppsöka ett forum med bildårar eller ägna sig åt hifi-diskussioner och diskutera fördelar med olika typer av kablat etc.
Det finns folk till allt men nog generaliserar du väl mycket här. Tar vi TS som exempel så har jag aldrig känt att han önskar förändra tekniknördar. Däremot ligger hans intresse kring foto mer utanför teknikområdet och önskar påfyllning. Gärna med hjälp av FS och övriga medlemmar.


Men jag har svårt att se att det skulle vara något helt unikt i bildkramartrådar. Det är precis likadant i en del tekniktrådar också. Det är verkligen inte ovanligt att en del deltagare i en del diskussioner inte ens är där för att bidra till gemensamt kunskapssökande utan istället med liv och lust verkar går in för att grälsjukt torpedera alla försök till vettiga diskussioner och åsiktsutbyten. Det blir ofta rörigt även där då en del deltagare faktiskt inte har tillräckliga kunskaper kring det som diskuteras för att kunna bidra på ett meningsfullt sätt. Inget har egentligen hänt i det avseendet sedan en del av dessa deltagare inte riktigt hängde med i undervisningen i Folkskolan, Enhetsskolan eller Grundskolan. De ägnade sig redan då mest åt annat eller åt att störa det som verksamheten handlade om.
Väldigt synd när det är medvetet och visst finns det trådar här på FS som fullständigt havererat av anledningen du beskriver. Tror dock inte det är medvetet alla gånger utan ibland handlar det mer om svårigheter att läsa mellan raderna. När flera kombattanter saknar förmågan helt eller delvis kan det bli riktigt tjatigt :). Det börjar lukta lite OT nu så bäst att sluta i tid.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
del 2

"Kameran är bara ett redskap" - det hör man ofta.
Visst är kameran ett redskap, men kanske inte alltid bara.
För mig känns den lite som en arbetskamrat.
För några ger den egna kameratillverkaren upphov till något som liknar idrottsvärldens supporterbeteende.
Och, även om kameran bara vore ett redskap, är det väl viktigt att man väljer ett passande redskap, och förstår hur det ska användas.

Kritiken som här riktats mot FS är lite orättvis.
Jag har deltagit i en tråd som handlade om vilka bilder som kan läggas ut på sociala medier.
FS-papperstidning har bilder och bredd.
Eventet Onlocation var fantastiskt bra, med huvudfokus på bilder.
osv.
Av vad som framgått i debatten, så finns det ju här på FS forum för den efterfrågade bilddiskussionen, men de tycks ju inte användas så väl som vissa önskar.
I så fall ligger ju problemet där, och inte hos de teknikintresserade.

Jag ser det som TS förtjänstfullt tagit upp ur ett lite annat perspektiv.
Det kanske inte är prylarna i sig som är problemet, utan ett "elitiskt tänkande" (jag hittar tyvärr inte bättre ord).
Man åker till Afrika, fotar elefant, far hem, flyttar öron, byter himmel och vinner pris. Eller klistrar in djur i sin bild. Eller drar alldeles väldeliga i färgreglagen.
Fotona ska ofta vara så maxade för att duga, och det gäller inte bara det fototekniska.

Inför Onlocation anordnades en enkel fototävling för deltagarna. Det var kul och spännande.
Efter eventet lade deltagarna ut sina bilder i en "speciell grupp". Toppen. Jag har tittat på samtliga bilder, noga. Vissa flera gånger.
Visst är det kul att lägga ut bilder på FS, se andras bilder, få och ge kommentarer.
Men bilddiskussioner tycker jag är mer givande IRL. Tillsammans med andra, över en kopp kaffe.
Kanske känner fler så.

