Annons

Extremt långsamt lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jag har jobbat länge i LR (typ 10 år) men är ingen expert varken på LR eller datorer/mjukvaror. Kör fn med en PC på hemmaplan och det fungerar i stort sett bra. Har också en MBP och där har jag problem, LR är fn vääääääldigt långsamt Jag fotar mkt och 500 bilder efter en fotoutflykt är vanligt. Import av bilder kan ta typ 10-30 sekunder/ bild,, när jag gör en bildjustering tar det flera sekunder, utnyttjar jag insticksprogram som Efex Silver eller Color Pro får jag vänta 10-20 sekunder innan operationerna utförs. Jag behöver konkreta råd vad jag ska testa.
MBP med 2,3 GHz Intel i7 och 16 GB 1600 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce GT 750 M 2048 MHz, Intel Iris Pro 1536 MB
OS MacOS High Sierra version 10.13.4
Lagringskapacitet 500 GHz varav 70 tillgängligt, alltså strax under 15 %. Vet att det borde vara mer men har svårt att frigöra mer
Arbetar nu alltid med lösa lagrings diskar, den jag jobbar med nu är på 2 TB och har ca 750 GB ledigt utrymme
Jag prenumererar på Adobe Lightroom Classic CC version 8.2 med Camera Raw 11.2

Tacksam för synpunkter!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tycker du har för lite minne och lite plats på hårddisken.
Att jobba från extern hårddiskar är heller inte optimalt.
CPU hade jag nog också ansett behövt vara snabbare.

Hur importerar du bilderna? Själva hastigheten är beroende på minneskortet och läsare. Om du bygger 1:1 preview så tar denna process längre tid såklart. Den bildar 3st previews då.

Att det tar lång tid att ladda insticksprogram skvallrar lite att det inte är LR som strular.

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du har betydligt bättre prestanda än vad jag har, själv har jag i3 och 8GB RAM, det är ju inte snabbt vid import men vid redigeringar så har jag inga större problem med prestanda.

Mitt förslag är att du importerar till den interna disken och testar om det går fortare, jag importerar till intern och när jag är färdig med bilderna flyttar jag bilderna (via LR så att länkningen behålls) till extern disk
 

Khalad

Aktiv medlem
Tycker du har för lite minne och lite plats på hårddisken.
Att jobba från extern hårddiskar är heller inte optimalt.
CPU hade jag nog också ansett behövt vara snabbare.

Hur importerar du bilderna? Själva hastigheten är beroende på minneskortet och läsare. Om du bygger 1:1 preview så tar denna process längre tid såklart. Den bildar 3st previews då.

Att det tar lång tid att ladda insticksprogram skvallrar lite att det inte är LR som strular.

/Stefan
Eftersom det är en MBP kan jag inte göra något åt varken arbetsminnet eller CPU:n. Och jag har kunnat ladda in bilder mkt snabbare tidigare med samma dator. Inte heter lagringskapaciteten går att bygga ut, externminne är en självklarhet, jag behöver ca 1TB per år. Previews får jag kolla. Vidare talar jag inte om att ladda ner insticksprogrammen utan göra bildbehandling med dom insticksprogram jag har.
 

Khalad

Aktiv medlem
Du har betydligt bättre prestanda än vad jag har, själv har jag i3 och 8GB RAM, det är ju inte snabbt vid import men vid redigeringar så har jag inga större problem med prestanda.

Mitt förslag är att du importerar till den interna disken och testar om det går fortare, jag importerar till intern och när jag är färdig med bilderna flyttar jag bilderna (via LR så att länkningen behålls) till extern disk
Tack Peter, LR i den här datorn har varit mkt snabbare tidigare. Långsam import går att leva med, men att bildbehandlingen är så trög är värre, jag kan liksom inte gå och fika för varje bild jag redigerar.Lagringsutrymmet är såpass litet att det känns tveksamt att använda interndisken ens för mellanlagring och bildarbetet. Ska ändå kolla hur det funkar att jobba med interndisken på några bilder.
 

axed81

Aktiv medlem
Vad är det för typ av hårddisk du använder? En SSD lär göra skillnad, om du redigerar bilderna från en sådan, och sedan flyttar över det färdiga till någon form av "billigare" mekanisk disk.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4434328

Har även jag en Macbook av ungefär samma kapacitet som din. Det är segt i Lightroom. Föredrar Capture One Pro. Ta en titt på det kanske.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack Peter, LR i den här datorn har varit mkt snabbare tidigare. Långsam import går att leva med, men att bildbehandlingen är så trög är värre, jag kan liksom inte gå och fika för varje bild jag redigerar.Lagringsutrymmet är såpass litet att det känns tveksamt att använda interndisken ens för mellanlagring och bildarbetet. Ska ändå kolla hur det funkar att jobba med interndisken på några bilder.
Du kan gå in i aktivitetshanterararen, ctrl alt del, kommer inte ihåg fliken nu men det finns en för resurser så man kan se CPU, minneshantering etc. du kan ha den öppen medan du redigerar bilder så kan du se om något går i taket

