Annons

Någon runt Göteborg som fixar Minolta AF-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har ett Minolta objektiv i fast brännvidd från de första åren i beercan generationen som börjar kärva. Jag köpte det beg av en fd fotohandlare och det är i kosmetiskt absolut nyskick och funkade som en klocka i någon vecka. Det har sannolikt legat oanvänt i stort sett i flera år. Det har börjat kärva så att det nästan låsar sig i manuellt läge och AF vägrar att fokusera då. Jag har utgått ifrån att smörjmedlet är gammalt och stelt och kanske klumpar sig och har tagit av det från kameran och fokuserar fram och tillbaks för att mjuka upp det.

1. Är detta en dålig idé?

2. Finns någon i Göteborgstrakten som servar dessa gamla gamla objektiv (verkar ju vara något mekaniskt relativt enkelt)?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
OM det är smörjmedlet som har beckat ihop, så kan det kanske vara en bra idé.

Men INTE om det är något annat som är galet. Det KAN t.ex. också vara så att någon tidigare ägare har försökt att vrida fokusringen medan autofokusen varit inkopplad. Då finns risken att AF-kuggkransen i objektivet skadas (har sett detta några gånger). I så fall är felet förstås inte trivialt. Detta är ett lurigt fel (ifall det är vad som hänt ditt), eftersom allting kan verka att funka OK ett tag, men sedan kärvar det plötsligt. Om det är så, ska du förstås ABSOLUT INTE försöka att vrida fokusringen mer alls - det kommer bara att förvärra skadan.

Jag bor i Göteborg och har i och för sig under den tidigare delen av min "fotobana" skruvat isär, fixat och fått ihop ett flertal objektiv utan några större problem (efter att jag upptäckt att fokuseringssnäckan hade flera ingångar). Men när man blir äldre blir man ju mindre grisk, och dessutom har jag ingen erfarenhet av några AF-objektiv så jag vågar nu tyvärr inte erbjuda mig att hjälpa dig med detta.

Men Göteborg, och en f.d. fotohandlare? Köpt från Classic Camera möjligen? I så fall skulle jag INTE mickla mer med objektivet alls själv. Ta först kontakt med säljaren och förklara problemet. Han är MYCKET bra att ha att göra med (och har säkerligen inte känt till felet tidigare - han har rykte om sig att vara absolut pålitlig). Det kan inte vara så att du själv har råkat orsaka felet, genom att göra "majan" jag beskrivit ovan? Rekommenderar då att du även i detta fall tar kontakt med honom och frågar vart du kan vända dig.

Finns det några gamla kamerareparatörer kvar här i Göteborgsområdet så känner han säkerligen till dem.
.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för svaret, Gunnar. Jag är väldigt medveten om den snurrande fokusringen i AF läget och är väldigt försiktig med den och kollar alltid att det står MF i sökaren innan jag snurrar fonusringen - men man skall aldrig säga att det är omöjligt att jag snurrat i AF läget men jag skulle vara djupt förvånad om det vore så.

Nästan alla (alla?) gamla reparatörer har lagt ner och hittar ingen på nätet. Jag har mejlat Sony och får se vad de säger. Det rör sig om min pärla - 35/1,4 i originalutförande. Den görs ju fortfarande som SAL35F14G med samma AF system även om detaljer kan skilja i mekaniken.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Uppdatering

Tänkte jag skulle berätta hur det gick. Jo, jag mejlade Assist workshop centralt och beskrev vilket objektiv det gällde och att det är egentligen samma som Sony 1.4/35. De meddelade att det bara var att ta den till det lokala Assist Workshop. Väl där möttes jag av en oordnad hög med diverse elektronik och en liten kassa. De föreslog att jag tog direktkontakt med Halmstad eller Jönköping och inte lämnade till dem. Tyvärr var den enda (!!) reparatören i Halmstad sjuk. De föreslog då det var ett äldre objektiv att jag i o f s lika gärna nog hade större chans hos en annan instans som lagar äldre optik.

Tog kontakt med L-foto och jag kunde skicka den dit. Efter några dagar vid kontakt framgick det att de inte ens kunde komma in i objektivet då de saknade verktyg (!). Jag har ju själv skruvmejsel och har skruvat isär Minolta objektiv. Men de var i varje fall trevliga och tog bara betalt för frakt.

Ny kontakt med assist Jönköping telefonledes. I motsats till tidigare besked fick jag nu höra att jag skulle ta kontakt med ett ställe i Tyskland. Mejlade dem och har nu efter ett par veckor ännu inte fått svar.

Då jag inte skickar iväg till Tyskland på vinst och förlust tog jag kontakt med LP-foto i Stockholm. Hör och häpna - efter mindre än en vecka var det fixat för 800:-! Det är tydligen så att fokustrumman är ihopsatt med tejp som släppt! Ett klassiskt fel på det här objektivet enligt dem. Inväntar nu leverensen via posten. Det blev ju billigt fixat - inte ens en undersökningsavgift!

Kontentan: det är frågan om det egentligen är någon vits att äga original mot Sigma. Objektivet är samma som idag säljs nytt av Sony som de inte ändrat på 25 år men säljer dyrt. Alltså borde de utan vidare serva det (om Canon fortfarande tillverkar ett gammalt objektiv fixar de det - det är först ca 7 år efter produktionsstopp som de inte garanterar reparation). Hade jag haft en Sigma som fortfarande tillverkades så är det nog bättre för oss i västsverige att köpa det istället då Tura Scandinavia har reparationsverksamhet i Kungsbackatrakten.

Om Sony gör så här blir det svårt att sälja dyra tillbehör. En anledning att köpa originaltillbehör är totalansvaret vid fel, men om servicen är så dålig är det ju bättre att köra tredjepart. Då blir det inte så bra affär för Sony då de går misste om försäljning av den lönsamma objektivförsäljningen.
 

freddan_6

Aktiv medlem
Det var ju skönt att det löste sig. Det känns däremot tråkigt att Sony inte tar större ansvar, t.ex. med att hålla reservdelar. Slutsatsen blir lite som du säger, att ett motsvarande Sigma/Tamron objektiv med längre support kanske är bättre investering än gamla Minolta-objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det var ju skönt att det löste sig. Det känns däremot tråkigt att Sony inte tar större ansvar, t.ex. med att hålla reservdelar. Slutsatsen blir lite som du säger, att ett motsvarande Sigma/Tamron objektiv med längre support kanske är bättre investering än gamla Minolta-objektiv.
Haken är ju den att hade det varit frågan om ett gammalt Minoltaobjektiv som slutats tillverkas flera år sedan skulle jag ha full förståelse för Sonys hållning. Jag förväntar mig ingen service på gamla objektiv där tillverkning avslutats mer än 5-10 år sedan - sådan service har nästan ingen. Haken är den att objektivet tillverkas än under Sony namnet. Med andra ord - är det lönt att köpa Sony original?
 
ANNONS