Och här kommer ett problem som jag söker hjälp med ....
Som nyinflyttad strax utanför Göteborg gick med i den lokala fotoföreningen.
Usch. Dålig föreningskunskap och interna stridigheter (de båda sakerna hänger ofta ihop).
Och så tävlingar. Externa tävlingar, och interna tävlingar, där man bara visade de vinnande bilderna, och det i princip utan kommentarer.
Jag undrar om någon känner till någon fotoförening i Göteborg, där det är god stämning, och man tittar på medlemmars bilder, lite mer anspråkslöst. (Liknande som Sten-Åke beskriver "sin" förening.)
OBS. Jag har inget emot om man diskuterar teknikfrågor, eller tävlar, bara det är god stämning, och man även i lungnan ro kan se och samtala om bilder.
Vore väldigt tacksam om någon har något tips.

För de som önskar sådana diskussioner på FS/nätet, hoppas jag att denna tråd leder till något konkret, åtminstone till ett konkret försök.
 

acke

Avslutat medlemskap
del 2
...

Och här kommer ett problem som jag söker hjälp med ....
Som nyinflyttad strax utanför Göteborg gick med i den lokala fotoföreningen.
Usch. Dålig föreningskunskap och interna stridigheter (de båda sakerna hänger ofta ihop).
Och så tävlingar. Externa tävlingar, och interna tävlingar, där man bara visade de vinnande bilderna, och det i princip utan kommentarer.
Jag undrar om någon känner till någon fotoförening i Göteborg, där det är god stämning, och man tittar på medlemmars bilder, lite mer anspråkslöst. (Liknande som Sten-Åke beskriver "sin" förening.)
OBS. Jag har inget emot om man diskuterar teknikfrågor, eller tävlar, bara det är god stämning, och man även i lungnan ro kan se och samtala om bilder.
Vore väldigt tacksam om någon har något tips.

För de som önskar sådana diskussioner på FS/nätet, hoppas jag att denna tråd leder till något konkret, åtminstone till ett konkret försök.
Jag kan rekommendera Mölnlycke Fotoklubb. Det är nog den minst tävlingsinriktade klubben i Göteborg. Trevlig och anspråkslös förening.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
del 2

"Kameran är bara ett redskap" - det hör man ofta.
Visst är kameran ett redskap, men kanske inte alltid bara.
För mig känns den lite som en arbetskamrat.
För några ger den egna kameratillverkaren upphov till något som liknar idrottsvärldens supporterbeteende.
Och, även om kameran bara vore ett redskap, är det väl viktigt att man väljer ett passande redskap, och förstår hur det ska användas.

Kritiken som här riktats mot FS är lite orättvis.
Jag har deltagit i en tråd som handlade om vilka bilder som kan läggas ut på sociala medier.
FS-papperstidning har bilder och bredd.
Eventet Onlocation var fantastiskt bra, med huvudfokus på bilder.
osv.
Av vad som framgått i debatten, så finns det ju här på FS forum för den efterfrågade bilddiskussionen, men de tycks ju inte användas så väl som vissa önskar.
I så fall ligger ju problemet där, och inte hos de teknikintresserade.

Jag ser det som TS förtjänstfullt tagit upp ur ett lite annat perspektiv.
Det kanske inte är prylarna i sig som är problemet, utan ett "elitiskt tänkande" (jag hittar tyvärr inte bättre ord).
Man åker till Afrika, fotar elefant, far hem, flyttar öron, byter himmel och vinner pris. Eller klistrar in djur i sin bild. Eller drar alldeles väldeliga i färgreglagen.
Fotona ska ofta vara så maxade för att duga, och det gäller inte bara det fototekniska.

Inför Onlocation anordnades en enkel fototävling för deltagarna. Det var kul och spännande.
Efter eventet lade deltagarna ut sina bilder i en "speciell grupp". Toppen. Jag har tittat på samtliga bilder, noga. Vissa flera gånger.
Visst är det kul att lägga ut bilder på FS, se andras bilder, få och ge kommentarer.
Men bilddiskussioner tycker jag är mer givande IRL. Tillsammans med andra, över en kopp kaffe.
Kanske känner fler så.

