Annons

Förhandsvisning av råfiler i Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har installerat både PS elements 8 och Lightroom 2. Kör nästan all bearbetning i LR och använder bara PSE 8 för friläggning osv. Jag vill förhandsgranska råfiler snabbt i förhandsvisningen på MAC OS och vill inte att PSE8 skall öppnas automatiskt varje gång jag vill titta på en råfil. Jag kan ju för varje bild välja detta men även om jag försöker ställa in att rå skall visas via förhandsvisning som default så likt förbaskat öppnas PSE 8 varje gång. Hur skall jag göra?
 

EJM68

Aktiv medlem
Jag vill förhandsgranska råfiler snabbt i förhandsvisningen på MAC OS och vill inte att PSE8 skall öppnas automatiskt varje gång jag vill titta på en råfil. Jag kan ju för varje bild välja detta men även om jag försöker ställa in att rå skall visas via förhandsvisning som default så likt förbaskat öppnas PSE 8 varje gång. Hur skall jag göra?
För mig fungerar det att gå in i Findern, markera önskad fil och sedan trycka på mellanslag. Sedan går det att använda piltangentera för att byta bild.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Gå till finder. Markera en råfil. Tryck kringla-I (visa info). Gå till "visa med" i info-rutan. Välj "förhandsvisning". Klicka på "ändra alla".
Tack, skall testa, men jag tror det är det jag gjort. Återkommer.

Tack - det fungerade! Härligt att få sån hjälp!
 
Senast ändrad:

Photosession

Aktiv medlem
Det är precis lika enkelt som Erik skriver att bara markera den fil du vill se på och trycka på mellanslagstangenten.

Är du i en mapp så är det bara att klicka på nedåt-pil för att se nästa bild osv.
 
ANNONS