Annons

C1 Pro - import av LR-katalog

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så har jag gjort sedan länge. Skriver all metadata som går till XMP i LR.
När jag sedan importerar dessa till C1PRO så följer mycket med. Färgtaggar antal stjärnor, keywords samt en del av framkallningsinställningarna och en del annat.

Det tar lång tid att importera stora bildarkiv. Dagar faktiskt om man har så där 50 000 bilder.
Senaste versionen av C1PRO verkar dock mer stabil än de tidigare på Macen.
Ta sedan år för år eller något liknande och inte hela biblioteket. Det blir bara rörigt när det kraschar i annat fall.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har ägnat en regnig söndag åt att jämföra On1 raw 2018, C1PRO och LRClassic.

Att redigera samma bild i olika program påminner om när man trimmar entypsbåtar för att bli så snabba/bra som möjligt.
Man startar med A och försöker få den att bli snabbare än B. Sedan försöker man med B för att den bli snabbare än A. Sedan A igen osv.

Med båtar är det mycket som skall stämma för man skall vara snabbast overall.
Gå högt i vind på kryssen, snabb på halvvind, slör och läns. Samt duktig besättning.

Att jämföra olika program påminner en hel del om detta. Det är mycket som skall stämma för att man skall få ett optimalt resultat.

Upptäckte också ett par saker på vägen.
I ON1 raw pro finns fortfarande en bugg som gör att JPG eller TIFF exporten skiljer sig en hel del från vad man ser i raw för samma bild. TIFF och jpg blir ofta brusigare. Mycket kraftigare uppskärpt. Även färger och ton ändras i många fall. Efter kikat i On1 forumet ser jag att andra uppmärksammat samma sak.

Lite av detsamma gäller C1PRO. Här verkar skärpan bli mer tydlig när man exporterar bilden till TIFF än där så länge man jobbar med raw-filen.

LR-classic är det program där exporten i TIFF är mest lik det man har gjort i raw.


I övrigt tycker jag fortfarande C1PRO fungerar lite bättre än LR_classic för Fuji kameror.
Detta är en typisk bild där det är svårt att få fram detaljerna för en Fuji-bild.
Brunt gräs.


Jag väljer att lägga upp hela bilderna så kan ni själva jämföra. Tycker att skärpdumpar inte riktigt visar vad man själv ser på skärmen.
Båda resultaten är är nog i de flesta sammanhang acceptabelt.


LR-Classic
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/379957/3609054.htm

C1PRO
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/379957/3609053.htm
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Funderade på att göra en ny LR-katalog med några hundra bilder och lite mappar för att testa det. Om det sen blir skarpt läge får det väll bli flytt en bit i taget. Några kvällars tuggande medan man gör nåt annat är väl ok.
Tack för funderingarna.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Har ägnat en regnig söndag åt att jämföra On1 raw 2018, C1PRO och LRClassic.

Att redigera samma bild i olika program påminner om när man trimmar entypsbåtar för att bli så snabba/bra som möjligt.
Man startar med A och försöker få den att bli snabbare än B. Sedan försöker man med B för att den bli snabbare än A. Sedan A igen osv.

Med båtar är det mycket som skall stämma för man skall vara snabbast overall.
Gå högt i vind på kryssen, snabb på halvvind, slör och läns. Samt duktig besättning.

Att jämföra olika program påminner en hel del om detta. Det är mycket som skall stämma för att man skall få ett optimalt resultat.


Ja, eller som att köpa bil.
Man kan ju inte få allt exakt lika - då hade det ju inte varit nån ide med olika program.

Har också kollat dessa två alternativ, så om vi nu vidgar tråden till lite A vs B vs C - utskrifter; där verkar ju LR lite bättre när det gäller hantering.

ON1 saknar möjlighet att sätta marginaler medan P-one saknar möjlighet till att printa en ram. Eller har jag missat några finurligheter?

Någon som har erfarenheter av utskriftskvaliten från de båda programmen?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
On1 raw har en modul som heter resize. Den har de inte gjort nästan något åt under det senaste åren. Från början var det något de köpt från Pixmantec har jag för mig.

Jag har bara printat från den modulen en enda gång. Gillade inte interfacet och hade svårt att få det att göra vad jag ville. Brist på erfarenhet till stor del helt klart.

C1PRO ger bra resultat men interfacet är svårare än LR. Förmodligen är detta igen brist på erfarenhet.
Tyckte de få printar jag gjort direkt från C1PRO att resultatet kanske var lite bättre än LR.
Fast det är som att trimma båtarna igen.

Lr är det jag har störst erfarenhet av och enklast att använda enligt min mening.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Biblioteket är ju i LR6.... Nu vet jag inte om all info den behöver finns i xmp och om man kan välja att endast läsa detta vid import. Annars är det ju en bra lösning.
Ja låt LR6 skapa xmp.... tar en stund.
"Låna" en LR5 licens o importera hela klabbet.
O till sist importera till nästa program.

Om LR6 har ett värde i xmp som inte fanns i LR5 så kommer LR5 bara ignorera det värdet. Det händer inget mer än så. Däremot kan det betyda en del i dina justeringar....
 
ANNONS