Och här kommer ett problem som jag söker hjälp med ....
Som nyinflyttad strax utanför Göteborg gick med i den lokala fotoföreningen.
Usch. Dålig föreningskunskap och interna stridigheter (de båda sakerna hänger ofta ihop).
Och så tävlingar. Externa tävlingar, och interna tävlingar, där man bara visade de vinnande bilderna, och det i princip utan kommentarer.
Jag undrar om någon känner till någon fotoförening i Göteborg, där det är god stämning, och man tittar på medlemmars bilder, lite mer anspråkslöst. (Liknande som Sten-Åke beskriver "sin" förening.)
OBS. Jag har inget emot om man diskuterar teknikfrågor, eller tävlar, bara det är god stämning, och man även i lungnan ro kan se och samtala om bilder.
Vore väldigt tacksam om någon har något tips.

För de som önskar sådana diskussioner på FS/nätet, hoppas jag att denna tråd leder till något konkret, åtminstone till ett konkret försök.
Tycker det är huvudet på spiken, det är därför det ser ut som det gör. Att på djupet diskutera vad man känner och tycker, kräver sin miljö och att man litar på de personer som deltar. Tycke och smak är alltid svårt och blir ännu knepigare på ett textforum.

Men att diskutera bilder och möjligheter är hur kul som helst.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag kan hålla med delvis i det du skriver Terje. Jag uttryckte och har uttryckt mig liknande bakåt i tiden också.
Jag saknar verkligen den tiden då alla kommenterade varandra mer och det blev diskussioner och man kände att just detta VAR mer utvecklande. Tyvärr är det inte unikt för den här sidan utan det speglar nog mer hur samhället är idag eller iaf tror jag det är en del i det som gör boven till att många hemsidor och forum inte besöks eller skrivs på som det var tidigare. Folk har för många saker i sin vardag och för många andra sociala medier och ställen på nätet att tiden och tålamodet inte längre finns för att lägga ned den tiden man hade tidigare.
Om man går tillbaka till sig själv så är iaf jag själv delvis skyldig till det, och även om jag har e önskan om att hänga här mer( kollar dock in här dagligen) och skriva mer så tar annat upp tiden så att jag inte känner att jag kan gå igenom lika mycket bilder eller kommentera lika mycket längre.
Tycker också att flödet av bilder tyvärr inte är lika intressant längre. Personligen var de grupper jag fann mest intressanta tidigare Svartvitt och tex porträtt eller bildjournalistik, och de ända grupper jag tycker fortfarande verkar ha lite diskussioner är gatufotografi( vilket jag iof också gillar mycket), och några andra grupper. Det verkar som att folk fortfarande lägger upp många bilder, men att just kommenterandet och diskussionerna har dött ut mycket.
Personligen så är en stor del att jag inte har lika mycket tid, har numer 2 barn etc som tar tid, men också andra intressen som tar tid. Fotointresset är nog mitt nästan största intresse dock, men då går tiden mer till fotograferandet och redigering etc istället.
Dock saknar man ett bra forum med den dynamiken som fanns här förr, där folk verkligen stöter och blöter allt mellan himmel och gjord foto relaterat.
Jag är en hel del på DP review där jag tycker att diskussionerna är lite mer levande just nu, men skulle föredra en svensk sida.
En annan är Photo.net som är en stor sida men också den har dött ut och det är inte mycket som skrivs där heller tycker jag.
Tråkigt som sagt.
 

Terje H

Aktiv medlem
Fotosidan är en kommersiell site som lever på att skriva blänkare om nya prylar och erbjuda plats för fotobranschens reklam. Det gör man för att göra det möjligt att erbjuda tjänster som forum, bloggar och köp- och säljservice verkligt billigt. Det ser väl ut på detta sätt eftersom de flesta idag förväntar sig att allt på Internet ska vara gratis.

Att bilddiskussioner kring enskilda bilder ofta blir väldigt torftiga beror ju faktiskt också på att de som lägger upp dem tror att bilderna är självbärande utan någon som helst kontext. Ska det bli en diskussion så måste det finnas något att diskutera. Det är tydligen många som ansluter sig till talesättet "en bild säger mer än tusen ord" men problemet är ju att oftast kan det vara bra svårt att avgöra vilket av alla de där 1000 orden som avses :).