Gamla Previews tar väldigt mycket plats, jag brukar tömma alla mappar under LR Previews när jag har redigerat igenom mina bilder, skulle man behöva gå tillbaka och titta via LR på några bilder så återskapas de igen för de bilder man ser på
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag kan inget om Mac men rent spontant skall ju din hårdvara räcka till för "hyfsade" prestanda. Om jag förstår rätt så har det också varit fallet tidigare.

Jag ser två förklaringar.

1) Din hårddisk har för lite ledig utrymme. På Windows brukar detta leda till prestanda problem. Officiellt så skall väl gränsen gå vid 10% ledigt, men min erfarenhet är att problem kan komma redan när man har 25% ledigt urymme. I Windows finns det verktyg för att rensa bort onödiga filer. I Lightroom kan du prova att rensa preview cachen för att frigöra utryymme.

2) Lightroom blir ju allt mer avancerat för varje uppgradering. Man hävdar att det blivit snabbare men jag är inte så säker.... En sak du kan prova är att rensa cachen för Camer Raw. Du kan också prova att öka utrymmet för Camera Raw Cachen - förutsatt att det finns plats på disken...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Eftersom det är en MBP kan jag inte göra något åt varken arbetsminnet eller CPU:n. Och jag har kunnat ladda in bilder mkt snabbare tidigare med samma dator. Inte heter lagringskapaciteten går att bygga ut, externminne är en självklarhet, jag behöver ca 1TB per år. Previews får jag kolla. Vidare talar jag inte om att ladda ner insticksprogrammen utan göra bildbehandling med dom insticksprogram jag har.
Eftersom insticksprogrammen tar tid att använda så är ju inte LR som borde vara boven. 16GB minne är lite för LR och ju mindre du har desto mer cache kommer den den använda och då upplevs LR slö eftersom den hela tiden måste läsa/skriva till HDn. 70GB är för lite buffert (erfarenhetsmässigt).
Har du mekanisk hårddisk så blir ju LR slöare än SSD pga allt skrivande till den. Sen kanske allt är fragmenterat så den måste hoppa mellan de olika fragmenten för att läsa.


/stefan
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag kör en Mac mini server Mid 2011 med 2Ghz Quad core i7 med 8GB Ram (max då) och dubbla 256GB SSD med bilder på en 5Disk Raid med 356 GB SSD cache kopplad med Thunderbolt. OS + program på en SSD och Cache, scratch filer och sånt på den andra.
Jag har inte 10-30 sek per bild vid import via USB 3 kortläsare. Så att man behöver mer än 16GB RAM på Mac känns som nys.
Min erfarenhet är att en gammal disk med problem att lagra/läsa och får många retries kan sänka det mesta.
 
Jag har jobbat länge i LR (typ 10 år) men är ingen expert varken på LR eller datorer/mjukvaror. Kör fn med en PC på hemmaplan och det fungerar i stort sett bra. Har också en MBP och där har jag problem, LR är fn vääääääldigt långsamt Jag fotar mkt och 500 bilder efter en fotoutflykt är vanligt. Import av bilder kan ta typ 10-30 sekunder/ bild,, när jag gör en bildjustering tar det flera sekunder, utnyttjar jag insticksprogram som Efex Silver eller Color Pro får jag vänta 10-20 sekunder innan operationerna utförs. Jag behöver konkreta råd vad jag ska testa.
MBP med 2,3 GHz Intel i7 och 16 GB 1600 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce GT 750 M 2048 MHz, Intel Iris Pro 1536 MB
OS MacOS High Sierra version 10.13.4
Lagringskapacitet 500 GHz varav 70 tillgängligt, alltså strax under 15 %. Vet att det borde vara mer men har svårt att frigöra mer
Arbetar nu alltid med lösa lagrings diskar, den jag jobbar med nu är på 2 TB och har ca 750 GB ledigt utrymme
Jag prenumererar på Adobe Lightroom Classic CC version 8.2 med Camera Raw 11.2

Tacksam för synpunkter!
Det stora problemet (om du upplever att det går långsamt) är att du använder externa diskar. Tyvärr kan det gå väldigt långsamt då. Framför allt i kombination med att din arbetsdisk är rätt full.
 

atotowi

Aktiv medlem
Importhastighet och RAM-minne har inte mkt med varandra att göra.

