Annons

Kombinera enkel bildvisning med tyngre bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blander

Aktiv medlem
Har använt Lightroom länge för både organisation och bildbehandling. Men det är lite långsamt att dra igång samt lite för komplext för övriga familjen när de bara vill snabbt gå in och bläddra bland bilderna.

Kan jag använda både Photos (Apples förinstallerade program) och Lightroom och låta dem dela samma katalog? Så kan man öppna Photos när man bara vill snabbtitta och göra enklare saker så kan Lightroom användas för tyngre redigering.

Alternativt går man över till annan enklare metod för redigering och visning, och öppnar bara Lightroom eller Photoshop för tyngre grejor.

Några råd?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har Windows och kan inget om Apple men jag gör så att jag arbetar i Lightroom. När jag är klar med att redigera bilderna från en session exporterar jag ut ett urval av dem som JPG och gör dem tillgängliga för familjen.

Familjen har ju inget intresse av mina RAW-filer och vill helst se ett begränsat antal bilder på ett enkelt vis.

Om ni delar dator eller nätverkslagring borde det vara enkelt att fixa till.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag låter helst inte andra bläddra i lightroom och mina originalfiler. Risken finns att något oönskat händer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan jag använda både Photos (Apples förinstallerade program) och Lightroom och låta dem dela samma katalog?
Nej
De gillar inte varandra.
Om jag förstått rätt så har Apples Photo idiothysset för sig att gömma bilderna i en egen struktur.

Kan du kanske installera bara en browser när man vill titta?
Bridge kanske....
 

Blander

Aktiv medlem
Jag brukar exportera bilder som "ska visas" till jpegar och använder Findern för att bläddra. Trycker på spacetangenten om jag vill titta närmare på aktuell bild. För enkelt?
Låter smidigt! Problemet kan vara att man då måste välja de bilder som ska vara tittbara. Exporterar jag allt till jpg tar det för stor plats.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Finns det ingen möjlighet att ändra filrättigheter, så att ägaren till filerna får både läsa och skriva, men andra bara får läsa? Så vitt jag vet bygger Macens OS på någon av BSD varianterna, som är kompatibla med Unix. Därmed tycker jag att möjligheten borde finnas (jag själv använder Linux, och har lärt mig använda filrättigheterna).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Behöver du inte med Bridge, det är en rawkonverterare.....
Sen går det att installera rawläsare som Finder/Explorer använder men jag vet inte hur man gör.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Finns det ingen möjlighet att ändra filrättigheter, så att ägaren till filerna får både läsa och skriva, men andra bara får läsa? Så vitt jag vet bygger Macens OS på någon av BSD varianterna, som är kompatibla med Unix. Därmed tycker jag att möjligheten borde finnas (jag själv använder Linux, och har lärt mig använda filrättigheterna).
OS X/MacOS baserades på Nextstep.
https://en.wikipedia.org/wiki/NeXTSTEP

Jobs drog igång Next efter att ha lämnat Apple och när han kom tillbaka så var det via att Apple köpte Next.
 

AFJ

Aktiv medlem
Låter smidigt! Problemet kan vara att man då måste välja de bilder som ska vara tittbara.
Jag tror det är en stor fördel!

För mig är det så att jag tar flera bilder i serier, en del ointressanta bilder, en del bilder med oönskade objekt i hörnet, etc. Många raderar jag men jag väljer ändå att ha en ganska stor mängd bilder sparade. Betydligt fler bilder än vad den normale betraktaren (familjemedlemmar) orkar gå igenom.

Genom att göra ett urval som jag sedan beskär och redigerar kan jag presentera bra bilder som intresserar. Ingen blir glad av att vada igenom tusentals av obehandlade RAW-filer.

Om du har ont om plats för de exporterade bilderna så skaffa en extern disk, USB eller nätverksansluten som du kan lägga JPG-bilderna på.
 

martinot

Aktiv medlem
Finns det ingen möjlighet att ändra filrättigheter, så att ägaren till filerna får både läsa och skriva, men andra bara får läsa? Så vitt jag vet bygger Macens OS på någon av BSD varianterna, som är kompatibla med Unix. Därmed tycker jag att möjligheten borde finnas (jag själv använder Linux, och har lärt mig använda filrättigheterna).
Filrättigheter har i princip alla vanliga operativsystem som förekommer idag.

(Jag kör dock med att exportera bilder till JPEG för familjen att titta på. Oftast trevligare med kurerade bilder för åskådarna.)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Har använt Lightroom länge för både organisation och bildbehandling. Men det är lite långsamt att dra igång samt lite för komplext för övriga familjen när de bara vill snabbt gå in och bläddra bland bilderna.

Kan jag använda både Photos (Apples förinstallerade program) och Lightroom och låta dem dela samma katalog? Så kan man öppna Photos när man bara vill snabbtitta och göra enklare saker så kan Lightroom användas för tyngre redigering.

Alternativt går man över till annan enklare metod för redigering och visning, och öppnar bara Lightroom eller Photoshop för tyngre grejor.

Några råd?
När du ändå är rätt inkörd på Lightroom och bildbehandling där och i Photoshop, varför inte prova Lightrooms modul för bildspel? Den har du ju redan i Lightroom-programmet!

Den är ju inte så väldigt avancerad, och Moderskeppet har ju en bra kortkurs i Lightrooms bildspel. Man kan nog också hitta bra instruktionsvideor på YouTube.

Ett bildspel (där du också har möjlighet att lägga til ljud om du vill) ger säkert ett mycket bättre "visningsintryck" än snabbtittar med hjälp av någon variant av "viewer"!

Jag själv började på detta sätt och nu är bildspelsproduktion riktigt roligt att jobba med! Om sedan vill förkovra sig ytterligare, finns det program som t ex FotoMagico som ger möjlighet att göra ännu mer.

mvh
/B
 
ANNONS