Jag tillhör faktiskt de som skriver bloggar (tick) och jag skriver dessutom nästan alltid fylliga bloggar (ett tick till kanske) eftersom jag konsekvent använder dessa som en ingång och bakgrund till mina portfoliobaserade bildberättelser/reportage. Under det senaste året har jag lagt upp drygt 10 stycken och det har jag gjort utan större förväntningar, då huvudskälet ändå är att ta hand om mitt eget kulturarv och rädda ofta 40-50 åriga bilder (mest dia) som jag tror kan vara av ett visst intresse för barn och barnbarn, men även som minneskrokar att hänga upp mitt eget minne på. Jag börjar bli gammaI så det gäller att skriva medan man har minnet i behåll. Dessa portfolios med kontext ligger ofta mellan 30-50 bilder styck.

Jag ser att jag fått ca 1000+ besök på ett flertal av dessa berättelser under dryga året och det är ju verkligen inte särskilt mycket kan man tycka och man kan fundera över varför men jag tror till viss del att det handlar om hur bloggarna faktiskt fungerar. De är ett flöde så alla läses mest intensivt när de är nya och sedan alltmer sporadiskt men det tickar faktiskt på hela tiden så inget verkar dö helt hittills.

Det finns möjlighet att kommentera i bloggarna (men ej i portfolios ) och dit hittar inte så många men där får man istället mer kvalitativa bidrag. Men ser jag till den insats man behöver göra och utfallet så skulle jag nog inte tycka att det var värt det om jag ändå inte skulle gjort jobbet av andra skäl. Jag känner folk som lagt upp många album på FS men som inte varit nöjda med utfallet av kommunikationen och till slut ledsnat och tagit bort allt.

Tyvärr tror jag aldrig att Fotosidan kan bli annat än det är egentligen eftersom allt det övriga bruset distraherar användarna så till den milda grad att de mer sällan spontant hittar till vare sig portfolios eller bloggar. Om man vill uppnå det du är ute efter så får man nog mer gå den väg 1X.COM i Uppsala har gjort. Där är istället fokus totalt på bilderna och tekniska diskussioner finns i princip inte annat än i de bakgrunder fotograferna ger till hur bilderna kommit till.

Du kan ju kolla själv bland mina bloggar så får du väl se om de uppfyller dina förväntningar på hur bloggar ska se ut för att passera som skrivna av "skrivande fotografer". Jag tycker i alla fall själv att jag försöker vara det. Jag lägger absolut aldrig upp enstaka bilder vare sig i album eller i bloggar. I princip innehåller alla mina bloggar en bakgrundstext till relaterad portfolio och en eller ett par länkar till bilderna.

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm

För att du och andra ska kunna snabbspola till bloggarna längre ner i flödet så har alla bloggarna etiketter som kan nås alldeles till höger om första bloggen.

Jag försöker även nå andra än rena fotonördar via Federationen Svenska Fotografer som jag dessutom tycker gör mina bilder lite bättre rättvisa. Men jag har faktiskt ingen aning om hur bra det går. :). FSF är ju dessutom ett ställe som används av en hel del naturfotografer för att sälja bilder så jag är nog undantaget i den gruppen för jag är ju inte ens intresserad av att sälja några bilder så en del undrar säkert vad jag gör där. Mina bilder är mest kultur- och arkitekturbilder och bilder tagna av historiska händelser men Torsten Götlin som driver siten tyckte jag skulle göra en utställning av ett urval djur- och naturbilder också. Möjligen kommer jag göra det också under de kommande månaderna.

http://www.fotografer.n.nu/sten-ake-sandh

Jag tror nog egentligen att det kommer vara väldigt svårt att svänga inriktning på Fotosidan. Det blir nog mindre frustration om den enskilde användaren istället lär sig att undvika det man faktiskt inte är intresserad av. Man behöver ju inte reta sig på forum som egentligen inte borde angå en eller som tar vägar man inte gillar om man inte vill.
Jo, visst är Fotosidan en kommersiell sida. Så även exempelvis Instagram och Facebook. Det mesta på Internet är ju kommersiellt, eller har blivit det just för att de flesta som surfar runt vill att allt ska vara gratis. Som jag förstått det ligger det i Internets kultur.

