Annons

Skolkatalogbilder på Fb

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Jag är med i en Fb-grupp av typen "Du vet att du är från xxxx när...". Där lägger folk upp gamla klassfoton ibland och det är mycket uppskattat, mycket nostalgi.
Jag äger alla skolkataloger från en högstadieskola där från 1982 till 2017 och vet att folk skulle bli glada om jag skannade och la upp bilder.
Men, hur är det med detta, kan det vara några rättighetskrångel? Det här är en öppen grupp, vet inte om det spelar roll. det står inget i katalogerna om copyright eller liknande.
Vad gäller?
Vore tacksam för ett initierat svar, helst av Magnus Fröderberg som verkar vara den som verkligen kan de här frågorna.
Det kan ju vara kul med spekulationer också men allt för mycket killgissningar kan skymma fakta... ; )
 

PMD

Aktiv medlem
Om det inte står något i katalogerna om att rättigheterna till bilderna bortskänkes till allmänheten (eller något sådan) så är det den som innehar upphovsrätten till bilderna som har att ge, eller inte ge, tillstånd för publicering. Den som innehar den ekonomiska upphovsrätten är inte nödvändigtvis den som har tagit bilderna, men den senare personen är nog den bästa att kontakta för att gå vidare med.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har själv jobbat som skolfotograf, fast långt senare än de kataloger vi hade på 80-talet. Jag skulle själv aldrig hävda verkshöjd för de bilderna, och har svårt att tro att andra skolfotografer skulle göra det. Det är nog i stort sett omöjligt att få reda på vem som tagit bilderna om det inte står i katalogen (vilket det inte brukar göra).

Ett icke-problem enligt mig.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har själv jobbat som skolfotograf, fast långt senare än de kataloger vi hade på 80-talet. Jag skulle själv aldrig hävda verkshöjd för de bilderna, och har svårt att tro att andra skolfotografer skulle göra det. Det är nog i stort sett omöjligt att få reda på vem som tagit bilderna om det inte står i katalogen (vilket det inte brukar göra).

Ett icke-problem enligt mig.
Fotografen har med stor säkerhet överlåtit den ekonomiska upphovsrätten till skolfotofirman men om den senare inte längre finns kvar så kan det nog vara rätt svårt att hitta vem som innehar upphovsrätten (och förmodligen är det ingen som kommer att klaga över upphovsrättsbrott i det fallet).

Om skolfotofirman däremot finns kvar så kan den kanske börja bråka. Jag skulle inte chansa.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har själv jobbat som skolfotograf, fast långt senare än de kataloger vi hade på 80-talet. Jag skulle själv aldrig hävda verkshöjd för de bilderna, och har svårt att tro att andra skolfotografer skulle göra det. Det är nog i stort sett omöjligt att få reda på vem som tagit bilderna om det inte står i katalogen (vilket det inte brukar göra).

Ett icke-problem enligt mig.
Man kan förstås diskutera de andra aspekterna, men eftersom 49a § i URL ändå gäller så spelar det ingen roll om det är ett verk eller inte. I och med att skyddstiden förlängde 1994 från 25 till 50 år från knapptrycket, så omfattas ju hela den aktuella perioden.
 

VargenW

Aktiv medlem
Ni pratar om fotografen, men det är väl ändå så att en fotograf som är anställd av en skolfotofirma inte har några som helst rättigheter till bilderna? Fotografen är bara anställd för att ta de här bilderna., firman äger bilderna.
Men det intressanta för mig är om en firma kan bråka om det här om man lägger upp skolfotobilder på Fb, vilket många gör. Flera av er verkar anse att så är fallet.
 
Ni pratar om fotografen, men det är väl ändå så att en fotograf som är anställd av en skolfotofirma inte har några som helst rättigheter till bilderna? Fotografen är bara anställd för att ta de här bilderna., firman äger bilderna.
Men det intressanta för mig är om en firma kan bråka om det här om man lägger upp skolfotobilder på Fb, vilket många gör. Flera av er verkar anse att så är fallet.
Det enkla svaret är att du inte får lägga upp bilderna.

Om sedan den som äger bilderna kommer att "bråka" med dig (dvs att med all rätt skydda sina bilder) är omöjligt att svara på.

Det bästa svaret får du om du frågar dem.
 

martley

Aktiv medlem
Ni skriver om fotografen och företaget som anställt fotografen, men har inte personerna som är avbildade något att säga till om i sammanhanget. En sak är att de ställt upp för att bli fotograferade för att komma in i en skolkatalog som i första hand är tänkt att distribueras endast till övriga som finns med i katalogen, men för den skull har de inte gett sitt medgivande till att bilden ska användas i något annat sammanhang, som i det här fallet att läggas ut på FB som har en betydligt större spridning. Publicering på FB innebär väl dessutom att man överlämnar rätten till bilderna till FB enligt deras regler? Kan man ge bort nåt man inte har?
Sen kan man kanske även fundera på hur pass mycket PI ett skolfoto är för att GDPR ska blandas in.
Å andra sidan skulle jag nog tro att de flesta skulle uppskatta en publicering av skolfoto på det här viset.

Jag kommer på tal om detta ihåg ett webb-prank som dök upp för några år sedan. Upplägget var att man skulle klicka på en länk för att få se sina skolfoton. Man leddes då till ett formulär där man skulle fylla i skolans namn, årtal när bilden togs, och klass, etc, det såg väldigt seriöst ut, men när man klickade på "hämta bilden" kom det upp en bild på ett gäng schimpanser.
 
Ni skriver om fotografen och företaget som anställt fotografen, men har inte personerna som är avbildade något att säga till om i sammanhanget.
Nej, personerna på bilderna har ingenting att säga till om i det här fallet.

Om bilderna skulle användas i marknadsföring är det dock en annan sak. Då måste alla på bilden ge sitt godkännande.
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag har sökt på nätet efter namnet på det tidigaste skolfotoföretaget och det verkar inte finnas kvar. Då är det väl knappast så att några rättigheter kan vara aktuella?
Men jag har fått några svar här, fr a av Magnus Stalberg, som verkar tillförlitliga.
Jag kommer att försöka kontakta företagen, och är det så att de inte finns längre så tror jag att jag kör på, annars får jag gå på vad de tycker.
 

PMD

Aktiv medlem
Ni pratar om fotografen, men det är väl ändå så att en fotograf som är anställd av en skolfotofirma inte har några som helst rättigheter till bilderna? Fotografen är bara anställd för att ta de här bilderna., firman äger bilderna.
Ja, se inlägg #4.

Men det intressanta för mig är om en firma kan bråka om det här om man lägger upp skolfotobilder på Fb, vilket många gör. Flera av er verkar anse att så är fallet.
Upphovsrättsinnehavaren kan givetvis, med lagstöd, kräva att bilderna avpubliceras. Huruvida en skolfotofirma skulle göra det är väl svårt att veta i förväg.

Vill man hålla sig till lagen så låter man bli att publicera andras bilder, eller ber om tillstånd för en publicering.
 

VargenW

Aktiv medlem
Kan berätta som avslutning på den här tråden att jag tog kontakt med det företag som levererat de flesta av mina skolkataloger, Kungsfoto. De sa att det var helt ok att lägga upp gamla bilder på det sättet.
Det kan man ju inte lita på generellt med alla företag, men det kan vara en vink att det kan vara en bra idé att ta kontakt med företaget och fråga.
Tack för era inlägg i den här tråden!
 
ANNONS