Annons

Sportfoto och GDPR

Produkter
(logga in för att koppla)

HåG

Aktiv medlem
Jag tar lite bilder på sport främst Fotboll.
Har förstått att jag kan ta bilderna utan att bryta mot GDPR.
Men hur är det om jag skulle sälja en bild?

De som är sportfotografer på riktigt säljer ju sina bilder så på något sätt måste det vara lagligt!

Är det någon skillnad på om jag tar bilden
1 för att ha i mitt personliga album
2 lägga upp på klubbens hemsida
3 sälja den till lokaltidningen
4 lägga upp här på FS
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja det blir lite skillnad i de olika fallen.

HTML:
1 för att ha i mitt personliga album
Inga problem då det faller under privatundantaget

2 lägga upp på klubbens hemsida
Du kan själv få publicera det som en del i ytrandefriheten. Det kanske också omfattas av privatundantaget då föreningsverksamhet är normal privat verksamhet.

Om någon annan i klubben publicerar bilden kan de behöva göra en intresseavvägning. En annan väg ut är att skaffa utgivningsbevis för sajten, då faller det under det journalistiska undantaget. Det kan det antagligen göra ändå om det är en nyhetsrapportering från matchen, men med utgivningsbevis är det vattentätt.

3 sälja den till lokaltidningen
Inga problem då det faller under det journalistiska undantaget.

4 lägga upp här på FS
Inga problem, faller under både privatundantaget och det konstnärliga undantaget. Kanske även det journalistiska.
 
GDPR rör lagring och publicering, inte försäljning. Om en spelare vill publicera en bild på sig själv så går det bra om det är okej med dig. Hanteringen faller under privatundantaget om inte spelaren är proffs.
Absolut, men att bilderna lagras av fotografen är det ju ingen tvekan om. Det jag tänker på är hur fotografen marknadsför att han har bilderna till försäljning. Hur får spelaren veta att bilden finns? När kan försäljningen anses vara kommersiell, helt enkelt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur får spelaren veta att bilden finns? När kan försäljningen anses vara kommersiell, helt enkelt.
Att sälja bilderna i sig är inget problem, men att göra reklam med bilderna blir problematiskt pga lagen om bild i reklam. Det vill säga att du får inte göra annonser, epostutskick mm med bilderna. Men det går ju att kommunicera på andra sätt att bilderna finns tillgängliga på din sajt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är ju lite spännande det här att produkten (bilden) du säljer i sig är en personuppgift.
Men eftersom bilden är konst så går det väl under det undantaget.
Konsten du säljer borde kunna publiceras på internet som en ”utställning”. Bilder till salu.
Eller har jag fel?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är ju lite spännande det här att produkten (bilden) du säljer i sig är en personuppgift.
Men eftersom bilden är konst så går det väl under det undantaget.
Konsten du säljer borde kunna publiceras på internet som en ”utställning”. Bilder till salu.
Eller har jag fel?
Stämmer, det är först när nu gör annonser eller på annat sätt marknadsför försäljningen och nyttjar bilderna till det som det kan bli problem.
 
Att sälja bilderna i sig är inget problem, men att göra reklam med bilderna blir problematiskt pga lagen om bild i reklam. Det vill säga att du får inte göra annonser, epostutskick mm med bilderna. Men det går ju att kommunicera på andra sätt att bilderna finns tillgängliga på din sajt.
Det konstnärliga undantaget gäller alltså så länge bilder inte säljs för marknadsföring? Fotografen kan (utan att visa någon bild) marknadsföra att han säljer spelarbilder utan att behöva ta hänsyn till GDPR när det gäller lagringen?

För mig gränsen mellan det konstnärliga undantaget och kommersiell fotografering inte helt lätt att se därför är det intressant att få lite input från dig här.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det konstnärliga undantaget gäller alltså så länge bilder inte säljs för marknadsföring? Fotografen kan (utan att visa någon bild) marknadsföra att han säljer spelarbilder utan att behöva ta hänsyn till GDPR när det gäller lagringen? För mig gränsen mellan det konstnärliga undantaget och kommersiell fotografering inte helt lätt att se därför är det intressant att få lite input från dig här.
Det finns ingen motsättning mellan konstnärligt och kommersiellt. Det konstnärliga undantaget gäller alltid när det gäller GDPR. De flesta framgångsrika konstnärer är ju kommersiella. Att sälja verk är normalt för en konstnär.

Lagen om bild i reklamär en separat sak. Den lagen har funnits i årtionden. Den hindrar inte försäljning av bilder, bara att bilder på personer används utan deras medgivande i annonser och liknande (ex e-postreklam).
 
Det finns ingen motsättning mellan konstnärligt och kommersiellt. Det konstnärliga undantaget gäller alltid när det gäller GDPR. De flesta framgångsrika konstnärer är ju kommersiella. Att sälja verk är normalt för en konstnär.