Jag tillhör inte någon av de som stör sig på teknikdiskussionerna på Fotosidan, helt enkelt för att jag ytterst sällan ens klickar mig in i en sådan tråd. Det jag tycker är ointressant väljer jag helt enkelt bort. Jag tillhör den av de medlemmar som skrollar genom senaste nyheter och senaste forumtrådar för att leta efter något intressant att läsa; hittar jag inget klickar jag mig ur Fotosidan igen. Bilddiskussionerna i olika pooler besöker jag sällan, då aktiviteten är så låg att det ibland räcker med ett besök i månaden.

Däremot är jag en sådan medlem som tycker att det blir allt oftare rätt så snabba besök på Fotosidan då jag tycker att det som erbjuds är för torftigt och ointressant. Jag är ingen betalande medlem av just denna orsak.

Riktigt roligt att du är medlem i en bra fotoklubb Sten-Åke, det finns ett antal sådana som hittat till den fina substansen av bra blandning, utan att bli stereotypa med vikande medlemstal. En riktigt bra fotoklubb kan skapa en fantastisk helhetsbild till fotointresset. Tyvärr finns det många andra som inte hittat en sådan fotoklubb och därför söker en substitut på Internet, som exempelvis Fotosidan. Och kanske därför blir besvikna eller saknar den stimulans och inspiration som Fotosidan skulle kunna ge.

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Jo, det är som vanligt som sagt. Jag ställde en fråga om detta spörsmål i en tråd för input till fotosidan. Ingen i redaktionen bevärdigade inlägget med ett svar....

Till Terjes inlägg:
Diskussionen har ju varit igång åtminstone sedan jag blev medlem 2004. Det som hänt är att prylfixeringen bara ökat. Nu tror jag att det är ett strategiskt val. Redan när man anställde Magnus – som är en jättetrevlig snubbe – som redaktör så visste man nog vad man ville. Prylfokus ger fler medlemmar och därmed också större annonsintäkter.

Jag har också upplevt att många av de mer bildintresserade antingen lämnat fotosidan eller också dragit ned sin aktivitet här.

Men som jag diskuterade i samma ämne för en massa år sedan så tror jag inte att det går att driva en sajt som både skall täcka prylar och bild. Pryldelen tenderar att döda bilddelen. Det kan man även se på internationella fotosajter.

Lite synd att fotosidan har blivit en sorts DPReview light, inte mycket att göra något åt dock. Fotosidan består ju av de medlemmar den gör och när det inte heller finns något intresse från redaktionen att göra något så enkelt som att styra upp forumen så tror jag knappast att varesig viljan eller energin att styra om fotosidan till en fotosajt finns. Varför skulle man göra det föresten när dagens fotosida ger redaktionen möjlighet att resa runt klotet och delta i olika kameraevent samtidigt som man inte behöver ägna sig åt det tråkiga att gå på fotoutställningar eller göra reportage om någon obskyr fotograf?
Jag håller med dig Alf; känner också att pryldelen har ökat rätt så mycket. Något jag ser spår av när jag ser det stora antal bildintresserade som lämnat som medlemmar. Kanske några även tröttnat på sitt fotointresse, men flera av de jag idag saknar på Fotosidan hittar jag istället på andra platser som exempelvis Facebook eller Instagram. Den stora frågan, som jag inte har svaret på är om de lämnat Fotosidan för att den blivit för prylinriktad - eller om Fotosidan blivit mer prylinriktad för att de bildintresserade lämnat.

Men jag ser ju inte enbart dessa förändringar i forumtrådarna, även vad gäller nyhetsartiklarna är det stor slagsida mot prylarna. Det finns alltmer av händelser i fotovärlden som Fotosidan missar att uppmärksamma, men där jag å andra sidan kan känna att varje nytt objektiv som kommer ut får sin egen nyhetsblänkare.

