Annons

Köpråd från 5D II till ..

Produkter
(logga in för att koppla)

Isobar

Ny medlem
Jag är nöjd med min äldre 5D II men funderar på att uppgradera till en kamera som väger mindre. Spegellösa kameror lockar inte eftersom ergonomin är sämre men jag är öppen för att byta system.

D750 är något lättare och absolut kapabel men tveksam till alla recalls.
6D II lockar på många sätt men är medveten om många negativa recensioner (DR).
5D IV lockar på alla sätt förutom viktmässigt.

Jag stannar helst vid fullformat.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Nikon Z6/7

Hej ! har du känt på Nikons Z6/7 verkligen ? Jag själv gick från Nikon D850 som är absolut bra ergonomi på men jag tycker faktiskt min Z7 ligger bättre i handen även med en ganska stor S 24-70/2,8 o jag är inte ledsen när totalvikten på det är 0,6 kg lättare :) O just den optiken är helt fantastisk :) :)
 

Isobar

Ny medlem
Tack för förslaget. Jo, jag har fingrat på samtliga spegellösa kameror utan att riktigt hittat hem. Men, jag tyckte också att den kändes ganska bra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror att du har svarat på din egen fråga. Med det du säger dig inte vilja ha så har du också begränsat vad du kan få. Du får köpa en dSLR från Canikon helt enkelt
Skall du ha FF så blir de inte mycket lättare än 5D MKII att välja på.
Du måste nog ändra på dina förutsättningar om du skall kunna få en lösning som är betydligt mindre och lättare.

Sedan är det objektiven som gör skillnad i vikt. Speciellt om man tar med sig några stycken.

Jag har flera val själv. En Canon 5d MKIV en Fuji X-H1 och en Fuji X-PRO2. Vilka objektiv jag använder spelar också stor roll för vikten.

Det blir stor skillnad om jag använder 24-105/ IS på Canon och tar X-PRO2 med de små fasta objektiven 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 med mig.

Själv har jag fotat mycket med 5D MKIV och 24/2,8 IS, Tamron 35/1,4 och Canon
85/1,4 IS senaste tiden.
 

Bilagor

Artis

Aktiv medlem
Jag är nöjd med min äldre 5D II men funderar på att uppgradera till en kamera som väger mindre. Spegellösa kameror lockar inte eftersom ergonomin är sämre men jag är öppen för att byta system.

D750 är något lättare och absolut kapabel men tveksam till alla recalls.
6D II lockar på många sätt men är medveten om många negativa recensioner (DR).
5D IV lockar på alla sätt förutom viktmässigt.

Jag stannar helst vid fullformat.
Stanna med FF och få mindre vikt det är nog bara en väg:
Om du väljer 5D IV, välj nyare och lättare objektiv.
Ex vis 24-70 2,8L - 950g/24-70 2,8L II - 805g/24-70 4L - 600g.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag är nöjd med min äldre 5D II men funderar på att uppgradera till en kamera som väger mindre. Spegellösa kameror lockar inte eftersom ergonomin är sämre men jag är öppen för att byta system.

D750 är något lättare och absolut kapabel men tveksam till alla recalls.
6D II lockar på många sätt men är medveten om många negativa recensioner (DR).
5D IV lockar på alla sätt förutom viktmässigt.

Jag stannar helst vid fullformat.
Eftersom du redan har Canon och objektiv för det systemet så skulle jag nog rekommendera att de enklaste är att fortsätta inom samma ekosystem som du redan investerat dig i.

Däremot; om du hade start om på "ett blankt papper" så är det absolut ingen som helst risk med att köpa D750.

1. Är extremt få användare och kamerahus (i sammanhanget) som drabbats. Betydligt överdrivet.

2. Om du, mot all förmodan, skulle ha något problem med tex. att köpa ett beg. exemplar av D750 som haft oturen att tillhöra de som har ens misstanke om att eventuellt kunna ha fel, så fixar Nikon det helt kostnadsfritt även utanför garantitider. Då får du samtidigt en gratis fullservice på hela kamerahuset, inklusive sensorrengöring utan kostnad. Rena vinstlotten!

Men som sagt; i ditt fall så är det absolut smidigast att fortsätta inom det system (Canon) som du redan har investerat i.

Den största totala systemvikten beror normalt främst på vilka objektiv du släpar runt på.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag gick från 5dsr till eos R och kan fortfarande ha lite problem med muskelminnet. Det som saknas i mitt tycke är joystick för att byta af-punkter. Jag har vantar så pekfinger och tumme kan blottas men när det är riktigt kallt är inte lösningen med att använda skärmen optimal. Jag har ställt in så att af-punkten kan ändras med lägesknapparna men det går segt och räcker inte för snabb komponering.
Med det sagt så saknar jag verkligen inte dslr i övrigt. Eos R är rolig att fota med och har gett mig en nytändning. Kombinationen med evf och roterbar skärm ger nya möjligheter. Mitt råd är att avfärda inte spegellöst för snabbt utan låna gärna en R en vecka om du bor så att möjligheten finns. Linser har du ju redan som fungerar bättre på R än på 5dmkii.
 
ANNONS