Annons

Styrning av studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har en DAF42 samt 3 stycken studioblixtar, sannolikt av enklaste godox-varianten men märkt med annat märke. Hittade studioblixtarna väldit billigt här på köp/sälj. Har en panasonic GM5. Den sändaren/mottagaren som ingick i paketet jag köpte verkar inte fungera till min kamera. Jag skulle vilja komma på något sätt att styra alla dessa blixtar när jag trycker av kameran (ska användas för studiofoto av stilla objekt). Studioblixtarna har ju slavfunktion med vad jag förstår ljus/IR mottagare. Kikat lite å någon Dörr-sändare. Vill görna slippa kablar mellan blixtarna (finns bara en syncingång per blixt). Helt ny på detta och kan ingenting som styrning av blixtar och vilka grejer man ska skaffa.
Om jag förstått rätt så borde jag väl kunna skaffa en sändare att sätta i blixtskon som skickar en IR-signal till blixtarna och utlösa dessa? Om jag gömmer dem i softboxar så måste jag kanske ha en IRmottagare som jag kopplar till sync-igången och som kan hänga utanför softboxen.
Eller?

Finns någon som kan hänvisa mig till någon bra guide till detta?

Mvh
Love
 

bildsten

Aktiv medlem
Du tänker rätt.
Nackdelen med en del IR-utlösare är dock att de ger en hel del synligt rött ljus som kan ge reflexer i objektet om den inte går att rikta uppåt eller åt sidan, alternativt om du är väldigt nära, en aning rött färgstick.
Jag brukar därför använda en gammal kamerablixt som går att reglera ner till väldigt låg effekt och rikta den i taket eller snett bakåt. I de flesta fall är det inte störande för den övriga ljussättningen.
 
Tack för svar. Ser att yongnuo har paket led billiga RF-sändare och mottagare. Det ger förstås ingen automatisering så jag antar att man får fippla en del men det får man väl ändå. Kan det vara något tro?
Blixten till kameran jag har går inte att vinkla. Ställa ner den kan jag men jag misstänker att jag kommer få en del reflexer eftersom det ffa är glask/ölflaskor jag ska fota. Där känns det som att ljussättningen verkligen blir viktig.
Mvh
Love
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för svar. Ser att yongnuo har paket led billiga RF-sändare och mottagare. Det ger förstås ingen automatisering så jag antar att man får fippla en del men det får man väl ändå. Kan det vara något tro?
Blixten till kameran jag har går inte att vinkla. Ställa ner den kan jag men jag misstänker att jag kommer få en del reflexer eftersom det ffa är glask/ölflaskor jag ska fota. Där känns det som att ljussättningen verkligen blir viktig.
Mvh
Love
Hej !
En bit ner.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=yungnuo+panasonic+GM5&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xpanasonic+GM5+flash+trigger.TRS0&_nkw=panasonic+GM5+flash+trigger&_sacat=0

//MW
 
Fina tips!

Hittar den där enheten Godox X1T-O som ska funkera med TTL. Men vad jag kan hitta så finns inga mottagare från Godox med 3,5mm plugg. Automtisering fixar ju inte mina blixtar tror jag. Och ett par nya blixtar som harfull TTL och 2,4G kostar från ca 1500:- och är mycket starkare än vad jag egentligen behöver.

Har mailat Godox om råd.

Sen fanns det ju en del andra också förstås...

Edit 2: Ah. Den där X1T-O har ju en mottagare som kallas x1r också... Men de verkar vara märkesspecifika också och hittar ingen märkt O vilket jag antar står för Olympus (m43).

Jaja. Får invänta svaret. Men Vilket fall så skulle ett paket med såna grejer ju bli lite dyrare. Kan ju förstås vara bra om man har externa blixtar som hanterar exv TTL men om man har dumblixtar som jag så är det kanske överkurs.
 
Senast ändrad:

rronnbac

Aktiv medlem
Eftersom jag på sistone har ägnat en hel del tid åt att trassla mig igenom den här djungeln så kan jag sammanfatta vad jag kommit fram till så här långt.

Till att börja med kan du välja mellan kabel eller trådlöst, och du verkar ju vara inne på trådlöst, så vi skippar kabelalternativet då

Nästa steg är om du är ok med enbart manuella inställningar, eller om du vill ha TTL. Med manuella inställningar måste du ställa in varje blixt helt manuellt, vilket ger bra resultat, men tar tid.

