Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning av APS-filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer2

Aktiv medlem
Ge mig förslag på hur jag skall hitta lösning på problemet att scanna APS-film (ett 40-tal rullar).

Finns pålitligt, bra, företag som gör detta eller finns det fortfarande utrustning på marknaden för denna filmtyp för att scanna hemma?
 
Senast ändrad:

Erik Petersson

Aktiv medlem
Flatbäddskanner, kostar ett par tusen!
Det är inte maximal kvalitet, men går bra för det mesta. Men kommer du åt filmen eller får du bryta upp kassetterna?
 

Christer2

Aktiv medlem
Jag har just skaffat en "multimaskin" med bl a skanner.
Så du menar att det är OK att skanna direkt på "flatbädden"?

Jag trodde att man måste montera filmen i filmhållaren (som passar 35mm-film).
APS lär vara 28mm och passar inte i filmhållaren.
Dessutom så skulle jag tvingas klippa sönder filmen(?) och därefter inte få in den i kassetten igen.

Ja, jag hittade instruktion på nätet hur man skall göra för att få ut filmen ur kassetten.
http://www.camerahacker.com/extract_APS_film/index.php
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Jag har just skaffat en "multimaskin" med bl a skanner.
Så du menar att det är OK att skanna direkt på "flatbädden"?

Jag trodde att man måste montera filmen i filmhållaren (som passar 35mm-film).
APS lär vara 28mm och passar inte i filmhållaren.
Dessutom så skulle jag tvingas klippa sönder filmen(?) och därefter inte få in den i kassetten igen.

Ja, jag hittade instruktion på nätet hur man skall göra för att få ut filmen ur kassetten.
http://www.camerahacker.com/extract_APS_film/index.php
Jag har bara provat med 35-mm film, det går bra med flatbädd. Kanske skrev till dig lite förhastat.
 

millhouse

Aktiv medlem
Aps

Ge mig förslag på hur jag skall hitta lösning på problemet att scanna APS-film (ett 40-tal rullar).

Finns pålitligt, bra, företag som gör detta eller finns det fortfarande utrustning på marknaden för denna filmtyp för att scanna hemma?
Hej.
APS är faktiskt inte 28 mm utan 24 dito om man skall vara noga. Så att använda 35mm (småbilds) eventuella hållaren går inte oberoende om han flatbädd eller filmskanner.
Jag håller mig med dessa håller till dom två olika typerna av skanner jag hat/använder för skanning av APS.
Att eventuellt lägga APS direkt på flatbädd är inte så bra enligt min mening,har testat.

Mvh
Rolf
 

Christer2

Aktiv medlem
Nikons Coolscan hade varit perfekt om man hade tänkt sig för och reagerat när de fanns på marknaden. Frågade Nikon Service om dessa scanners när jag var inne med en kamera på garantireparation. Han varnade för dessa scanners. "Vi skickar flera per vecka på service (på annan Nikonverkstad)".

Kanske det är enklare (och tillräckligt bra) att skicka in filmerna för skanning och få dessa på DVD?

Tack även för länken gällande filmhållare.
 

jasod

Medlem
Ge mig förslag på hur jag skall hitta lösning på problemet att scanna APS-film (ett 40-tal rullar).

Finns pålitligt, bra, företag som gör detta eller finns det fortfarande utrustning på marknaden för denna filmtyp för att scanna hemma?
Jag har en Canonscanner med en särskild kassett för APS scanning. Du stoppar in kassetten som den är får sedan upp bilderna på skärmen där du väljer ut de bilder du vill scanna. Sedan sköts scanningen auromatiskt genom hela kassetten och du kan lämna platsen. Den funkar givetvis med hög upplösning för dia negativ etc.

Är du eller någon intresserad av att köpa denna scanner för en billig penning kontakta mig jgb.soderholm@gmail.com.

Janne S
 
ANNONS