/Stefan
Jag vet. Men det var ett av TS problem och det andra exemplet var insticksprogram och ditt svar börhade med cpu och minne. Jag ville poängtera att svaret troligen ligger i diskarna eftersim min konfig inte har problemen med sämre cpu och mindre minne.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag vet. Men det var ett av TS problem och det andra exemplet var insticksprogram och ditt svar börhade med cpu och minne. Jag ville poängtera att svaret troligen ligger i diskarna eftersim min konfig inte har problemen med sämre cpu och mindre minne.
Det ena kan ha med det andra att göra. Dvs för lite minne betyder cache används och då utnyttjas HDn. Är denna full (och jag tycker 70GB ledigt är för lite) eller slö (mekanisk HD och/eller fragmenterad) så blir det ännu slöare.
När jag hade laptop så började jag med 8GB minne. Då kunde LR själv äta upp ca 6GB, sen uppgraderade jag till 24GB med bättre prestandaupplevelse och då åt den 16-18GB, sen uppgraderade jag HDn till SSD och här upplevde jag den största skillnaden på länge.

Sen skaffade jag stationär dator med 32 GB HD och när jag körde hårt så kunde den äta 27-29GB minne. För att minimera antalet flaskhalsar så köpte jag ytterligare 32GB. Men nu kommer jag inte längre upp nära maxgränsen. Den håller sig lugn på under 30GB. Ej testat riktigt hårt med pano och HDR. Men det brukar jag ändå inte köra i LR i normala fall.

Så visst är minne nåt man ska titta på att uppgradera samt byta till snabb SSD.
Bildfiler kan ligga på externa HD, men se till att LR-biblioteket med dess cache och previews ligger på den snabbaste HDn tillgänglig. Se till att växlingsfilerna ligger på SSD och att ha rätt typ av Previews för det arbetssätt som passar en bäst.
För viss är smart previews den bästa lösningen. För mig är 1:1 bäst. Men då tar import inkl previewgenering en längre tid. Men hellre det än en slö upplevelse under arbetets gång.

/Stefan
 

alfin

Aktiv medlem
När jag hade laptop så började jag med 8GB minne. Då kunde LR själv äta upp ca 6GB, sen uppgraderade jag till 24GB med bättre prestandaupplevelse och då åt den 16-18GB, sen uppgraderade jag HDn till SSD och här upplevde jag den största skillnaden på länge.

Sen skaffade jag stationär dator med 32 GB HD och när jag körde hårt så kunde den äta 27-29GB minne. För att minimera antalet flaskhalsar så köpte jag ytterligare 32GB. Men nu kommer jag inte längre upp nära maxgränsen. Den håller sig lugn på under 30GB. Ej testat riktigt hårt med pano och HDR. Men det brukar jag ändå inte köra i LR i normala fall.
Var ser du hur mycket minne som används till bildfilen? Är det inte minne du ser att Lightroom allokerar av ditt tillgängliga minne? Vad gör du för dramatiska redigeringar i Lightroom som skulle förbruka så mycket minne?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Var ser du hur mycket minne som används till bildfilen? Är det inte minne du ser att Lightroom allokerar av ditt tillgängliga minne? Vad gör du för dramatiska redigeringar i Lightroom som skulle förbruka så mycket minne?
Är väl vad den allokerar medan jag jobbar. Här är en skärmdump medan jag jag jobbar just nu. Inga andra program öppna och inga andra LR processor förutom alla penslar, klonverkerktyg gradienter etc är i just denna bild jag jobbar med.

CPU skvallrar att den jobbar en hel del i bakgrunden. Hör även hårddisken jobba.
Tog bara en paus för att göra skärmdumpen och skriva detta inlägg och nu när jag ska posta den så ar CPU lagt sig på 0% och minnet lagt sig still på 14490 MB.Aktiverade LR fönstret och blrja jobba och ser att den börjar driva iväg uppåt och HDn är åter på och läser/skriver.


/Stefan
 

Bilagor

atotowi

Aktiv medlem
Nu har jag kört LR på min Mac Mini Server 2011 med 8GB minne och en Quad Core i7.
Gjorde en import av 10 bilder från EOS R, skapa Standard previews in parallell. Inga presets vid import men lite itpc data. Totalt 15-20 sekunder dvs 1,5-2 sek/bild.
Minnes allokeringen låg på 6,87GB når LR startades och 6,77GB efter. Oanvända program som komprimerats ökade en del.
Att bläddra igenom bilderna i 1:1 inkl genererande av 1:1 previews ca 4 sek/bild. använt minne ökade till 6,81GB.
Avsluta LR inkl. Backup, Integritets check och Optimering ca 4,5 minuter. Efter det gick använt minne ner till 2,73GB.

Bifogar lite screenshots.
 

Bilagor

ANNONS