Fotar du på varierande platser/ljusförhållanden/med olika ljussättning osv så kan TTL gå mycket, eller väldigt mycket, snabbare. TTL fungerar så att blixtarna avfyrar en liten förblixt, så att kameran kan ljusmäta och skicka signaler till blixtarna så att de kan justera styrkan när den egentliga blixten avfyras. Ska du gå på TTL-spåret så ställs det höga krav på att du kontrollerar kompatibiliteten hos alla blixtar och trigger, och det lär du inte få till med dina befintliga blixtar.

För just produktfoto har ändå manuellt ställda blixtar lite fördelar, som att det är lättare att få helt konsistent exponering etc.

Alltså, du ska trådlöst och (troligen) manuellt.

För trådlöst finns det två huvudprinciper, optiskt eller radio.

Optiskt funkar i regel bra, men har lite begränsningar, typ de "bildsten" nämner (även om det är hanterbart) och att blixtarna måste ha "fri sikt", dvs eftersom det är ljuset som triggar "slav-blixtarna" så måste ljuset nå fram. Oftast betyder det att blixtarna måste stå fritt i förhållande "master-blixten", men det kan också fungera om ljuset studsar mot vägg/tak eller dylikt.

De flesta blixtar kan fungera som optisk slav, några som optisk master.

Men, bortsett från enkelheten att det redan är inbyggt i blixtarna så föredrar jag själv radiotriggers.

Eftersom du har Goxox-blixtar skulle jag rekommendera deras trådlösa system. De har två huvudvarianter, en nyare som sänder på 2.4 GHZ, och en äldre variant som funkar lika bra, nästan enklare, med äldre blixtar.
 
Tacki till dig också! Egentligen kommer jag ju med mina blixtar vara tvungen att köra manuellt. Så ttl är kanske inte så noga. Och iom att blixtarna gör som de blir tillsagda av mig så handlar det kanskr bara om att hitta en så billig och bra radiolösning som möjligt. Då tror jag tex yongnuo är billigare eftersom jag kan få ett paket med sändare och 2 mottagare med 3.5mm kontakt för 3-500. Om de nu är tillförlitliga ok. Eftersom det är stilla objekt gör det inget om det klickar ibland men helst inte....
Tack så mycket för all hjälp!
Mvh
Love
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tacki till dig också! Egentligen kommer jag ju med mina blixtar vara tvungen att köra manuellt. Så ttl är kanske inte så noga. Och iom att blixtarna gör som de blir tillsagda av mig så handlar det kanskr bara om att hitta en så billig och bra radiolösning som möjligt. Då tror jag tex yongnuo är billigare eftersom jag kan få ett paket med sändare och 2 mottagare med 3.5mm kontakt för 3-500. Om de nu är tillförlitliga ok. Eftersom det är stilla objekt gör det inget om det klickar ibland men helst inte....
Tack så mycket för all hjälp!
Mvh
Love
Yongnuo's system är säkert bra, men det ger inte samma funktionalitet som Godox system, där du kan ställa blixtarnas styrka, kontrollera modelljus etc, från kameran/sändaren. Väljer du ett annat system måste du springa fram och tillbaka mellan blixtarna varje gång du vill justera styrkan.

Dessutom är Godox system lika billigt

https://kaffebrus.com/produkt/radiokit-med-usb-anslutning-ft16-for-witstro-samt-de-gs-qs-serien

Jag tycker helt enkelt det är ett mycket bättre val för dina studioblixtar. Är det däremot så att du vill kunna kontrollera speedlites, ja då är Youngnuo bättre.

I så fall kan du komma ännu billigare undan med ett "dumt" no name kit. Själv köpte jag en sändare och fyra mottagare i ett paket för runt 200:- "Andoer" heter de och funkar helt utan anmärkning.

Men som sagt, i studion blir allt så mycket enklare med ett system som gör att man kan sköta allt från ett och samma ställe.
 
Yongnuo's system är säkert bra, men det ger inte samma funktionalitet som Godox system, där du kan ställa blixtarnas styrka, kontrollera modelljus etc, från kameran/sändaren. Väljer du ett annat system måste du springa fram och tillbaka mellan blixtarna varje gång du vill justera styrkan.

Dessutom är Godox system lika billigt

https://kaffebrus.com/produkt/radiokit-med-usb-anslutning-ft16-for-witstro-samt-de-gs-qs-serien

Jag tycker helt enkelt det är ett mycket bättre val för dina studioblixtar. Är det däremot så att du vill kunna kontrollera speedlites, ja då är Youngnuo bättre.

