Annons

Använder m43-ägare inte blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en fråga. Jag har haft en FL50 på annons ett tag och ingen kontakt har tagits. 1500:- har varit gängse pris länge och extra tillbehör medföljer d u.

Jag undrar, beror detta på att m43 ägare inte kör med blixt eller att alla kör trådlöst och skaffar "R" varianterna eller FL600 istället. Hur gör ni?
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt blixt sedan jag gick över till m4/3 eftersom denna skulle förta smidigheten med systemet. I ärlighetens namn använde jag sällan blixt även tidigare så jag är nog egentligen fel person att fråga. ;)

Har dock sett ngt skrivas om blixtar och det var väl PMD och Bussmicke som diskuterade detta om jag inte minns fel.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag använder blixt. Jag köpte en beg Olympus FL-36R för några månader sen. Jag valde denna för den är relativt liten och hade "R". Inte för jag kan använda "R" på min nuvarande kamera men vem vet vad som köps in framöver.
 

Kalli

Aktiv medlem
Jag gillar att använda blixt på min E-M5. Kör med ett gammalt Nikon SB-26 dock, men hade tänkt mig köpa ett helt kompatibelt blixt. Måste erkänna att jag hade precis tänkt mig skaffa någon "R" blixt, även om jag i största delen kör med blixten på kameran och har fjärrutlösare :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo, det är ju en sak jag funderat på. R verkar vara viktigt för många fler än de som faktiskt köper minst två blixtar och använder det, så jag blev fundersam. Det har varit betydligt lättare att sälja Canonblixtar nämnligen - antingen kör de trådlöst och köper på sig blixtar eller också är det inte en lika viktig grej.

Jag kan hålla med om att en större blixt kanske förtär en del av litenheten, men samtidigt har ju en del ändå flera objektiv och kör man med f/4 eller f/5,6 objektiv är ju en kraftig blixt att föredra. Å andra sidan kanske de som använder ljusstarkare objektiv och är mer fotointresserade kanske vill slippa blixt. Jag är ju allergisk mot skaknings- och rörelseoskärpa och finner att extra ljus tyvärr ofta är nödvändigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag använder inte blixt så jätteofta, men det är väldigt praktiskt att ha en när det behövs.

Eftersom båda mina Olympus m4/3-kameror (E-PL3 och E-M5) levererades med små "clip-on"-blixtar så behövde jag bara köpa en till blixt för att kunna köra trådlös blixt. För möjligheten att kunna placera blixten en bra bit från kameran är något jag inte gärna vill vara utan.

Så en "R"-blixt är ett krav för mig. Fast jag köpte inte en Olympus originalblixt utan en Dörr DCF50 Wi, men den fungerar bra att styra trådlöst från mina kameror.

Nyare m4/3 kameror från Olympus har dessutom inte sällan inbyggd blixt som kan styra en "R"-blixt trådlöst. Min Olympuskompakt, XZ-2, kan det också. Så min Dörr-blixt går att använda med många kameror.

En anledning till att din FL-50 (utan R) är svårsåld kan vara att den är rätt stor, och det gör ju att en sådan monterad på en liten m4/3-kamera blir lite otymplig och får ganska hög tyngdpunkt.
 

MattiasL

Aktiv medlem
När du säger det, så är det väldigt sällan jag använder blixt på m43. Anledningen är för dålig synktid för dagsljusupplättning (där använder jag däremot LX3 med blixt), och när det behövs som huvudsaklig ljuskälla åker Nikonhuset fram med den mycket bättre sökaren.
 

PMD

Aktiv medlem
När du säger det, så är det väldigt sällan jag använder blixt på m43. Anledningen är för dålig synktid för dagsljusupplättning (där använder jag däremot LX3 med blixt), och när det behövs som huvudsaklig ljuskälla åker Nikonhuset fram med den mycket bättre sökaren.
Rätt många Olympusblixtar har "Super FP mode", dvs de synkar med alla slutartider. Nackdelen är att räckvidden blir kortare än vid normal blixtsynk.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för era synpunkter. Jag är ändå förvånad. Är det inte bökigare att ta fram blixten, sätta på fotstödet och programmera kameran för trådlös styrning än att bara köra in en blixt som kan studsas direkt på
kameran och bara köra?

Den lilla inbyggda blixten eller den lilla medföljande har väl ett ledtal på runt 10m vid ISO 100. Om man då d u kör FP sync så blir ju effekten ännu lägre.

Kör man inomhus med studsblixt med ett f/3,5-5,6 objektiv i teleläget blir det inte mycket kvar med FL36 motsvarigheten då räckvidden även vid ISO 400 blir 7m rakt eller ca 3m studsad. Jag skulle ju tro att ju mindre och billigare zoom man har desto kraftfullare blixt behövs.
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för era synpunkter. Jag är ändå förvånad. Är det inte bökigare att ta fram blixten, sätta på fotstödet och programmera kameran för trådlös styrning än att bara köra in en blixt som kan studsas direkt på
kameran och bara köra?
Jo, lite bökigare är det förstås, men när jag använder blixt är det oftast inomhus i ett rum där jag kommer att behöva blixt för alla bilder jag tar, så uppställningstiden för blixten är nästan försumbar i sammanhanget. Att ställa om kameran för trådlös styrning tar nästan ingen tid alls. det är bara att gå in i Super Control Panel, välja blixt och sen klicka på nånting i den vyn.

Men visst kan det hända att det ibland är enklare, smidigare och tillräckligt bra att sätta den stora blixten direkt på kameran. Jag vill dock inte vara utan möjligheten till trådlös styrning eftersom belysningmöjligheterna blir bra mycket fler.

Den lilla inbyggda blixten eller den lilla medföljande har väl ett ledtal på runt 10m vid ISO 100. Om man då d u kör FP sync så blir ju effekten ännu lägre.
Jag tror inte att de inbyggda blixtarna, eller clip-on-blixtarna, har Super FP mode, och även om de hade det så skulle det mycket riktigt inte vara så värst användbart med de låga ledtal dessa har.

Jag betraktar clip-on-blixtarna jag har (till E-M5 och E-PL3) som styrblixtar för trådlös styrning av externa blixtar. De är inge vidare att använda som enda blixtbelysning.


Super FP mode fungerar dock även med en trådlöst styrbar blixt. Man kan använda flera trådlösa blixtar om man behöver mer effekt.
 
ANNONS