Annons

Ljusgenomsläpplig vit bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Letar efter en lätt ljusgenomsläpplig vit bakgrund för fotografering av glas (näarmare bestämt med öl i ) och flaskor.
Jag behöver kunna bakbelysa utan att få stygga reflexer och har ingen mindre blixt eller lampa som jag kan gömma bakom flaskan eller glaset (och på riktigt ljus klar öl funkar inte det bra).

Det finns uppenbara kända alternativ tex savage translum men den enda duken i Sverige jag hittar är jättestor och kostar över 1000 spänn.

Är det någon här som använt den här tekniken med ljuskälla bakom bakgrunden och närmare bestämt har en rekommendation om vilken bakgrund som skulle kunna funka.

Jag har provat med vanligt vitt A3-papper men får fula blåtintningar i bakgrunden. Det kanske jag kan dona med i färgbalansinställning men om det finns en enkel neutral duk som inte ger färgstick på samma sätt skulle jag gärna köpa en sån istället.

Med vänlig hälsning
Love
 
Jag har redan ett ljustält men särskilt på flaskorna så blir det pga formen väldigt tydliga reflektioner av öppningen. Jag behöver hålla till i min vitmålade källare så att inte objekt speglar sig i glaset tyvärr. Kör nu med en softbox/strip light från vänster sida, en blixt mot väggen på höger sida som ger en väldigt mjuk och skön ljusreflektion på flaskans högra sida och en spotkon för etiketten eller loggan på glaset där jag kämpar väldigt med reflexer. Ska prova med ett polfilter på objektivet och möjligen också direkt på spotblixten. Men jag behöver en direkt ljuskälla bakifrån. Och jag vill gärna kunna få till ganska rejäla högdagrar på bakgrunden så att det blir enkelt att frilägga i PS sen.

Men tack för tipset kring boxen ändå! Möjligen skulle jag kunna vika ner sidorna på den och nå viss framgång. Men som sagt. om någon har tips på en bra bakgrund så blir jag glad.

bilderna som är tagna med ovanstående teknik med med svart bakgrund kan ses på www.ostersundsbryggerier.se/jemtehedbrande

Tyvärr funkar inte mörk bakgrund bra i alla lägen.
Med vänlig hälsning
Love
 
Bra tips! Men det är billigare med bakgrund än ännu en till softbox tänkte jag. Och fördelen led bakgrund istf för softbox är att jag kan styra lite var ljuset ligger. Tex skapa en gradient åt något håll, sätta blixten nära bakgrunden för en mer avgränsad högdager bakom flaskan etc. Om du hänger med.
 
Det kan man sannolikt ha. Men fler än 4 är ju inte för många. Men om vi nu ändå ponerar att jag tycker det räcker med de jag har iom att jag inte fotar så mycket annat i studion :) har du tips på någon bakgrund som kan lämpa sig?
Mvh
Love
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
får nog hoppas att ngn med mer erfarenhet svarar.
Eller besöka en butik som Scandinavian eller nåt.
Lycka till
NU blev jag sugen på en öl också
Trevlig helg
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag letar själv efter vit nylonduk, det verkar vara sånt som sitter på softboxarna... Har dessvärre inte lyckats hitta något lämpligt, tänkte ett tag chansa och beställa konstgjort silke på ebay. Kineserna som gör billiga softboxar måste ju köpa in duken någonstans, hur ska man lista ut var :)
Det närmaste jag har kommit var en vit regnponcho som jag köpte för några tior på Clas Ohlson
 

Lahn

Aktiv medlem
På jobbet använda vi Backlit film eller folie för att tillverka ljuslådor eller bakbelysta skyltar. Denna folien är opak och skapa en mycket jämt belysningen och kan köpas i de flesta reklambyrå per m2. Jag använda mig av en sådan folie som en jätte softbox (ca 120x200 cm) som skapa en helt fantastiskt ljus. Googla bara på backlit film då förstår man principen...
 
Hej!
Tänkte följa upp tråden. Jag köpte en vit plastbelagd pappersbakgrund från Kamda (https://www.kamda.se/puluz-pappersbakgrund-120x60-cm-svart) och det funkade riktigt bra.
Rent fototekniskt är det väl inte världsklass men jag är på g. Stångas en del med frånbelysningen nu istället och försöker med spotkon, polarisationsfilter etc undvika en del tråkiga reflexer etc. Skulle vilja komplettera med en ljuskälla rakt ovanför flaskan och sen måste de enskilda ljuskällorna justeras lite men det känns som att jag börjar få till ok förutsättning.

Hoppas den här tråden kan hjälpa andra.
Med vänlig hälsning
Love
 

Bilagor

ANNONS