Annons

Visa första olästa

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Ser man på,
  • Fullskärm kommer inga menyer.
  • "Mittemellanstor" så syns de.
  • Mindre ändå så försvinner menyknappar och "Visa första ..."
 

GunnarW

Aktiv medlem
"Visa första olästa" ser bra ut, tack!
Nu väntar jag bara på en utrymmessnål version för mindre skärmar för funktionen är mycket användbar i livaktiga trådar. En symbol/ikon istf text tar mindre plats. Det kanske finns vedertagna såna, annars ett förslag nedan.

"Ämnesverktyg" fungerar men inte "Sök i detta ämne"
 

Bilagor

martley

Aktiv medlem
"Visa första olästa" ser bra ut, tack!
Nu väntar jag bara på en utrymmessnål version för mindre skärmar för funktionen är mycket användbar i livaktiga trådar. En symbol/ikon istf text tar mindre plats. Det kanske finns vedertagna såna, annars ett förslag nedan.

"Ämnesverktyg" fungerar men inte "Sök i detta ämne"
Det finns ju även den där symbolen som mediaspelare använder för att gå till slutet av låten, en liggande liksidig triangel med toppen åt höger följd av ett vertikalt streck. Sist och första olästa behöver förstås inte nödvändigtvis vara samma sak, men nära nog och oftast är det så
 

PMD

Aktiv medlem
I forumets telefonversion passar det nog bra med en liten symbol som har lämpligt utseende, men i datorwebläsarversionen tycker jag att texten bör finnas kvar. Det är mycket enklare att förstå text än symboler, tycker jag.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Eller så trycker man på knappen som redan finns (den med två kedjelänkar i), istället för att först öppna tråden och sedan leta efter en knapp.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Bra! Den med kedjelänkar har jag helt missat. Javisst, den är klart bättre, så slipper man ett onödigt steg.
Då ändrar jag önskemålet till att kedjelänksymbolen kommer med på förstasidans lista också.
 

martley

Aktiv medlem
Eller så trycker man på knappen som redan finns (den med två kedjelänkar i), istället för att först öppna tråden och sedan leta efter en knapp.
Jag får erkänna att den knappen har jag helt missat, eller så har den kommit till nyligen (mindre troligt iofs). I och med den faller egentligen hela diskusisonen i den här tråden, och knappen att hoppa till första olästa är inte riktigt lika nödvändig längre.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Konstigt att inte David nämnt att funktionen finns i nämnda kedjelänkikon.
Iofs en länk till hans blogg från 2017-08-24 där funktion och ikon nämns men jag uppfattade inte att den fanns och inte att det är samma sak.

Nu är det bara att lägga kedjelänkikonen varhelst en forumtrådsrubrik publiceras så kan man klicka in där man senast var.

Svårt med symboler/ikoner, jag förstår den inte - men kan såklart lära mig utseende och funktion.
 

martley

Aktiv medlem
Konstigt att inte David nämnt att funktionen finns i nämnda kedjelänkikon.
Iofs en länk till hans blogg från 2017-08-24 där funktion och ikon nämns men jag uppfattade inte att den fanns och inte att det är samma sak.

Nu är det bara att lägga kedjelänkikonen varhelst en forumtrådsrubrik publiceras så kan man klicka in där man senast var.

Svårt med symboler/ikoner, jag förstår den inte - men kan såklart lära mig utseende och funktion.
Jag kan hålla med om att det inte är solklar logik med ikonens utseende. Å andra sidan kan man fundera på varför det är ett fornminnesmärke på en av knapparna på ett mac-tangentbord, men man vänjer sig.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ikoner är svårt. Vi använder https://fontawesome.com/icons?d=gallery som bibliotek och kedje-ikonen var nog den symbol som kändes bäst just då för att illustrera "ta mig till slutet". Kedje-symbolen har funnits länge som sagt. Jag hade faktiskt missat att det fanns motsvarande logik inne i en tråd (dbs det som det pratas om här) :)
 
ANNONS