Annons

Pixlar till bildpunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig enkelt och kortfattat hur jag gör om en analog bild som jag scannat till att få 2000 pixlar på ena kortsidan? Jag har bara Paint och inga andra avancerade program och kan inte ha det heller. Går det att göra min scannade bild som är på 544 kb till en sådan bild?
Eller kan jag inte vara med i Rovfågelbildstävlingen bara för detta :( Eller är det bara för proffsfotografer med jättebilder?
Mvh Eva
 

Lintott

Aktiv medlem
Du kan skala om bilden ("resize") på flera ställen på webben, till exempel på http://resizeimage.net/

Per.
Tack men var ska jag ändra där till 2000 pixlar, förstår inte?
Testade att ändra storlek men ff. så står detta vid uppladdningen: * Din bild har tyvärr för låg upplösning (2126 x 1506) för denna tävling. Dess kortaste sida måste vara minst 2000 pixlar.

TJOHOOO jag lyckades! Fråga mig inte hur jag gjorde för jag vet inte men det gick nu! Stort tack för hjälpen med den länken perstromgren!
 

Lintott

Aktiv medlem
Denna länk är ju en stor nytta till kommande tävlingar där man måste ha ex antal pixlar. Jag är så glad att jag lyckades. Tack än en gång!
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack men var ska jag ändra där till 2000 pixlar, förstår inte?
Testade att ändra storlek men ff. så står detta vid uppladdningen: * Din bild har tyvärr för låg upplösning (2126 x 1506) för denna tävling. Dess kortaste sida måste vara minst 2000 pixlar.

TJOHOOO jag lyckades! Fråga mig inte hur jag gjorde för jag vet inte men det gick nu! Stort tack för hjälpen med den länken perstromgren!
Hoppas det går bra i tävlingen. Tyvärr har bilden inte bättre upplösning bara för att den nu har fler pixlar. Men det kanske inte syns.
 

Lintott

Aktiv medlem
Hej!
Jag vet inte så noga, jag bara skickar in jag. Jag kan inget om pixlar och upplösningar osv och kan eller orkar inte heller läsa mig till allt (inte på grund av lathet utan av min sjukdom som gör att det snurrar i skallen och jag blir så yr ofta och kan inte läsa för stora och svåra texter). Det räcker så bra med att jag försöker fotografera lite men svårare idag då man är lite handikappad. :)
Mvh Eva
 

Lintott

Aktiv medlem
Det finns troligen inställningar att göra i scannern. Antingen på scannern direkt, eller via datorn.
Vad är det för märke och modell av scanner?
En mycket enkel HP Deskjet Ink Advantage 2545. Aha nu ser jag där finns ju en upplösningsruta som man kan höja till 2400 dpi....är det där man höjer då? Och ska man höja till det högsta eller vad?
 

peranders

Aktiv medlem
Scan specifications
● Resolution: up to 1200 x 1200 ppi optical
For more information about ppi resolution, see the scanner software.
● Color: 24-bit color, 8-bit grayscale (256 levels of gray)
● Maximum scan size from glass: 21.6 x 29.7 cm (8.5 x 11.7 inches)

Läst i manualen. Det är ingen idé att skanna med mer än 1200 dpi eftersom den optiska upplösnigen är denna.
 

Lintott

Aktiv medlem
Scan specifications
● Resolution: up to 1200 x 1200 ppi optical
For more information about ppi resolution, see the scanner software.
● Color: 24-bit color, 8-bit grayscale (256 levels of gray)
● Maximum scan size from glass: 21.6 x 29.7 cm (8.5 x 11.7 inches)

Läst i manualen. Det är ingen idé att skanna med mer än 1200 dpi eftersom den optiska upplösnigen är denna.
Oj nu blev det överkurs för mig detta!? Men ok då ska jag testa och scanna bild på 1200 dpi då, tack.
Mvh Eva
 

Lintott

Aktiv medlem
Förlåt, nu har jag ändå glömt bort hur man gör en bild med en kortsida till minst 2000 pixlar? Någon som kan ge mig en svensk sida för jag fattar inget av den länk jag fick tidigare här. Jag lyckade då men idag har jag inte en aning....suck....
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Kan du installera program på din dator? I så fall kanske du kan testa GIMP. Förenklat är GIMP som en gratisversion av Photoshop, med skillnaden att den är lagligt gratis.

Om du vill kunna bearbeta många bilder på en gång kanske ImageMagick ( https://www.imagemagick.org/script/index.php ) är något för dig.


Om du vill fortsätta använda webbsidan det länkats till tidigare så är det "bara" att ladda upp en fil (klicka på knappen "Upload an image") och sedan välja hur stor du vill ha den under rubriken "Resize your image".
 

Lintott

Aktiv medlem
Tack, jo visst kan jag installera program och hittade också GIMP på svenska. Det där andra gick inte ens att öppna och det var nog inte ens på svenska.
Den förra länken jag fick fattar jag inte något av längre. Var ska man klicka egentligen?
Men jag kom på att om jag högerklickar på bilden jag ska göra något mer och redigera så kan jag ju faktiskt där redigera och förstora bilder med bildpunkter, så jag lyckades den vägen denna gången. Men att det ska vara så krångligt med allt, jag minns mindre och mindre och blir äldre och äldre.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Tack, jo visst kan jag installera program och hittade också GIMP på svenska. Det där andra gick inte ens att öppna och det var nog inte ens på svenska.
Den förra länken jag fick fattar jag inte något av längre. Var ska man klicka egentligen?
Men jag kom på att om jag högerklickar på bilden jag ska göra något mer och redigera så kan jag ju faktiskt där redigera och förstora bilder med bildpunkter, så jag lyckades den vägen denna gången. Men att det ska vara så krångligt med allt, jag minns mindre och mindre och blir äldre och äldre.
Gimp "finns" inte på något specifikt språk, utan väljer det språk som systemet använder. Med andra ord om du har en svensk version av Gimp så kommer du att få Gimp på svenska, oavsett var i världen din dator finns. Skulle du använda samma filer för att installera Gimp på en dator som har en spansk version av Windows så får du en spansk Gimp.

Imagemagick är mest till för datanördar. Så vitt jag vet används det mest genom kommandoraden (dvs glöm klicka och peka, du skriver kommandon på tangentbordet), men det kan användas som bildbehandlare till tex webbsidor.

Det där med minnesproblemet är enkelt åtgärdat: gör allt många gånger. Ju fler gånger du gör samma sak desto mer kommer du ihåg. Så nästa gång du vill skala om en bild, skala om 20 bilder istället.
 

Lintott

Aktiv medlem
Tack ja det är nog så att man måste träna för att minnas. Tyvärr så är det ju inte så ofta man ska skicka in här och vara med på lite tävlingar för skojs skull. Så det vore ju kul om det var oftare.
 
ANNONS