Har också en känsla att Fotosidans redaktion blir allt mindre närvarande, och svårare att nå fram till. Har exempelvis en fotovän som för ett tag sedan blev avstängd som medlem och där båda jag och denne skrivit till redaktionen för att få förklaring. Jag har fått svar att man inte vill diskutera andra medlemmar (förståeligt nog), men min fotovän som blev avstängd har inte fått svar trots påtryckningar. Och nu har det gått flera månader.

Redaktionen känns överlag som betydligt mindre närvarande som det var tidigare. Kan det vara så att redaktionen är underbemannad?

Jag tror att det går att hitta en bra balans mellan de olika delarna inom fotovärlden, åtminstone i sådan omfattning att man bättre kan få inblick att det sker betydligt fler nyheter än att det ständigt kommer ut nya objektiv från Nikon eller Canon.

Mvh Terje
 

HenrikL2

Medlem
Rubriken är kanske lite hårt dragen, men jag tycker det behöver uppmärksammas: Är jag verkligen ensam medlem kvar här på Fotosidan som tycker att hela sidan drunknar i nyheter och frågor om fototekniska prylar?

Finns det verkligen nästan inga nyheter som är fotorelaterade UTAN att handla om nya kameror och objektiv? Finns det verkligen inget annat att diskutera här i forumen UTAN att det ska handla om allehanda fototekniska prylar?

Och i bloggarna skrivs det inte mycket; oftast är det några bilder med lite kortfattad text. Finns det nästan inga skrivande fotografer kvar? Och i bilddiskussionerna så blir de absolut flesta bilder som publiceras för bilddiskussioner helt utan några kommentarer.

Jag är fullt medveten om att jag sticker ut hakan och kanske överdriver något - men har jag helt fel? Om vi alla försöker vara lite självkritiska - tycker vi alla att Fotosidan har utvecklat sig i den riktningen vi helst önskade?

Och alla bildintresserade fotografer; har de rymt till Facebook och Instagram? Eller finns det nästan inga bildintresserade fotografer kvar?

Mvh Terje
Surfa in här och scrolla ner lite i flödet https://www.kamerabild.se/ och gör detsamma på fotosidan.se

Känns som att skillnaderna är samma som skillnaderna mellan köpcentrum A i stad A mot köpcentrum B i stad B. Så det är nog lite slöhet bakom spakarna, de publicerar mest det som serveras med några undantag. Säkert enkla pengar när man väl etablerat sig som websida.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Surfa in här och scrolla ner lite i flödet https://www.kamerabild.se/ och gör detsamma på fotosidan.se

Känns som att skillnaderna är samma som skillnaderna mellan köpcentrum A i stad A mot köpcentrum B i stad B. Så det är nog lite slöhet bakom spakarna, de publicerar mest det som serveras med några undantag. Säkert enkla pengar när man väl etablerat sig som websida.
Jag håller med.
Tekniksidorna om nyheter är väldigt lika. Kallar man det för butiker i köpcentra så är de näst intill identiska.
Skillnaden är väl att i detta "köpcentrat" så finns det fler lokaler. T.ex. den samlingslokal där vi nu sitter och diskuterar.
Det finns en loppmarknad för fotoprylar, och i vår lokal finns en anslagstavla där besökare varnar för oseriösa säljare.
Det finns utställningshallar där alla är välkomna att hänga upp sina foton.
Bland det mest värdefulla här, tycker jag, är att det i vår lokal finns en yta där besökare kan träffas och hjälpa varandra, utan att behöva gå in i någon säljande butik.
Jag skulle bli ledsen om detta köpcentrat skulle stänga, men, visst, risken finns. Inte för att det andra drar mer kunder, utan för att folk istället besöker ett utländskt internetföretag, där de har absolut inget att säga till om.
 

thommya

Aktiv medlem
Redaktionen känns överlag som betydligt mindre närvarande som det var tidigare. Kan det vara så att redaktionen är underbemannad?

Jag tror att det går att hitta en bra balans mellan de olika delarna inom fotovärlden, åtminstone i sådan omfattning att man bättre kan få inblick att det sker betydligt fler nyheter än att det ständigt kommer ut nya objektiv från Nikon eller Canon.