Lagen om bild i reklamär en separat sak. Den lagen har funnits i årtionden. Den hindrar inte försäljning av bilder, bara att bilder på personer används utan deras medgivande i annonser och liknande (ex e-postreklam).
Vi pratar nog om varandra här. Lagen om bild i reklam är inte det jag tänker på. Där tycker jag det är enkelt.

Det är mer hur mycket av en fotografs verksamhet som hamnar inom det konstnärliga undantaget. Är det bara fotografering kopplad till reklam som blir kommersiell och när GDPR blir något att ta hänsyn till? Och är det prövat rättsligt hittills?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är mer hur mycket av en fotografs verksamhet som hamnar inom det konstnärliga undantaget. Är det bara fotografering kopplad till reklam som blir kommersiell och när GDPR blir något att ta hänsyn till? Och är det prövat rättsligt hittills?
Tänkt på att de journalistiska och konstnärliga undantagen finns i grundlagen och står därmed i över GDPR. Det står glasklart i lagtexten. Därför slutar inte det undantaget gälla i vissa situationer.

För att kommersiella bilder inte ska undantas så krävs det alltså att det inte är konstnärliga, journalistiska, politiska eller vetenskapliga. I stort sett alla bilder är konstnärliga enligt Svenska Fotografers Förbunds tolkning.

Men undantaget gäller inte i nästa led. Det ledet måste hitta sin egen rättsliga grund. Journalistiskt undantag för en tidning t ex. Det är alltså här som det kan blir problem med dina bilder i kommersiella sammanhang. Men säljer du själv dina bilder så omfattas du fortfarande.
 
För att kommersiella bilder inte ska undantas så krävs det alltså att det inte är konstnärliga, journalistiska, politiska eller vetenskapliga. I stort sett alla bilder är konstnärliga enligt Svenska Fotografers Förbunds tolkning.
Jag är med - tror jag. :)

En bild blir alltså inte kommersiell bara för att den säljs utan den blir kommersiell om köparen i sin tur använder den i ett kommersiellt sammanhang?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag är med - tror jag. :)

En bild blir alltså inte kommersiell bara för att den säljs utan den blir kommersiell om köparen i sin tur använder den i ett kommersiellt sammanhang?
Nästan. En bild blir kommersiell om man säljer den, men det påverkar inte om den är konstnärlig eller journalistisk. Många etablerade konstnärer är säljer sin konst och journalister säljer tidningar ... Yttrande- och informationsfriheten står över GDPR.

Men om du lutar dig på privatundantaget så kan det sluta gälla om du börjar sälja bilder i större skala.
 
Nästan. En bild blir kommersiell om man säljer den, men det påverkar inte om den är konstnärlig eller journalistisk. Många etablerade konstnärer är säljer sin konst och journalister säljer tidningar ... Yttrande- och informationsfriheten står över GDPR.

Men om du lutar dig på privatundantaget så kan det sluta gälla om du börjar sälja bilder i större skala.
Det vore bra om det här blev prövat juridiskt så att det finns ett prejudikat. Att fotografers bilder i huvudsak ses som konstverk är bra. GDPR skulle göra arbetet som fotograf oerhört omständligt annars, vilket först befarades när GDPR skulle träda i kraft.

Tack för dina svar.
 
Min tolkning är att GDPR knappt påverkar fotografer alls. Bildköpare påverkas mer då de har svårare att luta sig på något av undantagen.
GDPR påverkar massor för fotografer, så fort du ska sälja bilder till köpare som måste följa GDPR. Du måste veta vilka som förekommer på bilderna och du måste avtala med dem att det är okej. GDPR har ändrat mycket för professionella fotografer.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
GDPR påverkar massor för fotografer, så fort du ska sälja bilder till köpare som måste följa GDPR. Du måste veta vilka som förekommer på bilderna och du måste avtala med dem att det är okej. GDPR har ändrat mycket för professionella fotografer.
Håller med. Även om ansvaret ligger på köparen så hamnar det praktiska ofta på fotografen. Jag har dock tur att jobba mycket mot kommunikationsavdelningar som är vänlig att fixa det själva.

En notering är att många kunder är överdrivet rädda för GDPR och gör det onödigt krångligt. De håller på med samtycken fast att DI säger att det räcker med intresseavvägning.
 
Håller med. Även om ansvaret ligger på köparen så hamnar det praktiska ofta på fotografen. Jag har dock tur att jobba mycket mot kommunikationsavdelningar som är vänlig att fixa det själva.

En notering är att många kunder är överdrivet rädda för GDPR och gör det onödigt krångligt. De håller på med samtycken fast att DI säger att det räcker med intresseavvägning.
Känslan är att tiden gjort att det här börjar "sätta sig" mer och mer. Köparna får en allt större förståelse för att bistå när det gäller GDPR-hanteringen. Sedan är ju intresseavvägningen något som missas just därför att det var så mycket ståhej när GDPR skulle införas. Stor rädsla hos framför allt offentliga verksamheter.
 
ANNONS