I så fall kan du komma ännu billigare undan med ett "dumt" no name kit. Själv köpte jag en sändare och fyra mottagare i ett paket för runt 200:- "Andoer" heter de och funkar helt utan anmärkning.

Men som sagt, i studion blir allt så mycket enklare med ett system som gör att man kan sköta allt från ett och samma ställe.

Jo precis. Jag förstår funktionaliteten men jag tror inte blixtarna ändå kan styras? Eller kan de med mottagaren eller triggern man kopplar in få den infomration de behöver för att justera exv styrka? Jag trodde att man ändå var tvungen och gå och ratta på effekten för att justera det hela men jag kanske är ute och cyklar?

Blixtarna jag har kommer från Vidaxl. De ser i princip exakt ut som Godox mini Pioneers förutom att de saknar en switch för "slave". Så mitt antagande är att det måste vara rebrandade Godox på något vis.

Jag inväntar svar från dem.
Mvh
Love
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jo precis. Jag förstår funktionaliteten men jag tror inte blixtarna ändå kan styras? Eller kan de med mottagaren eller triggern man kopplar in få den infomration de behöver för att justera exv styrka? Jag trodde att man ändå var tvungen och gå och ratta på effekten för att justera det hela men jag kanske är ute och cyklar?

Blixtarna jag har kommer från Vidaxl. De ser i princip exakt ut som Godox mini Pioneers förutom att de saknar en switch för "slave". Så mitt antagande är att det måste vara rebrandade Godox på något vis.

Jag inväntar svar från dem.
Mvh
Love
Aha, nja, då kan du nog inte dra nytta av någon sådan funktionalitet. Godox har andra modeller av studioblixtar som har en liten usb-dongel med radiomottagare, och då kan man styra det, men Mini Pioneers har nog inte det.

Om den enda ingången du har är en pc sync / tele så måste du justera direkt på blixtarna, och i så fall kan du använda vilken trigger som helst som har en pc sync-utgång.

Men du sa ju att det följde med några radiotriggers, hur ser de ut och är konstruerade då?
 
Aha, nja, då kan du nog inte dra nytta av någon sådan funktionalitet. Godox har andra modeller av studioblixtar som har en liten usb-dongel med radiomottagare, och då kan man styra det, men Mini Pioneers har nog inte det.

Om den enda ingången du har är en pc sync / tele så måste du justera direkt på blixtarna, och i så fall kan du använda vilken trigger som helst som har en pc sync-utgång.

Men du sa ju att det följde med några radiotriggers, hur ser de ut och är konstruerade då?
De ser faktiskt ut som de där generiska du tipsade om. Men de verkar inte funka alls. Får ingen signal till blixten jag provar med. Och sen är det ju bara en mottagare, men jag har ju tre studioblixtar och en speedlight-typ. Enda sättet att tulösa studioblixtarna nu är med en annan blixt och det vill jag undvika.
 

bildsten

Aktiv medlem
Om dina studioblixtar har inbyggda IR-utlösare räcker det att du utlöser en av dem, antingen med en IR-utlösare eller med en radiotrigger, så kommer den blixten att lösa ut de andra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tacki till dig också! Egentligen kommer jag ju med mina blixtar vara tvungen att köra manuellt. Så ttl är kanske inte så noga. Och iom att blixtarna gör som de blir tillsagda av mig så handlar det kanskr bara om att hitta en så billig och bra radiolösning som möjligt. Då tror jag tex yongnuo är billigare eftersom jag kan få ett paket med sändare och 2 mottagare med 3.5mm kontakt för 3-500. Om de nu är tillförlitliga ok. Eftersom det är stilla objekt gör det inget om det klickar ibland men helst inte....
Tack så mycket för all hjälp!
Mvh
Love
Jag vet ju inte vilken typ av kamera du har men det system jag har som heter Nissin Di700A kom för något år sedan även med en radiostyrnings-commander (Air 1) som klarar att styra ett stort antal blixtar i upp till tre grupper. Blixtarna har ställbara huvud och de zoomar automatiskt mellan 24-200mm, vilket är smidigt tycker jag när man exv. har zoom. Blixt och commander kostade ca 2500 och de finns för Canon, Nikon och Sony och möjligen även för Olympus.

Hittills är jag väldigt nöjd med det jag har.

Se även:

https://www.youtube.com/watch?v=TrwD5nXzCm8

https://www.scandinavianphoto.se/photobloggen/1017724923/test-av-blixt-nissin-di700a-commander-air-1
 
ANNONS