Mvh Terje
Håller med dig, Terje!
T .ex. inte ett ord om en av våra största naturfotofestivaler i Vårgårda, som går av stapeln i helgen. Om jag nu inte fullständigt missat det. Ett exempel av många.

Thommy
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Rubriken är kanske lite hårt dragen, men jag tycker det behöver uppmärksammas: Är jag verkligen ensam medlem kvar här på Fotosidan som tycker att hela sidan drunknar i nyheter och frågor om fototekniska prylar?

Finns det verkligen nästan inga nyheter som är fotorelaterade UTAN att handla om nya kameror och objektiv? Finns det verkligen inget annat att diskutera här i forumen UTAN att det ska handla om allehanda fototekniska prylar?

Och i bloggarna skrivs det inte mycket; oftast är det några bilder med lite kortfattad text. Finns det nästan inga skrivande fotografer kvar? Och i bilddiskussionerna så blir de absolut flesta bilder som publiceras för bilddiskussioner helt utan några kommentarer.

Jag är fullt medveten om att jag sticker ut hakan och kanske överdriver något - men har jag helt fel? Om vi alla försöker vara lite självkritiska - tycker vi alla att Fotosidan har utvecklat sig i den riktningen vi helst önskade?

Och alla bildintresserade fotografer; har de rymt till Facebook och Instagram? Eller finns det nästan inga bildintresserade fotografer kvar?

Mvh Terje
Så är det. En anledning kan vara att idag vill man knappast lägga in så små bilder som Fotosidan medger. Titta tex på de forum som finns på Dpreview. Format som 4K verkar helt normala idag men visst kostar de utrymme.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Eftersom diskussionen handlar om Fotosidan så har jag flyttat det till Fotosidan.se forumet. Inläggen där prenumererar vi på så då blir det lättare att delta.

Att sticka ut hakan och säga att det är för mycket teknik känns inte så mycket till utstick :) Det tror jag dröjde mindre än 18 månader innan den tråden uppstod.

Letade lite kort och hittade från 2003:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=15836

Här är en tråd (från 2003) om att Foto är för mkt teknik
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=14884

Här är en annan tråd (från 2002 och 2003) om att medlemmar lämnar:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=3226
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=59621&page=2

Det är väl egentligen inga svar på grundfrågan utan jag vill bara peka på att detta ofta uppkommit. Ett annat svar är att teknik lockar mer. Teknikartiklar läses i princip alltid mer än artikel om "bild". Vi är ingen jätteredaktion och vi får också prioritera. Och visst det tar tid att gå på utställningar och det gör att vi kanske inte prioriterar det så ofta som vi borde.

Men vi försöker hålla en balansgång för vi vill inte enbart skriva om teknik. Jag räknar lite bland de senaste artiklarna (sen ca en månad) och få en balansgång mellan Teknik (ca 60 - 65%) och Bild (ca 35 - 40%).

Likaså i vår podd så körde vi under våren 50/50 mellan teknik och bild:
https://www.fotosidan.se/poddradio/index.htm

Och tittar men i Fotosidan Magasin så är det nog minst 50% bild.

Så visst kritiken kan väl delvis vara berättigad men inte helt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Har också en känsla att Fotosidans redaktion blir allt mindre närvarande, och svårare att nå fram till. Har exempelvis en fotovän som för ett tag sedan blev avstängd som medlem och där båda jag och denne skrivit till redaktionen för att få förklaring. Jag har fått svar att man inte vill diskutera andra medlemmar (förståeligt nog), men min fotovän som blev avstängd har inte fått svar trots påtryckningar. Och nu har det gått flera månader.
Jag får väl svara på det där också för det är rent trams. Faktiskt. Jag har svarat dig att vi inte diskuterar medlemsärenden med andra medlemmar. Det är en trevlig regel för att värna om medlemmarna. Den avstängda medlemmen vet exakt varför medlemmen är avstängt. Vi har också en gräns för när man inte kommer längre i ärenden och det inte finns anledning att fortsätta diskussioner. Du får gärna maila in om du undrar mer.
 
ANNONS